Organisatie | Elburg |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Kermisverordening gemeente Elburg 2010 |
Citeertitel | Kermisverordening Elburg 2010 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | kermis |
wijziging van art. 3, lid 1
Gemeentewet, art. 147 en 149
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
20-04-2011 | 19-12-2010 | 06-06-2012 | wijziging art. 3 lid 1 | 28-03-2011 Huis aan huis Elburg, 12-04-2011 | Onbekend |
22-12-2010 | 20-04-2011 | Nieuwe regeling | 29-11-2010 Huis aan huis Elburg, 21-12-2010 | Onbekend |
Degene aan wie een standplaats is toegewezen, is verplicht deze uiterlijk op de dinsdag na afloop van de kermis te ontruimen, tenzij het college, bij wijze van uitzondering, verlenging van de termijn hebben toegestaan. Het is niet toegestaan op de zondag na afloop van de kermis de kermisattractie af te breken en de standplaats te verlaten.
Paragraaf 3 Bepalingen over het gebruik van de standplaats
Het is verboden kermisinrichtingen voor het publiek geopend te hebben buiten de tijden gedurende welke de kermissen worden gehouden.
Het is verboden tijdens de kermissen en gedurende een door een college te bepalen periode daarvoor, alsmede daarna, op de in artikelen 3 en 4 van deze verordening bedoelde terreinen rij- en voertuigen te plaatsen en te hebben zonder toestemming van de politie en op een andere wijze dan bij die toestemming is bepaald.
Paragraaf 4 Straf en slotbepalingen
Naast degene, genoemd in artikel 141 van het Wetboek van Strafvordering zijn met het opsporen van overtredingen van deze verordening belast, ieder voor zover betreft de zaken aan zijn toezicht toevertrouwd, de last verstrekt te alle tijd elk gebouw of woning, waaronder begrepen woonwagens en woonschepen en elke andere, al dan niet afgesloten ruimte of erf ook tegen de wil van de bewoner, eigenaar of gebruiker, te betreden of binnen te treden, zo dikwijls de zorg voor de naleving van deze verordening zulks vereist, voor zoveel woningen betreft met inachtneming van de bepalingen van de wet van 31 augustus 1853, Stb. nr. 83.
Artikel 15 Nadere voorschriften
Het college is bevoegd nadere voorschriften met betrekking tot orde, veiligheid en overige zaken die van belang worden geacht bij de organisatie van de kermissen, vast te leggen in de Algemene Verpachtingsvoorwaarden.
Overtreding of niet-naleving van het bij of krachtens deze verordening bepaalde kan gestraft worden met:
Artikel 17 Intrekking en schorsing kermisvergunning
Het college kan een vergunning voor een standplaats op een kermis, al dan niet voorwaardelijk, intrekken dan wel schorsen, indien de vergunninghouders op een persoon die hem bijstaat:
De gemeente Elburg houdt de exploitatie van de kermissen in eigen beheer. Voor een ieder moet duidelijk zijn welke regels er gelden rondom de exploitatie van de kermissen, daarom is ervoor gekozen om regels hiervoor vast te leggen in een verordening.
In artikel 147, eerste lid van de Gemeentewet is bepaald dat gemeentelijke verordeningen door de raad worden vastgesteld voor zover de bevoegdheid daartoe niet bij wet of door de raad krachtens de wet aan het college of de burgemeester is toegekend.
In artikel 149 van de Gemeentewet staat vermeld dat de raad verordening maakt die hij in het belang van de gemeente nodig acht.
De Kermisverordening beoogt de gemeentelijke belangen te beschermen. Het gaat hier om belangen van openbare orde, zedelijkheid en gezondheid, beperking van overlast, regulering van het woon- en leefklimaat en de veiligheid binnen de gemeente. Om die reden is er dan ook voor gekozen om de exploitatie van de kermissen in handen van de gemeente zelf te laten.
Omdat de kermis een volksfeest is, is het wenselijk dat deze jaarlijks terugkeert in dezelfde periode en dat deze algemeen en voor iedereen toegankelijk is.
In dit artikel wordt een aantal begrippen dat in de verordening wordt gehanteerd, dat wil zeggen begrippen die op een bepaald onderdeel van deze verordening betrekking hebben.
Dit artikel geeft de locaties van de kermissen aan.
Dit artikel betreft de kermis in ’t Harde.
Om zoveel mogelijk duidelijkheid te bieden aan de burger en de exploitant is de periode vastgelegd waarin de kermis zal plaatsvinden. Dit vergroot de rechtszekerheid en het vertrouwen. Hiermee wordt een balans gecreëerd tussen het algemeen belang van de kermis als volksfeest en de individuele belangen van bijvoorbeeld omwonenden van het kermisterrein.
Dit artikel betreft de kermis in Elburg en de periode waarin deze kermis wordt gehouden.
Om zoveel mogelijk duidelijkheid te bieden aan de burger en de exploitant is de periode vastgelegd waarin de kermis zal plaatsvinden. Dit vergroot de rechtszekerheid en het vertrouwen. Hiermee wordt een balans gecreëerd tussen het algemeen belang van de kermis als volksfeest en de individuele belangen van bijvoorbeeld omwonenden van het kermisterrein.
Men kan pas een standplaats op de algemene kermis innemen wanneer men een standplaats door het college toegewezen heeft gekregen. Hiermee wordt voorkomen dat het eenieder vrij staat om een plek op het kermisterrein in te nemen en dat daardoor de kwaliteit van de kermis en de veiligheid in gevaar komen.
Om de opbouw van de algemene kermis in goede banen te leiden, mag een standplaats pas worden ingenomen na goedkeuring van de gemeente, omdat de gemeente zicht heeft op de gang van zaken en hoe de opbouw verloopt en zo wordt voorkomen dat exploitanten bij de opbouw hinder van elkaar ondervinden.
De ontruiming van de kermisinrichting mag niet eerder plaatsvinden dan na toestemming van de gemeente. Daarnaast speelt bij de ontruiming de attractiviteit van de kermis een rol en is de kermis niet gediend wanneer verschillende kermisinrichtingen al zijn ontruimd alvorens de kermis is afgelopen.
Artikel 6 Aanvangs- en sluitingstijden
In het belang van de openbare orde, het voorkomen of beperken van overlast en het beschermen van het woon en leefklimaat zin de aanvangs- en sluitingstijden vastgesteld.
Betreft een verbodbepaling betreffende de aanvangs- en sluitingtijden.
Artikel 8 Verzorging standplaats
Dit artikel is opgenomen om te zorgen dat het kermisterrein en schoon en opgeruimd uitziet.
Dit artikel zorgt ervoor dat de kermisterreinen vooraf autovrij zijn, zodat het terrein ingericht kan worden.
In het kader van het dualisme is het wenselijk dat de raad de hoofdlijnen vaststelt en de zaken in het kader van uitvoering laat regelen door het college. Naast de Kermisverordening zullen er nog nadere regels opgesteld worden over o.a. de pachtvoorwaarden en de inrichting van het kermisterrein.
Artikel 11 Voorschriften en beperkingen
Ofschoon in literatuur en jurisprudentie algemeen het standpunt wordt gehuldigd dat de bevoegdheid tot het verbinden van voorschriften in beginsel aanwezig is in die gevallen waarin het al dan niet verlenen van de vergunning ter vrije beslissing staat van het beschikkende orgaan, verdient het uit een oogpunt van duidelijkheid en ter uitsluiting van elke twijfel aanbeveling deze bevoegdheid uitdrukkelijk vast te leggen in de verordening.
In artikel 5:11 van de Algemene wet bestuursrecht wordt aangegeven dat onder toezichthouder wordt verstaan: een natuurlijk persoon, die bij of krachtens een wettelijk voorschrift is belast met het houden van toezicht op de naleving van het bepaalde bij of krachtens enig wettelijk voorschrift. Een persoon die aangewezen is als toezichthouder beschikt in beginsel over alle in afdeling 5.2 van de Awb opgenomen bevoegdheden. Op grond van artikel 5:14 van de Awb kunnen deze bevoegdheden bij verordening of bij besluit van het college worden beperkt. In dit verband is tevens artikel 5:16a van de Awb van belang. Hierin staat beschreven dat een toezichthouder bevoegd is van personen inzage te vorderen van een identiteitsbewijs als bedoeld in artikel 1 van de Wet op de identificatieplicht.
Voor de bescherming van de veiligheid en het leefklimaat zijn in dit artikel verboden opgenomen.
Dit artikel is opgenomen om te voorkomen dat er sprake is van geluidsoverlast.
Artikel 15 Nadere voorschriften
Op grond van dit artikel kunnen er nadere voorschriften verbonden worden voor de exploitatie van kermissen.
Op grond van artikel 154 van de Gemeentewet kan de gemeenteraad op overtreding van zijn verordeningen straf stellen. Deze straf mag niet zwaarder zijn dan hechtenis van ten hoogste drie maanden of een geldboete van de tweede categorie.
Artikel 17 Intrekking en schorsing kermisvergunning
Het hangt van de omstandigheden af of tot intrekking of schorsing wordt overgegaan. Zo zal niet iedere niet-nakoming nopen tot toepassing van de administratieve sanctie van intrekking of schorsing van de vergunning.
Artikel 18 Onmiddellijke verwijdering
Bij zware overtredingen van de voorschriften die verbonden zijn aan de vergunning kan overgegaan worden tot onmiddellijk verwijdering.
Een goede promotie van de kermissen is noodzakelijk om te zorgen dat er bezoekers op de kermis afkomen. Daarom is in de verordening een bepaling opgenomen over de promotie van de kermissen.
De citeertitel is de naam waaronder de verordening kan worden aangehaald.
Op grond van artikel 142 Gemeentewet treden bekendgemaakte besluiten in werking met ingang van de achtste dag na die van de bekendmaking, tenzij in deze besluiten daarvoor een ander tijdstip is aangewezen. In de kermisverordening is een specifieke datum aangegeven waarop de verordening in werking treedt.