Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Putten

Verordening op de heffing en invordering van leges 2011

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Putten
Officiële naam regelingVerordening op de heffing en invordering van leges 2011
CiteertitelLegesverordening 2011
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerpfinanciën en economie

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, art. 156, 2e lid aanhef en onderdeel h en artikel 229, 1e lid, aanhef en onderdeel b

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

  • 1.

    Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

20-10-201101-01-20123e wijziging

06-10-2011

Puttens Weekblad 12-10-2011

230169
15-06-201120-10-20112e wijziging

09-06-2011

Puttens Weekblad 15-06-2011

218657
17-02-201123-06-20111e wijziging

03-02-2011

Puttens Weekblad 09-02-2011

207606
01-01-201117-02-2011Nieuwe regeling

05-11-2010

Puttens Weekblad 01-12-2010

196168

Tekst van de regeling

Intitulé

VERORDENING OP DE HEFFING EN INVORDERING VAN LEGES

De raad der gemeente Putten;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 26 januari 2011, nr. 207362

gelet op het bepaalde in artikel 156, eerste lid en tweede lid, aanhef en onderdeel h, en 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet

b e s l u i t:

vast te stellen de eerste wijziging van de Verordening op de heffing en invordering van leges.

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    dag:

    de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    week:

    een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    maand:

    het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand;

  • d.

    jaar:

    het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar;

  • e.

    kalenderjaar:

    de periode van 1 janauari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam 'leges' worden rechten geheven ter zake van het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte dienst, genoemd in deze verodening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend.

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden, voorzover daarvan niet reeds krachtens wettelijke bepalingen vrijstelling bestaat, niet geheven voor:

  • a.

    het in behandeling nemen van aanvragen van verklaringen omtrent inkomen en vermogen;

  • b.

    raads-, commissie- en begrotingsstukken aan redacties van nieuwsbladen, radio en televisie, mits deze stukken voor geen andere doeleinden worden gebruikt dan voor de berichtgeving in de door hen uitgegeven en gebruikte media; aan de kandidaat raadsleden van de in de raad vertegenwoordigde politieke partijen met een minimum van 1 exemplaar en een maximum van 4 exemplaren per fractie, afhankelijk van het aantal leden van elke fractie, alsmede aan de leden van de commissie voor Bezwaar- en Beroepschriften;

  • c.

    het afgeven van stukken, nodig voor de ontvangst van pensioen, lijfrenten en andere periodieke uitkeringen;

  • d.

    het verstrekken van informatie uit gemeentelijke basisadministratie aan het Advies en Meldpunt Kindermishandeling;

  • e.

    het afgeven van beschikkingen op verzoek- en bezwaarschriften terzake van de plaatselijke belasingen;

  • f.

    het afgeven van vergunningen voor het houden van collecten;

  • g.

    het afgeven van een (aanleg)vergunning voor de aanleg van paddenpoelen;

  • h.

    diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4. van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald.

Artikel 5 Maatstaven van heffing en tarieven

  • 1. De leges worden geheven naar de tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1. In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van het uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen vier weken na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2. De Algemene termijnwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8 Leges bij abonnementen over gedeelten van een kalenderjaar

Indien voor een dienst een abonnement wordt afgesloten in de loop van het kalenderjaar, wordt het tarief. behoudens dat van de abonnementen als bedoeld in de tarieventabel onder 1.4.2.2. en 1.4.2.3., voor het resterende gedeelte van het kalenderjaar, vastgesteld op zoveel twaalfde gedeelten van het jaartarief als er na de datum van de aanvraag van de dienstverlening nog volle kalendermaanden overblijven.

Artikel 9 Restitutie bij tussentijdse beëindiging van abonnementen

  • 1. Indien de heffing van leges geschiedt ter zake van het verstrekken van gegevens of het verlenen van diensten bij wijze van abonnement, wordt bij tussentijdse beëindiging van het abonnement - op schriftelijk verzoek van de houder - gedeeltelijk restitutie van leges verleend.

  • 2. Deze restitutie wordt verleend over zoveel twaalde gedeelten van het jaartarief als na het tijdstip van de beëindiging van de belastingplicht nog volle kalendermaanden overblijven.

Artikel 10 Teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke teruggaaf van leges ter zake vaneen in de tarieventabel omschreven dienst wordt verleend op een aanvraag als bedoeld in artikel 242 van de Gemeentewet en overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in de bij deze verordening behorende tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 11 Overdracht van bevoegdheden

Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verodening in de loop van het kalenderjaar indien de wijzigingen:

  • a.

    van zuiver redactionele aard zijn;

  • b.

    een tariefsverlaging betreffen;

  • c.

    een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in de loop van dat kalenderjaar in werking treedt en het de volgende hoofdstukken en onderdelen betreft:

    1. Onderdeel 1.1.8. (akten burgerlijke stand)

    2. hoofdstuk 2 (reisdocumenten)

    3. hoofdstuk 3 (rijbewijzen)

    4. hoofdstuk 6 (verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens)

    5. onderdeel 1.9.1. (verklaring omtrent het gedrag)

    6. hoofdstuk 16 (kansspelen).

Artikel 12 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 13 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 14 Inwerkingtreding, overgangsbepaling en citeertitel

  • 1. De "Legesverordening" van 6 november 2009, sindsdien gewijzigd, wordt ingetrokken met ingang van de in het derde lid genoemde datum van ingang van de  heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2. Deze verordening treedt in werking met ingang van de achtste dag na die van de bekendmaking.

  • 3. De datum van de heffing is 1 januari 2011.

  • 4. Deze verordening wordt aangehaald als "Legesverordening".

Tarieventabel behorende bij de 2e wijziging van de Legesverordening

Indeling tarieventabel

Titel 1

Algemene Dienstverlening

Hoofdstuk 1Burgerlijk stand
Hoofdstuk 2Reisdocumenten
Hoofdstuk 3 Rijbewijzen
Hoofdstuk 4 Vertrekkingen uit de Gemeentelijke basisadminsitratie persoonsgegevens
Hoofdstuk 5Huisnummering
Hoofdstuk 6Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens
Hoofdstuk 7Bestuursstukken
Hoofdstuk 8Vastgoedinginformatie
Hoofdstuk 9Overige publiekszaken
Hoofdstuk 10Gemeentearchief
Hoofdstuk 11Huisvestingswet
Hoofdstuk 12Woonruimteverdeling
Hoofdstuk 13Geluidhinder
Hoofdstuk 14 Standplaatsen
Hoofdstuk 15Winkeltijdenwet
Hoofdstuk 16Kansspelen
Hoofdstuk 17Kinderopvang
Hoofdstuk 18Telecommunicatie
Hoofdstuk 19Verkeer en vervoer
Hoofdstuk 20 Bijzondere begraafplaats
Hoofdstuk 21Diversen

Titel 2

Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1Begripsomschrijvingen
Hoofdstuk 2Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag
Hoofdstuk 3Omgevingsvergunning
2.3.1Bouwactiviteiten
2.3.1.2Welstandstoezicht
2.3.1.3Kosten welstandsnota
2.3.1.4Kennisgevingskaartjes omgevingsvergunning bouwen
2.3.1.5Verplicht advies agrarische commissie
2.3.1.6Achteraf ingediende aanvraag
2.3.1.7Leges niet-ontvankelijke aanvraag
2.3.2Aanlegactiviteiten
2.3.3Planologisch strijdig gebruik
2.3.4In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid
2.3.5Sloopactiviteiten
2.3.6Kennisgevingskaartjes omgevingsvergunning slopen
2.3.7Sloopmelding
2.3.8Uitweg/inrit
2.3.9Kappen
2.3.10Omgevingsvergunning in twee fasen
2.3.11Beoordeling bodemrapport
2.3.12Geluidsonderzoek
2.3.13Advies
2.3.14Verklaring van geen bedenkingen
Hoofdstuk 4Vermindering
Hoofdstuk 5Teruggaaf
Hoofdstuk 6Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project
Hoofdstuk 7Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten
Hoofdstuk 8In deze titel niet benoemde beschikking

Titel 3

Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk1Horeca
Hoofdstuk 2Organiseren evenementen
Hoofdstuk 3Prositutiebedrijf
Hoofdstuk 4Ventvergunning
Hoofdstuk 5Afvalstoffeninzameling

Titel 1

Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1Burgerlijke standeuro
1.1.1Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap op:  
1.1.1.1Maandag van 10.00 tot 17.00 uur en dinsdag tot en met vrijdag van 09.00 tot 17.00 uur 273,00
1.1.1.2andere tijdstippen, met uitzondering van maandag 9.00 tot 10.00 uur (waarin het huwelijk of de registratie van een partnerschap, dan wel de omzetting daarvan kosteloos kan worden voltrokken), alsmede op met algemeen erkende feestdagen gelijkgestelde dagen 546,00
1.1.2Het tarief bedraagt voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk indien daarbij geen gebruik wordt gemaakt van de trouwzaal of een andere door de gemeente hiertoe aangewezen ruimte 82,00
1.1.3Indien de voltrekking van een huwelijk, de registratie van een partnerschap of de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk plaatsvindt in een bijzonder huis op grond van artikel 64, Boek 1, van het Burgerlijk Wetboek, wordt een toeslag berekend van 68,50
1.1.4Indien voor de huwelijskvoltrekking c.q. partnerschapregistratie een toetsing moet plaatsvinden voor een nieuwe locatie bedraagt de toeslag 260,00
1.1.5Het tarief bedraagt voor het door de gemeente leveren van één of meer getuigen bij een huwelijksvoltrekking c.q. partnerschapregistratie, per getuige 19,00
1.1.6Het tarief bedraagt voor het verstrekken van:  
1.1.6.1een trouwboekje of partnerschapboekje in een normale uitvoering 12,50
1.1.6.2een trouwboekje of partnerschapboekje in een luxe uitvoering 25,00
1.1.7Het tarief bedraagt voor het doen van naspeuringen in de registers van de burgerlijke stand, voor ieder daaraan besteed kwartier 7,00
1.1.8Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand.  
Hoofdstuk 2Reisdocumenten  
1.2.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.2.1.1tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen 52,10
1.2.1.2tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in 1.2.1.1 (zakenpaspoort) 58,20
1.2.1.3tot het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort) 52,10
1.2.1.4tot het bijschrijven van een kind in een reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 direct bij de aanvraag van dit nieuwe reisdocument 9,20
1.2.1.5tot het bijschrijven van een kind door middel van een bijschrijvingssticker in een al uitgegeven reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 21,40
1.2.1.6tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) aan personen in de leeftijd tot en met dertien jaar 9,20
1.2.1.7tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) aan personeen in de leeftijd van veertien jaar en ouder 43,85
1.2.2De tarieven genoemd in de onderdelen 1.2.1.1 tot en met 1.2.1.3 alsmede in 1.2.1.6 en 1.2.1.7 worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van 45,00
1.2.3Het tarief genoemd in 1.2.2 wordt bij een gecombineerde spoedlevering van een nieuw reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 en het bijschrijven van één of meer kinderen als bedoeld in 1.2.1.4, slechts één keer per reisdocument berekend.  
1.2.4Het tarief genoemd in onderdeel 1.2.1.5 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag per bijschrijvingssticker van 21,40
1.2.5Indien reeds eerder reisdocument is verstrekt dat bij de nieuwe aanvraag niet compleet kan worden overgelegd, worden de verschuldigde leges verhoogd met 18,00
Hoofdstuk 3Rijbewijzen  
1.3.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs 38,75
1.3.2Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met 33,50
1.3.3Indien reeds eerder een rijbewijs is afgegeven dat bij de nieuwe aanvraag niet compleet kan worden overgelegd, worden de verschuldigde leges verhoogd met 18,00
1.3.4Het tarief bedraagt voor het verstrekken van een formulier aan de aanvrager van een rijbewijs ter verklaring van de lichamelijke en geestelijke geschiktheid tot het besturen van motorvoertuigen 24,25
Hoofdstuk 4Vertrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens  
1.4.1Voor de toepassing van dit hoofdstuk wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens moet worden geraadpleegd.  
1.4.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.4.2.1tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking5,40
1.4.2.2tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar:  
1.4.2.2.1voor 100 verstrekkingen347,00
1.4.2.2.2voor 500 verstrekkingen1.690,00
1.4.2.2.3voor 1.000 verstrekkingen3.154,00
1.4.2.3tot het afsluiten van een abonnement op het periodiek verstrekken van een opgave van verhuizingen binnen de gemeente, vertrekken uit de gemeente, vestigingen in de gemeente, geboorten, huwelijken of overlijden 195,00
1.4.3In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens als bedoeld in artikel 10, tweede lid, van het Besluit gemeentelijke basisadministatie persoongegevens 2,27
1.4.4Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de gemeentelijke basisadminsitatie, voor ieder daaraan besteed kwartier 7,00
Hoofdstuk 5Huisnummering  
1.5Het tarief bedraagt voor het op verzoek aanbrengen van een huisnummer, waneer het vanwege de gemeente aangebrachte nummer ernstig is beschadigd of weggeraakt 29,50
Hoofdstuk 6Verstrekkingen op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens  
1.6.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een bericht als bedoeld in artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens:  
1.6.1.1bij verstrekking op papier, indien het afschrift bestaat uit:  
1.6.1.1.1pagina's, per ten hoogste 100 pagina's0,25
 met een maximum per bericht van5,25
Hoofdstuk 7Bestuursstukken  
1.7.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:  
1.7.1.1een afschrift van de meerjarenbegroting, inclusief jaarbegroting en beleidstoelichting 14,00
1.7.1.2een afschrift van de toelichting op de gemeentebegroting (beheersdeel) 24,25
1.7.1.3een afschrift van de gemeenterekening14,00
1.7.1.4een afschrift van de toelichting op de gemeenterekening  (beheersdeel) 24,25
 De hiervoor genoemde stukken zijn om niet verkrijgbaar voor inwoners van de gemeente Putten.  
Hoofdstuk 8Vastgoedinformatie  
1.8.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van kadastrale informatie:  
1.8.1.1uittreksel uit de kadastrale registratie, per object, inclusief een afdruk van die registratie 14,80
1.8.1.2uittreksel uit de hypothecaire registratie, per object14,80
1.8.1.3afdruk van een kadastrale kaart op A3 of A4-formaat10,70
1.8.1.4faxkosten, per pagina0,50
1.8.1.5digitale kaart, verstrekt per email26,50
1.8.1.6afdruk van een GBKN-kaart (A3 of A4-formaat)10,70
1.8.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling van  een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift of uittreksel uit:  
1.8.2.1de gemeentelijke beperkingenregistratie, bedoeld in artikel 5, eerste lid van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen, dan wel tot het verstrekken van een aan die registratie ontleende verklaring, als bedoeld in artikel 9, eerste lid, onder c, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen 14,80
Hoofdstuk 9Overige publiekszaken 
1.9Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 
1.9.1tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag30,05
1.9.2tot het verkrijgen van een attestatie de vita5,30
1.9.3tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening 3,80
1.9.4tot het verkrijgen van een bewijs van Nederlanderschap5,30
Hoofdstuk 10Gemeentearchief 
1.10.1Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van naspeuringen in de in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier 7,00
1.10.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van: 
1.10.2.1een afschrift of fotokopie van een in het gemeentearchief berustend stuk, per pagina op: 
 A4-formaat (zwart-wit)0,30
 A4-formaat (kleur)1,50
 A3-formaat (zwart-wit)0,40
 A3-formaat (kleur)2,50
 Bij dubbelzijdige bedrukking worden de tarieven verdubbeld. 
 A2-formaat en groter (zwart-wit)18,00
 A2-formaat en groter (kleur)21,00
1.10.2.2Foto's tot maximaal A4-formaat, per pagina5,00
Hoofdstuk 11Huisvestingswet 
1.11Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 
1.11.1tot het verkrijgen van een huisvestingsvergunning als bedoeld in artikel 7, eerste lid, van de Huisvestingswet 23,00
Hoofdstuk 12Woonruimteverdeling 
1.12Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 
1.12.1tot het verkrijgen van besluit tot toewijzing van een nieuwbouwkoopwoning of woningbouwkavel volgens de Inschrijvings- en toewijzingsregel nieuwbouwkoopwoningen en woningbouwkavels van de gemeente Putten 33,25
 Van legesheffing worden uitgezonderd degenen aan wie bij inschrijving in het register van woningzoekenden reeds leges in rekening zijn gebracht. 
Hoofdstuk 13Geluidhinder 
1.13Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 
1.13.1tot het verstrekken van een ontheffing als bedoeld in artikel 4.1.7, lid 2 van de Algemene plaatselijke verordening (ontheffing geluidhinder) 31,00
Hoofdstuk 14Standplaatsen 
1.14Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om: 
1.14.1een standplaatsvergunning als bedoeld in artikel 5.2.3 van de Algemene plaatselijke verordening, geldig voor: 
1.14.2één dag of gedeelte daarvan3,25
1.14.3seizoensgebonden en op recreatie gerichte activiteiten voor één jaar 30,00
1.14.4Bij weigering van een standplaatsvergunning wordt een tarief in rekening gebracht conform de tariefstelling in de tabel, met een maximum van 45,00
Hoofdstuk 15Winkeltijdenwet 
1.15Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 
1.15.1voor een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet of het Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet 28,00
Hoofdstuk 16Kansspelen 
1.16.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen: 
1.16.1.1voor een periode van twaalf maanden voor één speelautomaat 56,50
1.16.1.2voor een periode van twaalf maanden voor twee of meer speelautomaten, voor de eerste speelautomaat 56,50
 en voor iedere volgende speelautomaat22,50
1.16.1.3voor één speelautomaat, welke vergunning geldt voor onbepaalde tijd 226,50
1.16.1.4voor twee of meer speelautomaten, welke vergunning geldt voor onbepaalde tijd, voor de eerste speelautomaat 226,50
 en voor iedere volgende speelautomaat90,50
1.16.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning) 46,00
1.16.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 28 van de Wet op de kansspelen (prijsvraagvergunning) 46,00
Hoofdstuk 17Kinderopvang 
1.17Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van: 
1.17.1een uittreksel uit het register bedoeld in artikel 46 van de Wet kinderopvang, per uittreksel 5,40
Hoofdstuk 18Telecommunicatie 
1.18.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.4, eerste lid, van de Telecommunicatiewet 1.122,00
1.18.1.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om vergunning voor het op, aan, in, over of boven de weg brengen of hebben van een kabel of leiding, indien artikel 5.4, eerste lid van de Telecommunicatiewet niet van toepassing is 1.122,00
1.18.1.2Indien met betrekking tot een melding overleg moet plaatsvinden tussen gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van het netwerk, verhoogd met 727,00
1.18.1.3Indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van de kabel plaatsvindt, verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan de melder meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. 
1.18.2Indien een begroting als bedoeld in 1.18.1.3 is uitgebracht, wordt een melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de melder ter kennis is gebracht, tenzij de melding voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken. 
Hoofdstuk 19Verkeer en vervoer 
1.19Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 
1.19.1tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, voor zover noodzakelijk voor en direct samenhangend met de uitvoering van bijzondere transporten 31,50
1.19.2tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 9.1 van de Regeling voertuigen 31,50
1.19.3tot het verkrijgen van een verkeersontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 20,50
Hoofdstuk 20Bijzondere begraafplaats 
1.20.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 
1.20.1.1tot het verkrijgen van een vergunning voor het inrichten van een bijzondere begraafplaats 1.977,00
Hoofdstuk 21Diversen 
1.21.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van: 
1.21.1.1gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina 1,55
1.21.1.2afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen: 
1.21.1.2.1per pagina op papier van A4-formaat (zwart-wit)0,10
1.21.1.2.2per pagina op papier van A3-formaat (zwart-wit)0,20
1.21.1.2.3per pagina op papier van A3-formaat (kleur)2,00
 Bij dubbelzijdige bedrukking worden de tarieven verdubbeld. 
1.21.1.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een gewaarmerkt register als bedoeld in artikel 2.5.2 van de Algemene plaatselijke verordening (helingsregister) 46,00
1.21.1.4Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor het maken van een aansluiting op de openbare riolering, als bedoeld in artikel 2, lid 2 van de Verordening aansluitvoorwaarden riolering gemeente Putten  46,00
1.21.1.5Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 2.1.4.3 van de Algemene plaatselijke verordening ( straatmuzikanten, -artiesten, -fotografen en dergelijke): 
 voor elke maand of gedeelte daarvan16,30
1.21.1.6Het tarief bedraagt voor het in  behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 2.1.3.1 van de Algemene plaatselijke verordening (verkoop daklozenkrant en dergelijke): 
 per dag of gedeelte daarvan  3,25
 voor elke maand of gedeelte daarvan16,25
1.21.1.7een beschikking op aanvraag, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen 46,00

Titel 2

Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1Begripsomschrijving  
2.1.1Voor de toepassing van deze titel wrodt verstaan onder:  
2.1.1.1aanlegkosten: de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft;  
2.1.1.2bouwkosten: de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV 1989), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onderbouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;  
2.1.1.3sloopkosten: de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de sloopkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien het slopen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid  geschiedt wordt in deze titel onder sloopkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het slopen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;  
2.1.1.4Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.  
2.1.2In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.  
2.1.3In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.  
Hoofdstuk 2Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag 
 2.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 
 2.2.1om overleg in verband met het verkrijgen van een indicatie of een voorgenomen project in het kader van de Wabo vergunbaar is 50,00
Hoofdstuk 3Omgevingsvergunning 
 2.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd. 
2.3.1Bouwactiviteiten 
2.3.1.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:  
2.3.1.1.1Indien de bouwkosten minder dan € 50.000,00 bedragen van de bouwkosten met een minimum van € 100,002,50 %
2.3.1.1.2Indien de bouwkosten € 50.000,00 tot € 250.000,00 bedragen van de bouwkosten met een minimum van € 1.250,00 1,50 %
2.3.1.1.3Indien de bouwkosten € 250.000,00 of meer bedragen van de bouwkosten met een minimum van € 3.750,001,33 %
2.3.1.1.4Voor de op grond van dit artikel in rekening gebrachte leges, geldt een maximum van € 100.000,00 per object, voor zover de aanvraag geen betrekking heeft op bouwwerken voor woondoeleinden.  
2.3.1.2Welstandstoezicht 
 Van de aanvrager worden de kosten van adviezen, uitgebracht in verband met de toepassing van voorschriften omtrent de welstand als bedoeld in artikel 48 van de Woningwet, geheven tot het bedrag dat de Gelderse Welstandscommissie, uitgaande van het Gelders Genootschap tot bevordering en instandhouding van de schoonheid van stad en land, aan de gemeente conform haar tariefregeling in rekening brengt. Deze kosten worden als volgt berekend:  
2.3.1.2.1In geval van geraamde bouwkosten van € 1,00 tot en met € 500.000,00 1,9‰
 met een minimum van € 44,00  
 plus over het gedeelte van de bouwsom van € 500.001,00 tot en met € 2.500.000,00 0,6‰
 plus over het gedeelte van de bouwsom van € 2.500.001,00 tot en met € 5.000.000,00 0,25‰
 plus over het gedeelte van de bouwsom van € 5.000.001,00 en meer 0,11‰
2.3.1.2.2voor woningbouw van één en hetzelfde type, welke in één complex worden uitgevoerd 
 Complexen van  1 t/m 5 gelijke woningen tarief volgens 2.3.1.2.1 
 Complexen van  6 t/m 10 gelijke woningen tarief over bouwsom 5 woningen 
 Complexen van 11 t/m 20 gelijke woningen tarief over bouwsom 6 woningen 
 Complexen van 21 t/m 30 gelijke woningen tarief over bouwsom 8 woningen 
 Complexen van 31 t/m 40 gelijke woningen tarief over bouwsom 10 woningen 
 Complexen van 41 t/m 50 gelijke woningen tarief over bouwsom 12 woningen 
 Complexen van 51 t/m 60 gelijke woningen tarief over bouwsom 14 woningen en zo volgens, 
 etage- en galerijwoningen e.d. worden als één bouwblok beschouwd. Het tarief wordt dan berekend naar de totale bouwsom van het bouwblok. 
2.3.1.2.3Integrale advisering 
2.3.1.2.3.1Welstand + 1 extra discipline 1,8 x regulier tarief 
2.3.1.2.3.2Welstand + meerdere extra disciplines 2,2 x regulier tarief 
2.3.1.2.4Reclameobjecten per adviesaanvraag44,00
2.3.1.2.5Illegale bouwwerken 1,5 x regulier tarief 
2.3.1.2.6Formele behandeling en verslaglegging adviezen (vooroverleg) 100,00
2.3.1.2.7Overige adviezen: afhankelijk van de soort advisering per uur 87,00
 of107,00
2.3.1.3Kosten welstandsnota 
 Het van toepassing zijnde tarief op grond van onderdeel 2.3.1 wordt verhoogd met de kosten verband houdend met de welstandsnota: 
2.3.1.3.1indien de bouwkosten niet hoger zijn dan € 25.000,00: 0,3‰ met een minimum van € 2,00; 
2.3.1.3.2indien de bouwkosten hoger zijn dan € 25.000,00: 0,3‰ over de eerste € 25.000,00 en 0,25‰ van het bedrag waarmee die bouwkosten € 25.000,00 te boven gaan 

 

2.3.1.4Kennisgevingskaartjes omgevingsvergunning bouwen 
2.3.1.4.1Indien bij de verleende bouwvergunning het kaartje "kennisgeving aanvang werkzaamheden" en het kaartje "kennisgeving voltooiing werkzaamheden" is gevoegd, wordt het op grond van onderdeel 2.3.1 berekende bedrag verhoogd met 100,00
2.3.1.4.2Indien het bij de verleende vergunning gevoegde kaartje "kennisgeving aanvang werkzaamheden" tenminste vijf werkdagen voor de aanvang van de werkzaamheden ingevuld is ontvangen door het bevoegd gezag, wordt het geheven legesbedrag van € 50,00 teruggegeven. 
2.3.1.4.3Indien het bij de verleende vergunning gevoegde kaartje "kennisgeving voltooiing werkzaamheden" uiterlijk vijf werkdagen na beëindiging van de werkzaamheden ingevuld is ontvangen door het bevoegd gezag, wordt het geheven legesbedrag van € 50,00 teruggegeven. 
2.3.1.5Verplicht advies agrarische commissie 
 Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een advies van de agrarische commissie nodig is en wordt beoordeeld. 660,00
2.3.1.6Achteraf ingediende aanvraag  
 Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1 bedraagt het tarief, indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de bouwactiviteit, van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges 125%
2.3.1.7Leges niet-ontvankelijke aanvraag  
 Het tarief voor een aanvraag als bedoeld in onderdeel 2.3.1, waarvan op grond van artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht is besloten om deze niet in behandeling te nemen, bedraagt 46,00
2.3.2.Aanlegactiviteiten  
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief 444,00
2.3.3Planologisch strijdig gebruik  
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, bedraagt het tarief:  
2.3.3.1indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1° van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking): 150,00
2.3.3.2indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2° van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking): 150,00
2.3.3.3indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3° van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):  
2.3.3.3.1voor de bouw of uitbreiding van één woning en/of overige gebouwen  tot maximaal 100 m² oppervlakte 4.530,00
2.3.3.3.2meer dan één woning tot maximaal vijf woningen en/of overige gebouwen tussen 100 en 500 m² oppervlakte 7.020,00
2.3.3.3.3meer dan vijf woningen tot maximaal tien woningen en/of overige gebouwen tussen 500 en 800 m² oppervlakte 9.065,00
2.3.3.3.4meer dan tien woningen en/of overige gebouwen met meer dan 800 m² oppervlakte 11.320,00
2.3.3.3.5Voor zover het projectbesluit of de buiten toepassing-verklaring niet gerelateerd is aan een bouwactiviteit of een aanlegactiviteit waarvoor een omgevingsvergunning benodigd is, is de tariefstelling gelijk aan die van een herziening of uitwerking van een bestemmingsplan, als bedoeld in artikel 2.7.1 e.v. van de tarieventabel.  
2.3.3.3.6Bij het niet verkrijgen van de vergunning, behoudens intrekking van het verzoek door of namens de aanvrager, wordt 75% van de voor dit onderdeel betaalde leges teruggegeven:  
2.3.3.4indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit) 150,00
2.3.3.5indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking) 150,00
2.3.4In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid  
2.3.4.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief 318,00
2.3.4.2Indien een aanvraag als bedoeld in artikel 2.3.4 wordt ingetrokken vóór de datum waarop op de aanvraag wordt beslist, wordt op verzoek 50% van de geheven leges teruggegeven.  
2.3.4.3Indien een aanvraag als bedoeld in artikel 2.3.4 wordt geweigerd, wordt op verzoek 25% van de geheven leges teruggegeven.  
2.3.5Sloopactiviteiten  
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:  
2.3.5.1bij een bouwmassavolume tot 200 m³100,00
2.3.5.2bij een bouwmassavolume tot 700 m³225,00
2.3.5.3bij een bouwmassavolume boven 700 m³340,00
2.3.6Kennisgevingskaartjes omgevingsvergunning slopen  
2.3.6.1Indien bij de verleende vergunning het kaartje "kennisgeving aanvang werkzaamheden" en het kaartje "kennisgeving voltooiing werkzaamheden" is gevoegd, wordt het overeenkomstig 2.3.5 berekende bedrag verhoogd met 100,00
2.3.6.2Indien het bij de verleende vergunning gevoegde kaartje "kennisgeving aanvang werkzaamheden" tenminste vijf werkdagen voor de aanvang van de werkzaamheden ingevuld is ontvangen door het bevoegd gezag, wordt het geheven legesbedrag van € 50,00 teruggegeven.  
2.3.6.3Indien het bij de verleende vergunning gevoegde kaartje "kennisgeving voltooiing werkzaamheden" uiterlijk vijf werkdagen na beëindiging van de werkzaamheden ingevuld is ontvangen door het bevoegd gezag, wordt het geheven legesbedrag van € 50,00 teruggegeven.  
2.3.7Sloopmelding  
2.3.7.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een sloopmelding als bedoeld in artikel 8.2.1. van de gemeentelijke Bouwverordening 16,00

 

2.3.7Sloopmelding 
 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een sloopmelding als bedoeld in artikel 8.2.1. van de gemeentelijke Bouwverordening16,00
2.3.8Uitweg/inrit  
2.3.8.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van gebruik van een uitweg, waarvoor op grond van artikel 2.1.5.3 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo, bedraagt het tarief: 46,00
2.3.9Kappen  
2.3.9.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van artikel 4.5.2 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief: 29,00
2.3.10Omgevingsvergunning in twee fasen  
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:  
2.3.10.1voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft;  
2.3.10.2voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor ene beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft.  
2.3.11Beoordeling bodemrapport 
 Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief: 
2.3.11.1voor een ontheffing van de wettelijke verplichting om een bodemonderzoeksrapport te overleggen 221,25
2.3.11.2voor een beoordeling van een bodemonderzoeksrapport, inclusief vooronderzoek 50,00
2.3.11.3voor beoordeling van een rapport betreffende een nader bodemonderzoek, een bodemsaneringonderzoek of een bodemsaneringevaluatie 100,00
2.3.11.4voor levering van gegevens uit het digitale bodeminformatiesysteem en/of het bodemarchief, per kwartier of gedeelte daarvan 15,00
2.3.12Geluidsonderzoek  
2.3.12.1Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het uitvoeren van een akoestisch onderzoek op grond van de Wet op de geluidhinder: 650,00
2.3.12.2Indien de aanvraag dient tot het verkrijgen van een hogere grenswaarde op grond van de Wet op de geluidhinder: 950,00
2.3.13Advies  
2.3.13.1Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij algemene maatregel van bestuur, provinciale of gemeentelijke verordening aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning, als bedoeld in artikel 2.26, derde lid, van de Wabo:Het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.  
2.3.13.2Indien een begroting als bedoeld in artikel 2.3.13.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag vóór deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.  
2.3.14Verklaring van geen bedenkingen  
2.3.14.1Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo:  
2.3.14.1.1indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.  
2.3.14.2Indien een begroting als bedoeld in 2.3.14.1.1 is uitgebracht , wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag vóór deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.  
Hoofdstuk 4Vermindering  
2.4.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op meer dan vijf activiteiten, bestaat aanspraak op vermindering van leges, met uitzondering van het legesdeel in verband met adviezen of verklaringen van geen bedenkingen als bedoeld in de onderdelen 2.3.13 en 2.3.14. De vermindering bedraagt:  
2.4.1.1bij 5 tot 10 activiteiten:van de voor die activiteiten verschuldigde leges 10%
2.4.1.2bij 10 tot 15 activiteiten:van de voor die activiteiten verschuldigde leges 15%
2.4.1.3bij 15 of meer activiteiten:van de voor die activiteiten verschuldigde leges 20%
Hoofdstuk 5Teruggaaf  
2.5.1Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- en sloopactiviteiten  
 Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevings-vergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2 of 2.3.5 intrekt, terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:  
2.5.1.1indien de aanvraag wordt ingetrokken binnen een termijn van 4 weken na het in behandeling nemen ervan, een percentage van de op grond van dat onderdeel voor de betreffende activiteit verschuldigde leges 75%
2.5.1.2indien de aanvraag wordt ingetrokken op een later tijdstip, doch vóór het verlenen van de vergunning een percentage van de op grond van dat onderdeel voor de betreffende activiteit verschuldigde leges 50%
2.5.2Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- en sloopactiviteiten  
 Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2 of 2.3.5, intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:  
2.5.2.1indien de aanvraag is ingediend binnen 24 maanden na de datum van vergunningverlening en van de vergunning geen gebruik is gemaakt een percentage van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges 50%
2.5.2.2indien de aanvraag is ingediend na 24 maanden na de datum van vergunningverlening en van de vergunning geen gebruik is gemaakt een percentage van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges 25%
2.5.3Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten  
2.5.3.1Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2 of 2.3.5 weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt een percentage van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges 25%
2.5.3.2Onder een weigering bedoeld in onderdeel 2.5.3.1 wordt mede verstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij rechterlijke uitspraak.  
2.5.4Een bedrag minder dan € 50,00 wordt niet teruggegeven.  
2.5.5Geen teruggaaf legesdeel advies of verklaring van geen bedenkingen Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.13 en 2.3.14 wordt geen teruggaaf verleend.  
Hoofdstuk 6Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project  
2.6Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project 50,00
Hoofdstuk 7Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten 
 2.7.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een herziening of uitwerking van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1 van de Wet ruimtelijke ordening: 
2.7.1.1voor de bouw of uitbreiding van één woning en/of overige gebouwen tot maximaal 100 m² oppervlakte 3.020,00
2.7.1.2bij meer dan één woning tot maximaal vijf woningen en/of overige gebouwen tussen 100 m² en 500 m² oppervlakte 4.682,00
2.7.1.3bij meer dan vijf woningen tot maximaal tien woningen en/of overige gebouwen tussen 500 m² en 800 m² oppervlakte  6.044,00
2.7.1.4bij meer dan tien woningen en /of overige gebouwen met meer dan 800 m² oppervlakte 7.548,00
2.7.1.5indien de aanvraag een herziening of uitwerking van een bestemmingsplan betreft, waarbij geen sprake is van een bouwplan waarvoor een omgevingsvergunning is vereist en geen sprake is van werken of werkzaamheden waarvoor een aanlegvergunning is vereist 3.019,00
2.7.1.6Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een herziening of uitwerking van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid onder a en b van de Wet ruimtelijke ordening (binnenplans)  1.010,00
2.7.1.7Bij het niet verkrijgen, behoudens intrekking van het verzoek door of namens de aanvrager, van een herziening of een uitwerking als hiervoor bedoeld, wordt 75% van de betaalde leges teruggegeven.  
Hoofdstuk 8In deze titel niet benoemde beschikking  
2.8Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking 46,00

 

Titel 3 

Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1Horeca  
3.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot: 
3.1.1het verkrijgen van een vergunning voor het uitoefenen van een horecabedrijf of slijterbedrijf, als bedoeld in artikel 3 van de Drank- en Horecawet (commercieel horecabedrijf) 112,00
3.1.2het verkrijgen van een vergunning voor het uitoefenen van een horecabedrijf, als bedoeld in artikel 3 van de Drank- en Horecawet (paracommercieel horecabedrijf) 224,00
3.1.3wijziging van de leidinggevende in het horecabedrijf, als bedoeld in artikel 8 van de Drank- en Horecawet 61,00
3.1.4Ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing of een verklaring als bedoeld in de artikelen 37 tot en met 44  en 74 van de Drank- en Horecawet, geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Algemeen uitvoeringsbesluit Drank- en Horecawet (Besluit van 13 juli 1967, Stb. 404) of zoals dit Besluit laatstelijk is vervangen of gewijzigd. 
3.1.5Het vervangen van een vergunning voor het exploiteren van een horecabedrijf als bedoeld in artikel 2.3.1.2 van de Algemene plaatselijke verordening 503,00
 Ontheffing sluitingsuur  
3.1.6tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 2.3.1.5 of op grond van artikel 2.3.1.6 van de Algemene plaatselijke verordening 57,50
Hoofdstuk 2Organiseren evenementen 
3.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 
3.2.1tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 2.2.2 van de Algemene plaatselijke verordening (evenementen) 29,00
3.2.2als bij 3.2.1, voor evenementen met een commercieel karakter 46,00
Hoofdstuk 3Prostitutiebedrijf 
3.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 
3.3.1tot het verstrekken van een vergunning als bedoeld in artikel 3.2.1 van de Algemene plaatselijke verordening (vergunning seksinrichting) 786,00
Hoofdstuk 4Ventvergunning 
3.4Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 
3.4.1tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 5.2.2 van de Algemene plaatselijke verordening (venten), per aanvraag, geldig voor: 
 elke dag of gedeelte daarvan3,25
Hoofdstuk 5Afvalstoffeninzameling 
3.5Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 
3.5.1tot het verkrijgen van een vergunning voor het inzamelen van afvalstoffen door anderen dan de inzameldienst, als bedoeld in artikel 4.2.2.1, lid 2 van de Algemene plaatselijke verordening 23,00
3.5.2tot het verkrijgen van een ontheffing voor het inzamelen van afvalstoffen door anderen dan de inzameldienst, als bedoeld in artikel 4.4.1 van de Algemene plaatselijke verordening 23,00