Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Gennep

Verordening Starterslening Gennep 2008

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Gennep
Officiële naam regelingVerordening Starterslening Gennep 2008
CiteertitelVerordening Starterslening Gennep 2008
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpvolkshuisvesting en woningbouw
Eigen onderwerpstarterslening, koopsubsidie, woning

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 147, Gemeentewet
  2. artikel 149, Gemeentewet

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

24-11-200826-09-2012Nieuwe regeling

17-11-2008

Maas- en Niersbode, 2008, 16 november.

2008/4393

Tekst van de regeling

De gemeenteraad van de gemeente Gennep:

gelet op het besluit van burgemeester en wethouders van Gennep d.d. 16 oktober 2008;

gelezen het voorstel van het presidium d.d. 3 november 2008;

gehoord de commissie Algemeen Bestuurlijke Zaken d.d. 17 november 2008;

gelet op de artikelen 147 en 149 van de Gemeentewet;

Besluit: vast te stellen de navolgende verordening:

Verordening Starterslening Gennep 2008

Hoofdstuk 1 Begripsbepalingen

Artikel 1

In deze verordening wordt verstaan onder:

a. SVn: stichting Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederlandse gemeenten.

b. Gemeenterekening VROM Starterslening Gennep: de rekening die de gemeente bij SVn aanhoudt en waaruit op grond van de deelnemingsovereenkomst met SVn, VROM Startersleningen kunnen worden toegekend en waarin, voor wat betreft het gemeentelijk leningdeel, rente en aflossingen over deze leningen worden teruggestort.

c. VROM Starterslening: een lening verstrekt door SVn aan een starter waarbij de hoofdsom van de lening voor 25% afkomstig is uit de Gemeenterekening VROM Starterslening Gennep, terwijl het resterende deel van de Starterslening verstrekt wordt door SVn uit de bij haar ondergebrachte fondsen VROM (50%) en provincie Limburg (25%).

d. Aanvrager: de starter, die voor de eerste maal een eigen woning koopt en op grond van deze verordening tot de doelgroep van de VROM Starterslening behoort. Bij twee aanvragers ten aanzien van eenzelfde woning gelden deze gezamenlijk als aanvrager.

e. NHG: Nationale Hypotheek Garantie.

f. Koopsubsidie (Wet Bevordering Eigenwoningbezit, BEW+): een maandelijkse bijdrage in de hypotheeklasten die afhankelijk is van het inkomen van de eigenaar/bewoner van de woning en de hoogte van de lening.

g. Huishouden: de aanvrager die een eigen huishouding zal gaan voeren in de aan te kopen woning

h. Het college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Gennep.

i. Verwervingskosten: de aankoopkosten van de woning, inclusief bijkomende kosten, ter verkrijging van de woning in eigendom.

j. Koopsom: de prijs van een bestaande woning kosten koper (k.k.) of de prijs van een nieuwbouwwoning vrij op naam (v.o.n.).

k. CPO-project: een project dat gericht is op de realisering van (per project tenminste 2) woningen onder Collectief Particulier Opdrachtgeverschap. 

Hoofdstuk 2 Algemene bepalingen

Artikel 2

  • 1 De gemeente Gennep heeft een Gemeenterekening VROM Starterslening Gennep ingericht waaruit aan in artikel 6, lid 1 onder a en lid 2 onder a bedoelde aanvragers VROM Startersleningen kunnen worden toegekend voor de verwerving van de in artikel 6, lid 1 onder b en lid 2 onder b bedoelde woningen.

  • 2 De Gemeenterekening VROM Starterslening Gennep is ondergebracht bij SVn.

Artikel 3

Op deze verordening is de deelnemingsovereenkomst tussen de gemeente Gennep en de SVn van toepassing.

Artikel 4

  • 1 Het college is bevoegd om met inachtneming van het bepaalde in deze verordening een VROM Starterslening toe te kennen.

  • 2 Het college stelt de hoogte van de VROM Starterslening vast, met dien verstande dat de hoogte van de VROM Starterslening maximaal 20% bedraagt van de verwervingskosten, met een maximum van € 30.000,-.

  • 3 De VROM Starterslening kan niet worden verstrekt indien Koopsubsidie BEW + is toegekend.

  • 4 De VROM Starterslening moet worden verstrekt met Nationale Hypotheek Garantie (NHG).

  • 5 De eerste hypotheek moet (ook) worden verstrekt met NHG.

  • 6 Het college kan aan de toekenning van VROM Startersleningen nadere voorschriften verbinden.

Artikel 5

  • 1 Het college geeft per periode van 1-3 jaar een prognose van de te verwachten aantallen aanvragen VROM Starterslening en maakt het benodigde budget periodiek over op de Gemeenterekening VROM Starterslening Gennep.

  • 2 VROM Startersleningen worden enkel toegekend voor zover het periodiek vastgestelde budget hiervoor toereikend is.

  • 3 Aanvragen die in verband met het tweede lid niet kunnen worden toegekend, worden door het college afgewezen.

  • 4 Wanneer de afgewezen aanvragen betrekking hebben op de realisering van een CPO-project, dan doet het college een voorstel aan de gemeenteraad van Gennep om over te gaan tot een voor toekenning van de aanvragen toereikende (extra) aanvulling van de Gemeenterekening VROM Starterslening Gennep.

  • 5 Door de in de gemeente Gennep werkzame corporaties Destion en Mooiland Maasland wordt op basis van een inspanningsverplichting een bijdrage aan de uitvoering van het provinciale impulsplan "Starters: een eigen thuis!" geleverd door middel van de verkoop van een deel van hun woningbezit; daar waar het de verkoop van corporatiewoningen aan "zittende huurders" betreft, vindt verkoop plaats met korting op de marktwaarde van de woningen; de corporaties zetten hierbij de koopvarianten KoopGarant, Slimmer Kopen of een andere vorm van verkoop onder voorwaarden of Maatschappelijk Gebonden Eigendom in; de inspanningsverplichting van de corporaties is onderdeel van de prestatieafspraken tussen de gemeente Gennep en de corporaties.

Hoofdstuk 3 Toepassingsbereik

Artikel 6

  • 1 Deze verordening is in de eerste plaats van toepassing op leningaanvragen:

    a. van natuurlijke personen, ouder dan 18 jaar, die:

    - op het moment van het indienen van een aanvraag om toekenning van een VROM Starterslening de leeftijd van 40 jaar nog niet hebben bereikt; bij 2 aanvragers ten aanzien van eenzelfde woning geldt de leeftijd van de jongste van de 2;

    - op het moment van toetsing van de aanvraag over een (gezamenlijk) jaarinkomen beschikken dat niet hoger is dan € 45.000,- all in;

    - niet eerder een eigen woning in bezit hebben gehad; bij 2 aanvragers ten aanzien van eenzelfde woning geldt dit voor beide aanvragers.b. voor het verwerven van nieuwe en bestaande woningen binnen de gemeente Gennep, waarvan de koopsom niet meer bedraagt dan € 200.000,- exclusief bijkomende kosten; ingeval van een nieuwbouwwoning vrij op naam (v.o.n.) kunnen de bijkomende kosten maximaal 8% van de koopsom bedragen; wanneer het een bestaande woning betreft kunnen de bijkomende kosten (k.k.) maximaal 12% van de koopsom bedragen.

  • 2 Deze verordening is tevens van toepassing op leningaanvragen:

    a. van natuurlijke personen die:

    - als "zittend huurder" de door hem/haar bewoonde huurwoning koopt van de corporatie;

    - in de hoedanigheid van "zittend huurder" op het moment van het indienen van een aanvraag om toekenning van een VROM Starterslening de leeftijd van 50 jaar nog niet heeft bereikt;

    - op het moment van toetsing van de aanvraag als "zittend huurder" over een jaarinkomen beschikt dat niet hoger is dan € 45.000,- all in.

     

    b. In afwijking van het gestelde in artikel 4, lid 2 geldt voor de toepassing van artikel 6, lid 2, onder a dat de VROM Starterslening maximaal € 15.000,- bedraagt, indien aankoop van de huurwoning plaatsvindt met korting op de verkoopprijs volgens marktwaarde, bijvoorbeeld onder de voorwaarden van "Koop Garant", "Slimmer Kopen" dan wel een andere verkoopvorm van Maatschappelijk Gebonden Eigendom.

     

    c. Als aanvullende voorwaarde voor het toegekend krijgen van de VROM Starterslening als bedoeld in het voorgaande lid (artikel 6, lid 2, onder b) geldt dat het bedrag van de lening wordt aangewend voor een kwaliteitsverbetering van de aan te kopen huurwoning, op basis van een beschrijving van het verbeterplan met kostenraming waaraan door het college goedkeuring is verleend. 

  • 3 De aanvrager moet de woning waarvoor een VROM Starterslening wordt verstrekt zelf gaan of blijven bewonen.

Hoofdstuk 4 Aanvraag en toekenning

Artikel 7

  • 1 Huishoudens die op grond van artikel 6 binnen het toepassingsbereik van de VROM Starterslening vallen, kunnen bij de gemeente een op naam gesteld aanvraagformulier verkrijgen.

  • 2 De verdere afhandeling en besluitvorming vindt plaats conform de in de Procedures en Gemeentelijke Uitvoeringsregels VROM Starterslening vastgelegde procedures welke uit de deelnemingsovereenkomst met SVn voortvloeien;

  • 3 Het college deelt de beslissing middels een toewijzings- of afwijzingsbesluit mee aan de aanvrager.

Hoofdstuk 5 Intrekken van de VROM Starterslening

Artikel 8

  • 1 Het college trekt een besluit waarin wordt voorzien in de toekenning van een VROM Starterslening in als:

    a. er niet is voldaan aan de bij of krachtens deze verordening gestelde voorschriften en/of bepalingen;

    b. de VROM Starterslening is toegekend of vastgesteld op grond van onjuiste gegevens;

    c. als de koopovereenkomst wordt ontbonden. 

  • 2 Bij de intrekking vordert het college de contante waarde van het al genoten en/of toekomstige rentevoordeel geheel of gedeeltelijk terug, waar nodig met toepassing van de wettelijke mogelijkheid tot beslaglegging.

  • 3 Indien bij overtreding van de bepalingen in deze verordening de aanvrager naar het oordeel van het college verschoonbaar is, kan het college besluiten de bovengenoemde sancties geheel of gedeeltelijk achterwege te laten.

Hoofdstuk 6 Hardheidsclausule, slot- en overgangsbepalingen

Artikel 9 Hardheidsclausule

Het college kan artikel 6 buiten toepassing laten of daarvan afwijken, voor zover toepassing gelet op het belang van de aanvrager leidt tot een onbillijkheid van overwegende aard.

Artikel 10 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking 1 dag na het nemen van het besluit van de gemeenteraad van Gennep tot vaststelling.

Artikel 11 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als "Verordening Starterslening Gennep 2008".

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare vergadering van 17 november 2008

 

De raad voornoemd,

 

Voorzitter

W.g.

 

 

Griffier

W.g.

Toelichting 1 Toelichting

Toelichting op de Verordening Starterslening Gennep 2008

 

 

Algemene toelichting

Deze verordening is mede afgestemd op de provinciale Verordening impulsplan "Starters: een eigen thuis!" en op het VROM Starterspakket, waarin opgenomen de Procedures en Gemeentelijke Uitvoeringsregels VROM Starterslening, de productspecificaties VROM Starterslening en voorlichtingsmateriaal voor gemeenten, particulieren en tussenpersonen/ financiers.

Het VROM Starterspakket is verkrijgbaar bij de stichting Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederlandse gemeenten (SVn).

SVn is in 1996 opgericht op initiatief van (destijds) Bouwfonds Nederlandse Gemeenten. De aandeelhoudende gemeenten kregen via SVn de mogelijkheid hun Bouwfonds-dividend op een nieuwe manier in te zetten.

SVn is een financiële partner van gemeenten voor het beheer van revolverende fondsen. In die rol verstrekt en beheert SVn laagrentende leningen voor de kwaliteitsverbetering van de volkhuisvesting, bijvoorbeeld bij het realiseren van nieuwbouw, herstructurering en aanpassing van de bestaande woningvoorraad.

Middels het sluiten van een deelnemingsovereenkomst kunnen gemeenten gebruik maken van de producten en diensten van SVn.

 

Starterslening

In 2002 heeft SVn met een aantal gemeenten en in samenwerking met Nationale Hypotheek Garantie (NHG) het product 'Starterslening' ontwikkeld. Met dit instrument worden gemeenten in de gelegenheid gesteld een financiële impuls te geven aan de lokale woningmarkt en de doorstroming te bevorderen. Nieuwbouw en bestaande koopwoningen zijn voor starters vaak onbetaalbaar en de bestaande stimuleringsregelingen (koopsubsidie (BEW+) en dergelijke) blijken niet voldoende. De Starterslening geeft de gemeenten een instrument in handen om op het lokale woonbeleid afgestemde Startersleningen te verstrekken aan nieuwkomers op de woningmarkt. De gemeente bepaalt de doelgroep en het woningsegment, of zet de Starterslening wijkgericht in. Zo kan de gemeente optimaal inspelen op de behoeften en ontwikkelingen op de lokale woningmarkt.

In oktober 2006 hebben de stichting Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederlandse gemeenten (SVn) en het ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieu het convenant VROM Starterslening gesloten. Daarin wordt voortgeborduurd op het initiatief van SVn en de Nederlandse gemeenten om de eerste aankoop van een woning of de overstap van een huurwoning naar een koopwoning met een Starterslening te vergemakkelijken. Het ministerie van VROM heeft eenmalig 40 miljoen euro beschikbaar gesteld voor het VROM Startersfonds. Hiermee kunnen circa 10.000 Startersleningen worden verstrekt. Dit fonds is per 1 januari 2007 in werking getreden. Gemeenten kunnen aanspraak maken op het VROM Startersfonds. Aanvullend heeft de provincie Limburg 10 miljoen euro beschikbaar gesteld voor het VROM Startersfonds. De provincie neemt onder de in een provinciale regeling opgenomen voorwaarden maximaal 25% van een Starterslening voor haar rekening. De bijdragen van VROM en provincie Limburg kunnen de financiële inzet van gemeenten verviervoudigen. Het leningaandeel van VROM (50%) en van de provincie (25%) wordt pas beschikbaar gesteld als de gemeente zelfde VROM Starterslening heeft toegekend.

 

Als het budget van VROM en de provincie Limburg is opgebruikt, worden de Startersleningen voor 100% door de gemeente gefinancierd. Voorwaarde voor de deelname is dat de gemeenten een eigen Gemeenterekening VROM Starterslening hebben bij SVn en dat de gemeentelijke verordening voldoet aan de productspecificaties en gemeentelijke uitvoeringsregels van de VROM Starterslening.

 

De belangrijkste voorwaarden die in de gemeentelijke verordening moeten worden opgenomen zijn de volgende punten:

De maximale koopsom met bijkomende kosten mag niet hoger zijn dan de verwervingskosten NHG die op dat moment van toepassing zijn. De hoogte van de VROM Starterslening is standaard maximaal 20% van de verwervingskosten van de woning. De gemeente is vrij om daarbij de hoofdsom van de VROM Starterslening te maximeren. Verder dient zowel de eerste hypotheek als de VROM Starterslening onder Nationale Hypotheek Garantie bij het Waarborgfonds Eigen Woning (WEW) aangemeld te worden. Tot slot geldt de algemene voorwaarde dat de VROM Starterslening en de Koopsubsidie BEW+ niet tegelijkertijd mogen worden toegekend.

Naast de eisen die het ministerie van VROM en de provincie Limburg in aanvulling hierop stellen, hebben gemeenten een grote mate aan beleidsvrijheid om lokaal maatwerk te leveren en op de lokale situatie in te spelen.

De gemeenten bepalen in de verordening zelfde doelgroep en het marktsegment waarop de regeling van toepassing is. Als het gaat om de doelgroep kunnen gemeenten in de verordening een bepaling opnemen over de leeftijd, inkomen, verblijfsduur in de gemeente en dergelijke. Bij het marktsegment kunnen gemeenten bepalen of het gaat om een project, nieuwbouw, bestaande woningen en het maximale aankoopbedrag.

 

Procedures en gemeentelijke uitvoeringsregels VROM Starterslening

De Procedures en Gemeentelijke Uitvoeringsregels VROM Starterslening en de Productspecificaties VROM Starterslening, vastgesteld door SVn, zijn van toepassing op deze verordening. Doordat de gemeente zich middels een deelnemingsovereenkomst heeft uitgesproken voor deelname aan de producten van SVn, zijn ook de procedures en gemeentelijke uitvoeringsregels van de verschillende producten van kracht. Hierin zijn de voorwaarden en procedures opgenomen voor deelname aan de VROM Starterslening.

Allereerst bepaalt de gemeente in een gemeentelijke verordening de algemene en bijzondere voorwaarden die van toepassing zijn, waaronder de doelgroep en het marktsegment van woningobjecten.

De gemeente toetst vervolgens aan de hand van de verordening of de verzoeker in aanmerking komt voor een VROM Starterslening en reikt het SVn-aanvraagformulier VROM Starterslening uit. SVn verzorgt de financiële toetsing en brengt advies uit aan de gemeente over de hoogte van de VROM Starterslening. De gemeente besluit over de toekenning van de lening en de te stellen condities, zoals de hoogte van de lening en eventuele bijzondere voorwaarden. Dit wordt door de gemeente vastgelegd in een toewijzingsbesluit. Indien de lening niet wordt toegekend wordt de aanvrager hiervan middels een afwijzingsbesluit door de gemeente op de hoogte gesteld. Tegen een afwijzingsbesluit kan bezwaar worden ingediend op grond van de Algemene wet bestuursrecht. Bezwaar kan eveneens worden ingediend tegen een naar het oordeel van de aanvrager te laag toe te kennen leningbedrag.

 

Na de toekenning heeft de aanvrager de gelegenheid een bancaire lening aan te vragen en deze offerte binnen vier weken na verzenddatum van het toewijzingsbesluit naar SVn te sturen. Na een toetsing van de bancaire offerte brengt SVn een offerte voor de VROM Starterslening uit.

 

Artikelsgewijze toelichting

 

 

Hoofdstuk 1 - Begripsbepalingen

 

 

Artikel 1

Lid 1:

Het ministerie van VROM verstaat onder een starter op de koopwoningmarkt iemand die:

1. voor het eerst zelfstandig gaat wonen in een koopwoning, of

2. al zelfstandig in een huurwoning woont en doorstroomt naar een eerste koophuis, of

3. zijn huurhuis koopt.

In artikel 6 wordt nader bepaald wat het toepassingsbereik is.

De gemeente mag eisen stellen aan leeftijd, woonsituatie en inkomen.

 

 

Hoofdstuk 2 - Algemene bepalingen

 

 

Artikel 2

In artikel 6 bepaalt de gemeente de doelgroep die gebruik kan maken van de VROM Starterslening en het marktsegment waarop de lening van toepassing is.

 

 

Artikel 3

Om aanspraak te kunnen maken op de VROM Starterslening heeft de gemeente een deelnemingsovereenkomst met SVn gesloten. Deze deelnemingsovereenkomst biedt gemeenten de mogelijkheid om gebruik te maken van de producten van SVn. In de Informatiemap van SVn vindt de gemeente het totale assortiment aan stimuleringsleningen, waaronder de VROM Starterslening. Met het sluiten van de deelnemingsovereenkomst zijn tevens de productspecificaties en Procedures en Gemeentelijke Uitvoeringsregels VROM Starterslening van toepassing. Deze maken deel uit van de SVn Informatiemap.

 

 

Artikel 4

In beginsel ligt de bevoegdheid VROM Startersleningen te verstrekken bij de gemeenteraad. Middels dit artikel delegeert de gemeenteraad de bevoegdheden aan het college.

 

1. Het college heeft op basis van dit artikel als dagelijks bestuur de bevoegdheid over de individuele aanvragen te beslissen. Het college toetst aan de hand van artikel 6 van de verordening of aanvrager in aanmerking komt voor een VROM Starterslening.

 

2. SVn toetst op basis van de Procedures en Gemeentelijke Uitvoeringsregels VROM Starterslening de aanvragen VROM Starterslening op financiële aspecten en de overige voorwaarden en brengt aan de gemeente advies uit over de hoogte van de VROM Starterslening. De maximale hoogte van de Starterslening is afhankelijk van het inkomen van het huishouden. Het college heeft de bevoegdheid om over de hoogte van de lening te beslissen en deelt dit met een toewijzingsbesluit mee aan de aanvrager. De gemeente mag gemotiveerd van het advies van SVn afwijken, mocht het college hier aanleiding toe zien. Het ministerie van VROM heeft bepaald dat een VROM Starterslening maximaal 20% van de verwervingskosten mag bedragen. De gemeente is ook vrij om daarbij de hoofdsom van de VROM Starterslening te maximeren.

 

3. Het ministerie van VROM heeft bepaald dat de VROM Starterslening niet mag worden verstrekt indien ook de Koopsubsidie BEW + is toegekend. Dit wordt stapeling genoemd. Andere financiële regelingen, zoals koopgarant en koopcomfort, zijn wel toegestaan. Mocht de gemeente ook rekening willen houden met toegekende andere financiële regelingen, dan kan zij dat in beleidsregels vastleggen.

 

4. Het ministerie van VROM heeft bepaald dat op de VROM Starterslening Nationale Hypotheek Garantie van toepassing moet zijn.

 

5. Ook de eerste hypotheek dient met NHG te worden verstrekt, om in aanmerking te komen voor een VROM Starterslening. Het Waarborgfonds Eigen Woningen (WEW) staat dan borg voor de betaling van rente en aflossing van zowel de le hypotheek van de bancaire instelling als de VROM Starterslening via SVn.

 

6. Op grond van de discretionaire beschikkingsbevoegdheid mag het college in navolging van artikel 4:38 tot en met 4:40 Awb aan een begunstigende beschikking voorschiften verbinden ofwel aan de leningnemer verplichtingen opleggen om het doel van de toegekende Starterslening te verwezenlijken.

 

 

Artikel 5

1. De gemeenteraad legt jaarlijks tot driejaarlijks vast hoeveel besteed mag worden aan de VROM Starterslening en het college maakt periodiek het vastgestelde bedrag over op de gemeenterekening VROM Starterslening Gennep bij SVn. Hiervoor moet in de begroting een budget worden gereserveerd. Een vastgesteld budget waarborgt de rechtszekerheid en begrotingsdiscipline. Het is aan de gemeente om de hoogte van het budget te bepalen. De VROM Starterslening is zo ingericht dat de starter in de eerste driejaar geen rente en aflossing hoeft te betalen. Dat betekent dat de gemeenterekening bij SVn, die als revolverend fonds door de rente en aflossingen van de verstrekte leningen in stand gehouden wordt, in de eerste driejaar niet gevoed wordt door rente en aflossingen, behoudens een marktrentevergoeding over het bedrag dat (nog) in het fonds aanwezig is. Dit kan voor de gemeente reden zijn om het budget voor drie jaar vast te stellen.

 

2. Het vaststellen van een budget maakt het noodzakelijk dat de aanvragen voor de VROM Starterslening in volgorde van binnenkomst van volledig ingevulde aanvraagformulieren bij SVn worden afgehandeld. Hierbij geldt het principe 'op is op'. Op het moment dat er geen geld meer beschikbaar is vanuit het VROM Rentedekkingsfonds en het provinciale fonds voor het verstrekken van een VROM Starterslening, komen de aanvragen voor 100% ten laste van de Gemeenterekening VROM Starterslening. Zodra ook de Gemeenterekening VROM Starterslening is uitgeput dienen de binnenkomende aanvragen te worden afgewezen.

 

4. Voor aanvragen die betrekking hebben op de realisering van een CPO-project geldt een uitzondering op de regel dat bij uitputting van de Gemeenterekening VROM Starterslening Gennep afwijzing van de aanvraag plaatsvindt.

 

5. De in de prestatieafspraken met de corporaties overeengekomen inspanningsverplichting tot het leveren van een bijdrage aan het gemeentelijke en provinciale beleid om starters op de woningmarkt te ondersteunen, komt hier tot uitdrukking.

 

 

Hoofdstuk 3 - Toepassingsbereik

 

 

Artikel 6

In dit artikel wordt het toepassingsbereik van de verordening VROM Starterslening bepaald. Het bepalen van het toepassingsbereik van de verordening heeft betrekking op de doelgroep van de regeling en het marktsegment waarop de regeling van toepassing is. In het bepalen van de doelgroep en het marktsegment heeft de gemeente volledige keuzevrijheid en kan de gemeente inspelen en afstemmen op het lokale huisvestingsbeleid. De gemeentelijke woonvisie is een mogelijke bron voor het bepalen van de doelgroep en het marktsegment.

Van belang is dat de maximale verwervingskosten de normen van de Nationale Hypotheek Garantie niet mogen overstijgen. Meerwerk, verbeteringskosten en dergelijke, net als bijkomende kosten, zoals notariskosten, overdrachtsbelasting en makelaarskosten, worden tot de kosten van het verkrijgen in eigendom gerekend. Deze kosten zijn bij het aangaan van de koopovereenkomst meestal niet precies bekend. Om potentiële gegadigden voor een VROM Starterslening in de gelegenheid te stellen zelf vooraf vast te stellen of de overeengekomen koopsom past binnen de gestelde kostengrens werkt de gemeente net als de NHG met een genormeerde opslag op de koopsom. Bij bestaande woningen wordt gewerkt met een opslag van 12%. Bij een nieuwe woning geldt een opslagpercentage van 8%. Woningen welke de kostengrens overschrijden, zijn van de regeling uitgesloten. Wordt de Starterslening toegepast op een nieuwbouwproject dat casco wordt opgeleverd, dan kan de gemeente opnemen dat er specifiek voor deze projecten een bepaald bedrag aan meerwerk is toegestaan, mits ook in dit geval de kostengrens NHG niet wordt overschreden.

 

 

Hoofdstuk 4 - Aanvraag en toekenning

 

 

Artikel 7

In dit artikel regelt de gemeente de afhandeling van de aanvragen. Enkel belanghebbenden kunnen een aanvraag indienen. Gemeenten hebben géén verplichting om verzoeken van niet-belanghebbenden te behandelen. Door eerst te toetsen of de verzoeker binnen het toepassingsbereik van artikel 6 past, wordt voorkomen dat personen die niet hierbinnen vallen (zgn. niet-belanghebbenden) een niet ontvankelijke aanvraag zullen indienen.

 

1. De gemeente communiceert de procedure van toetsing naar de doelgroep. Een mogelijke procedure ziet er als volgt uit:

Tussenpersonen zoals makelaars, hypotheekbemiddelaars en banken beschikken veelal over informatie over de VROM Starterslening en over de voorwaarden die de gemeente stelt aan de uitreiking van aanvraagformulieren. Is dit niet het geval dan kan daarin snel worden voorzien door de SVn. De belanghebbende kan een op naam gesteld aanvraagformulier bij de gemeente ophalen, mits hij de volgende stukken kan voorleggen:

- een voorlopig koopcontract;

- een geldig legitimatiebewijs;

- een kopie van de huurovereenkomst, ingeval het de koop van een huurwoning door een "zittend huurder" betreft.

 

De gemeente toetst de stukken aan het bevolkingsregister en de gemeentelijke verordening VROM Starterslening en reikt het aanvraagformulier uit aan de aanvrager.

Afhankelijk van de gekozen aanvraagprocedure verstrekt het college het aanvraagformulier direct of binnen de in de verordening of gemeentelijke beleidsregels vastgestelde termijn. De voorkeur gaat er naar uit het aanvraagformulier direct aan het gemeentelijke loket te verstrekken. Mocht dit niet mogelijk te zijn, dan stelt de gemeente een redelijke termijn vast van hooguit vijf werkdagen. De gehele procedure dient in een kort tijdsbestek afgerond te worden in verband met ontbindende voorwaarden in de koopakte/koop-/aannemings-overeenkomst. Het is daarom wenselijk dat de aanvraag van een VROM Starterslening spoedig wordt afgehandeld.

 

2. Na de toetsing door de gemeente en het verstrekken van het aanvraagformulier zendt de aanvrager het aanvraagformulier met de benodigde stukken naar SVn. Aan de hand van deze gegevens doet SVn een krediettoets en bepaalt SVn de hoogte van de VROM Starterslening. Hierover brengt SVn advies uit aan de gemeente en het college stelt de hoogte van de individuele VROM Starterslening vast in een toewijzings- of afwijzingsbesluit. Hierbij worden de Procedures en Gemeentelijke uitvoeringsregels VROM Starterslening gevolgd. Om te benadrukken dat er een nadrukkelijke verbinding ligt met Procedures en Gemeentelijke uitvoeringsregels, is de verwijzing in dit artikel opgenomen. SVn draagt zorg voor de verdere afhandeling van de aanvraag, als het gaat om het uitbrengen van de offerte, het verzorgen van het passeren van de hypotheekakte, het leningenbeheer, de incasso en de eventuele hertoetsingen.

 

3. Binnen het in artikel 6 genoemde toepassingsbereik heeft het college de bevoegdheid leningen toe te kennen. De toekenning gebeurt middels een toewijzingsbesluit, dat als een voorwaardelijke beschikking kan worden beschouwd, omdat de aanvrager voor het daadwerkelijk verkrijgen van de VROM Starterslening aan de voorwaarden moet voldoen die vermeld staan in het toewijzingsbesluit. De gemeente dient in het toewijzingsbesluit in ieder geval het bedrag, de looptijd, het rentepercentage en de leningvoorwaarden te vermelden.

 

 

Hoofdstuk 5 - Intrekken van de VROM Starterslening

 

 

Artikel 8

In dit artikel wordt bepaald wanneer het toewijzingsbesluit kan worden ingetrokken en hoe dat vorm gegeven wordt. Dit kan zowel onder opschortende als ontbindende voorwaarden gebeuren.

 

1. sub a:

De VROM Starterslening wordt ingetrokken als niet is voldaan aan de voorwaarden die gesteld worden in het toewijzingsbesluit. Eén van de opschortende voorwaarden is dat de aanvrager binnen het in de toewijzingsbesluit gestelde termijn van vier weken met een mogelijke verlenging van twee weken (zie de Procedures en Gemeentelijke uitvoeringsregels) de offerte van de tweede bancaire lening naar SVn stuurt. Doet de aanvrager dat niet, dan komt het toewijzingsbesluit te vervallen.

 

2. sub b:

Het toewijzingsbesluit kan ook worden ontbonden als de aanvrager onjuiste gegevens heeft verstrekt. Dit heeft betrekking op de algemene en specifieke voorwaarden die in de verordening zijn vastgesteld.

 

3. Het college kan (gedeeltelijk) afzien van sancties als zij de belanghebbende verschoonbaar acht. Dit besluit valt onder de discretionaire beslissingsbevoegdheid van het college (de beslissingsruimte die het college heeft bij het nemen van haar besluit).

 

 

Hoofdstuk 6 - Hardheidsclausule, slot- en overgangsbepalingen

 

 

Artikel 9

Dit artikel bepaalt dat het college in bijzondere gevallen ten gunste van de aanvrager kan afwijken van de bepalingen van deze verordening. Dit afwijken kan alleen maar ten gunste en nooit ten nadele van de betrokken aanvrager. Het gebruik maken van de hardheidsclausule moet beschouwd worden als een uitzondering en niet als een regel. Het college moet in verband met precedentwerking dan ook duidelijk aangeven waarom in een bepaalde situatie van de verordening wordt afgeweken.

 

 

Artikel 10

De gemeente geeft in dit artikel aan wanneer de onderliggende verordening in werking treedt.

 

 

Artikel 11

Dit artikel noemt de naam van de verordening.