Organisatie | Nieuwegein |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Uitvoeringsbesluit Afvalstoffenverordening Nieuwegein 2010 |
Citeertitel | Uitvoeringsbesluit Afvalstoffenverordening Nieuwegein 2010 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | milieu |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
31-12-2016 | artikel1, 2, 3, 4 | 15-11-2016 | . | ||
08-10-2014 | 31-12-2016 | art. 2 | 30-09-2014 Gemeenteblad 08-10-2014 | onbekend | |
19-06-2014 | 06-10-2014 | art. 2, 4, 6, 8 | 15-04-2014 Gemeenteblad18-06-2014 | onbekend | |
19-06-2014 | art. 2, 4, 6, 8 | 15-04-2014 Gemeenteblad 18-06-2014 | onbekend | ||
07-03-2013 | 19-06-2014 | art. 2,9,10,11 en toelichting | 19-02-2013 De Molenkruier 6-3-2013 | 2013/70 | |
06-03-2013 | 07-03-2013 | art. 2,9,10,11 | 19-02-2013 De Molenkruier 6-3-2013 | 2013/70 | |
17-11-2011 | 06-01-2014 | art. 2 | 08-11-2011 De Molenkruier 16-11-2011 | 2011/10661 | |
30-09-2010 | nieuwe regeling | 17-08-2010 De Molenkruier 29-09-2010 | onbekend |
Burgemeester en wethouders van Nieuwegein;
overwegende dat het in het belang van een doelmatige verwijdering van huishoudelijke afvalstoffen wenselijk is nadere regels te stellen omtrent de dagen, tijden, plaatsen en wijze waarop afvalstoffen kunnen worden overgedragen of ter inzameling aangeboden aan de bij dit besluit aan te wijzen inzameldienst en andere inzamelaars, als bedoeld in de Afvalstoffenverordening 2010 van de gemeente Nieuwegein;
gelet op de artikelen 2, 3, tweede lid, 4, tweede lid, 9, derde lid, 10, derde tot en met vijfde lid, 11, 12, 14, derde lid, van de Afvalstoffenverordening Nieuwegein 2010;
vast te stellen het Uitvoeringsbesluit Afvalstoffenverordening Nieuwegein 2010
Artikel 2 Aanwijzing inzamelende instanties
Als inzamelaar op grond van artikel 2, tweede lid, van de verordening worden aangewezen:
1˚Orange Babies jaarlijks in de maand maart;
2˚Stichting SOS Samenwerken Ontwikkeling Sahellanden jaarlijks in de maand juni;
3˚Stichting Sociaal Medische Hulpverlening Oost Europa jaarlijks in de maand september;
4˚Kringloop Nieuwegein jaarlijks in de maand november.
Artikel 3 Afzonderlijke inzameling
De volgende omschrijvingen van categorieën huishoudelijke afvalstoffen worden vastgesteld:
oud papier en karton: huishoudelijk oud papier en karton dat droog, schoon en niet vervuild is met andere afvalfracties, en met uitzondering van drankenkartons voor zuivel en frisdranken, ordners en ringbanden met metaal en/of plastic onderdelen, geplastificeerd papier, sanitair papier, behang, vinyl en doorslagpapier;
grof metaal: volumineuze of zware voorwerpen met als belangrijkste bestanddeel ferro en non-ferro, die door afmeting of gewicht niet in een inzamelmiddel of door middel van een inzamelvoorziening, met uitzondering van een brengdepot, ter inzameling kan worden aangeboden, zoals bedspiralen en metalen pijpen.
Artikel 5 Vrijstelling afzonderlijk ter inzameling aanbieden
Hoogbouwbewoners worden vrijgesteld om gft gescheiden aan te bieden.
Artikel 6 Ter inzameling aanbieden van huishoudelijke afvalstoffen
Voor het gebruik van de van gemeentewege verstrekte inzamelmiddelen geldt dat:
de door of namens de gemeente verstrekte toegangspasjes ten behoeve van het gebruik van ondergrondse verzamelcontainers behoren bij de woning van de desbetreffende hoogbouwbewoners. Bij het opnieuw verstrekken van een toegangspasje in verband met verlies of beschadiging daarvan worden kosten daarvoor in rekening worden gebracht bij de desbetreffende hoogbouwbewoner.
de gebruiker van een perceel zich tot de klantenservice van de inzameldienst dient te wenden, indien bij een verhuizing naar een perceel geen of een kapot door of namens de gemeente te verstrekken inzamelmiddel wordt aangetroffen, en bij verdwijning, vermissing of beschadiging van een door of namens de gemeente te verstrekken inzamelmiddel;
de gebruiker van een perceel zich tot de klantenservice van de inzameldienst dient te wenden voor het tegen betaling verkrijgen van extra inzamelmiddelen voor huishoudelijk restafval dan wel gft, voor het omwisselen van een inzamelmiddel voor een ander inzamelmiddel met een ander volume en voor het innemen van een inzamelmiddel;
Bij huishoudelijke afvalstoffen geldt dat:
het ter inzameling aanbieden van huishoudelijke afvalstoffen in minicontainers ordelijk dient te geschieden door plaatsing van de minicontainer op het voetpad, zo dicht mogelijk bij de rijweg, of, bij het ontbreken van een voetpad, aan de kant van de openbare weg, dan wel op een inzamel- of clusterplaats, zodanig dat het voetgangers- en overige verkeer niet wordt gehinderd of in de doorgang wordt belemmerd en gevaar of schade wordt voorkomen en waarbij aanwijzingen van de inzameldienst dienen te worden opgevolgd. In ieder geval wordt de handgreep van de container naar de straat gericht, behalve op locaties die zijn aangewezen voor inzameling met een zijbelader, daar is de handgreep van de straat gericht en worden de containers met 30 cm tussenruimte op de aangewezen plaatsen gezet.
Artikel 7 Dagen en tijden voor het ter inzameling aanbieden
De dagen en de tijden voor het ter inzameling aanbieden van categorieën van huishoudelijke
afvalstoffen worden jaarlijks door het college vastgesteld in een afvalkalender, met dien verstande dat:
Artikel 8 Het in bijzondere gevallen ter inzameling aanbieden van huishoudelijke afvalstoffen
Als het voor de inzameldienst door werkzaamheden of bijzondere omstandigheden niet mogelijk is om de normale inzamelplaatsen te bereiken, kunnen op grond van artikel 12 van de verordening, door de inzameldienst voor de duur van de werkzaamheden tijdelijke inzamelplaatsen worden aangewezen, welke worden bekendgemaakt op de website van de inzameldienst en in het huis-aan-huisblad.
Artikel 9 Ter inzameling aanbieden van bedrijfsafvalstoffen aan een ander dan de inzameldienst
Het college stelt op grond van artikel 15, eerste lid, van de verordening de volgende regels:
Artikel 10 Aanwijzen categorieen bedrijfsafvalstoffen
Door de inzameldienst kunnen de volgende categorieen bedrijfsafvalstoffen worden ingezameld:
Artikel 11 Nadere regels aan de inzameldienst aangeboden bedrijfsafvalstoffen
Artikel 6, eerste lid a tot en met c en g tot en met i, artikel 6 tweede lid a tot en met g en artikel 7 a en c zijn overeenkomstig van toepassing op aan de inzameldienst aangeboden bedrijfsafvalstoffen.
Toelichting behorende bij het Uitvoeringsbesluit Afvalstoffenverordening Nieuwegein 2010
In de Afvalstoffenverordening is ervoor gekozen om meer gedetailleerde regels, die aan veranderingen onderhevig kunnen zijn, in Uitvoeringsbesluiten van het college op te nemen. Het onderhavig Uitvoeringsbesluit voorziet hierin.
Aanwijzing en afzonderlijke overeenkomsten met de inzamelaars
De systematiek van de verordening is dat de raad aan het college de bevoegdheid heeft gedelegeerd om inzamelaars van huishoudelijke afvalstoffen aan te wijzen.
Met de inzamelaars van textiel en van papier en karton wordt een overeenkomst afgesloten. In deze overeenkomst zijn voorschriften en beperkingen opgenomen met als doel de veiligheid tijdens de inzameling te garanderen, de gescheiden inzameling te stimuleren, de inzamelresultaten te kunnen monitoren en de basis voor eventuele vergoedingen vast te leggen en dergelijke.
In vervolg op de Afvalstoffenverordening wordt een handhavingsplan opgesteld. Dit plan omvat
een plan van aanpak voor de handhaving. Handhaving heeft (ook) een preventieve werking tot doel. Daarbij is de trits communiceren – waarschuwen – beboeten van belang. Daarnaast wordt aangegeven wanneer we ons richten op één soort overtreding (bijvoorbeeld het goed scheiden van oud papier) en wanneer we gebiedsgericht te werk gaan.
Het Uitvoeringsbesluit is als volgt opgebouwd:
Artikel 1: Begripsomschrijvingen
Artikel 2: Aanwijzing inzamelende instanties
Artikel 3: Afzonderlijke inzameling
Artikel 4: Aanwijzing inzamelmiddelen en -voorzieningen
Artikel 5: Vrijstelling afzonderlijk ter inzameling aanbieden
Artikel 6: Ter inzameling aanbieden van huishoudelijke afvalstoffen
Artikel 7: Dagen en tijden voor het ter inzameling aanbieden
Artikel 8: Het in bijzondere gevallen ter inzameling aanbieden van huishoudelijke afvalstoffen
Artikel 9: Ter inzameling aanbieden van bedrijfsafvalstoffen aan een ander dan de inzameldienst
Artikel 2. Aanwijzing inzamelende instanties
In dit Uitvoeringsbesluit is gekozen voor een generieke aanwijzing. Daarnaast zijn ook de betrokken organisaties en individuen individueel aangewezen.
Bij de bepaling van de voorschriften en beperkingen van de aanwijzingen is gelet op het bepaalde van de artikelen 10, 14 en 15 van de Dienstenrichtlijn. Uit deze bepalingen volgt dat de aanwijzingen onder het vergunningbegrip van de Dienstenrichtlijn valt. Voorschriften en voorwaarden van de aanwijzing moeten non-discriminatoir, ondubbelzinnig en objectief zijn. De voorschriften en beperking zoals bepaald in artikel 2 voldoen aan de bepalingen van artikelen 10, 14 en 15 van de Dienstenrichtlijn.
In het eerste lid wordt RMN als inzameldienst aangewezen.
Nieuwegein maakt deel uit van de Gemeenschappelijke Regeling Reinigingsbedrijf Midden Nederland (GR) die op 11 december 2007 door het college is ondertekend. De GR is een samenwerkingsverband tussen de gemeenten Soest, Zeist en Nieuwegein en heeft als doel “het realiseren van een effectieve, efficiënte en kwalitatief hoogwaardige en klantvriendelijke uitvoering van de voormalige reinigingsdiensttaken”.
In het tweede lid worden andere inzamelaars aangewezen.
Nieuwegein maakt sinds 1984 deel uit van de Gemeenschappelijke Regeling Afval Verwijdering Utrecht (AVU). De AVU is een samenwerkingsverband tussen alle gemeenten in de provincie Utrecht en heeft tot doel “op een doelmatige en uit oogpunt van milieuhygiëne verantwoorde wijze sturing en uitvoering te geven aan het afvalstoffenbeleid in de provincie Utrecht”. Waar RMN zich richt op de inzameling van het afval, richt de AVU zich voornamelijk op de afvoer en verwerking van het afval. Daarnaast biedt AVU inzameldiensten aan van o.a. glas en oud papier.
De inzameling van textiel en oud papier wordt van oudsher uitgevoerd door charitatieve instellingen, scholen en dergelijke. Dit heeft als voordeel dat inwoners doorgaans eerder bereid zijn deze afvalstoffen gescheiden aan te bieden. De instellingen verwerven inkomsten uit de verkoop van het materiaal, de gemeente vermijdt (een deel van) de inzamelkosten.
De voorschriften en beperkingen zijn opgenomen in het belang van het milieu en van een doelmatige inzameling.
Artikel 3. Afzonderlijke inzameling
Met uitzondering van de stromen die wettelijk gescheiden ingezameld moeten worden is de gemeente vrij om te bepalen welke afvalstromen gescheiden worden ingezameld. De genoemde zijn de meest voorkomende.
Bedoeld worden loof, schillen en resten van groenten en fruit en aardappelen, gekookte etenswaren, brood, eierschalen, doppen van pinda’s en nootjes, snijbloemen, gras, stro, bladeren, klein snoeiafval, resten van tuinplanten, kort gemaakte takken en composteerbare zakken en composteerbare verpakkingsmaterialen. T.a.v. dit laatste onderdeel wordt opgemerkt dat de zakken en verpakkingsmaterialen voorzien dienen te zijn van een kiemplantlogo met een nummer dat aangeeft dat het product voldoet aan de Europese norm voor composteerbare verpakkingen (NEN-EN 13432).
Tot grof huishoudelijk afval wordt ook gerekend gipsblokken, gipsplaten en houtsoorten van gipsplamuur. Grof huishoudelijk afval wordt onderscheiden in goedzooi en rotzooi. Tot goedzooi worden gerekend de herbruikbare en verkoopbare producten en materialen die, na eventuele reparatie, in het hergebruikcircuit worden gebracht. De inzamelaars van goedzooi zijn kringloopbedrijven. Rotzooi is het grof huishoudelijk afval dat niet in het hergebruikcircuit wordt gebracht, maar door de inzameldienst wordt ingezameld ter verwerking elders.
Mogelijke overige definities van stromen die gescheiden ingezameld kunnen worden:
zand/grond: grond die niet zichtbaar vermengd is met resten puin, kool, gas, hout, ijzer of asbest, en niet verontreinigd is op basis van het historisch gebruik van de locatie van herkomst of op basis van uitgevoerd milieukundig onderzoek (conform NEN 5740 of AP04). Onder deze categorie worden ook graszoden (afkomstig uit particuliere tuinen) ingenomen;
Artikel 4. Aanwijzing inzamelmiddelen- en voorzieningen
In dit artikel moet voor elk in artikel 3, eerste lid, van de verordening aangewezen afzonderlijk in te zamelen huishoudelijke afvalstroom worden aangewezen, welke inzamelmiddelen of inzamelvoorzieningen worden gebruikt.
Artikel 5. Afzonderlijk ter inzameling aanbieden
In dit artikel moet aangegeven worden voor welke personen de gescheiden gft-inzamelplicht niet van toepassing is. Door deze manier van verwijzen (dus niet opnieuw opnoemen) wordt voorkomen dat er verschil ontstaat tussen deze artikelen.
In Nieuwegein zijn hoogbouwbewoners uitgezonderd omdat bij deze woningen zeer weinig gft vrij komt (ze hebben immers geen tuin) en omdat het ingezamelde gft van zeer slechte kwaliteit is. Dat laatste werd veroorzaakt door vervuiling van het gft in de verzamelcontainers met gewoon huishoudelijk restafval.
Artikel 6. Ter inzameling aanbieden van huishoudelijke afvalstoffen
De gemeente moet de tekst van dit artikel aanpassen op basis van het gevoerde beleid. Zo kent niet elke gemeente bijvoorbeeld een chemokar.
Andere mogelijke bepalingen zijn:
de gebruiker van een perceel dient zich tot de klantenservice van de <inzameldienst/gemeente> te wenden voor het uitzetten van extra inzamelmiddelen voor rest- en/of gft, voor het omwisselen van een inzamelmiddel voor een ander inzamelmiddel met een ander volume en voor het innemen van een gft inzamelmiddel;
De verstrekte inzamelmiddelen worden voorzien van een adressticker met barcode ten behoeve van het Containermanagementsysteem (collegebesluit 2009-10937).
Bewoners van laagbouwwoningen krijgen standaard twee containers: een groene voor gft en een grijze voor restafval. Uit een steekproef is gebleken dat een groot aantal van de huishoudens een extra grijze en/of groene container heeft. Extra grijze containers zijn, met name uit milieuoogpunt, niet gewenst. Door het “gemak” van een extra container wordt het scheiden en voorkómen van afval niet gestimuleerd. Extra gft containers zijn wel gewenst. Het gescheiden afvoeren en verwerken van gft is beter voor het milieu en goedkoper dan van het afvoeren als restafval.
Het invoeren van een Containermanagementsysteem en het instellen van een tarief (via de afvalstoffenheffing) voor eventuele extra containers heeft de volgende voordelen:
In de 2e helft van 2010 wordt het Containermanagementsysteem, wijk voor wijk, ingevoerd in heel Nieuwegein. Alle geregistreerde containers (de twee basiscontainers en de eventuele extra container tegen betaling) krijgen een sticker. Na invoering in een wijk worden containers zonder sticker niet geleegd en ingenomen door de inzameldienst.
Aanwijzingen van de inzameldienst kunnen betrekking hebben op de wijze van plaatsen van de inzamelmiddelen, bijvoorbeeld met voor of achterzijde naar de straat.
Andere bepalingen die opgenomen kunnen worden in dit artikel zijn:
Luierafval en incontinentiemateriaal dienen te worden gedeponeerd in de luiercontainers die zijn opgesteld bij kinderdagverblijven, peuterspeelzalen en het afvalbrengpunt. Dit afval dient te worden verpakt in de speciaal hiervoor bestemde luierzakken, welke op verzoek bij de gemeente verkrijgbaar zijn.
Daarnaast moet in dit artikel aangegeven worden welke huishoudelijke afvalstromen zonder inzamelmiddel aangeboden kunnen worden.
Artikel 7. Dagen en tijden voor het ter inzameling aanbieden
De tijden voor het aanbieden van afval zijn vastgelegd in dit artikel. De dagen worden jaarlijks vastgelegd in de afvalkalender. In de afvalkalender en de bijbehorende stratenlijst is per straat de inzameldagen voor de minicontainers, het plastic afval en de huis-aan-huis inzameling van oud papier aangegeven. Ook de dagen die afwijken van het vaste stramien (bij feestdagen) staan er op vermeld. Als gevolg van veranderingen in de inzamelroutes (als gevolg van wijzigingen in het beleid of t.b.v. een efficiëntere inzameling) moet de afvalkalender regelmatig bijgesteld worden. Het college dan deze bevoegdheid, ten behoeve van een slagvaardige afvalinzameling mandateren aan het afdelingshoofd Duurzame Ontwikkeling.
Artikel 8. Het in bijzondere gevallen ter inzameling aanbieden van huishoudelijke afvalstoffen
Als het voor de inzameldienst door werkzaamheden niet mogelijk is om de normale inzamelplaatsen te bereiken (bijvoorbeeld in geval van extreme weersomstandigheden), kunnen op grond van artikel 16 van de verordening, door de <inzameldienst/gemeente> voor de duur van de werkzaamheden tijdelijke inzamelplaatsen worden aangewezen, welke worden bekendgemaakt in het huis-aan-huis-blad.
Bedrijven die krachtens artikel 14, derde lid, van de verordening bedrijfsafvalstoffen aanbieden, dienen deze aan te bieden overeenkomstig de in de verordening en dit Uitvoeringsbesluit gestelde regels. Bedrijven mogen geen afvalstoffen aanbieden op het brengdepot.
In Nieuwegein haalt de inzameldienst (RMN) geen bedrijfsafvalstoffen op. De gemeenteraad heeft hiertoe besloten op 15 december 2005. Bedrijven mogen ook geen afvalstoffen aanbieden op het brengdepot (Collegebesluit van 26 september 2007).
In de Afvalstoffenverordening is ervoor gekozen om meer gedetailleerde regels, die aan veranderingen onderhevig kunnen zijn, in Uitvoeringsbesluiten van het college op te nemen. Ze zijn daardoor onlosmakelijk verbonden met de Afvalstoffenverordening.
De Uitvoeringsbesluiten op grond van de Afvalstoffenverordening 2005 komen niet meer overeen met de Afvalstoffenverordening Nieuwegein 2010. Het Uitvoeringsbesluit Afvalstoffenverordening Nieuwegein 2010 moet daarom tegelijk met de Afvalstoffenverordening 2010 in werking treden.