Organisatie | Stadskanaal |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Handhavingsarrangement coffeeshopbeleid en harddrugs |
Citeertitel | Handhavingsarrangement coffeeshopbeleid en harddrugs |
Vastgesteld door | burgemeester |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt het Stappenplan handhaving gemeentelijk coffeeshopbeleid Stadskanaal.
Deze regeling is ingetrokken in de Beleidsnota drugs- en coffeeshopbeleid gemeente Stadskanaal 2014.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
14-02-2008 | 27-02-2014 | paragraaf 3 | 05-02-2008 De Kanaalstreek 13-02-2008 | Burg, 05-02-2008, nr 1 | |
24-05-2007 | 14-02-2008 | nieuwe regeling | 15-05-2007 De Kanaalstreek, 23-05-2007 | Burg, 15-05-2007 |
Stappenplan strafrechtelijke en bestuursrechtelijke handhaving met betrekking tot de verkoop, aflevering, verstrekking dan wel het (daartoe) aanwezig hebben van hard- en softdrugs in voor publiek toegankelijke ruimten, waaronder het te gedogen verkooppunt voor softdrugs in de gemeente Stadskanaal.
In het kader van bovengenoemde handhaving zal in alle gevallen informatie-uitwisseling plaats vinden tussen de politie en de burgemeester van de gemeente Stadskanaal.
1. Handhaving van het gedoogde verkooppunt
Verkoop, aflevering, verstrekking danwel het aanwezig hebben van harddrugs in de inrichting is verboden.
Affichering: verbod op, in dan wel vanuit de inrichting, maken van reclame voor verkoop softdrugs, geen wervende activiteiten;
1.3 Overlast door de coffeeshop
Overlast: verstoring van het woon- en leefklimaat in en/of rondom de inrichting door gedragingen van bezoekers, personeel en dergelijke. Er zijn veelal klachten bij de politie.
Bij zeer ernstige overlast, dit is bijvoorbeeld dreigen met wapens, mishandeling e.d., kan onmiddellijk en zonder uitstel overgegaan worden tot sluiting voor maximaal 12 maanden. Tevens intrekking van de gedoogstatus
Zie ook 1.11: Criminele activiteiten
1.4 Toegang voor minderjarigen
Toegang minderjarigen: de coffeeshop is uitsluitend toegankelijk voor personen van 18 jaar of ouder. Toelaten en/of verkoop of verstrekken aan minderjarigen is verboden;
1.5 Overschrijding maximale hoeveelheid per transactie
Overschrijding maximum per transactie: max. 5 gram per transactie, één transactie p.p.p.d.
1.6 Overschrijding maximale handelsvoorraad
Overschrijding max toegestane handelsvoorraad; niet meer dan 500 gr. softdrugs op voorraad.
In de inrichting mag geen alcoholhoudende drank aanwezig zijn.
1.8 Overtreding kansspelautomatenverbod
In de inrichting mogen geen kansspelautomaten worden geplaatst
1.9 Exploitatie van een terras
2e keer: (binnen 1 jaar na 1e waarschuwing) schriftelijke waarschuwing |
3e keer: (binnen 1 jaar na 2e waarschuwing) gedoogstatus vervalt sluiting voor drie maanden |
De inrichting waarvoor een gedoogverklaring is afgegeven mag geen terras exploiteren of anderszins buiten op straat of op het open erf c.q. aanhorigheid, direct aan de weg, als bedoeld in artikel 1.1 van de APV, zit- of verblijfmogelijkheden bieden.
1.10 Ontbreken voorlichtingsmateriaal
2e keer: (binnen 1 jaar na 1e waarschuwing) schriftelijke waarschuwing |
3e keer: (binnen 1 jaar na 2e waarschuwing) gedoogstatus vervalt sluiting voor drie maanden |
In de inrichting dient voor iedere klant voorlichtingsmateriaal omtrent het gebruik, werking en eventuele risico’s van cannabisproducten beschikbaar te zijn. Dit materiaal dient afkomstig te zijn van een instelling / organisatie die zich toelegt op de wetenschappelijke bestudering van de ambulante verslavingszorg.
De aanwezigheid van bijvoorbeeld wapens en / of gestolen goederen / heling van die gestolen goederen in de inrichting geldt als criminele activiteit.
2. Handhaving overige verkooppunten
Verkoop vanuit voor publiek toegankelijke inrichtingen en daarbij behorende erven. Hieronder vallen alle andere openbare inrichtingen – zoals winkels en horecabedrijven – die niet in het bezit zijn van een gedoogverklaring voor het exploiteren van een coffeeshop.
2.2. In het geval van harddrugs
3. Handhaving ingeval van verkoop vanuit woningen
De burgemeester kan op grond van artikel 13b Opiumwet besluiten voor publiek toegankelijke lokalen en bijbehorende erven, zoals winkels en cafés, niet voor publiek toegankelijke lokalen en bijbehorende erven, zoals loodsen en bedrijfsruimten, en woningen en bijbehorende erven, te sluiten. Sluiting van een woning is echter een ingrijpend middel. Er wordt inbreuk gemaakt op het recht op eerbiediging van de persoonlijke levenssfeer (artikel 10 Grondwet). De wettelijke bevoegdheid is daarom een ultimum remedium, dat alleen kan worden toegepast als andere middelen niet toereikend zijn gebleken. Daarnaast kan door het college worden opgetreden krachtens het geldende bestemmingsplan (opleggen van een last onder dwangsom), wegens het met de bestemming strijdige gebruik van de woningIn erdwijnt) Daarnaast kan worden opgetreden krachtens het geldende bestemmingsplan (opleggen van een last onder dwangsom), wegens het met de bestemming strijdige gebruik van de woning
3.1. In het geval van softdrugs
Vanuit een woning mag geen handel in softdrugs plaatsvinden.
5. Toelichting bij dit handhavingsarrangement
Het begrip bestuursrechtelijke sanctie betekent voor de uitvoering van dit handhavingsarrangement niet dat het hier gaat om een zogenaamde punitieve sanctie, zoals een bestuurlijke boete. Het bestuursrechtelijk optreden dient uitsluitend te worden gezien als corrigerend optreden, dan wel optreden met het oog op herstel van een situatie of handelen overeenkomstig te wettelijke regels. Indien van toepassing kan het bestuursrechtelijk optreden ook worden gezien als het laten terugkeren naar de door het bestuursorgaan bij het gedogen van een coffeeshop beoogde situatie.
Voor de toepassing van bestuursrechtelijke sancties is gekozen voor een trapsgewijze aanpak. Dit houdt in dat bij een herhaling van de overtredingen, de sanctiemiddelen ingrijpender zullen zijn. In de meeste gevallen wordt bij de opvolging van de genoemde overtredingen uitgegaan van een periode van een jaar. Volgen er binnen een jaar na de eerste constatering of – ingeval van bestuursdwang – na de heropening van inrichting nieuwe overtredingen, dan zullen de sanctiemiddelen ingrijpender zijn. Het strafrecht kent deze trapsgewijze aanpak ook.