Organisatie | Stadskanaal |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit financieringsstatuut gemeente Stadskanaal 2006 |
Citeertitel | Besluit financieringsstatuut gemeente Stadskanaal 2006 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Dit besluit is vervangen door het Besluit financieringsstatuut gemeente Stadskanaal 2015.
Financiële verordening gemeente Stadskanaal 2008
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
08-05-2008 | 22-01-2015 | artikel 6a | 25-03-2008 Geen | BW, 25-03-2008, 14 | |
10-10-2006 | 01-01-2006 | 08-05-2008 | 10-10-2006 Geen | BW, 10-10-2006,3 |
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Stadskanaal;
gelet op artikel 14 van de “Financiële verordening van de gemeente Stadskanaal 2006” ; [ "artikel 14 van de Financiële verordening gemeente Stadskanaal 2006" moet zijn artikel 13 van de "Financiële verordening gemeente Stadskanaal 2012" ]
vast te stellen het Besluit financieringsstatuut gemeente Stadskanaal 2006.
Artikel 1 Algemene begrippen van de treasuryfunctie
het besluit van het college van burgemeester en wethouders waarin met inachtneming van de kaders van artikel 14 van de “Financiële verordening gemeente Stadskanaal 2006“ het treasurybeleid wordt vastgelegd. [ 'artikel 14 van de "Financiële verordening gemeente Stadskanaal 2006"' moet zijn 'artikel 13 van de "Financiële verordening gemeente Stadskanaal 2008"' ]
Artikel 3 Begrippen per treasurydeelfunctie
Het risicobeheer is een deelfunctie van treasury en omvat alle activiteiten die zich richten op het beheersen van financiële risico's, te weten renterisiconorm, renterisico's, kredietrisico's, koersrisico's, interne liquiditeitsrisico's en valutarisico's:
is het beheersen van de risico's die voortvloeien uit de mogelijkheid, dat in de toekomst de rentelasten van het vreemd vermogen hoger respectievelijk dat de renteopbrengsten van activa lager zullen zijn dan een bestuurlijk wenselijk geacht niveau, c.q. het in de meerjarenraming en begroting geraamde niveau.
is het beheersen van risico's die voortvloeien uit de mogelijkheid dat op een bepaald moment de waarde van de vreemde valutastromen, uitgedrukt in eigen valuta, afwijkt van hetgeen werd verwacht op het beslissingsmoment. Valutarisicobeheer is alleen aan de orde indien de gemeente transacties afsluit in niet-€uro-valuta.
Artikel 4 Begrippen van de Wet Financiering decentrale overheden (fido)
De voor de treasuryfunctie van belang zijnde begrippen van de Wet Fido zijn de volgende:
- de in artikel 21, eerste lid van de Politiewet 1993 bedoelde regio's;
- lichamen, ingesteld met toepassing van de Wet gemeenschappelijke regelingen , die bevoegd zijn tot het aangaan, garanderen en verstrekken van geldleningen;
Het tijdsinterval gedurende de looptijd van een geldlening, waarin op basis van de leningenvoorwaarden van de geldlening sprake is van een door de verstrekker van de geldlening niet beïnvloedbare constante rentevergoeding (Wet Fido, artikel 1, lid c ).
Financiële instrumenten belichaamd in contracten waarin de voorwaarden zijn vastgelegd waartegen een transactie op een bepaald moment zal of kan plaatsvinden en waarvan de waarde afhankelijk is van één of meer onderliggende activa, referentieprijzen of indices (Wet Fido, artikel 1, lid d ).
Artikel 6 Algemene uitgangspunten
De gemeente kan middelen uitzetten uit hoofde van de treasuryfunctie indien deze uitzettingen een prudent karakter hebben en niet zijn gericht op het genereren van inkomen door het lopen van overmatig risico. Het prudente karakter van deze uitzettingen wordt gewaarborgd middels de richtlijnen en limieten van dit financieringsstatuut;
De gemeente zal, indien het – in tijden van relatief lage rente – financieel voordeel oplevert om dure leningen af te lossen en te vervangen voor goedkopere leningen, overgaan tot deze aflossing. In de begroting, paragraaf financiering, wordt de leningen- en uitzettingsportefeuille, jaarlijks geanalyseerd.
Bij het verstrekken van leningen of garanties uit hoofde van de publieke taak wordt nagegaan welke zekerheden de begunstigde kan stellen ten behoeve van de gemeente voor het afdekken van het risico met betrekking tot terugbetaling van de hoofdsom en betaling van de rente. Alle aanwezige mogelijkheden tot in totaal 110% van de hoofdsom worden geëist. Bij een lagere zekerheidsstelling kunnen wij uit oogpunt van bestuurlijk en/of maatschappelijk belang besluiten dat de lening of de garantie desondanks wordt verstrekt.
De gemeente beperkt de koersrisico's op uitzettingen uit hoofde van treasury door daarbij uitsluitend de volgende producten te hanteren: rekening-courant, spaarrekening, daggeld, deposito's, commercial paper (CP), certificates of deposit (CD), obligaties, medium term notes (MTN), aandelen (deelnemingen) en garantieproducten;
HOOFDSTUK 3 ORGANISATIE TREASURY
Artikel 18 Taken en verantwoordelijkheden
HOOFDSTUK 4 INFORMATIEVOORZIENING
Artikel 20 Informatie toezichthouder en CBS
De treasurymedewerker verstrekt op basis van de Wet Fido de volgende informatie: Aan de provincie als toezichthouder:
Aldus vastgesteld door Burgemeester en Wethouders van Stadskanaal in de vergadering van 10 oktober 2006
De secretaris, De burgemeester,
Instructie voor het aantrekken van kas- en callgeldleningen (art.21 a.1 ) BESLUIT Financieringsstatuut gemeente stadskanaal 2006)
Beoordeling liquiditeitspositie:
Beoordeling nut afsluiten geldlening:
7. Of het in een situatie van een ‘dreigende overschrijding’ ook gewenst is een kas- of callgeldlening op te nemen, wordt door de treasurymedewerker beoordeelt aan de hand van een vergelijking van de verschuldigde rentekosten bij overschrijding van de limiet in rekeningcourant (A) en de rentekosten verschuldigd voor een op te nemen kasgeld-, callgeldlening (B). Als de rentekosten A gelijk aan of lager zijn dan de rentekosten B wordt geen lening afgesloten.
8. In de situatie dat het gewenst is een kas- of callgeldlening af te sluiten, sluit de treasurymedewerker een lening af met een maximale looptijd van 30 dagen bij de Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) volgens de bepalingen van de met de BNG gesloten overeenkomst financiële dienstverlening van 14 januari 2003.
Autorisatie en informatieverstrekking:
Als naar het oordeel van de treasurymedewerker een lening met een looptijd van langer dan 30 dagen (in afwijking van artikel 8) een efficiëntere wijze van financieren is, is deze instructie van overeenkomstige toepassing, met uitzondering van artikel 14. De autorisatie door de treasurer dient dan vooraf plaats te vinden.
Deze instructie is op 10 oktober 2006 vastgesteld door de algemeen directeur van de gemeente Stadskanaal.
Instructie voor het UITZETTEN VAN OVERTOLIGE MIDDELEN (art.21 a.2 ) BESLUIT Financieringsstatuut gemeente stadskanaal 2006)
Beoordeling liquiditeitspositie:
Beoordeling nut uitzetten overtollige middelen:
Uitzetten van overtollige middelen:
7. In de situatie dat het gewenst overschotten uit te zetten, verstrekt de treasurymedewerker een depositolening met een maximale looptijd van 30 dagen aan de Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) volgens de bepalingen van de met de BNG gesloten overeenkomst financiële dienstverlening van 14 januari 2003.
Autorisatie en informatieverstrekking:
Als naar het oordeel van de treasurymedewerker een deposito met een looptijd van langer dan 30 dagen (in afwijking van artikel 8) een efficiëntere wijze van beleggen is, is deze instructie van overeenkomstige toepassing, met uitzondering van artikel 14. De autorisatie door de treasurer dient dan vooraf plaats te vinden.
Deze instructie is op 10 oktober 2006 vastgesteld door de algemeen directeur van de gemeente Stadskanaal.