Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Castricum

Afvalstoffenverordening Gemeente Castricum 2012

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Castricum
Officiële naam regelingAfvalstoffenverordening Gemeente Castricum 2012
CiteertitelAfvalstoffenverordening Gemeente Castricum 2012
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpmilieu
Eigen onderwerpAfvalstoffen

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Verordening ter vervanging van de Afvalstoffenverordening Gemeente Castricum 2005

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Wet milieubeheer, art. 10.23, lid 1

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

UITVOERINGSBESLUIT OP GROND VAN DE AFVALSTOFFENVERORDENING 2012 GEMEENTE CASTRICUM

 

Burgemeester en wethouders van de gemeente Castricum,

overwegende, dat het in het belang van een doelmatig beheer van huishoudelijke afvalstoffen wenselijk is regels te stellen omtrent inzamelende organisaties of diensten;

gelet op artikel 2, lid 1 van de Afvalstoffenverordening;

besluiten de volgende inzameldiensten:

1. In de kernen Castricum, Limmen en Akersloot door de afdeling Wijkbeheer;

2. In de kern de Woude door de gemeente Alkmaar;

3. In de gehele gemeente de ondergrondse restafvalcontainers door wisselende externe partij door periodieke aanbestedingen. (momenteel tot 30-06-2016 G.P. Groot in Heiloo);

aan te wijzen als inzameldiensten die is belast zijn met het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen.

Het besluit treedt in werking met ingang van de dag na bekendmaking.

Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders van 15 januari 2013.

de secretaris,            de burgemeester,

 

mevr. C.A. Peters            de heer A. Mans

UITVOERINGSBESLUIT OP GROND VAN DE AFVALSTOFFENVERORDENING 2012 GEMEENTE CASTRICUM.

 

Burgemeester en wethouders van de gemeente Castricum,

overwegende, dat het in het belang van een doelmatig beheer van huishoudelijke afvalstoffen wenselijk is regels te stellen omtrent andere inzamelaars dan de inzameldienst;

gelet op artikel 2, lid 2 van de Afvalstoffenverordening;

besluiten de volgende inzamelaars:

1. In de gehele gemeente voor papier in alle kernen door wisselende externe partij. Aan te wijzen door periodieke aanbestedingen. (momenteel Brantjes Nijssen uit Haarlem);

2. In de gehele gemeente voor glas in alle kernen door wisselende externe partij. Aan te wijzen door periodieke aanbestedingen. (momenteel tot 30-06-2016 Sita Amsterdam);

3. In de gehele gemeente voor textiel in alle kernen door wisselende externe partij. Aan te wijzen door periodieke aanbestedingen. (momenteel tot 01-02-2013 Reshare (Leger des Heils));

aan te wijzen als inzamelaars die zijn belast met het afzonderlijk inzamelen van categorieën huishoudelijke afvalstoffen.

Het besluit treedt in werking met ingang van de dag na bekendmaking.

Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders van 15 januari 2013.

de secretaris,           de burgemeester,

 

mevr. C.A. Peters            de heer A. Mans

UITVOERINGSBESLUIT OP GROND VAN DE AFVALSTOFFENVERORDENING 2012 GEMEENTE CASTRICUM.

 

Burgemeester en wethouders van de gemeente Castricum,

overwegende, dat het in het belang van een doelmatig beheer van huishoudelijke afvalstoffen wenselijk is regels te stellen omtrent de omschrijving van de categorieën huishoudelijke afvalstoffen als bedoeld in artikel 3, lid 1 gelet op artikel 3, lid 2 van de Afvalstoffenverordening;

besluiten de volgende nadere regels vast te stellen:

a.

Groente-, fruit- en tuinafval

Onder groente-, fruit- en tuinafval wordt verstaan; schillen en resten van groenten, fruit en aardappelen, resten van gekookt eten, vlees- en visresten (inclusief graten, schelpen en botjes), pinda- en notendoppen, eierschalen, plantaardige olie, gestold vet, theezakjes, koffiefilters, brood- en kaaskorsten (zonder plastic), onkruid, klein snoeiafval, gemaaid gras, bladeren, snijbloemen, kamerplanten, mest van kleine huisdieren met stro, hooi of zaagsel.

b..

Klein Chemisch Afval (KCA)

Onder Klein Chemisch Afval wordt verstaan; batterijen, spaar- en energiezuinige lampen, tl-buizen, vloeibare gootsteenontstopper, lampenolie, petroleum, bestrijdingsmiddelen, insecticiden, medicijnen, kwikthermometers, injectienaalden, verf, lak, beits, houtverduurzamingsmiddelen, terpentine, thinner, afbijtmiddel, verfverdunner, kwastreiniger, kwastontharder, wasbenzine, kwikschakelaars, fotofixeermiddel, foto-ontwikkelaar, etsvloeistoffen, zoutzuur, accu’s, benzine, dieselolie, motorolie, afgewerkte olie, remolie, oliefilters en alle andere producten met het

KCA-logo (een afvalcontainer met een zwart kruis erdoor) op de verpakking.

c.

Glas

Onder glas wordt eenmalig verpakkingsglas verstaan. Dit eenmalig verpakkingsglas dient schoon en droog te zijn en ontdaan te zijn doppen, deksels andere productvreemde stoffen.

Onder eenmalig verpakkingsglas wordt verstaan; drankflessen, keukenglas (potten en flessen van appelmoes, olijfolie e.d.), deodorantrollers van glas, medicijnpotjes / flesjes, parfumflesjes (ook ‘monstertjes’) en alle andere flessen en potten van doorzichtig glas.

Onder eenmalig verpakkingsglas wordt niet verstaan; (gebroken) ruiten, (kristallen) glazen, gloeilampen, tl-buizen, (oven)schalen, drankkruiken, serviesgoed, vazen, bloempotten, spiegels en al het overige niet-eenmalige verpakkingsglas.

d.

Kunststofverpakkingen

Onder Raamovereenkomst kunststof verpakkingen wordt verstaan. Alle verpakkingen zoals kunststof flessen, flacons, kuipjes, bakjes, bekers, tubes, potjes en allerlei folies. Alleen schoon kuststof mag worden aangeboden.

Kunststof wat niet mag worden aangeboden is piepschuim, verpakkingen van chemisch afval, resten met papier, karton of een andere mix, kartonnen (drank)verpakkingen, tuinstoelen of speelgoed.

e.

Oud papier en karton

Onder oud papier en karton wordt o.a. verstaan; gidsen (Goudengids, telefoongids, radio en tv gids), kranten, schrijfpapier, kartonnen verpakkingen, cadeaupapier, reclame materiaal zonder folie en eierdozen.

Onder oud papier en karton wordt niet verstaan; Vloeistofdichte kartonnen verpakkingen zoals melkpakken (!), zuivel-, wasmiddel- en frisdrankverpakkingen, verontreinigd papier zoals, tissues, luiers, toiletpapier, nat papier en karton, koffiefilters, pizzadozen, taartonderleggers, behang en geplastificeerd papier of papier waar op andere wijze plastic of metaal in verwerkt is.

Oud papier en karton dienen droog en schoon te zijn en niet vervuild met andere afvalstoffen of productvreemde stoffen.

f.

Textiel

Textiel dient schoon en droog te zijn en niet vervuild met andere afvalstoffen of productvreemde stoffen.

g.

Elektrische en elektronische apparatuur.

Onder Regeling beheer elektrische en elektronische apparatuur wordt verstaan alle elektrische en elektronische apparaten uit een particulier huishouden én alle elektrische en elektronische apparaten anders dan afkomstig uit een particulier huishouden maar welke naar aard én hoeveelheid vergelijkbaar zijn met die van een particulier huishouden.

h.

Bouw- en sloopafval

Onder bouw- en sloopafval wordt verstaan alles wat zich aard- en nagelvast in en om een woning bevindt, alsmede vlakglas en alle steen- en betonsoorten.

i.

Verduurzaamd hout

Onder verduurzaamd hout wordt verstaan alle geïmpregneerde en gewolmaniseerde houtsoorten zoals schuttingen, schuttingpalen, tuinhekjes, en houten tuintegels. Uitgezonderd zijn bielsen.

Verduurzaamd hout dient schoon te zijn en niet vervuild met andere afvalstoffen of productvreemde stoffen.

j.

Grof tuinafval

Onder grof tuinafval wordt verstaan al het organisch afval wat vrijkomt bij werkzaamheden in de tuin en welke te groot en te zwaar is om op dezelfde wijze als het groente-, fruit- en tuinafval aan de inzameldienst te worden aangeboden. Uitgezonderd zijn alle grondsoorten, wortelkluiten en boomstammen dikker dan 12 centimeter.

k.

Asbest en asbesthoudend afval

Onder asbest en asbesthoudend afval wordt verstaan alle producten waarin asbest (gedeeltelijk) als grondstof is verwerkt.

l.

Grof huishoudelijk afval

Onder grof huishoudelijk afval wordt verstaan alles wat zich niet aard- en nagelvast in en om een woning bevindt en te groot en te zwaar is om op dezelfde wijze als het huishoudelijke restafval aan de inzameldienst te worden aangeboden. Uitgezonderd zijn alle soorten glas.

m.

Huishoudelijk restafval

Onder huishoudelijk restafval wordt verstaan alle restafvalstoffen welke in een huishouden vrijkomen. Uitgezonderd zijn groente-, fruit en tuinafval, klein chemisch afval, glas, papier, karton, textiel, wit- en bruingoed, bouw- en sloopafval, verduurzaamd hout, grof tuinafval, asbest en asbesthoudend afval, grof huishoudelijk afval en autobanden.

n.

Autobanden

Autobanden zijn banden, ontdaan van velg maar eventueel inclusief binnenband, afkomstig van een personenvoertuig van ten hoogste een gewicht van 3500 kilogram of een aanhanger uit een particulier huishouden.

Het besluit treedt in werking met ingang van de dag na bekendmaking.

Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders van 15 januari 2013.

de secretaris,           de burgemeester,

 

mevr. C.A. Peters            de heer A. Mans

UITVOERINGSBESLUIT OP GROND VAN DE AFVALSTOFFENVERORDENING 2012 GEMEENTE CASTRICUM.

Burgemeester en wethouders van de gemeente Castricum,

overwegende, dat het in het belang van het milieu wenselijk is regels te stellen omtrent het aanwijzen via welke inzamelmiddelen en -voorzieningen de inzameling van een bepaalde categorie huishoudelijke afvalstoffen ten behoeve van een gebruiker van een perceel plaatsvindt;

gelet op artikel 4, lid 2 van de Afvalstoffenverordening;

besluiten de volgende nadere regels vast te stellen:

1.

G.F.T.-afval:

 via de van gemeentewege verstrekte individuele groene rolcontainer van 140 of 240 liter;

 bij gestapelde bouw mag G.F.T. afval bij restafval worden gevoegd;

2.

Klein Chemisch Afval:

 via de detaillisten indien gewenst en beschikbaar;

 via de Afvalbrengdepot aan het Schulpstet in Bakkum;

3.

Kunststof verpakkingen:

 via door de gemeente verstrekte plastic zakken voor de inzameling nabij de woningen;

 via de Afvalbrengdepot aan het Schulpstet in Bakkum;

4.

Papier en karton:

 via de van gemeentewege verstrekte ondergrondse papiercontainer voor papier en karton in de wijken;

 via de door de gemeente aangewezen verenigingen en scholen;

 via de Afvalbrengdepot aan het Schulpstet in Bakkum;

5.

Textiel:

 via de van gemeentewege verstrekte ondergrondse container voor textiel in de wijken;

 via de Afvalbrengdepot aan het Schulpstet in Bakkum;

6.

Elektrische en elektronische apparatuur:

 via de detaillisten welke in het kader van producentenverantwoordelijkheid bij algemene maatregel van bestuur een inzamelplicht hebben gekregen;

 via de Afvalbrengdepot aan het Schulpstet in Bakkum, wanneer het elektrische en elektronische apparatuur betreft uit en aangeboden door een particulier huishouden;

7.

Bouw- en sloopafval:

 via de Afvalbrengdepot aan het Schulpstet in Bakkum, maximaal 2 m3 per keer.

8.

Verduurzaamd hout:

 via de Afvalbrengdepot aan het Schulpstet in Bakkum, maximaal 2 m3 per keer.

9.

Grof snoeiafval:

 via aanmelding bij elk perceel tegen betaling van een vergoeding en maximaal 2 m³ per inzameling;

 via de Afvalbrengdepot aan het Schulpstet in Bakkum, maximaal 2 m3 per keer.

10.

Asbest:

 via de Afvalbrengdepot aan het Schulpstet in Bakkum, maximaal 2 m3 per keer, in uitsluitend bij het Afvalbrengdepot gratis te verkrijgen verpakkingsmateriaal en voorzien van een sticker 'Pas op, Asbest'.

11.

Grof huishoudelijk afval:

 via de door de gemeente aangewezen grof huishoudelijkafval inzameling bij elk perceel;

 via de Afvalbrengdepot aan het Schulpstet in Bakkum, maximaal 2 m3 per keer.

12.

Huishoudelijk restafval:

 via de van gemeentewege verstrekte individuele grijze rolcontainer van 140 of 240 liter;

 via de van gemeentewege geplaatste ondergrondse containers bij gestapelde bouw;

 via de Afvalbrengdepot aan het Schulpstet in Bakkum.

13.

Autobanden:

 via de Afvalbrengdepot aan het Schulpstet in Bakkum, maximaal 2 stuks per keer.

Het besluit treedt in werking met ingang van de dag na bekendmaking.

Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders van 15 januari 2013.

de secretaris,             de burgemeester,

 

mevr. C.A. Peters             de heer A. Mans

UITVOERINGSBESLUIT OP GROND VAN DE AFVALSTOFFENVERORDENING 2012 GEMEENTE CASTRICUM.

Burgemeester en wethouders van de gemeente Castricum,

overwegende, dat het in het belang van een doelmatig beheer van huishoudelijke afvalstoffen wenselijk is regels te stellen omtrent de frequentie van inzamelen bij elk perceel van overige categorieën huishoudelijke afvalstoffen dan het huishoudelijk restafval en het groente-fruit- en tuinafval;

gelet op artikel 5, lid 5, van de Afvalstoffenverordening;

besluiten de volgende nadere regels vast te stellen:

1.

Oud papier en karton:

Wordt in Akersloot, Bakkum, Castricum en Limmen, door scholen en verenigingen wordt ingezameld.

2.

Elektrische en elektronische apparaten:

worden, uitsluitend na telefonische melding, op de dag van grof huishoudelijk afval ingezameld.

3.

Grof tuinafval:

wordt, uitsluitend na telefonische aanmelding,

- gemiddeld eenmaal per 2 weken bij elk perceel ingezameld, in alle kernen met uitzondering van de Woude Hier wordt tweemaal per jaar een opruimdag georganiseerd.

4.

Grof huishoudelijk restafval:

wordt, uitsluitend na telefonische aanmelding,

- gemiddeld eenmaal per 2 weken bij elk perceel ingezameld, in alle kernen met uitzondering van de Woude Hier wordt tweemaal per jaar een opruimdag georganiseerd

5.

Plastic en kunststoffen:

Wordt in de huisvuilinzamelroute meegenomen.

- gemiddeld eenmaal per 4 weken bij elk perceel ingezameld aanbieden in de door gemeente Castricum verstrekte speciaal hiervoor beschikbare afvalzakken met plastic hero logo.

Het besluit treedt in werking met ingang van de dag na bekendmaking.

Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders van 15 januari 2013.

de secretaris,           de burgemeester,

mevr. C.A. Peters              de heer A. Mans

UITVOERINGSBESLUIT OP GROND VAN DE AFVALSTOFFENVERORDENING 2012 GEMEENTE CASTRICUM.

 

Burgemeester en wethouders van de gemeente Castricum,

overwegende, dat het in het belang van een doelmatig beheer van huishoudelijke afvalstoffen wenselijk is regels te stellen omtrent de plaatsen waar huishoudelijke afvalstoffen via een inzamelmiddel ter inzameling moeten worden aangeboden;

gelet op artikel 10, lid 3 van de Afvalstoffenverordening;

besluiten de volgende nadere regels vast te stellen:

1. Rolcontainer voor GFT en Restafval:

a. Rolcontainers dienen te worden aangeboden op aangewezen plaatsen als aangegeven in het tegelwerk in het straatwerk in de nabijheid van de woningen.

b. De rolcontainer dient goed gesloten te zijn en er mag geen sprake zijn van uitsteeksels, die kunnen leiden tot verwondingen.

c. De rolcontainer is bij het overdragen of ter inzameling aanbieden geplaatst op de aangewezen gemerkte clusterplaatsen met de wielen van de weg af en op een onderlinge afstand van 30 cm..

d. De rolcontainer dient zodanig ter inzameling te worden aangeboden, dat het voetgangers- en overig verkeer niet wordt gehinderd of in de doorgang wordt belemmerd en gevaar of schade wordt voorkomen.

e. De groene rolcontainer dient alleen gebruikt te worden om huishoudelijk groente-, fruit- en tuinafvalstoffen in te deponeren;

f. De grijze rolcontainer dient alleen gebruikt te worden om huishoudelijk restafval in te deponeren;

g. De gebruiker van een perceel dient de rolcontainer zodanig te gebruiken dat de oorspronkelijke staat van de rolcontainer niet wordt aangetast, anders dan de door redelijk gebruik veroorzaakte slijtage.

h. De gebruiker van een perceel dient de rolcontainer regelmatig zodanig te reinigen, dat geen stankoverlast veroorzaakt wordt.

i. Het is de gebruiker van het perceel verboden om hete of brandende (vloei)stoffen in de rolcontainer te deponeren.

j. De gebruiker van het perceel is aansprakelijk voor schade door de rolcontainer.

2. Maximale gewicht.

De rolcontainer is bij het overdragen of ter inzameling aanbieden niet zwaarder dan 50 kg.

3. Maximale aantal inzamelaanbiedingen:

In gebieden met individuele rolcontainer mag de gebruiker van een perceel maximaal één rolcontainer per keer aanbieden.

Uitgezonderd zijn die gebruikers van grijze containers, die van gemeentewege een toestemming hebben gekregen voor het gebruiken en aanbieden van een tweede rolcontainer. Deze ontheffing kan alleen worden gekregen tegen betaling van de werkelijke kosten per jaar voor de inzameling van een dergelijke container. In de Leges verordening zijn deze bedragen opgenomen.

4. Huisvuilzakken.

Indien huisvuilzakken worden gebruikt dienen deze te voldoen aan de NEN-norm voor huisvuilzakken en voorzien van een gemeentelijk logo. Dit geldt alleen voor de Woude, waar nog met afvalzakken wordt ingezameld.

 

Het besluit treedt in werking met ingang van de dag ne bekendmaking.

Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders van 15 januari 2013.

de secretaris,            de burgemeester,

 

mevr. C.A. Peters               de heer A. Mans

UITVOERINGSBESLUIT OP GROND VAN DE AFVALSTOFFENVERORDENING 2012 GEMEENTE CASTRICUM.

Burgemeester en wethouders van de gemeente Castricum,

overwegende, dat het in het belang van het milieu wenselijk is regels te stellen omtrent het aanwijzen op welke wijze waar huishoudelijke afvalstoffen moeten worden aangeboden:

gelet op artikel 10, lid 4 van de Afvalstoffenverordening;

besluiten de volgende nadere regels vast te stellen:

Een clusterplaats is een door het college aangewezen opstelplaats waar de bewoners de rolcontainer op de dag van ophalen naar toe brengt.

De rolcontainers moeten als volgt worden aangeboden:

- Nabij elk perceel via aangewezen clusterplaatsen;

- De afstand tussen de rolcontainers moet minimaal 30 cm bedragen;

- De rolcontainers moeten met wielen en handvaten van de weg af worden geplaatst;

- De rolcontainers moeten minimaal 30 cm van obstakels, zoals bomen, lantaarnpalen en auto’s worden geplaatst;

- De deksel moet zijn gesloten bij het aanbieden op de clusterplaats;

- De clusterplaatsen moeten op de inzameldag vrij zijn van geparkeerde auto’s en andere mobiele obstakels.

Voor beide vormen van collectieve inzameling geldt dat de inzameling laagdrempelig moet zijn. Voor de clusterplaats en complex gerelateerde containers geldt dat dit het geval is als de afstand tussen perceel (woning) en clusterplaats niet meer is dan 125 meter.

Het besluit treedt in werking met ingang van de dag na bekendmaking.

Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders van 15 januari 2013.

de secretaris,                de burgemeester,

 

mevr. C.A. Peters              de heer A. Mans

UITVOERINGSBESLUIT OP GROND VAN DE AFVALSTOFFENVERORDENING 2012 GEMEENTE CASTRICUM.

Burgemeester en wethouders van de gemeente Castricum,

overwegende, dat het in het belang van het milieu wenselijk is regels te stellen omtrent het aanwijzen van categorieën huishoudelijke afvalstoffen die zonder inzamelmiddel kunnen worden aangeboden:

gelet op artikel 10, lid 5 van de Afvalstoffenverordening;

besluiten de volgende nadere regels vast te stellen:

Het is geoorloofd om de volgende stoffen onder voorwaarden anders dan via een inzamelmiddel of los aan te bieden;

a. grof huishoudelijk tuinvuil. Dit moet gebundeld worden aangeboden met een maximum van 2 m³. Dit moet vooraf worden telefonisch minimaal 24 uur voor de inzameldag worden aangemeld.

b. grof huishoudelijk afval. Dit mag los worden aangeboden, maar voorkomen moet worden dat zwerfafval ontstaat. Dit moet vooraf worden telefonisch minimaal 24 uur voor de inzameldag worden aangemeld.

c. elektrische en elektronische apparatuur, mag tegelijk worden aangeboden met het grof huishoudelijk afval. Dit moet vooraf worden telefonisch minimaal 24 uur voor de inzameling worden aangemeld.

Het besluit treedt in werking met ingan van de dag na bekendmaking.

Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders van 15 januari 2013.

de secretaris,             de burgemeester,

 

mevr. C.A. Peters            de heer A. Mans

UITVOERINGSBESLUIT OP GROND VAN DE AFVALSTOFFENVERORDENING 2012 GEMEENTE CASTRICUM.

Burgemeester en wethouders van de gemeente Castricum,

overwegende, dat het in het belang van het milieu wenselijk is regels te stellen omtrent de dagen en tijden voor het aanbieden van rolcontainers.

gelet op artikel 11, lid 1 van de Afvalstoffenverordening;

besluiten de volgende nadere regels vast te stellen:

Het is verplicht de rolcontainers aan te bieden vóór 07:30 uur doch niet eerder dan 22:00 uur de dag voorafgaande aan de inzameldag.

De rolcontainers moeten vóór 22:00 uur van de dag van inzameling weer zijn weggehaald van de clusterplaats.

De inzameling vindt plaats op:

- maandag Limmen

- dinsdag Castricum Noord Oost

- woensdag Castricum West en Bakkum

- donderdag Castricum Zuid Oost

- vrijdag Akersloot en Bakkum Noord

De grenzen van de inzamelwijken in de kern Castricum en Bakkum staan vermeld in de gemeente gids.

Het besluit treedt in werking met ingang van de dag na bekendmaking.

Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders van 15 januari 2013.

de secretaris,            de burgemeester,

 

mevr. C.A. Peters            de heer A. Mans

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

24-01-201302-07-2015Nieuwe regeling

20-12-2012

Nieuwsblad voor Castricum, 23-01-2013

Onbekend
18-05-2005Nieuwe regeling

23-03-2005

Nieuwsblad van Castricum, 06-04-2005

Onbekend

Tekst van de regeling

Afvalstoffenverordening van de gemeente Castricum

De raad van de gemeente Castricum;

gelezen het voorstel van het college van 2 oktober 2012, nr. BW12/00487;

gelet op artikel 10.23, eerste lid, van de Wet milieubeheer ;

BESLUIT:

vast te stellen de Afvalstoffenverordening gemeente Castricum 2012.

Paragraaf 1 Algemene bepalingen

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In deze verordening wordt verstaan dan wel mede verstaan:

• a. Wet: Wet milieubeheer ;

• b. Inzamelen: de activiteiten gericht op het ophalen of innemen van afvalstoffen die binnen de gemeente ter inzameling worden aangeboden en het feitelijk ophalen en innemen daarvan;

• c. Ter inzameling aanbieden: de wijze van overdragen van afvalstoffen aan een inzamelende persoon of instantie, inclusief het achterlaten van afvalstoffen in daartoe door of vanwege de inzamelende persoon of instantie geplaatste inzamelmiddelen of - voorzieningen of op een daartoe aangewezen plaats;

• d. Inzamelmiddel: een voor de inzameling van afvalstoffen bestemd hulp- of bewaarmiddel, bijvoorbeeld een huisvuilzak, minicontainer, afvalemmer, kca-box of big bag, ten behoeve van één huishouden;

• e. Inzamelvoorziening: een voor de inzameling van afvalstoffen bestemd(e) bewaarmiddel of -plaats, bijvoorbeeld een verzamelcontainer, wijkcontainer of brengdepot, ten behoeve van meerdere huishoudens;

• f. Inzameldienst: de krachtens artikel 2, eerste lid, aangewezen inzameldienst, belast met de inzameling van huishoudelijke afvalstoffen;

• g. Andere inzamelaars: de krachtens artikel 2, tweede lid, aangewezen personen en instanties, belast met het afzonderlijk inzamelen van categorieën huishoudelijke afvalstoffen;

• h. Gebruiker van een perceel: degene die in de gemeente feitelijk gebruik maakt van een perceel ten aanzien waarvan ingevolge artikel 10.21 en artikel 10.22 van de Wet milieubeheer een verplichting tot het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen geldt;

• i. Straatafval: huishoudelijke afvalstoffen van zeer beperkte omvang en gewicht, zoals proppen, papier, sigarettenpeuken, kauwgom, plastic bekertjes en blikjes, verpakkingsmateriaal, etenswaren, niet zijnde klein chemisch afval, ontstaan buiten een perceel;

• j. Wegen: de wegen als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onder b van de Wegenverkeerswet 1994 ;

• k. Motorrijtuigen: alle voertuigen, als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onder c van de Wegenverkeerswet 1994 .

Paragraaf 2 Inzameling van huishoudelijke afval stoffen

Artikel 2 Aanwijzing inzameldienst en andere inzamelaars

  • 1 Het college wijst de inzameldienst aan die belast is met het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen.

     

  • 2 Naast de inzameldienst kan het college andere inzamelaars aanwijzen die belast zijn met het afzonderlijk inzamelen van categorieën huishoudelijke afvalstoffen.

     

  • 3 Het college kan aan het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen voorschriften en beperkingen verbinden in het belang van de bescherming van het milieu.

     

  • 4 Paragraaf 4.1.3.3. van de Algemene wet bestuursrecht (positieve fictieve beschikking bij niet tijdig beslissen) is niet van toepassing.

     

Artikel 3 Afzonderlijke inzameling

  • 1 o a. groente-, fruit- en tuinafval;

    o b. klein chemisch afval;

    o c. glas:

    o d. kunststof verpakkingen;

    o e. oud papier en karton;

    o f. textiel;

    o g. elektrische en elektronische apparatuur;

    o h. bouw- en sloopafval;

    o i. verduurzaamd hout;

    o j. grof tuinafval;

    o k. asbest en asbesthoudend afval;

    o l. grof huishoudelijk afval;

    o m. huishoudelijk restafval;

    o n. autobanden.

  • 2 Het college kan een omschrijving vaststellen van de categorieën huishoudelijke afvalstoffen als bedoeld in het eerste lid.

Artikel 4 Inzamelmiddelen en -voorzieningen

  • 1 De inzameling kan plaatsvinden via:

    o a. een inzamelmiddel voor de gebruiker van een perceel;

    o b. een inzamelvoorziening voor de gebruikers van een aantal percelen;

    o c. een inzamelvoorziening op wijkniveau;

    o d. een brengdepot op lokaal niveau.

  • 2 Het college kan aanwijzen via welk al dan niet van gemeentewege verstrekt inzamelmiddel of via welke inzamelvoorziening de inzameling van een bepaalde categorie huishoudelijke afvalstoffen ten behoeve van de gebruiker van een perceel plaatsvindt.

Artikel 5 Frequentie van inzamelen

  • 1 Huishoudelijk restafval wordt ten minste eenmaal per twee weken nabij elk perceel ingezameld.

  • 2 Groente-, fruit- en tuinafval wordt tenminste eenmaal per twee weken afzonderlijk nabij elk perceel ingezameld.

  • 3 Anders dan bepaald in het tweede lid wordt groente-, fruit- en tuinafval bij gestapelde bouw niet afzonderlijk nabij elk perceel ingezameld.

  • 4 Kunststof afval wordt tenminste eenmaal per vier weken nabij elk perceel ingezameld.

  • 5 Het college kan de frequentie van inzameling vaststellen van de overige categorieën huishoudelijke afvalstoffen die afzonderlijk in aangewezen delen van de gemeente bij elk perceel worden ingezameld.

Artikel 6 Inzamelverbod huishoudelijke afvalstoffen behoudens aanwijzing

  • 1 Het is verboden huishoudelijke afvalstoffen in te zamelen.

  • 2 Het verbod geldt niet voor de eigen inzameldienst of gegunde andere inzamelaars.

  • 3 Het verbod geldt niet voor personen of instanties die in het kader van producentenverantwoordelijkheid bij of krachtens een wet een inzamelplicht hebben gekregen voor categorieën van huishoudelijke afvalstoffen.

     

Paragraaf 3 Ter inzameling aanbieden van huishoudelijke afvalstoffen



Artikel 7 Verbod op het ter inzameling aanbieden van huishoudelijke afvalstoffen aan anderen

Het is verboden huishoudelijke afvalstoffen ter inzameling aan te bieden aan een ander dan de inzameldienst, andere gegunde inzamelaars of de personen of instanties die in het kader van producentenverantwoordelijkheid bij algemene maatregel van bestuur of ministeriële regeling een inzamelplicht hebben voor categorieën van huishoudelijke afvalstoffen.

Artikel 8 Verbod op het ter inzameling aanbieden van huishoudelijke afvalstoffen door anderen dan de gebruikers van percelen

Het is anderen dan gebruikers van percelen verboden om huishoudelijk afvalstoffen ter inzameling aan te bieden.

Artikel 9 Afzonderlijk ter inzameling aanbieden

  • 1 Het is verboden om de categorieën huishoudelijke afvalstoffen zoals genoemd in artikel 3, eerste lid, anders dan afzonderlijk ter inzameling aan te bieden.

     

  • 2 Het is verboden huishoudelijke afvalstoffen aan te bieden aan anderen dan de krachtens artikel 2 aangewezen inzameldienst en andere gegunde inzamelaars.

     

  • 3 Het in het eerste lid gestelde verbod geldt niet voor de bij nadere regels door het college aan te wijzen categorieën van personen.

     

  • 4 Het in het tweede lid gestelde verbod geldt niet voor het aanbieden van categorieën huishoudelijke afvalstoffen aan personen of instanties die in het kader van producentenverantwoordelijkheid bij algemene maatregel van bestuur of ministeriële regeling een inzamelplicht hebben gekregen voor die categorieën huishoudelijke afvalstoffen.

     

Artikel 10 Ter inzameling aanbieden van huishoudelijke afvalstoffen

  • 1 Het is de gebruiker van een perceel, voor wie krachtens artikel 4, tweede lid een inzamelmiddel of inzamelvoorziening is aangewezen, verboden de huishoudelijke afvalstoffen anders aan te bieden dan via het betreffende inzamelmiddel of de betreffende inzamelvoorziening of het betreffende brengdepot.

  • 2 Het is verboden andere categorieën huishoudelijke afvalstoffen via een inzamelmiddel of inzamelvoorziening aan te bieden, dan de categorie waarvoor dit inzamelmiddel of deze inzamelvoorziening krachtens artikel 4, tweede lid is bestemd.

  • 3 Het college kan regels stellen omtrent het gebruik van een van gemeentewege verstrekt inzamelmiddel.

  • 4 Het college kan regels stellen omtrent de plaats en wijze waarop huishoudelijke afvalstoffen moeten worden aangeboden.

  • 5 Het college kan categorieën huishoudelijke afvalstoffen aanwijzen die zonder inzamelmiddel ter inzameling kunnen worden aangeboden.

  • 6 Het is verboden huishoudelijke afvalstoffen op andere wijze ter inzameling aan te bieden dan krachtens dit artikel is bepaald.

Artikel 11 Dagen en tijden voor het ter inzameling aanbieden

  • 1 Het college stelt de dagen en tijden vast waarop categorieën huishoudelijke afvalstoffen ter inzameling kunnen worden aangeboden.

  • 2 Het is verboden huishoudelijke afvalstoffen op andere dagen en tijden ter inzameling aan te bieden dan krachtens het eerste lid is bepaald.

Artikel 12 Het in bijzondere gevallen ter inzameling aanbieden van huishoudelijke afvalstoffen

In afwijking van hetgeen in deze paragraaf is bepaald kan het college regels stellen omtrent het in bijzondere gevallen ter inzameling aanbieden van huishoudelijke afvalstoffen aan de inzameldienst of andere inzamelaars.

Paragraaf 4 Inzameling van bedrijfsafvalstoffen

Artikel 13 Inzameling bedrijfsafvalstoffen door de inzameldienst

Het college kan categorieën bedrijfsafvalstoffen aanwijzen die door de inzameldienst worden ingezameld.

Artikel 14 Ter inzameling aanbieden van bedrijfsafvalstoffen aan de inzameldienst

  • 1 Het is verboden bedrijfsafvalstoffen aan te bieden aan de inzameldienst.

  • 2 Het verbod geldt niet voor de krachtens artikel 13 aangewezen categorieën bedrijfsafvalstoffen, voor zover degene die gebruik maakt van de inzameling door de inzameldienst voldoet aan de daarmee ontstane belastingplicht op grond van de geldende Verordening afvalstoffenheffing.

  • 3 Het college kan regels stellen omtrent de dagen, tijden, wijzen en plaatsen waarop de krachtens artikel 13 aangewezen bedrijfsafvalstoffen aan de inzameldienst ter inzameling kunnen worden aangeboden.

  • 4 Het is verboden de krachtens artikel 13 aangewezen bedrijfsafvalstoffen ter inzameling aan te bieden in strijd met deze regels.

Artikel 15 Het ter inzameling aanbieden van bedrijfsafvalstoffen aan een ander dan de inzameldienst

  • 1 Het college kan regels stellen voor het ter inzameling aanbieden van bedrijfsafvalstoffen aan een ander dan de inzameldienst.

  • 2 Het is verboden bedrijfsafvalstoffen ter inzameling aan te bieden in strijd met deze regels.

Paragraaf 5 Zwerfafval

Artikel 16 Voorkomen van diffuse milieuverontreiniging

  • 1 Het is verboden buiten een daarvoor door het college bestemde plaats en buiten een inrichting in de zin van de Wet milieubeheer een afvalstof, stof of voorwerp op of in de bodem te brengen, te storten, te houden, achter te laten of anderszins te plaatsen op een wijze die aanleiding kan geven tot hinder of nadelige beïnvloeding van het milieu.

  • 2 Het college kan van het verbod ontheffing verlenen.

  • 3 Het verbod is niet van toepassing op:

    o a. het overeenkomstig deze verordening ter inzameling aanbieden van huishoudelijke afvalstoffen of bedrijfsafvalstoffen;

    o b. het thuis composteren van groente-, fruit- en tuinafval;

    o c. voor zover de (afval)stoffen tijdelijk op de weg geraken of worden gebracht als onvermijdelijk gevolg van het laden, lossen of vervoeren van afvalstoffen dan wel het verrichten van andere werkzaamheden op of aan de weg.

  • 4 Het in het eerste lid gestelde verbod geldt niet voor zover de Wet bodembescherming of het Besluit bodemkwaliteit voorziet in de beoogde bescherming van het milieu.

Artikel 17 Achterlaten van straatafval

  • 1 Het is verboden straatafval in de openbare ruimte achter te laten zonder gebruik te maken van de van gemeentewege of anderszins geplaatste of voorgeschreven bakken, manden of soortgelijke voorwerpen.

  • 2 Het is verboden om andere afvalstoffen dan straatafval achter te laten in daartoe van gemeentewege of anderszins geplaatste of voorgeschreven bakken, manden of soortgelijke voorwerpen.

Artikel 18 Voorkomen van zwerfafval bij ter inzameling gereed staande afvalstoffen

  • 1 Het is verboden afvalstoffen of inzamelmiddelen die ter inzameling gereed staan te doorzoeken en te verspreiden.

  • 2 Het is verboden tegen afvalstoffen of inzamelmiddelen, die ter inzameling gereed staan, te stoten, te schoppen, deze omver te werpen of deze anderszins te behandelen waardoor er zwerfafval ontstaat.

Artikel 19 Afvalbakken in inrichtingen voor het verbruiken van eet- en drinkwaren

 De houder of beheerder van een inrichting waar eet- of drinkwaren worden verkocht die ter plaatse kunnen worden genuttigd, is verplicht:

• a. een afvalbak, -mand of soortgelijk voorwerp in of nabij de inrichting op een duidelijk zichtbare plaats aanwezig te hebben, waarin het publiek afval kan achterlaten;

• b. zorg te dragen dat deze afvalbak, -mand of soortgelijk voorwerp van een zodanige constructie is dat het afval daarin deugdelijk geborgen blijft en dat die afvalbak, -mand of voorwerp steeds tijdig wordt geledigd;

• c. zorg te dragen dat dagelijks, uiterlijk een uur na sluiting van de inrichting, doch in ieder geval terstond op eerste aanzegging van een ambtenaar, belast met de toezicht op de naleving van dit artikel, in de nabijheid van de inrichting achtergebleven afval, voor zover kennelijk uit of van die inrichting afkomstig, wordt opgeruimd.

Artikel 20 Wegwerpen van reclamebiljetten of ander promotiemateriaal

Degene die in de openbare ruimte reclamebiljetten of dergelijke of ander promotiemateriaal onder het publiek verspreidt, is verplicht deze of de verpakking daarvan terstond op te ruimen of te laten opruimen, indien deze in de omgeving van de plaats van uitreiking op de weg of een andere voor het publiek toegankelijke plaats door het publiek worden weggeworpen.

Artikel 21 Zwerfafval bij vervoeren, laden en lossen of overige werkzaamheden

  • 1 Het is verboden afvalstoffen, stoffen of voorwerpen zodanig te laden, te lossen of te vervoeren of andere werkzaamheden te verrichten dat de weg wordt verontreinigd of het milieu nadelig kan worden beïnvloed.

  • 2 Indien bij het laden of lossen of vervoeren van afvalstoffen, stoffen of voorwerpen deze weg wordt verontreinigd of het milieu nadelig wordt beïnvloed, is degene die genoemde werkzaamheden verricht alsmede diens opdrachtgever verplicht deze weg te reinigen of te laten reinigen:

    o a. direct na het ontstaan van de verontreiniging, indien de verontreiniging gevaar voor de veiligheid van het verkeer of beschadiging van het wegdek oplevert;

    o b. direct na beëindiging van de werkzaamheden, indien de verontreiniging geen gevaar voor de veiligheid van het verkeer of beschadiging van het wegdek oplevert;

    o c. indien de werkzaamheden langer dan een dag duren, elke dag direct na beëindiging van de werkzaamheden.

Paragraaf 6 Overige onderwerpen die de verordening aangaan

Artikel 22 Verbod opslag van afvalstoffen

  • 1 Het is verboden afvalstoffen op voor het publiek zichtbare plaats in de open lucht en buiten een inrichting in de zin van de Wet milieubeheer op te slaan of opgeslagen te hebben.

  • 2 Het college kan ontheffing verlenen van het in het eerste lid gestelde verbod.

  • 3 Het verbod is niet van toepassing op het overdragen of ter inzameling aanbieden van huishoudelijke afvalstoffen aan de inzameldienst, andere inzamelaars of de personen of instanties die in het kader van producentenverantwoordelijkheid bij algemene maatregel van bestuur of ministeriële regeling een inzamelplicht hebben voor categorieën van huishoudelijke afvalstoffen.

Artikel 23 Afgifte autowrakken afkomstig uit een huishouden

Het is de eigenaar of kentekenhouder verboden zich te ontdoen van een autowrak, dat afkomstig is van een huishouden, anders dan door afgifte aan inrichtingen, genoemd in artikel 6 van het Besluit Beheer Autowrakken.

Paragraaf 7 Slotbepalingen

Artikel 24 Strafbepaling

Een gedraging in strijd met de volgende artikelen is een strafbaar feit in de zin van artikel 1a, onder 3º, Wet op de economische delicten:

Artikel 6 Inzamelverbod huishoudelijke afvalstoffen behoudens aanwijzing

Artikel 7 Verbod op het ter inzameling aanbieden van huishoudelijke afvalstoffen aan anderen

Artikel 8 Verbod op het ter inzameling aanbieden van huishoudelijke afvalstoffen door anderen dan de gebruikers van percelen

Artikel 9 Afzonderlijk ter inzameling aanbieden

Artikel 10 Ter inzameling aanbieden van huishoudelijke afvalstoffen

Artikel 11 Dagen en tijden voor het ter inzameling aanbieden

Artikel 14 Ter inzameling aanbieden van bedrijfsafvalstoffen aan de inzameldienst

Artikel 15 Het ter inzameling aanbieden van bedrijfsafvalstoffen aan een ander dan de inzameldienst

Artikel 16 Voorkomen van diffuse milieuverontreiniging

Artikel 17 Achterlaten van straatafval

Artikel 18 Voorkomen van zwerfafval bij ter inzameling gereed staande afvalstoffen

Artikel 19 Afvalbakken in inrichtingen voor het verbruiken van eet- en drinkwaren

Artikel 20 Wegwerpen van reclamebiljetten of ander promotiemateriaal

Artikel 21 Zwerfafval bij vervoeren, laden en lossen of overige werkzaamheden

Artikel 22 Verbod opslag van afvalstoffen

Artikel 23 Afgifte autowrakken afkomstig uit een huishouden

 

Artikel 25 Toezichthouders

Met het toezicht op de naleving van het bepaalde bij of krachtens deze verordening zijn belast de krachtens artikel 18.4, derde lid, van de wet Milieubeheer en artikel 5.10, derde lid, van de wet Algemene bepalingen Omgevingsrecht aangewezen ambtenaren.

Artikel 26 Inwerkingtreding

  • 1 Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na die waarop zij is bekendgemaakt.

  • 2 De ‘Afvalstoffenverordening Gemeente Castricum 2005’ wordt ingetrokken.

Artikel 27 Overgangsbepaling

  • 1 Vergunningen verleend krachtens de verordening bedoeld in artikel 26, tweede lid, blijven - voor zover zij niet eerder zijn vervallen of ingetrokken - nog gedurende 1 jaar na de inwerkingtreding van deze verordening van kracht en worden beschouwd als een aanwijzing bedoeld in artikel 2 van deze verordening.

  • 2 Ontheffingen verleend krachtens de verordening bedoeld in artikel 26, tweede lid, blijven - voor zover zij niet eerder zijn vervallen of ingetrokken - nog gedurende 1 jaar na de inwerkingtreding van deze verordening van kracht en worden beschouwd als een ontheffing als bedoeld in deze verordening.

  • 3 Voorschriften en beperkingen opgelegd krachtens de verordening bedoeld in artikel 26, tweede lid, blijven - indien en voor zover de bepalingen ingevolge welke deze voorschriften en beperkingen zijn opgelegd, ook zijn vervat in deze verordening en voor zover zij niet eerder zijn vervallen of ingetrokken - nog gedurende 1 jaar na de inwerkingtreding van deze verordening van kracht.

  • 4 Indien voor het tijdstip van inwerkingtreding van deze verordening een aanvraag om een vergunning op grond van de verordening bedoeld in artikel 26, tweede lid, is ingediend en voor het tijdstip van inwerkingtreding van deze verordening nog niet op die aanvraag is beslist, wordt deze aanvraag beschouwd als een aanvraag tot aanwijzing, als bedoeld in artikel 2 van deze verordening.

  • 5 Indien voor het tijdstip van inwerkingtreding van deze verordening een aanvraag om een ontheffing op grond van de verordening bedoeld in artikel 26, tweede lid, is ingediend en voor het tijdstip van inwerkingtreding van deze verordening nog niet op die aanvraag is beslist, wordt deze aanvraag beschouwd als een aanvraag tot ontheffing, als bedoeld in deze verordening.

  • 6 Op een aanhangig beroep of bezwaarschrift, betreffende een vergunning of ontheffing bedoeld in het eerste lid, dan wel voorschrift of beperking bedoeld in het tweede lid dat voor of na het tijdstip bedoeld in artikel 26, eerste lid, is ingekomen binnen de voordien geldende beroepstermijn, wordt beslist met toepassing van de verordening bedoeld in artikel 26, tweede lid.

  • 7 De intrekking van de verordening bedoeld in artikel 26, tweede lid heeft geen gevolgen voor de geldigheid van op basis van die verordening genomen nadere regels en aanwijzingsbesluiten, indien en voor zover de rechtsgrond waarop de aanwijzingsbesluiten zijn gebaseerd ook vervat is in deze verordening en voor zover zij niet eerder zijn vervallen of ingetrokken.

Artikel 28 Citeerbepaling

Deze verordening wordt aangehaald als: ‘Afvalstoffenverordening Gemeente Castricum 2012’.

Ondertekening

Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente Castricum op 20 december 2012,

De griffier,                           De voorzitter,

V.H. Hornstra                      Drs A. Mans

Toelichting 1 algemeen Afvalstoffenverordening Gemeente Castricum 2005

Inleiding

Op 8 mei 2002 is de Wet milieubeheer (Structuur beheer afvalstoffen) gewijzigd. In verband hiermede dient een nieuwe afvalstoffenverordening te worden vastgesteld.

In de Wet milieubeheer zijn voor de gemeente de navolgende bepalingen van belang:

Artikel 10.21 Wet milieubeheer

1. Elke gemeente draagt er, al dan niet in samenwerking met andere gemeenten, zorg voor dat ten minste eenmaal per week de huishoudelijke afvalstoffen met uitzondering van grove huishoudelijke afvalstoffen worden ingezameld bij elk binnen haar grondgebied gelegen perceel waar zodanige afvalstoffen geregeld kunnen ontstaan.

2. Groente-, fruit- en tuinafval wordt daarbij in ieder geval afzonderlijk ingezameld.

3. De gemeenteraad kan besluiten tot het afzonderlijk inzamelen van andere bestanddelen van huishoudelijke afvalstoffen.

Artikel 10.22 Wet milieubeheer

1. Elke gemeente draagt er zorg voor:

a. dat grove huishoudelijke afvalstoffen worden ingezameld bij elk binnen haar grondgebied gelegen perceel waar zodanige afvalstoffen ontstaan, en

b. dat er op ten minste één daartoe ter beschikking gestelde plaats binnen de gemeente of binnen de gemeenten waarmee wordt samengewerkt, in voldoende mate gelegenheid wordt geboden om grove huishoudelijke afvalstoffen achter te laten.

2. In het belang van een doelmatig beheer van grove huishoudelijke afvalstoffen kan bij algemene maatregel van bestuur worden bepaald dat het eerste lid geheel of gedeeltelijk buiten toepassing blijft met betrekking tot bij de maatregel aangewezen categorieën van grove huishoudelijke afvalstoffen, al dan niet voor zover deze vrijkomen in een hoeveelheid of een omvang die, of een gewicht dat groter is dan bij de maatregel is aangegeven.

Artikel 10.23 Wet milieubeheer

1. De gemeenteraad stelt in het belang van de bescherming van het milieu een afvalstoffenverordening vast.

2. Onverminderd artikel 10.14 wordt bij het vaststellen of wijzigen van de verordening rekening gehouden met:

a. het gemeentelijke milieubeleidsplan;

b. het gemeentelijke milieuprogramma, indien in de gemeente geen milieubeleidsplan geldt.

3. De afvalstoffenverordening bevat geen regels als bedoeld in artikel 10.48.

Artikel 10.24 Wet milieubeheer

1. De afvalstoffenverordening bevat ten minste regels omtrent:

a. het overdragen of het ter inzameling aanbieden van huishoudelijke afvalstoffen aan een bij of krachtens de verordening aangewezen inzameldienst;

b. het overdragen van zodanige afvalstoffen aan een ander;

c. het achterlaten van zodanige afvalstoffen op een daartoe ter beschikking

gestelde plaats.

2. Bij de afvalstoffenverordening kunnen voorts regels worden gesteld omtrent het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen.

Artikel 10.25 Wet milieubeheer

Bij de afvalstoffenverordening kunnen in ieder geval regels worden gesteld:

a. ten einde te voorkomen dat afvalstoffen als zwerfafval in het milieu terecht komen dan wel teneinde te bereiken dat zulks zo min mogelijk gebeurt;

b. omtrent het opruimen van afvalstoffen die als zwerfafval in het milieu terecht zijn gekomen;

c. omtrent het op een voor het publiek zichtbare plaats aanwezig hebben van

afvalstoffen.

Artikel 10.26 Wet milieubeheer

1. De gemeenteraad kan, in afwijking van artikel 10.21, in het belang van een doelmatig beheer van huishoudelijke afvalstoffen bij de afvalstoffenverordening bepalen dat:

a. huishoudelijke afvalstoffen worden ingezameld nabij elk perceel;

b. huishoudelijke afvalstoffen worden ingezameld met een bij de verordening aangegeven regelmaat;

c. in een gedeelte van het grondgebied van de gemeente geen huishoudelijke afvalstoffen worden ingezameld.

2. Bij de voorbereiding van een zodanig besluit betrekt de gemeenteraad de ingezetenen en in de gemeente een belang hebbende natuurlijke en rechtspersonen, op de wijze voorzien in de krachtens artikel 150 van de Gemeentewet vastgestelde verordening.

3. Burgemeester en wethouders stellen de inspecteur op de hoogte van het voornemen een zodanig besluit te nemen.

4. Onze Minister stelt regels inhoudende de voorwaarden waaronder ingevolge het eerste lid kan worden bepaald dat huishoudelijke afvalstoffen nabij elk perceel worden ingezameld. Hiertoe behoren in ieder geval regels omtrent de loopafstand van het perceel naar het inzamelpunt en de beschikbaarheid van het inzamelpunt.

Artikel 10.27 Wet milieubeheer

In gevallen als bedoeld in artikel 10.26, eerste lid, onder b en c, Wm draagt de gemeente er zorg voor dat op ten minste één daartoe ter beschikking gestelde plaats binnen de gemeente of binnen de gemeenten waarmee wordt samengewerkt, in voldoende mate gelegenheid wordt geboden om huishoudelijke afvalstoffen achter te laten.

Artikel 10.28 Wet milieubeheer

1. Bij algemene maatregel van bestuur kunnen regels worden gesteld met betrekking tot het opnemen in de verordening van een verplichting bestanddelen van huishoudelijke afvalstoffen te brengen naar een daartoe beschikbaar gestelde plaats.

2. Bij de maatregel kan worden aangegeven op welke wijze de gemeenten er zorg voor dragen dat plaatsen als bedoeld in het eerste lid, binnen de gemeente in voldoende mate beschikbaar zijn.

3. Bij de maatregel kan worden bepaald dat de artikelen 10.21, eerste lid, en 10.24, eerste lid, onder a, niet van toepassing zijn met betrekking tot de inzameling van de bestanddelen van huishoudelijke afvalstoffen, die zijn aangewezen krachtens het eerste lid.

Op grond van artikel 10.23 Wm zijn gemeenten verplicht een afvalstoffenverordening vast te stellen in het belang van de bescherming van het milieu.

Artikel 10.24 Wm schrijft de verplichte inhoud van de afvalstoffenverordening voor en artikel 10.25 Wm somt een aantal onderwerpen op die facultatief in de afvalstoffenverordening kunnen worden opgenomen, zoals regels ter beperking van zwerfafval.

 

De afvalstoffenverordening

In 2003 is een werkgroep geformeerd met vertegenwoordigers van de VNG, het ministerie

van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer, het Afval Overleg Orgaan, een aantal gemeenten en samenwerkingsverbanden.

Dit overleg heeft in december 2003 geleid tot de uitgave van een nieuwe model-afvalstoffenverordening van de VNG. Deze model-verordening heeft als basis gediend voor de nieuwe afvalstoffenverordening Castricum.

De grondslag van de afvalstoffenverordening op grond van de Wet milieubeheer is verbreed. Het vaststellen van de afvalstoffenverordening kent een ruimere grondslag, namelijk in het belang van de bescherming van het milieu (artikel 10.23, eerste lid van de Wet milieubeheer).

Er is een paragraaf over zwerfafval. Het bestrijden van zwerfafval is in de artikelen 25 t/m 30 van de verordening opgenomen.

Een aantal van deze bepalingen zijn overgenomen uit hoofdstuk 4 Bodem, weg- en milieuverontreiniging, onder andere artikelen 4.4.1 t/m 4.4.4 en 4.4.7 van de APV.

De juridische basis van deze artikelen is echter veranderd. Voorheen waren deze gebaseerd op de autonome verordenende bevoegdheid van de raad op grond van de Gemeentewet, nu vinden zij hun grondslag in de Wet milieubeheer.

Artikel 10.23, derde lid, van de Wet milieubeheer geeft de gemeente uitdrukkelijk de bevoegdheid om regels te stellen over de inzameling van bedrijfsafvalstoffen in het belang van de bescherming van het milieu. Deze bevoegdheid is in de artikelen 22 t/m 24 van de verordening uitgewerkt.

Burgemeester en wethouders kunnen in het belang van de bescherming van het milieu regels stellen over bijvoorbeeld de dagen, tijden, wijze en plaatsen waarop bedrijfsafvalstoffen ter inzameling moeten worden aangeboden.

In de verordening zijn voorts artikelen opgenomen over onder meer opslag van afvalstoffen en afgifte van autowrakken.

Het algemene verbod in de Wet milieubeheer om een autowrak aanwezig te hebben op een voor het publiek zichtbare plaats (met als doel dreigende bodemverontreiniging en schade aan het stads- of dorpsbeeld te voorkomen) is vervallen.

In artikel 10.25, onder c, Wet milieubeheer is voortaan de basis gelegd voor het opnemen van een dergelijke bepaling in de afvalstoffenverordening.

Naast deze wijziging van de Wet milieubeheer is tevens het Besluit beheer autowrakken (BBA) in werking getreden.

In de artikelen 31 zijn regels gesteld omtrent de opslag van afvalstoffen en in artikel 32 de afgifte van autowrakken afkomstig uit een huishouden.

Artikel 32 is een uitwerking van artikel 6 BBA. Hierin is de afgifte van autowrakken door huishoudens geregeld. Op grond van artikel 6 BBA moeten gemeenten in hun afvalstoffenverordening bepalen dat een autowrak, zijnde een huishoudelijk afvalstof, slechts mag worden afgegeven aan autodemontagebedrijven, garages en autoschadeherstelbedrijven of aan een persoon die in een ander land dan Nederland is gevestigd (onder strikte voorwaarden). Op grond van artikel 7 BBA zijn autowrakken, afkomstig van huishoudens uitdrukkelijk uitgezonderd van de gemeentelijke zorgplicht voor de inzameling van huishoudelijk afval.

Voorts kan worden opgemerkt dat de strafbaarstelling thans gebaseerd is op de bepalingen op grond van de Wet op de Economische delicten. (artikel 33)

In de afvalstoffenverordening zijn onderwerpen geregeld die ook in artikelen van de Algemene plaatselijke verordening vastgelegd. Bij de vaststelling van de nieuwe APV is hiermede rekening gehouden.

Uitvoeringsbesluiten en handhaving

Op grond van de nieuwe afvalstoffenbepalingen moet een groot aantal uitvoeringsbesluiten door het college worden genomen ter verdere uitwerking van het afvalstoffenbeheer.

In de uitvoeringsbesluiten kunnen regels worden gesteld over bijvoorbeeld de afmetingen van aangeboden huishoudelijke afvalstoffen (artikel 19), de dagen van inzameling (artikel 20), etc..

De uitvoeringsbesluiten evenals de uitgangspunten voor handhaving zullen nog dit jaar nader worden uitgewerkt.

Tijdelijke referendumwet

Bij het vaststellen van de nieuwe verordening dient rekening te worden gehouden met de Tijdelijke referendumwet. Op grond hiervan is vastgesteld dat over het raadsbesluit tot vaststelling van de nieuwe afvalstoffenverordening een referendum moet worden gehouden. Dit besluit moet tegelijk met het raadsbesluit bekend worden gemaakt. In de afvalstoffenverordening is al met een eventuele referendumprocedure rekening gehouden door de datum van inwerkingtreding vast te stellen op zes weken na de bekendmaking van het besluit. Als in de eerste fase van het referendumproces de vereiste drempel zou worden gehaald, vervalt de vastgestelde datum van inwerkingtreding van rechtswege. In dat geval moet de raad later een nieuwe datum van inwerkingtreding vaststellen.