Organisatie | Capelle aan den IJssel |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening werkgeverscommissie griffier/griffie van de gemeente Capelle aan den IJssel |
Citeertitel | Verordening werkgeverscommissie griffier/griffie van de gemeente Capelle aan den IJssel |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | personeel en organisatie |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
13-01-2011 | 29-10-2020 | nieuwe regeling | 13-12-2010 IJssel- en Lekstreek van 12-01-2011 | Verzameling 2010 nummer 90 - b-I |
De raad van de gemeente Capelle aan den IJssel;
Gelezen het voorstel van het presidium, gelet op artikel 83, eerste lid, de artikelen 107 tot en met 107e, artikel 156 van de Gemeentewet en afdeling 10.1.2 van de Algemene wet bestuursrecht;
aan de onder A. genoemde commissie de bevoegdheden te delegeren die rechtstreeks voortvloeien uit de Ambtenarenwet, de op deze wet gebaseerde en door de raad vastgestelde en nog vast te stellen rechtspositionele voorschriften en de artikelen 107 tot en met 107e Gemeentewet, met uitzondering van de bevoegdheden als bedoeld in artikel 107, 107a, tweede lid, 107d, eerste lid en 107 e, eerste lid van de Gemeentewet;
Verordening werkgeverscommissie griffier/ griffie van de gemeente Capelle aan den IJssel
De griffier of een door deze aan te wijzen functionaris staat de werkgeverscommissie terzijde,draagt zorg voor het secretariaat en maakt met het college of de secretaris afsprakenover ondersteuning.
De griffier draagt zorg voor het opstellen van een besluitenlijst van elke vergadering. Debesluitenlijst wordt in de eerstvolgende vergadering van de werkgeverscommissie definitiefvastgesteld
Indien een raadslid de stukken als bedoeld in het tweede lid wil inzien, kan hij daartoe een verzoek indienen bij de voorzitter van de werkgeverscommissie. De voorzitter weigert een dergelijk verzoek slechts als sprake is van strijd met een belang genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur.
De werkgeverscommissie vergadert tenminste tweemaal per jaar en voorts zo vaak als doorde voorzitter of één van de leden nodig wordt geacht.
De werkgeverscommissie brengt met inachtneming van het bepaalde in artikel 7, jaarlijksverslag uit aan de raad van haar werkzaamheden en bevindingen.
In gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing ervanbeslist de werkgeverscommissie op voorstel van de voorzitter.
Toelichting verordening werkgeverscommissie
De gemeente is de werkgever van de ambtenaren die werkzaam zijn bij deze rechtspersoon.
Raad en college vullen dit werkgeverschap in. De raad is daarbij het bevoegd gezag van degriffie en het college voor zijn organisatie. Gelet op de publieke taken, de grootte en desamenstelling van de raad ligt het voor de hand dat hij voor de feitelijke invulling van hetwerkgeverschap een commissie instelt waaraan hij deze taak delegeert. Gelet op artikel 83en artikel 156, eerste lid van de Gemeentewet ligt de instelling van een bestuurscommissie
het meest voor de hand. Daarin voorziet deze verordening.
De delegatie ziet alleen op het nemen van personele besluiten. Het vaststellen van rechtspositieregelingen leent zich uit de aard van de bevoegdheid niet voor delegatie en is derhalve wettelijk niet toegestaan.
Artikel 1 Taken en bevoegdheden werkgeverscommissie
In artikel 1 wordt verwoord dat de werkgeverscommissie alle bij het werkgeverschaphorende taken en bevoegdheden vervult. Naast het nemen van personele besluiten, buigtdeze commissie zich bijvoorbeeld ook over het te voeren HRM-beleid, integriteitsbeleid(o.a. gedragscode, ambtseed, vertrouwenspersoon) en bereidt zij de voorstellen aan de raad
voor die voortvloeien uit het werkgeverschap. Andere voorbeelden die horen tot de werkgeverstaak zijn het voeren van overleg met de griffier over de voortgang van de werkzaamheden van de griffie, het voeren van functionerings- en beoordelingsgesprekken met de griffier en het doen van voorstellen over de inrichting van de griffie.
Artikel 2 Samenstelling werkgeverscommissie
Uit artikel 83 van de Gemeentewet vloeit voort dat de burgemeester (en de wethouders)geen lid kunnen zijn van de werkgeverscommissie. Dit is volledig in de lijn met het feit datde raad het bevoegde gezag is van de griffie. De burgemeester is hiervan geen lid. Overigensis de burgemeester wel lid van het college en stuurt hij dus rechtstreeks de secretaris aan,
maar niet de griffier. De griffier is niet aan hem ondergeschikt.
De burgemeester is echter wel technisch voorzitter van de raad en zal in die hoedanigheidvaak een beroep doen op de griffier. In dat kader kan het zinvol zijn om de burgemeester invoorkomende gevallen uit te nodigen in de vergaderingen van de werkgeverscommissie alsinformant.
Gelet op de taken van de voorzitter van de werkgeverscommissie is het goed om voor deinvulling van dit voorzitterschap een voorzittersprofiel op te stellen, waardoor de raad kanoordelen of de beoogde voorzitter aan dit profiel voldoet. Ook is het wellicht van belangom als raad aan de voorzitter (en de leden) van de werkgeverscommissie scholing aan tebieden op het specifieke terrein waarop deze commissie zich begeeft.
Artikel 4 Ondersteuning van de commissie
De ondersteuning waarover in dit artikel wordt gesproken kan worden geregeld doormiddel van het aangaan van dienstverleningsovereenkomsten van de griffier met hetcollege, de secretaris of een afdelingshoofd. Voor het kunnen aangaan van deze overeenkomsten is het wel noodzakelijk dat het college zijn bevoegdheid tot het aangaan vanprivaatrechtelijke rechtshandelingen aan de griffier mandateert. Mandaat aan een nietondergeschikte is door de wetgever mogelijk gemaakt in artikel 10:4 van de Algemenewet bestuursrecht. Daarnaast moet de burgemeester aan de griffier de volmacht gevenom overeenkomsten te kunnen ondertekenen.
Artikelen 5 en 6 Besluitvorming en Verslaglegging
De inhoud van deze artikelen spreekt voor zich.
Artikel 7 Beslotenheid van vergaderingen
Wanneer in vergaderingen van de werkgeverscommissie personele aangelegenheden aanbod komen en hetgeen hier wordt besproken niet bedoeld is om aan derden kenbaar temaken, ligt het voor de hand dat hierover in beslotenheid wordt vergaderd. De agenda, destukken en de besluitenlijst zijn in beginsel wel openbaar, tenzij de werkgeverscommissie
beslist dat op grond van een belang, genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid vanbestuur, hierop of een deel ervan geheimhouding moet worden gelegd. De werkgeverscommissieis op grond van artikel 7, tweede lid van deze verordening en in lijn met artikel86 van de Gemeentewet, bevoegd de geheimhouding op te heffen. Vanzelfsprekendkunnen raadsleden wel inzage krijgen in de stukken etc., aangezien de raad het oorspronkelijk
De inhoud van dit artikel spreekt voor zich.
De raad heeft sinds de dualisering van het gemeentebestuur een eigen secretaris gekregen,de griffier. Daarnaast heeft de raad ook vaak een griffie ingericht om hem, zijn organen ende griffier te ondersteunen. Daardoor heeft de raad er formeel een taak bij gekregen, deinvulling van het werkgeverschap. Het is van belang dat de raad inzicht krijgt en houdt
wat hieronder moet worden verstaan. De verantwoording door de werkgeverscommissievan haar werkzaamheden en bevindingen kan hieraan bijdragen. Ook uit het oogpunt dathet de raad is die de arbeidsvoorwaardenregelingen vaststelt, waarop de werkgeverscommissie
de personele besluiten baseert, is een belangrijk argument om deze verantwoordingte regelen.
De besprekingen vinden plaats in vertrouwelijke sfeer. Zie ook de toelichting bij artikel 7
Artikelen 10, 11 en 12 Onvoorziene omstandigheden, Inwerkingtreding en Citeertitel