Organisatie | Capelle aan den IJssel |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Organisatieverordening griffie gemeente Capelle aan den IJssel |
Citeertitel | Organisatieverordening griffie gemeente Capelle aan den IJssel |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Gemeentewet, art. 107 e, eerste lid
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
13-01-2011 | nieuwe regeling | 13-12-2010 IJssel- en Lekstreek van 12-01-2011 | Verzameling 2010, nummer 90 / b II |
Hoofdstuk 2 Organisatie van de griffie organisatiedoelstellingen en formatie
De raad stelt op voorstel van de werkgeverscommissie de organisatiedoelstellingen en formatievan de griffie en de op de griffie aanwezige functies vast.
De griffier sluit dienstverleningsovereenkomst(en) af met het college of de secretaris voorhet gebruik van de binnen de collegeorganisatie bestaande ondersteunende faciliteiten op in ieder geval het terrein van Personeel, Informatie, Juridische Zaken, Organisatie, Financiën, Automatisering en Huisvesting.
Toelichting organisatieverordening van de griffie gemeente Capelle aan den IJssel
In artikel 107e, eerste lid van de Gemeentewet is de raad de mogelijkheid geboden regels testellen over de organisatie van de griffie. De raad legt deze regels vast in een organisatieverordening.
Het college stelt regels vast over de collegeorganisatie in een organisatieregeling.
Artikel 2 Organisatiedoelstellingen en formatie
Het is van belang dat de raad stilstaat bij wat voor een soort griffie hij als ondersteuning
wenst te hebben en dus welke functies hij wenst te zien ingevuld. In dat kader is het van
belang de organisatiedoelstellingen te benoemen en de formatie van de griffie te bepalen.
Artikel 3 Aansturing griffie(r)
De raad kan de aansturing van de griffie neerleggen bij de werkgeverscommissie. Dezecommissie is verantwoordelijk voor het voeren van functionerings- en beoordelingsgesprekkenmet de griffier. De raad kan verder op basis van de wettelijke instructie de griffieraansturen. De griffier legt als diensthoofd verantwoording af aan de raad over het functioneren
De formatie van de griffie is vastgesteld.
De raad stelt de begroting van de griffie vast, onderdeel programmabegroting,sub onderdeel bestuur(programma 0). De product raming vindt plaats onder hoofdstuk raad-griffie-rekenkamer.
Het is niet efficiënt en doelmatig dat de griffier alle uit de arbeidsvoorwaardenregelingenen de hierop gebaseerde personele besluiten voortvloeiende technische uitvoeringshandelingenverricht. Dat geldt evenzeer voor overige bedrijfsvoeringtechnische handelingen(huisvesting, financiën, e.d.). Daarnaast is het ook van belang de advisering en de overige
ondersteuning van bijvoorbeeld een afdeling Personeelszaken te regelen. In dit kader is hetaan te bevelen om dienstverleningsovereenkomsten af te sluiten. Om deze overeenkomstenals griffier te kunnen aangaan is het wel noodzakelijk dat het college op grond vanartikel 10:3 en 10:4 van de Algemene wet bestuursrecht de bevoegdheid tot het aangaan van
privaatrechtelijke rechtshandelingen aan hem mandateert. Zowel de raad als de griffiermoeten expliciet met dit mandaat van het college instemmen.
Naast het mandaat van het college zal de burgemeester, gelet op zijn bevoegdheid neergelegdin artikel 171 van de Gemeentewet, de griffier een algemene volmacht moeten geven.
In het kader van de Wet op de ondernemingsraden (WOR) moet de gemeente, als publiekrechtelijke rechtspersoon, worden aangemerkt als ondernemer. De griffie en de collegeorganisatie kunnen beiden worden beschouwd als onderneming en de griffier en de secretaris als bestuurder in de zin van de WOR. Als zodanig kunnen zij ook optreden als adviseur
bij het overleg tussen de vertegenwoordigers van raad en het college met de vakbondenover de arbeidsvoorwaarden.