Organisatie | Zederik |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Mandaatregeling gemeente Zederik 2010 |
Citeertitel | Mandaatregeling Zederik |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | Wijziging mandaatregister in verband met de BAG |
- Eerste wijziging: Nieuwe afdelingsnamen (IO,PZ, B&S, B&O) doorgevoerd in de mandaatregeling; - Nieuw mandaat in onderdeel 16.17 opgenomen ivm vaststelling Treasury Statuut Gemeente Zederik 2011.- Mandaten brandweer geschrapt – wegens GLZ-samenwerking en mandaten.
- Tweede wijziging: Wijzigen van het mandaatregister in verband met de wijziging van de uitvoeringsorganisatie WMO - art. 14.2 en 9.66.
- Derde wijziging: Wijzigen van het mandaatregister in verband met de BAG - art. 11
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
31-08-2012 | 23-03-2017 | Derde wijziging mandaatregister | 14-08-2012 Het Kontakt, 30 augustus 2012 | Z.1910 | |
01-10-2010 | Nieuwe regeling. | 05-10-2010 Het Kontakt, 7 oktober 2010 | Geen. |
De burgemeester en het college van burgemeester en wethouders van Zederik, elk voor zover bevoegd;Overwegende dat het wenselijk is een nieuwe mandaatregeling vast te stellen;gelet op artikel 160 van de Gemeentewet en afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht;BESLUITENvast te stellen de Mandaatregeling gemeente Zederik 2010
In deze regeling wordt verstaan onder:
Artikel 4 Relatie regeling budgetbeheer
Indien de uitoefening van het mandaat financiële consequenties heeft, is de geldende Regeling budgetbeheer mede van toepassing.
Artikel 5 Geen gebruik maken van mandaat
In geval van afwezigheid of ontstentenis van de gemandateerde, treedt de hierna aangewezen vervanger in de plaats:
Meerkerk, 5 oktober 2010Gewijzigd bij besluit B&W d.d. 16 juni 2011.De burgemeester van Zederik,Burgemeester en wethouders van ZederikDe secretaris, de burgemeester,
De volgende afkortingen worden in het mandaatregister gebruikt: • Afdeling Interne Ondersteuning: IO• Afdeling Publiekszaken: PZ • Afdeling Beleid & Strategie: B&S• Afdeling Buurt & Omgeving: B&O1 Privaatrechtelijke rechtshandelingen
3 Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp)
4 Het verstrekken van informatie (Wet openbaarheid van bestuur en Wet justitiële gegevens)
5 Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen op onroerende zaken (WKPB)
6. Algemene wet bestuursrecht (Awb)De volgende afkortingen worden gebruikt:Secretaris CV = secretaris Commissie bezwaarschriftenAwb = Algemene wet bestuursrecht
9. Vergunningverlening (niet zijnde omgevingsvergunningen/WABO)De volgende afkortingen worden gebruikt:TM = technisch backoffice medewerker team vergunningenTJM = technisch-juridisch backoffice medewerker team vergunningenJM = juridisch backoffice medewerker team vergunningenMilieudienst ZHZ = Milieudienst Zuid Holland ZuidGWZ = Woningcorporatie Goed Wonen Zederik
10. Omgevingsvergunning (geldig vanaf de datum van in werkingtreding van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht)De volgende afkortingen worden gebruikt:TM = technisch backoffice medewerker team vergunningenTJM = technisch-juridisch backoffice medewerker team vergunningenJM = juridisch backoffice medewerker team vergunningenMZHZ = Milieudienst Zuid Holland ZuidMedewerker team Vergunningen = TM, TJM, JM, front-office medewerker A en B
11 Wet Basisregistratie voor Adressen en Gebouwen (Wet BAG)
14 Welzijn (WMO, Leerlingenvervoer, Kinderopvang)
16 Planning, control en financiën
17. Brandweer (mandaten vervallen bij 1e wijziging 2011)
18. Grondzaken en onroerend goed
Besluit Plaatsvervanging samenwerking Giessenlanden, Leerdam, Zederik 2011 2
De burgemeester en het college van burgemeester en wethouders van Giessenlanden, elk voorzover bevoegd; De burgemeester en het college van burgemeester en wethouders van Leerdam, elk voorzover bevoegd; De burgemeester en het college van burgemeester en wethouders van Zederik, elk voorzover bevoegd;Gelet op artikel 160 van de Gemeentewet en afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrechtOverwegende dat,a. de drie gemeenten Giessenlanden, Leerdam en Zederik hebben besloten tot samenwerking; b. daartoe per 1 januari 2011 de afdelingen juridische Zaken, P&O, brandweer en ICT van de drie gemeenten in GLZ-verband zijn samengevoegd ; c. het in de nieuwe situatie zinvol is om te regelen dat medewerkers van de gemeenten Leerdam, Giessenlanden en Zederik elkaar over en weer kunnen vervangen en elkaars plaats kunnen innemen in geval van afwezigheid of ontstentenis van de gemandateerde ; d. vooruitlopend op een nieuwe mandaatregeling in het kader van de GLZ samenwerking nu wordt voorzien in een tijdelijke aanvulling op de drie mandaatregelingen door middel van een plaatsvervangingsregeling.BESLUITEN:Vast te stellen het besluit plaatsvervanging samenwerking GLZ 2011.- De gemeente Giessenlanden stelt in aanvulling op het Mandaatbesluit gemeente Giessenlanden 2010 dit “Besluit plaatsvervanging samenwerking GLZ 2011” vast; - De gemeente Leerdam stelt in aanvulling op het Algemeen mandaat- volmacht en Machtigingsbesluit Leerdam 2008 en de daarbij behorende mandaatlijsten dit “Besluit plaatsvervanging samenwerking GLZ 2011” vast; - De gemeente Zederik stelt in aanvulling op de Mandaatregeling gemeente Zederik 2010 en het bijbehorende mandaatregister dit “Besluit plaatsvervanging samenwerking GLZ 2011 vast.Artikel 1 in geval van afwezigheid of ontstentenis van de gemandateerde, treden de hierna - in de onderdelen A, B, C en D - aangewezen vervangers in de plaats.Onderdeel A: plaatsvervanging Juridische Zaken. - De senior adviseur ABJZ (Leerdam), de juridisch beleidsmedewerker (Leerdam), de junior juridisch medewerker (Leerdam), de juridisch adviseur (Zederik) en de juridisch adviseur (Giessenlanden) treden op als elkaars plaatsvervangers. - De secretarissen van de commissies bezwaarschriften van de gemeenten Giessenlanden, Leerdam en Zederik treden op als elkaars plaatsvervangers. - De hoofden van de afdelingen BMO van de gemeenten Giessenlanden, Leerdam en Zederik treden op als elkaars plaatsvervangers.Onderdeel B: plaatsvervanging P&O - Het hoofd van de afdeling BMO van de gemeenten Zederik en Leerdam en het hoofd van de afdeling P&O van de gemeente Giessenlanden treden op als elkaars plaatsvervangers.- Senior adviseur P&O (Leerdam) en de en de Medewerker (adviseur) P&O (Giessenlanden), Beleidsmedewerker P&O (Zederik) en de consulent P&O (Zederik) treden op als elkaars plaatsvervangers.- De medewerkers salarisadministratie van de gemeenten Giessenlanden, Leerdam en Zederik treden op als elkaars plaatsvervangers.Onderdeel C: plaatsvervanging Brandweer - De brandweercommandanten van de gemeenten Giessenlanden, Leerdam en Zederik treden op als elkaars plaatsvervangers. - De preventisten van de gemeenten Giessenlanden, Leerdam en Zederik treden op als elkaars plaatsvervangers.- De preparatisten van de gemeenten Giessenlanden, Leerdam en Zederik treden op als elkaars plaatsvervangers.Voor wat betreft toezichthoudende taken van de preventisten en preparatisten gelden de mandaten onder voorbehoud van een geldig aanwijzingsbesluit voor de de desbetreffende gemeente.Onderdeel D: plaatsvervanging ICT voor wat betreft GLZ aangelegenheden- Erwin Franken treedt op als plaatsvervanger van het afdelingshoofd IZ voor wat betreft ICT aangelegenheden.- Erwin Franken wordt mandaat verleend voor het besluiten tot het aanbesteden van en het aangaan van ICT- gerelateerde privaatrechtelijke rechtshandelingen en het uitvoeren van die besluiten- met inbegrip van ondertekening van overeenkomsten onder de voorwaarden dat:a. financiële dekking aanwezig moet zijn in de vorm van een daartoe bestemd(e) GLZ- ICT budget/begrotingspost enb. het aangaan van de rechtshandeling rechtstreeks voortvloeit uit de dienstverleningsovereenkomst GLZ- ICT.Artikel 2 Inwerkingtreding, publicatie en duur. 1. Dit besluit treedt in werking op de dag na publicatie. 2. Dit besluit wordt gepubliceerd in een huis aan huis blad in de gemeente Leerdam, Giessenlanden en Zederik.3. Dit besluit geldt tot het moment dat de plaatsingsbesluiten van de medewerkers GLZ van de afdelingen Juridische Zaken, P&O, Brandweer en ICT onherroepelijk zijn.Artikel 3 CiteertitelDit besluit kan worden aangehaald als: Besluit plaatsvervanging samenwerking GLZ 2011.Aldus vastgesteld in de vergadering van 25 januari 2011door de burgemeester en het college van burgemeester en wethouders van Giessenlanden door de burgemeester en het college van burgemeester en wethouders van Leerdam door de burgemeester en het college van burgemeester en wethouders van Zederik
Toelichting 1 Artikelgewijze toelichting
Toelichting bij artikel 2Lid 1 en 2: In dit artikel wordt mandaat en volmacht verleend. De verleende mandaten zijn opgenomen in het mandaatregister. Naast bestuursrechtelijke en privaatrechtelijke rechtshandelingen verricht de gemeente ookfeitelijke handelingen. Dit zijn de gewone dagelijkse handelingen die geen rechtsgevolgen hebben. Voorbeelden daarvan zijn: het planten van een boom, het voeren van verweer bij de rechtbank, het uitoefenen van toezicht in de stad, het verstrekken van informatie aan burgers of het aanleggen van een uitrit. Een machtiging wordt verleend in het geval dat er geen sprake is van een besluit, maar ook niet van een privaatrechtelijke rechtshandeling.Lid 3: De bevoegdheden gaan als het ware van hoog naar laag. Om die reden is bepaald dat de gemeentesecretaris alle bevoegdheden heeft die door het college zijn gemandateerd. Lid 4: Volmacht kan worden beschouwd als het privaatrechtelijke equivalent van mandaat. Op het verlenen van volmacht zijn dan ook de bepalingen omtrent mandaat (zowel in deze regeling als in de Algemene wet bestuursrecht) van overeenkomstige toepassing. De regeling gaat ervan uit dat degene die publiekrechtelijk bevoegd is tot het nemen van de beslissing (de gemandateerde), tevens gerechtigd is de benodigde privaatrechtelijke uitvoeringshandelingen te verrichten.Lid 5: Om de verantwoordelijkheid te kunnen waarmaken, die de mandaatgever heeft voor het in mandaat genomen besluit, dient hij steeds instructies te kunnen geven, c.q. aanwijzingen te geven, dan wel voorwaarden te stellen. De mandaatgever kan dit in algemene zin aangeven, middels de bij de regeling behorende bijlagen, maar ook per individueel geval heeft hij deze bevoegdheid. De mandaatgever blijft bevoegd de gemandateerde bevoegdheden zelf uit te oefenen.Toelichting bij artikel 3 Onder ondermandaat wordt verstaan de bevoegdheid van de gemandateerde om door te mandateren aan een derde. Aangezien bij mandaat de mandaatgever de verantwoordelijkheid voor de uitoefening van de bevoegdheid behoudt, dient het bestuursorgaan toestemming te verlenen voor ondermandaat. Er geldt dus geen algemene toestemming van het bestuursorgaan voor het verlenen van ondermandaat voor degenen aan wie mandaat is verleend. Verder doormandateren vergt toestemming van het bestuursorgaan. De verleende ondermandaten worden ook vastgelegd in het mandaatregister. Overigens is het niet noodzakelijk dat in de ondertekening van het (onder)gemandateerde besluit alle tussenschakels worden genoemd. Van belang is dat duidelijk is namens welk bestuursorgaan de gemandateerde handelt.Toelichting bij artikel 4 In de mandaatregeling worden bevoegdheden aan medewerkers toegekend om bepaalde besluiten te nemen en deze uit te voeren. Ter uitvoering van hun functie en de bijbehorende mandaten dienen medewerkers over budget te kunnen beschikken. Dit is geregeld in de geldende budgetregeling. De mandaatregeling en de budgetregeling houden verband met elkaar. Daarom wordt in dit artikel een koppeling gelegd tussen beide regelingen. Hoofdregel is: zonder budget geen bevoegdheid om besluiten met financiële gevolgen te nemen.Toelichting artikel 5 en artikel 6 en artikel 7Een mandaatregeling dient zo mogelijk geen “vage” bepalingen te bevatten. Duidelijk moet zijn op welk niveau welke besluiten mogen worden genomen. Voorkomen dient te worden dat formuleringen voor verschillende uitleg vatbaar zijn, zodat besluiten worden genomen die een bestuursorgaan niet voor zijn rekening zou willen nemen of niet waar kan maken. Een bevoegdheid in mandaat wordt alleen uitgeoefend conform de bij mandaatverlening gestelde voorwaarden. Van een gemandateerde bevoegdheid wordt voorts geen gebruik gemaakt indien overschrijding dreigt van kredieten of begrotingsposten, als wordt afgeweken van regelgeving of bestaand beleid en als sprake is van politieke of bestuurlijke gevoeligheid. Deze opsomming neemt niet weg dat een gemandateerde zich altijd zal moeten afvragen of het bestuursorgaan (burgemeester of college) niet zelf het besluit zal willen nemen omdat bijvoorbeeld, er rekening mee gehouden moet worden, dat het college op zijn verantwoordelijkheid voor het te nemen besluit zal worden aangesproken, en/of uit het te nemen besluit grote bestuurlijke, beleidsmatige en/of financiële consequenties (kunnen) voortvloeien. In artikel 6 zijn omstandigheden benoemd wanneer de gemandateerde het bestuursorgaan vooraf of achteraf moet informeren op eigen initiatief. De verplichting geldt altijd bij besluiten waarvan hij moet aannemen dat deze van belang zijn voor het bestuursorgaan om over geïnformeerd te zijn.Artikel 7 benoemt nog eens klip en klaar wat een gemandateerde in elk geval niet mag. Toelichting artikel 8 Dit artikel bepaalt wie het mandaat mag uitoefenen bij afwezigheid van de gemandateerde. Omdat de organisatie geen functies met een plaatsvervanger kent is als hoofdregel gekozen voor horizontale vervanging oftewel vervanging door de collega-leidinggevende van de gemandateerde. Bij afwezigheid van een collega-leidinggevende kan het mandaat ook altijd door de gemeentesecretaris worden uitgeoefend.