Organisatie | Stadskanaal |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Mandaatstatuut Stadskanaal |
Citeertitel | Mandaatstatuut Stadskanaal |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling is vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders, door de burgemeester en door de heffings- en invorderingsambtenaar. Deze regeling vervangt het Mandaatstatuut Stadskanaal, vastgesteld op 5 juli 2005 en daarna meermalen gewijzigd.
Dezde regeling is ingetrokken door het Mandaatstatuut Stadskanaal 2012, vastgesteld op 28 februari 2012 en daarna meemalen gewijzigd.
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
02-02-2012 | 08-03-2012 | Mandaat Team Ruimte nummer 109 | 17-01-2012 De Kanaalstreek, 25-01-2012 | BW 17-01-2012, nr. 2 | |
08-12-2011 | 02-02-2012 | Omschrijving van het Team Publiek; Mandaat Team Publiek nummers 1, 2, 4 tot en met 24, 28, 30, 31, 38; Mandaat Team Ruimte nummer 108 | 29-11-2011 De Kanaalstreek, d.d. 7-12-2011 | BW, 29-11-2011, nr. 4 | |
24-11-2011 | 08-12-2011 | Mandaat Portefeuillehouders, directie en staf, nummer 3; mandaat Team Werk nummer 8; mandaat Team Inkomen nummer 13; mandaat Team Samenleving nummer 17; mandaat Team Publiek nummer 29, mandaat Team Ruimte nummer 80; mandaat Team Stadsbeheer nummer 13; mandaat Team Bedrijfsbureau nummer 28; mandaat Team Middelen nummer 34 | 08-11-2011 De Kanaalstreek, d.d. 16-11-2011 | BW, 08-11-2011, nr. 4 | |
20-10-2011 | 24-11-2011 | Mandaat Team Ruimte, nummer 53, 99; mandaat Team Bedrijfsbureau, nummer 1 t/m 11, 13, 26, 33 t/m 35, 37 | 04-10-2011 De Kanaalstreek, 12-10-2011 | BW, 04-10-2011, nr. 12 | |
11-08-2011 | 20-10-2011 | Mandaat Team Samenleving, nummer 12 en Team Bedrijfsbureau, nummer 38 | 26-07-2011 De Kanaalstreek, 03-08-2011 | Burg, 26-07-2011, nr 1 | |
07-07-2011 | 11-08-2011 | Mandaat GKB Drenthe, nummer 1 | 28-06-2011 De Kanaalstreek, 06-07-2011 | BW, 28-06-2011, nr. 6 | |
05-05-2011 | 07-07-2011 | Mandaat Team Ruimte, nummer 107 | 19-04-2011 De Kanaalstreek, 27-04-2011 | BW, 19-04-2011, nr 3 | |
24-03-2011 | 05-05-2011 | onderdeel 1, 3, 4 en de tabel staf en directie nummer 12 | 08-03-2011 De Kanaalstreek, 16-03-2011 | BW, 08-03-2011, 7 | |
10-03-2011 | 24-03-2011 | Mandaat Team Ruimte, nummer 1, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 15, 21, 22, 102, 103, 104, 105, 106 | 22-02-2011 De Kanaalstreek, 02-03-2011 | BW, 22-02-2011, 9 | |
17-02-2011 | 10-03-2011 | Mandaat Directie en staf, nummer 11 | 01-02-2011 De Kanaalstreek, 09-02-2011 | BW 01-02-2011, nr. 7 | |
11-11-2010 | 17-02-2011 | Mandaat Directie en staf, nummer 10; Team Bedrijfsbureau, nummer 37 | 26-10-2010 De Kanaalstreek, 03-11-2010 | BW, 26-10-2010, nr. 6 | |
01-10-2010 | 11-11-2010 | mandaat Team Publiek, nummers 25 en 38, Team Ruimte, nummers 1 t/m 18, 21, 22, 30, 34, 43, 47 | 20-09-2010 De Kanaalstreek, 29-09-2010 | BW, 20-09-2010 nr. 2 en 9 | |
30-09-2010 | 01-10-2010 | Paragraaf 3, mandaat Team Samenleving, nummer 1, 2, 3, 4, 7, 8 en 9, Team Publiek, nummer 11 | 13-09-2010 De Kanaalstreek, 22-09-2010 | BW, 13-09-2010, nr. 8 | |
16-09-2010 | 30-09-2010 | Mandaat Team Werk, nummer 14, Team Inkomen, nummer 12, 19, 20, 21, Team Ruimte, nummer 90, 101, Team Bedrijfsbureau, nummer 36, Team Middelen nummer 2, 44 | 30-08-2010 De Kanaalstreek, 08-09-2010 | BW, 30-08-2010, nr. 6 | |
10-06-2010 | 16-09-2010 | Mandaat Team Ruimte, nummer 79; mandaat Team Middelen, nummer 40 | 25-05-2010 De Kanaalstreek, 02-06-2010 | BW, 25-05-2010, nr. 14 | |
14-05-2010 | 10-06-2010 | Mandaat Team Bedrijfsbureau, nummer 35 | 27-04-2010 De Kanaalstreek, 06-05-2010 | BW, 27-04-2010, nr 12 | |
22-04-2010 | 14-05-2010 | Mandaat Team Ruimte, nummer 100, Mandaat Politie, nummer 3 | 30-03-2010 De Kanaalstreek, 14-04-2010 | Burgemeester, 30-03-2010, nr 1 | |
08-04-2010 | 22-04-2010 | Mandaat Team Werk nummer 13, Team Inkomen nummers 2, 16, 17, 18, Team Ruimte nummers 98, 99 | 23-03-2010 De Kanaalstreek, 31-03-2010 | BW, 23-03-2010, nr. 15 | |
25-02-2010 | 08-04-2010 | mandaat Team Samenleving, nummers 6 en 11, Team Ruimte, nummers 94, 95, 96 en 97, Team Stadsbeheer, nummers 16, 17, 18 en 19 | 15-12-2009 De Kanaalstreek, 17-02-2010 | BW, 15-12-2009 nr. 6 | |
18-02-2010 | 25-02-2010 | mandaat Team Publiek, nummers 36 en 37 | 02-02-2010 De Kanaalstreek, 10-02-2010 | BW, 02-02-2010, nr. 8 | |
23-12-2009 | 18-02-2010 | mandaat Team Werk, nummer 3, Team Inkomen, nummers 1 en 3 en Team Bedrijfsbureau, nummers 1 en 5 | 15-12-2009 De Kanaalstreek, 22-12-2009 | BW, 15-12-2009, nr 12 | |
01-10-2009 | 23-12-2009 | mandaat Team Ruimte, nummers 92 en 93, Team Bedrijfsbureau, nummers 33 en 34 | 15-09-2009 De Kanaalstreek, 22-09-2009 | BW 15-09-2009, nr 6 | |
23-07-2009 | 01-10-2009 | mandaat Directie en Staf, nummer 3, Team Werk, nummers 3, 4, 5, 6,11, 12, Team Inkomen, nummer 2, Team Samenleving, nummer 10, Team Publiek, nummers 32, 33, 34, 35, Team Ruimte, nummers 12, 19, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 34, 38, 41, 48, 62, 63, 74, 79, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, Team Stadsbeheer, nummer 16, Team Bedrijfsbureau nummers 1, 11, 12, 18, 31, 32, Team Middelen, nummers 1, 2, 3, 4, 5, 10, 11, 12, 21, 33, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, Theater Geert Teis, nummer 1 | 07-07-2009 De Kanaalstreek, 15-07-2009 | BW 07-07-2009, 35 | |
21-05-2009 | 23-07-2009 | mandaat Team Ruimte, nummer 83 | 14-04-2009 De Kanaalstreek, 13-05-2009 | BW, 14-04-2009, 9 | |
30-04-2009 | 21-05-2009 | mandaat Politie, nummer 6 | 31-03-2009 De Kanaalstreek, 22-04-2009 | Burg, 31-03-2009, 1 | |
01-01-2009 | 30-04-2009 | nieuwe regeling | 23-12-2008 De Kanaalstreek, 30-12-2008 | BW, 23-12-2008, 6 |
Met dit mandaatstatuut wordt beoogd bevoegdheden van het bestuur met een uitvoerend karakter over te dragen aan het ambtelijk apparaat. Eveneens wordt het beslissen op bezwaarschriften, mits de primaire beslissingen in mandaat zijn genomen en er ook overigens geen juridische beperkingen zijn, overgedragen aan de onderscheidenlijke portefeuillehouders. De functie van het bestuur als beleidsorgaan krijgt daardoor meer nadruk. Besluiten ter uitvoering van dat beleid, zoals het verlenen van een subsidie of het verstrekken van een vergunning binnen een beleidskader worden niet aan bestuur voorgelegd, maar ambtelijk afgedaan. Besluiten op bezwaar die overeenstemmen met het primaire besluit en het advies van de onafhankelijke commissie worden eveneens niet aan het bestuursorgaan voorgelegd, maar door de onderscheidenlijke portefeuillehouders afgedaan. Het uiteindelijke doel hiervan is om de burger nog beter te ‘bedienen’.
Onder mandaat wordt verstaan het door een bevoegd orgaan opdragen van een bevoegdheid aan een ondergeschikte, die deze bevoegdheid in naam en onder verantwoordelijkheid van het orgaan dat de opdracht gaf, gaat uitvoeren. Het gaat daarbij om beschikkingen die op grond van wetten of verordeningen door het college van burgemeester en wethouders, door de burgemeester of door de heffings- en invorderingsambtenaar moeten worden genomen, meestal naar aanleiding van een aanvraag. Mandaat is alleen mogelijk als het gaat om bepaalde besluiten, bij mandatering gaat het namelijk alleen om de zogenoemde beschikkingen. Dit zijn besluiten gericht op een concreet geval. Mandaat kan bijvoorbeeld niet worden verleend voor het nemen van besluiten, gericht op het geven van algemene regels, zoals verordeningen en programma’s. Belangrijk is dat de verantwoordelijkheid voor het besluit bij het bestuur blijft.
Als het gaat om het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen namens de overheid moet een volmacht worden verleend. En indien het gaat om het verrichten van handelingen namens de overheid die noch een besluit noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn, zal een machtiging moeten worden verleend. De bepalingen betreffende mandaat zijn echter in merendeel van de gevallen van overeenkomstige toepassing.
Vanuit de optiek van de burger Een aanvraag om medewerking wordt sneller afgedaan, omdat de gang naar het bestuur niet meer wordt gemaakt. De ambtenaar aan wie de bevoegdheid is gemandateerd, vormt voor de burger steeds het vaste contactpunt; de ambtenaar hoeft niet meer te verwijzen naar de gang van het bestuur. In samenhang met de functionele indeling van onze organisatie, waardoor één team steeds aanspreekbaar is, bevordert het mandaatstatuut een cliëntvriendelijke benadering. Het afdoen van besluiten op bezwaar in mandaat door de portefeuillehouder verkort de termijnen van afhandeling van een bezwaarschrift.
Vanuit de optiek van het bestuur Tal van routinematige besluiten worden niet meer aan het bestuur voorgelegd. Het bestuur richt zich daardoor (nog) meer op de beleidsontwikkeling en laat besluiten met een uitvoerend karakter binnen het door hem vastgestelde beleidskader over aan het ambtelijk apparaat, of indien sprake is van besluiten op bezwaar die conform het advies van de onafhankelijke commissie rechtsbescherming zijn en overeenstemmen met het primaire besluit, aan de onderscheidenlijke portefeuillehouders.
De bevoegdheid tot het nemen van een besluit wordt overgedragen aan het ambtelijk apparaat. Het mandaat is niet gekoppeld aan personen, maar aan functies. Het mandaat wordt uitgeoefend door de medewerker die de genoemde functie vervult. De nummering van de functies komt overeen met het functieboek. Ter verduidelijking zijn in het mandaatstatuut naast de functienummers de daarbij behorende functienamen opgenomen. Is de aangewezen functionaris afwezig, dan wordt hij vervangen door degene die hem normaliter ook vervangt. De leidinggevende kan bij afwezigheid de bevoegdheid zonodig zelf uitoefenen.
Besluiten op bezwaar vormen een aparte categorie besluiten die niet aan het ambtelijk apparaat worden gemandateerd maar aan de onderscheidenlijke portefeuillehouders voor zover het besluit op bezwaar conform het advies van de onafhankelijke commissie rechtsbescherming is en eensluidend met het primaire besluit. Alle andere besluiten op bezwaar moeten worden aangeboden aan het bestuursorgaan. Eveneens kunnen geen besluiten op bezwaar worden afgedaan door de portefeuillehouder indien de aard van het (primaire) besluit zich hiertegen verzet, het primaire besluit door het bestuursorgaan is genomen of indien het gestelde in artikel 10:3 van de Algemene wet bestuursrecht van toepassing is
Een leidinggevende moet zijn medewerkers op een juist gebruik van hun bevoegdheden kunnen aanspreken. Daarvoor is het nodig dat de medewerker de informatie verschaft die nodig is voor een beoordeling achteraf en om in het algemeen inzicht te krijgen in het verloop van de werkzaamheden. De wijze waarop dit plaatsvindt, dient te worden geregeld tussen leiding en medewerker. De werkzaamheden zijn te verschillend van aard om hiervoor op voorhand specifieke regels te stellen. Blijkt achteraf dat van een bevoegdheid al dan niet bewust een onjuist gebruik wordt gemaakt, dan zal de leiding corrigerend moeten en kunnen optreden. De uiterste consequentie kan zijn dat een mandaat wordt ingetrokken of gewijzigd. De bevoegdheid daartoe ligt formeel bij het bestuur, met dien verstande dat de leidinggevende direct een organisatorische maatregel kan treffen, bijvoorbeeld het opschorten van het mandaat.
In dit mandaatstatuut is niet geregeld de overdracht van bevoegdheden tot beheer van budgetten voor tal van uitvoerende taken zoals onderhoudsbudgetten, budgetten voor aanschaf van materialen enz. Deze vorm van overdracht is geregeld in de “Richtlijnen budgetbeheer Gemeente Stadskanaal 2009”. Uitoefening van mandaat houdt echter niet de bevoegdheid in budgetten te overschrijden.
7.1 Afdoenings- en ondertekeningsmandaat
De in dit mandaatstatuut vastgelegd mandaten hebben het karakter van een afdoenings- en ondertekeningsmandaat. Afdoeningsmandaat houdt in dat het uitoefenen van de bevoegdheid inhoudelijk aan de medewerker wordt overgelaten. Dit betekent dat de betrokken medewerker zowel de voorbereidingshandelingen alsook de verdere afhandeling verzorgt. Ondertekeningsmandaat betekent dat de gemandateerde medewerker de uiteindelijke beschikking namens het bevoegde orgaan mag ondertekenen. Daar waar in deze alinea medewerker wordt genoemd, dient voor gemandateerde besluiten op bezwaar wethouder onderscheidenlijk burgemeester worden gelezen. In de ondertekening wordt het onderdeel team in dat geval weggelaten. Daarbij dient de volgende vorm in acht te worden genomen:
Met vriendelijke groet, namens burgemeester en wethouders,
<de heer> <mevrouw> <naam> <functie> team <Teamnaam>
Met vriendelijke groet, namens burgemeester en wethouders,
de heer J.Jansen administratief juridisch medewerker team Bedrijfsbureau
7.2 Totstandkoming en vastlegging besluit
Een besluit wordt normaliter geformuleerd op het besluitvormingsformulier: na advies aan b. en w. waarop tevens het besluit wordt vermeld. Nu de bestuursorganen niet meer ingeschakeld worden in het besluitvormingsproces (afgezien van het raadplegen van de portefeuillehouder, waar nodig) hoeft dit formulier niet meer te worden gebruikt voor de krachtens mandaat genomen besluiten. Wel moet het krachtens mandaat genomen besluit kenbaar zijn en duidelijk vorm krijgen. In veel gevallen zal het besluit schriftelijk tot uitdrukking worden gebracht (beschikkingsvorm of briefvorm).
Portefeuillehouders, directie en staf
Met betrekking tot mandaat nummer 21 worden gemandateerd de bevoegdheden genoemd onder A en B:
Bij de uitoefening van bovengenoemde bevoegdheden moet aan de volgende voorwaarden worden voldaan:
Met betrekking tot de bevoegdheid onder A sub 2b is bepaald dat de verkoop tenminste zal geschieden tegen een symbolische koopsom en onder de bij koop en verkoop algemeen geldende en gebruikelijke voorwaarden en bedingen en voorts onder die bijzondere bepalingen die burgemeester en wethouders nodig achten en nuttig oordelen;
Dit besluit treedt in werking op 1 janauri 2009 Met ingang van die datum vervallen het Externe verwijzing naar http://regels-stadskanaal.nl/regelingen/Mandaatstatuut-Stadskanaal/14-10-2008Mandaatstatuut Stadskanaal, vastgesteld op 5 juli 2005 en sindsdien meermalen gewijzigd, en alle eerder genomen besluiten aangaande mandaatverlening aan ambtenaren. Dit besluit kan worden aangehaald als "Mandaatstatuut Stadskanaal".
Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders d.d. 23 december 2008,
Namens burgemeester en wethouders,
de secretaris de burgemeester
Aldus vastgesteld door de burgemeester op 23 december 2008,
de burgemeester
Aldus vastgesteld door de heffings- en invorderingsambtenaar op 23 december 2008
de heffings- en invorderingsambtenaar