Organisatie | Weesp |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Algemene Subsidieverordening 2010 Gemeente Weesp |
Citeertitel | Algemene Subsidieverordening 2010 Gemeente Weesp |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp | algemeen |
De toelichting bij de verordening vermeldt het jaar 2008 maar is gelijk met de verordening op 26-11-2009 vastgesteld.
artikel 149 van de Gemeentewet
Subsidie-uitgangspunten+ subsidiecriteria voor kunst & cultuur.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2010 | Nieuwe regeling | 26-11-2009 WeesperNieuws, 30-12-2009 | Z.09-2942 |
Hoofdstuk I INLEIDENDE BEPALINGEN
Deze verordening verstaat onder:
o (Algemene) reserve : Een overschot in het eigen vermogen waarvoor geen bestemming is bepaald.o Begroting : Het overzicht van verwachte inkomsten en uitgaven en van de reserves en voorzieningen van de aanvrager over hetjaar waarvoor ten behoeve van de uitvoering van het werk/ activiteitenplan subsidie wordt aangevraagd.o Beleidsregels : De door burgemeester en wethouders nader te stellen regels ter uitvoering van de algemene subsidieverordening. o Beleidsveld : De categorie van activiteiten waarin een subsidieaanvraag wordt ingedeeld.o Beroepskracht : Een persoon die als medewerker in loondienst is bij het bestuur van een instelling, die optreedt als werkgever, zodat er sprake is van een arbeidsverhouding.o Budgetsubsidie : Subsidie die voor een tijdvak van ten hoogste vier jaar wordt verleend aan instellingen en organisaties die voor degemeente voorzieningen verzorgen, die beroepskrachten in dienst hebben en waarmee een dienstverleningsovereenkomst is gesloten.o De wet : De Algemene Wet Bestuursrecht (Awb, wettenbank.sdu.nl).o Dienstverleningsovereenkomst: een overeenkomst ter uitvoering van een subsidiebeschikking (overeenkomstig artikel 4:36 Awb)tussen burgemeester en wethouders en de subsidieontvanger waarin afspraken zijn opgenomen met betrekking tot diensten die aan de Weesper samenlevingworden verleend in relatie tot het subsidiebedrag dat voor een vastgesteld tijdvak is verleend. o Eenmalige subsidie : Subsidie voor (een) activiteit(en) die verricht zal (zullen) worden met een eenmalig en/of experimenteel karakter.o Instelling : Een rechtspersoonlijkheid bezittende organisatie die zich ten doel stelt zonder winstoogmerk diensten/activiteiten teverrichten ten behoeve van de Weesper samenleving.o Jaarverslag : Verslag over het jaar waarover subsidie is verstrekt en waarin de resultaten inhoudelijk en financieel worden verantwoord en inzicht wordt gegeven in de reserves en voorzieningen.o Kalenderjaar : Het jaar waarop de subsidie betrekking heeft, lopende van1 januari tot en met 31 december.o Meerjarige subsidie : Subsidie voor activiteiten die voor een periode van ten hoogste vier jaar wordt vastgesteld voor organisatieswaaraan geen budgetsubsidie is toegekend.o Natuurlijk persoon : Individu als deelnemer aan het rechtsverkeer.o Programmabegroting : De gemeentebegroting zoals vastgesteld door de gemeenteraad.o Startsubsidie : Een eenmalig subsidie om de start mogelijk te maken van door de gemeente gewenst activiteiten. Na het eerste jaarkunnen burgemeester en wethouders besluiten tot voortzetting van de subsidie indien de voortzetting van de betreffende activiteiten als gewenst wordt beschouwd en degemeenteraad ermee instemt het subsidieplafond met het betreffende subsidiebedrag te verhogen.o Stichting : Een rechtspersoon zonder leden, opgericht bij notariële acte of testament met een ideëel of sociaal doel.o Subsidie : De aanspraak op financiële middelen als bedoeld in artikel 4:21 Awb.o Subsidieplafond : Het bedrag dat als subsidie in de door de gemeenteraad vastgestelde begroting is opgenomen.o Uitvoeringssubsidie : Zie onder: Meerjarige subsidie.o Vereniging : Een rechtspersoonlijkheid bezittende organisatie die zich ten doel stelt zonder winstoogmerk ten behoeve van haarleden activiteiten te organiseren op het gebied van de in de statuten beschreven doelstelling.o Voorziening : Een reserve met een bepaalde bestemming.o Vrijwilliger : Medewerker zonder arbeidsovereenkomst.o Waarderingssubsidie : Een eenmalige subsidie van maximaal € 250,- ter stimulering van een activiteit of activiteiten, die degemeente gewenst of noodzakelijk acht.o Werk/activiteitenplan : Het plan van doelstellingen, beoogde activiteiten en resultaten in het jaar waarvoor subsidie wordt aangevraagd.
De gemeenteraad stelt de doelstellingen voor het subsidiebeleid via beleidsregels en/of kader- of beleidsnota’s en de programmabegroting vast.
Burgemeester en wethouders zijn verantwoordelijk voor de uitvoering vandeze verordening. Uitvoering houdt mede in het nemen van besluiten op aanvragen, hetaangaan van budgetsubsidie- en dienstverleningsovereenkomsten, besluiten omtrent bevoorschotting en het intrekken, wijzigen en/of beëindigen van subsidies.
Op basis van de in het register opgenomen gegevens brengen burgemeester en wethouders jaarlijks bij de kaderbrief voor debegroting van het daarop volgende jaar verslag uit aan de gemeenteraadover de subsidietoekenning en de gronden waarop ze zijn verleend,ingetrokken, gewijzigd, beëindigd en/of geweigerd.
Van de in het vierde lid genoemde bevoegdheid wordt alleen gebruikgemaakt indien de budgettaire positie van de gemeente daar dringendaanleiding toe geeft of de gemeenteraad besluit tot aanpassing van hetbeleid. Deze verlaging wordt minimaal een half jaar vóór het begin van hetvolgend kalenderjaar bekend gemaakt.
Hoofdstuk II Verplichtingen van de subsidieontvanger
Organisaties die een meerjarige subsidie ontvangen van ≥ € 1500,- per jaar zijn verplicht jaarlijks vóór 1 april van het jaar, volgendop het jaar waarvoor subsidie beschikbaar is gesteld, verslag uit te brengenaan burgemeester en wethouders over de resultaten van de overeengekomen activiteiten/dienstverlening, mede voorzien van een financiële rapportage (jaarverslag).
Organisaties die een budgetsubsidie ontvangen zijn verplicht vóór 1 aprilvan het jaar, volgend op het jaar waarvoor de subsidie beschikbaar isgesteld, bij burgemeester en wethouders een jaarverslag en daarnaasteventuele overige bescheiden in te dienen die zijn vermeld in dedienstverleningsovereenkomst.
Organisaties die een meerjarige of budgetsubsidie ontvangen ≥ € 25.000,- per jaar dienen tevens een goedkeurende accountantsverklaring van een registeraccountant mee te zenden. In de verklaring wordt verslag gedaan over de naleving van de aan de subsidie verbonden verplichtingen. Het ontbreken van een dergelijke verklaring kan gevolgen hebben voor dehoogte van de vast te stellen subsidie en de verlening van toekomstige subsidies.
Hoofdstuk III Beschikking tot verlening van subsidie
Artikel 16 Budget- en meerjarige subsidies
Indien niet vóór de in lid 1 onder b bedoelde datum kan worden beslist, kunnen burgemeester en wethouders aanvragers aan wie ook in eerderejaren subsidie is verleend, een voorschot verstrekken tot maximaal eenderde deel van het bedrag dat in de laatst afgegeven subsidiebeschikkingbeschikbaar is gesteld.
Artikel 18 Eenmalige subsidies (inclusief start- en waarderingssubsidies)
Voor eenmalige subsidies wordt de volgende procedure toegepast:
De subsidie kan geweigerd worden op grond van de regels uit de Awb enindien gegronde redenen bestaan aan te nemen dat:
De aanvrager ook zonder subsidie over voldoende middelen kan beschikken, hetzij uit eigen vermogen, hetzij uit bijdragen van derden om de kosten van de beoogde activiteiten te dekken. Daarvan is in elk geval sprake wanneer de organisatie beschikt over een reserve of voorziening waarvoor geen toestemming is verkregen van burgemeester en wethouders.
De beschikking tot toekenning van subsidie bevat het bedrag van de subsidie en het tijdvak waarvoor de subsidie is verleend. Voorts wordt aangegeven voor welke activiteiten of diensten de subsidie wordt verleend en de wijze en het tijdstip waarop daarover verslag moet worden gedaan en bij subsidies ≥ € 5000,- de vaststelling van de subsidie dient te worden aangevraagd.
Hoofdstuk IV Beschikking tot vaststelling van subsidie
Artikel 22 Aanvragen beschikking tot vaststelling van subsidie
Indien na afloop van de in lid 1 vermelde datum geen aanvraag totvaststelling is ingediend, wordt de subsidie door burgemeester enWethouders vastgesteld op het bedrag van de beschikking tot verleningvan de subsidie onder gelijktijdige mededeling aan de betreffende organisatie/instelling van de sanctie voor de subsidieaanvraag voor hetvolgende jaar.
Artikel 23 Beschikking tot vaststelling van subsidie
Burgemeester en wethouders geven na toetsing aan deze verordening, zoals vermeld in artikel 14, een beschikking tot vaststelling van subsidie af.De beschikking wordt verzonden vóór 1 juli volgend op het jaar waarvoor de subsidie beschikbaar is gesteld.Organisaties die een beschikking tot toekenning van subsidie hebbenontvangen, dienen vóór 1 april van het jaar, volgend op het jaar waarvoorde subsidie beschikbaar is gesteld, een aanvraag tot vaststelling van de subsidie over dat jaar bij burgemeester en wethouders in te dienen.
Hoofdstuk V Intrekking, wijziging en beëindiging
Artikel 24 Procedure en gronden
Bij intrekking, wijziging of beëindiging wordt rekening gehouden met dedoor de subsidieontvanger reeds aangegane verplichtingen, in die zin dataan derden die buiten hun schuld door deze intrekking, wijziging of beëindiging aantoonbaar worden gedupeerd, op hun verzoek schadeloosgesteld kunnen worden.
Toelichting 1 OP DE ALGEMENE SUBSIDIEVERORDENING 2008
Algemene Wet Bestuursrecht (Awb):De hoofdregels over subsidieverlening door bestuursorganen zijn vastgesteld in titel 4.2 van de Awb. Deze verordening geeft nadere regels. De tekst van de Awb. is te vinden op www.overheid.nl
Beleidsveld:Hierbij wordt de indeling van de beleidsvelden van de Kadernota Welzijn Weesp 2005 gevolgd. Het betreft:• Kunst en cultuur• Sport• Gezondheidszorg/gehandicaptenbeleid/WMO• Jeugd en jongeren• Senioren (65+)• Oud- en nieuwkomers• Vrijwilligers• Overige• Incidentele aanvragen
Artikel 3 RechtspersoonlijkheidHierin is aangegeven dat slechts organisaties met een rechtspersoonlijkheid voor een subsidie in aanmerking komen en dat, wanneer de uitzonderingsregel uit lid 3 wordt toegepast, daarop eveneens de Awb van toepassing is.Artikel 4 Reikwijdte
De soorten gemeentelijke bijdragen aan derden die niet onder deze verordening vallen, worden hier genoemd.De “andere gemeentelijke bijdragen” kunnen worden verstrekt op grond van andere subsidieverordeningen (bijv. verhuiskosten ouderen, monumentenzorg).
Het artikel geeft mede inhoud aan de verantwoordelijkheid en bevoegdheid van het college.Onder het 5e lid wordt de verplichting van de Awb ingevuld. Deze spreekt van perioden van 5 jaar waarover verslag moet worden uitgebracht van de doeltreffendheid en effecten van de verleende subsidies. Er is in deze verordening voor gekozen om aan te sluiten bij de raadsperioden van 4 jaar.
Dit artikel geeft enerzijds de bevoegdheid van de raad aan en anderzijds de wijze waarop het college geacht wordt uitvoering te geven aan het door de raad bepaalde.Hoofdstuk II
Het gehele hoofdstuk handelt over de verplichtingen van de subsidievrager.De “andere bescheiden” die nog kunnen worden gevraagd door het college zijn bijv. een bewijs dat de organisatie zich beweegt binnen het wettelijk kader.Voorbeeld: een speeltuinvereniging moet een verklaring overleggen dat de speelwerktuigen goedgekeurd zijn door de instantie die de wettelijke eisen handhaaft.
Dit hoofdstuk geeft de verschillende benaderingen weer evenals de weigeringsgronden.De gemeente Weesp kent twee subsidievormen: Structurele subsidies: Budgetsubsidies en Meerjarige subsidies Incidentele subsidies: Eenmalige subsidies, Startsubsidies en Waarderingssubsidies.
Bepaalt de wijze waarop de uiteindelijke subsidie wordt vastgesteld en betaald.In artikel 1 is teruggekeerd naar het aanvragen van vaststelling tot subsidie (en daarmee indiening van de vereisten inzake rapportage) vóór 1 april van het jaar, volgend op het jaar waarvoor subsidie is toegekend. Dit is gedaan, omdat deze gegevens nodig zijn voor verwerking in de jaarrekening van de gemeente.
In dit hoofdstuk wordt ingegaan op de weigeringsgronden en procedure bij enerzijds intrekking, wijziging of beëindiging van meerjarige en budgetsubsidies en anderzijds als de aanvrager niet voldoet aan zijn verplichtingen.
Hierin wordt een aantal extra verplichtingen van de aanvrager geregeld. Daarnaast wordt aangegeven dat het college bevoegd is ontheffing te verlenen en de hardheidsclausule toe te passen, welke beide vermeld moeten worden in het verslag aan de raad.Tenslotte behandelt het hoofdstuk de nadere procedurele aspecten van de verordening, de momenten waarop de oude verordening en regeling worden ingetrokken en de overgangsregeling.
Hoofdstuk I Inleidende bepalingen 3Artikel 1 Begripsbepalingen 3Artikel 2 Toepassing 4Artikel 3 Rechtspersoon 4Artikel 4 Reikwijdte 5Artikel 5 Rechten van de mens 5Artikel 6 Inhoudelijk beleid 5Artikel 7 Uitvoering 5Artikel 8 Subsidieplafond 6
Hoofdstuk II Verplichtingen van de subsidieontvanger 6Artikel 9 Algemeen 6Artikel 10 Indiening aanvraag 7 Artikel 11 Verstrekken gegevens en benodigde toestemming 7 Artikel 12 Rapportage 8Artikel 13 Toestemmingsvereiste met betrekking tot bepaalde rechtshandelingen 8
Hoofdstuk III Beschikking tot verlening van subsidie 9Artikel 14 Toetsingskader 9Artikel 15 Subsidievormen en procedure voor beslissing 9Artikel 16 Budget- en meerjarige subsidies 9 Artikel 17 Budgetsubsidie en dienstverleningsovereenkomst 10Artikel 18 Eenmalige subsidies (incl. start- en waarderingssubsidies) 10 Artikel 19 Weigeringsgronden 10Artikel 20 Toekenning 11Artikel 21 Afwijzing 11
Hoofdstuk IV Beschikking tot vaststelling van subsidie 11Artikel 22 Aanvragen beschikking tot vaststelling van subsidie 11Artikel 23 Beschikking tot vaststelling van subsidie 12
Hoofdstuk V Intrekking, wijziging en beëindiging 12Artikel 24 Procedure en gronden 12
Hoofdstuk VI Overige bepalingen 12Artikel 25 Verzekeringen 12Artikel 26 Vergoeding vermogensvorming 13Artikel 27 Ontheffing 13Artikel 28 Hardheidsclausule 13 Artikel 29 Slotbepaling 13Artikel 30 Inwerkingtreding en intrekking 13