Organisatie | Gelderland |
---|---|
Organisatietype | Provincie |
Officiële naam regeling | Regeling ambtelijke organisatie Gelderland 2009 |
Citeertitel | Regeling ambtelijke organisatie Gelderland 2009 |
Vastgesteld door | gedeputeerde staten |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | bestuurlijke organisatie |
Geen
Provinciewet, art. 158, lid 1 onder c.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
07-09-2017 | artikel 13a | 29-08-2017 | |||
24-09-2016 | 07-09-2017 | Wijziging | 20-09-2016 Provinciaal Blad 2016 nr. 5267 | zaaknummer 2016-011945 | |
29-05-2013 | 24-09-2016 | Wijziging | 28-05-2013 Provinciaal Blad, 2013/96 | zaaknummer 2013-007751 | |
07-02-2009 | 01-01-2009 | 29-05-2013 | nieuwe regeling | 03-02-2009 Provinciaal Blad 2009/21 | 2009-001596 |
Er is een concerncontroller die onderzoekt en signaleert of de ambtelijke organisatie rechtmatig, doelmatig en doeltreffend functioneert. Hij rapporteert en adviseert hierover aan de leidinggevenden, directie en Gedeputeerde Staten.
Er is een Functionaris Gegevensbescherming die toe ziet op de naleving van de Algemene Verordening Gegevensbescherming en van het Provinciale privacybeleid. Hij informeert en adviseert de ambtelijke organisatie over het correct gebruik van vertrouwelijke persoonlijke gegevens door de organisatie.
De Functionaris ontvangt geen instructies met betrekking tot de uitvoering van die taken, maar brengt indien nodig rechtstreeks verslag uit aan de Algemeen Directeur.
TOELICHTING OP DE REGELING AMBTELIJKE ORGANISATIE GELDERLAND 2009
Algemeen Op grond van artikel 158, eerste lid, onder c, van de Provinciewet zijn Gedeputeerde Staten bevoegd regels vast te stellen met betrekking tot de ambtelijke organisatie van de provincie, met uitzondering van de organisatie van de griffie. De Regeling ambtelijke organisatie Gelderland bevat de hoofdlijnen van de verhouding tussen Gedeputeerde Staten en de ambtelijke organisatie en van de verhouding tussen de onderdelen van de ambtelijke organisatie. De financiële structuur van de ambtelijke organisatie is neergelegd in de Financiële verordening Gelderland. Veel van de in deze verordening geregelde onderwerpen zijn nader uitgewerkt in de door Gedeputeerde Staten vastgestelde Uitvoeringsregeling Financiële verordening Gelderland . Om een compleet beeld van de ambtelijke organisatie te verkrijgen, is het wenselijk voornoemde regelingen naast de onderhavige Regeling ambtelijke organisatie Gelderland te leggen. Voor het inzicht in de ambtelijke organisatie is daarnaast de Instructie secretaris provincie Gelderland 2009 van belang. In deze instructie zijn de taken en bevoegdheden van de secretaris geregeld. Hieronder volgt – voor zover noodzakelijk - een artikelsgewijze toelichting op de Regeling ambtelijke organisatie Gelderland 2009.
Artikel 1 De ambtelijke organisatie bestaat hiërarchisch uit een directie, afdelingen en teams. Daarnaast zijn er tijdelijke werkstructuren zoals programma’s, processen en projecten e.d. De leidinggevenden zijn primair verantwoordelijk voor de afdeling of het team waar zij leiding aan geven. Dit laat evenwel onverlet dat de algemeen directeur eindverantwoordelijk is voor de ambtelijke organisatie in zijn geheel. De algemeen directeur staat immers aan het hoofd van deze ambtelijke organisatie (zie artikel 3).
Artikel 2 De hoofdlijnen van de ambtelijke organisatie worden door Gedeputeerde Staten vastgesteld via de programmabegroting en de productbegroting. Onder hoofdlijnen wordt in dit verband verstaan de de primaire doelen en taken van de ambtelijke organisatie. Binnen deze hoofdlijnen is de algemeen directeur bevoegd tot vaststelling van de organisatorische inrichting. Dit zal veelal geschieden aan de hand van een voorstel van de leidinggevende van de betreffende afdeling. Daarnaast is denkbaar dat de algemeen directeur bepaalde onderdelen van zijn bevoegdheid als bedoeld in het tweede lid mandateert. De in het tweede lid neergelegde bevoegdheid van de algemeen directeur doet recht aan het feit dat hij het hoofd van de ambtelijke organisatie is.
Artikel 3 De algemeen directeur staat aan het hoofd van de ambtelijke organisatie. Dit betekent derhalve dat de directeuren en de leidinggevenden hiërarchisch ondergeschikt zijn aan de algemeen directeur. De directeuren zijn tevens leidinggevende zoals bedoeld in de Regeling jaargesprekken. In een aantal van zijn taken wordt de algemeen directeur bijgestaan door één of meer directeuren. Dat is vastgelegd in dit reglement . De voornaamste bevoegdheden van de leidinggevende liggen besloten in zijn aanstelling als leidinggevende van één of meer organisatie-eenheden. Hiermee beschikt hij over de hiërarchische bevoegdheid ten opzichte van de binnen die organisatie-eenheid werkzame ambtenaren.
Artikel 7 Iedere leidinggevende heeft te zorgen dat er binnen de organisatie-eenheid in voldoende mate overleg over het verrichten van de werkzaamheden plaats vindt.
Artikel 10 Het voorstel dat ter besluitvorming aan Gedeputeerde Staten wordt voorgelegd, bevat de opvatting van de eerst betrokken portefeuillehouder. Het staat de auteur van het voorstel of degene die anderszins verantwoordelijk is voor het betreffende voorstel vrij een vertrouwelijke beleidsopvatting naar voren te brengen. De vertrouwelijke beleidsopvatting is een persoonlijke beleidsopvatting als bedoeld in artikel 11 van de Wet openbaarheid van bestuur.
Artikel 11 Een voorstel voor een vergadering van Gedeputeerde Staten wordt voorbesproken met de eerste of -bij diens afwezigheid in de betreffende vergadering - de tweede portefeuillehouder. Immers een portefeuillehouder kan in een vergadering van Gedeputeerde Staten niet worden geconfronteerd met een voorstel dat hem onbekend is. Afstemming vooraf kan plaats vinden in bijvoorbeeld een portefeuilleberaad, bilateraal overleg of andere overlegvorm naar keuze van de gedeputeerde. Op grond van het Algemeen reglement mandaat Gelderland 2009 en afzonderlijke door Gedeputeerde Staten genomen mandaatbesluiten, zijn leden van Gedeputeerde Staten bevoegd bepaalde besluiten te nemen. Dergelijke besluiten kunnen door het betreffende lid van Gedeputeerde Staten direct worden afgedaan, met dien verstande dat de “routing” via de secretaris verloopt. Eén en ander geldt ook voor de provinciale taken van de Commissaris van de Koning, echter niet voor zijn zogenaamde Rijksheertaken bedoeld in artikel 182 van de Provinciewet.
Artikel 13 De ambtelijke organisatie heeft een concerncontroller. De concerncontroller heeft een taak ten aanzien van het rechtmatig, doelmatig en doeltreffend functioneren van de ambtelijke organisatie. De concerncontroller onderzoekt, signaleert, rapporteert en adviseert hierover aan de leidinggevenden. Tevens kan de concerncontroller aan Gedeputeerde Staten signaleren en adviseren, zoals ook de overige ambtenaren van de ambtelijke organisatie kunnen doen.