Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Vlaardingen

Verordening gemeentelijke ombudsman Vlaardingen 2005

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieVlaardingen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening gemeentelijke ombudsman Vlaardingen 2005
CiteertitelVerordening gemeentelijke ombudsman Vlaardingen 2005
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpBestuur en recht

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Algemene wet bestuursrecht, titel 9.2
  2. Gemeentewet, art. 149

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2016art. 1

17-09-2015

Elektronisch Gemeenteblad, 02-10-2015

1242968
01-01-200601-01-2016nieuwe regeling

13-10-2005

2005, 29. 16-11-2005 Gemeenteblad

VLD/2008/19282

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening gemeentelijke ombudsman Vlaardingen 2005

De gemeenteraad van Vlaardingen,

 

Gelezen het voorstel van het presidium van 13 september 2005, R.nr 57.1;

 

Overwegende dat het noodzakelijk is naar aanleiding van de wijziging van hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 81 p tot en met z van de Gemeentewet de regels omtrent de gemeentelijke ombudsman aan te passen;

 

Gelet op het bepaalde in titel 9.2 van de Algemene wet bestuursrecht, alsmede hoofdstuk IVC en artikel 149 van de Gemeentewet;

 

Gehoord de ondernemingsraad;

 

Besluit:

 

Vast te stellen de volgende Verordening gemeentelijke ombudsman Vlaardingen 2005:

 

Paragraaf 1 ALGEMENE BEPALINGEN

Artikel 1 Gemeentelijke ombudsman

  • 1.

    Er is een gemeentelijke ombudsman.

  • 2.

    De gemeentelijke ombudsman treedt tevens op als gemeentelijke kinderombudsman.  

Artikel 2 Benoeming en herbenoeming ombudsman en plaatsvervangend ombudsman

1. Benoeming vindt slechts plaats nadat ten aanzien van de kandidaat-ombudsman of kandidaat-plaatsvervangend ombudsman een verklaring omtrent het gedrag is afgegeven als bedoeld in de Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens.

2. De raad besluit ten minste zes maanden voor afloop van de benoemingsperiode over het al dan niet herbenoemen van de ombudsman en diens plaatsvervanger.

Paragraaf 2 BEKOSTIGING

Artikel 3 Bekostiging van de ombudsman

1. De financiering van de ombudsman vindt plaats door middel van een jaarlijkse bijdrage in de kosten.

2. De hoogte van deze bijdrage wordt gerelateerd aan het aantal inwoners van de gemeente.

3. Voor de vaststelling van het aantal inwoners, bedoeld in het tweede lid, geldt als peildatum 1 januari van het betreffende jaar.

4. De ombudsman verantwoordt de baten en lasten van het vorig begrotingsjaar in het verslag aan de raad, als bedoeld in artikel 81 u van de Gemeentewet.

Paragraaf 3 TAKEN EN BEVOEGDHEDEN

Artikel 4 Klachten

1. De ombudsman kan mondelinge klachten in behandeling nemen.

2. Indien de ombudsman dit nodig acht, kan hij klagers behulpzaam zijn bij het op schrift stellen van een klacht.

Artikel 5 Overige bevoegdheden

1. De ombudsman kan het beschikkingsbevoegde orgaan verzoeken om de uitvoering van een bepaald besluit of regeling voor bepaalde tijd op te schorten. Het orgaan kan dat verzoek gemotiveerd afwijzen.

2. De ombudsman heeft indien het onderwerp van de beraadslagingen betrekking heeft op klachten, klachtrecht of klachtbehandeling in het algemeen, het recht om –in overleg met de agendacommissie- in de vergadering van de raad of een raadscommissie het woord te voeren.

3. De ombudsman kan, in overleg met de agendacommissie, onderwerpen op de agenda plaatsen van de raad of een raadscommissie.

Paragraaf 4 OVERGANGS- EN SLOTBEPALINGEN

Artikel 6 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2006.

 

Artikel 7 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening gemeentelijke ombudsman Vlaardingen 2005.

 

 

Aldus besloten in de openbare vergadering van de gemeenteraad van Vlaardingen, gehouden op 13 oktober 2005.

 

De griffier,                                          De voorzitter,

 

Drs. W.G. Amesz                              mr. T.P.J. Bruinsma