Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Vlaardingen

Besluit Informatiebeheer Vlaardingen

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieVlaardingen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBesluit Informatiebeheer Vlaardingen
CiteertitelBesluit Informatiebeheer van Vlaardingen 2001
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpAutomatisering en informatisering

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze besluit vervangt het besluit Archiefvoorschriften van de gemeente Vlaardingen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Bomenverordening Vlaardingen 2005, art. 5

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-10-200110-10-2013nieuwe regeling

17-09-2001

2001, 15. 27-9-2001 Gemeenteblad

DCO/2006/47114

Tekst van de regeling

Intitulé

Besluit Informatiebeheer Vlaardingen

Het college van Burgemeester en wethouders van de gemeente Vlaardingen:

 

gelet op artikel 8 van de “Archiefverordening van Vlaardingen 1996”

 

besluit vast te stellen de volgende:

 

Voorschriften voor het beheer van de documenten van de gemeentelijke organen, voor zover deze documenten niet zijn overgebracht naar de archiefbewaarplaats.

 

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

Artikel 1  

Dit besluit verstaat onder:

a) archiefverordening

de in de artikelen 30, eerste lid, 32 tweede lid van de wet bedoelde verordening, vastgesteld

bij besluit van de gemeenteraad d.d. 8 december 1999;

b) het college

het college van burgemeester en wethouders van Vlaardingen

c) documenten

de in de wet in artikel 1, onder c, bedoelde archiefbescheiden, voor zover deze niet zijn overgebracht naar de archiefbewaarplaats;

d) beheer van documenten

het treffen van maatregelen en het aanbrengen van voorzieningen, die nodig zijn om documenten in goede, geordende en toegankelijke staat te brengen en te bewaren;

e) informatiebestand

documenten, waarin een bepaalde fysieke of logische ordening gebracht is, of met een bestaand hulpmiddel gebracht kan worden;

f) informatievoorziening

het geheel van handelingen, samenhangend met de voorziening inrichting en het beheer van

informatiesystemen en documenten;

g) beheerseenheid

een door het college van burgemeester en wethouders als zodanig aan te wijzen organisatie-onderdeel.

h) de wet

De Archiefwet 1995.

Hoofdstuk II Verantwoordelijkheid

Artikel 2  

Als beheerseenheden worden in verband met dit besluit de verschillende diensten aangemerkt. Dit zijn de Bestuursdienst, de Facilitaire Dienst, de Dienst Stadswerk en de Dienst Welzijn.

Artikel 3  

De hoofden van de beheerseenheden zijn belast met het geheel van de informatievoorziening voor de onder hen ressorterende taken.

Artikel 4  

De hoofden van de beheerseenheden kunnen de uitvoering van de bepalingen van dit besluit mandateren aan één of meer medewerkers.

Artikel 5  

De DIV-sectoren van de beheerseenheden zijn belast met de uitvoering van het beheer van de documenten van de beheerseenheden, voor zover deze niet zijn overgebracht naar de archiefbewaarplaats.

Hoofdstuk III Archiefvorming en -ordening

Productie van documenten

Artikel 6  

De hoofden van de beheerseenheden dragen er zorg voor, dat de vervaardiging van documenten op zodanige wijze en met zodanige materialen geschiedt dat hun houdbaarheid tenminste in overeenstemming is met de bij of krachtens de wet gestelde eisen.

 

Artikel 7  

De hoofden van de beheerseenheden dragen er zorg voor dat bij het wijzigen, verwijderen of vernietigen van documenten, of onderdelen daarvan, de bij of krachtens de wet gegeven regels betreffende selectie en vernietiging worden toegepast.

 

Artikel 8  

Van documenten, waarvan een exemplaar wordt verzonden, wordt een ander exemplaar bewaard als gewaarmerkt archiefexemplaar.

 

Artikel 9  

De hoofden van de beheerseenheden dragen — voor zover van toepassing — zorg voor de opstelling van procedures voor documentenverkeer en de behandeling van ingekomen, uitgaande en interne documenten, rekening houdend met de bij en krachtens de wet gestelde eisen.

 

Artikel 10 Identificering van documenten

  • De hoofden van de beheerseenheden dragen er zorg voor, dat uit ieder document, dan wel uit daarbij behorende informatie, blijkt wanneer het document is ontvangen of opgemaakt, wie de afzender of vervaardiger is, op welke taak het document betrekking heeft, wat de status en het ontwikkelingsstadium van het document is, en wanneer en aan wie een exemplaar ervan is verzonden.

     

  • Ten aanzien van documenten dienen kenmerken zodanig te worden vastgelegd, dat ze met behulp daarvan op eenvoudige wijze kunnen worden teruggevonden.

     

  • Het vorige lid heeft geen betrekking op documenten, die niet benodigd zijn in het kader van uitvoering van taken en de verantwoording daarover, of die niet in verband met enig wettelijk voorschrift worden opgemaakt, ontvangen of bewaard, dan wel geen verband houden met de communicatie met de burger.

     

Artikel 11  

De hoofden van de beheerseenheden dragen in overleg met de sector DIV zorg voor het opstellen van procedures, waarmee de registratie van documenten en hun afdoeningstermijnen worden bewaakt.

 

Artikel 12 Ordening en toegankelijkheid van documenten

De hoofden van de beheerseenheden dragen er zorg voor dat de onder hun staande documenten in goede, geordende en toegankelijke staat worden gebracht en dat de ordening van de documenten geschiedt volgens een doelmatige en doeltreffende systematiek.

 

Artikel 13  

De hoofden van de beheerseenheden zien erop toe, dat van informatiebestanden een inventaris wordt aangelegd en bijgehouden, waarin de informatiebestanden worden beschreven en in verband kunnen worden gebracht met de verschillende werkprocessen en taken.

Artikel 14  

Uit de in het vorige artikel beschreven inventaris blijkt te allen tijde, waar de informatiebestanden en hun onderdelen zich bevinden of wanneer, onderscheidenlijk aan wie ze zijn overgebracht, overgedragen, vernietigd of vervreemd.

Hoofdstuk IV Beheer van documenten

 

 

Artikel 15 Bewaring van documenten

De hoofden van de beheerseenheden dragen er zorg voor, dat de onder hun beheer staande documenten in goede, geordende en toegankelijke staat worden bewaard.

 

Artikel 16  

De hoofden van de beheerseenheden dragen er zorg voor, dat ten aanzien van de archiefruimten, die onder hun beheer staan, wordt voldaan aan de bij of krachtens de wet gestelde eisen.

 

Artikel 17  

Plannen betreffende bouw, verbouwing, inrichting, verandering of ingebruikneming van ruimten, bestemd voor het bewaren van documenten behoeft de goedkeuring van het college van burgemeester en wethouders, de gemeentearchivaris gehoord.

 

Artikel 18 Beveiliging en raadpleging van documenten

De hoofden van de beheerseenheden dragen zorg voor de nodige informatiebeveiliging, welke mede omvat de nodige procedurele en technische voorzieningen voor het tegengaan van wijziging, verwijdering, kopiëring of vernietiging van documenten die daarvoor gezien hun aard en status niet in aanmerking komen.

 

Artikel 19  

De hoofden van de beheerseenheden laten bijhouden welke documenten uit de onder hun beheer staande archieven worden uitgeleend en laat controle uitoefenen op de 1jdige terugbezorging ervan. Uitlening van documenten is slechts toegestaan aan functionarissen van de beheerseenheid, die ambtelijk zijn belast met behandeling van de betreffende aangelegenheid, en aan andere functionarissen na verkregen toestemming van het hoofd van de beheereenheid.

Artikel 20  

Het is verboden documenten uit informatiebestanden te verwijderen, tenzij ingevolge bij of krachtens de wet gegeven regels.

Artikel 21  

  • De hoofden van de beheerseenheden dragen zorg voor de geheimhouding van daarvoor in aanmerking komende documenten.

  • Raadpleging en uitlening van documenten, die aan enige bijzondere vorm van geheimhouding zijn onderworpen, is behoudens toestemming van het college van burgemeester en wethouders slechts toegestaan aan die functionarissen van de beheerseenheid, die ambtelijk zijn belast met de behandeling van de betreffende aangelegenheid.

  • De hoofden van de beheerseenheden dragen er zorg voor, dat de in het tweede lid genoemde functionarissen aan degenen aan wie op grond van artikel 5 de uitvoering van dit besluit is opgedragen, meedelen welke documenten aan enige bijzondere vorm van geheimhouding zijn onderworpen. Zij bepalen tenminste eenmaal per jaar gezamenlijk of verlenging van geheimhouding van de betreffende documenten noodzakelijk is.

  • Aan het verlenen van toestemming als bedoeld in het tweede lid kan het college van burgemeester en wethouders voorwaarden verbinden.

     

Artikel 22 Vervanging van documenten

Ten aanzien van besluiten tot vervanging van documenten door reproducties als bedoeld in artikel 6, eerste lid, van het Archiefbesluit 1995, wordt vooraf het advies van de gemeentearchivaris ingewonnen.

 

Artikel 23 Vervreemding en overdracht van documenten

Ten aanzien van besluiten tot vervreemding van documenten als bedoeld in artikel 7 van het Archiefbesluit 1995, wordt vooraf het advies van de gemeentearchivaris ingewonnen.

 

Artikel 24  

Overdracht van documenten aan andere beheerseenheden, waarbij het bepaalde in artikel 28 niet van toepassing is, behoeft de goedkeuring van het college van burgemeester en wethouders, de gemeentearchivaris gehoord.

 

Artikel 25 Selectie en vernietiging van documenten

De gemeentearchivaris kan voorstellen doen aan het college van burgemeester en wethouders tot het ontwerpen van selectielijsten als bedoeld in artikel 5, eerste lid, van de Wet.

 

Artikel 26  

  • Het hoofd van de beheerseenheid zorgt voor het in een zo vroeg mogelijk stadium selecteren van documenten voor bewaring en vernietiging overeenkomstig de daarvoor bij en krachtens de wet gegeven voorschriften.

  • Ingeval van selectie voor vernietiging worden de documenten voorzien van een kenmerk, dat de bewaartermijn aangeeft.

  • Van deze bewaartermijn wordt tevens aantekening gehouden in de in artikel 13 bedoelde inventaris.

Artikel 27  

Het hoofd van de beheerseenheid stelt alvorens tot vernietiging van documenten over te gaan voor zijn beheerseenheid een lijst op van vernietigbare documenten met inachtneming van de geldende selectielijst. De lijst van vernietigbare documenten behoeft de goedkeuring van de gemeentearchivaris, welke goedkeuring geldt als een machtiging tot vernietiging.

 

Artikel 28 Overbrenging van documenten

Bij overbrenging van documenten als bedoeld in artikel 12 van de wet wordt, in het geval het in een informatiesysteem opgenomen documenten betreft, het informatiesysteem, voor zover onmisbaar voor raadpleging, overgebracht.

 

Hoofdstuk V Slotbepalingen

Artikel 29  

Met ingang van de datum van inwerkingtreding van dit besluit wordt het besluit “Archiefvoorschriften van de gemeente Vlaardingen (Besluit B&W d.d. 23 november 1971 nr. V. 15.820) ingetrokken.

Dit besluit kan worden aangehaald als het Besluit Informatiebeheer van Vlaardingen 2001 en treedt met ingang van 1 oktober in werking.

 

Vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouder van de gemeente

Vlaardingen, 17 september 2001

 

Burgemeester                        Secretaris