Organisatie | Son en Breugel |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Regeling Bestuurscommissie Openbare Basisschool de Regenboog |
Citeertitel | Regeling Bestuurscommissie O.B.S. de Regenboog |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | onderwijs |
Eigen onderwerp |
Geen.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
07-03-2004 | 01-08-2007 | Nieuwe regeling | 27-01-2004
| 04.0000492 |
Het college van burgemeester en wethouders der gemeente Son en Breugel;gelet op artikel 83 e.v. (instellen van bestuurscommissies) van de Gemeentewet; BESLUIT:vast te stellen de volgende regeling, regelende de instelling, taken, bevoegdheden, samenstelling en werkwijze van de bestuurscommissie van de openbare basisschool "De Regenboog" te Son en Breugel, alsmede de verhouding van de bestuurscommissie ten opzichte van de gemeente.
Er is een bestuurscommissie, zoals bedoeld in artikel 83 van de Gemeentewet, voor het bestuur en beheer van de openbare basisschool "De Regenboog" te Son en Breugel.
De commissie is bevoegd ter uitoefening van haar taak zich door deskundigen met een adviserende stem te laten bijstaan of adviescommissies in te stellen: - voor het uitbrengen van advies;
- met het oog op de behartiging van bepaalde belangen van de aan de zorg van commissie toevertrouwde school.
De commissie regelt de bevoegdheden, samenstelling en werkwijze van deze adviescommissies.
De door de commissie ingediende voorstellen worden ongewijzigd door het college overgenomen, tenzij deze naar het oordeel van het college in strijd zijn met het recht, of met het algemeen- of financieel belang van de gemeente. Van de gang van zaken doet het college verslag bij de aanbieding van de begroting en jaarrekening aan de raad.
In geval een vergadering op grond van het bepaalde in het eerste lid geen doorgang kan vinden, is de voorzitter bevoegd om in afwijking van het bepaalde in artikel 9, een nieuwe vergadering te beleggen. Alle leden van de commissie dienen hiervoor een schriftelijke oproep te ontvangen.
De nieuwe vergadering kan niet eerder dan twee dagen na de eerdere vergadering worden belegd
Bij een schriftelijke stemming wordt onder het uitbrengen van een stem verstaan het inleveren van een behoorlijk ingevuld stembriefje. Onder een niet behoorlijk ingevuld stembriefje wordt verstaan:
- een blanco ingevuld stembriefje;
- een ondertekend stembriefje;
- een stembriefje waarop meer dan één naam is vermeld, tenzij de stemming verschillende vacatures betreft;
- een stembriefje waarbij, indien het een benoeming op voordracht betreft, op een persoon wordt gestemd die niet is voorgedragen;
- een stembriefje waarbij op een andere persoon wordt gestemd dan die waartoe de stemming is beperkt.
Bij het staken van stemmen wordt het nemen van een besluit tot een volgende vergadering uitgesteld, waarin de beraadslagingen kunnen worden heropend. Indien bij herstemming de stemmen staken, wordt bij herstemming over zaken het voorstel geacht niet te zijn aangenomen. Bij het staken van de stemmen bij herstemming over personen beslist het lot.
Artikel 13 Openbaarheid van vergaderingen
De commissie kan omtrent het in besloten vergadering behandelde en omtrent de inhoud van de stukken, die aan de commissie worden overgelegd, geheimhouding opleggen. De geheimhouding wordt zowel door de leden, als door de ter vergadering aanwezige adviseurs, in acht genomen totdat de commissie besluit de geheimhouding op te heffen.
Hoofdstuk 4 HET DAGELIJKS BESTUUR
Artikel 17 Vertegenwoordiginq in en buiten rechte
De voorzitter vertegenwoordigt de commissie en/of het dagelijks bestuur in en buiten rechte. Hij kan deze vertegenwoordiging opdragen aan een ander lid van het dagelijks bestuur.
Tot de taken van het dagelijks bestuur behoren:
- de voorbereiding van de vergaderingen van de commissie;
- de uitvoering van de besluiten van de commissie;
- het toezicht op de dagelijkse leiding van de school;
- het toepassen van disciplinaire maatregelen en schorsing als ordemaatregel;
- het optreden in en buiten rechte ter voorkoming van verjaring en verlies van recht of bezit;
- alle andere taken, die door de commissie aan het dagelijks bestuur zijn opgedragen.
Hoofdstuk 5 RELATIE TUSSEN COMMISSIE EN GEMEENTE
De commissie is verantwoording verschuldigd aan het college. Hiertoe verzorgt de commissie jaarlijks een verslag van haar werkzaamheden ten behoeve van het college welk verslag gelijktijdig met het ontwerp van de rekening, zoals bedoeld in artikel 6 lid 3, wordt aangeboden.
Binnen zes maanden na de gemeenteraadsverkiezingen maken de commissie en het college afspraken over de implementatie van het gemeentelijke onderwijsbeleid in het beleid van de commissie.
Artikel 25 Schorsing en ontslag
Het college kan een lid van de commissie ontslaan, indien deze door handelen of nalaten in zeer ernstige mate afbreuk doet aan het functioneren van de commissie. Alvorens een dergelijk besluit te nemen, hoort een door het college uit zijn midden aan te wijzen delegatie het lid jegens wie het voornemen tot ontslag bestaat en de commissie waarvan hij lid is.