Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Eemnes

Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens 2009

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Eemnes
Officiële naam regelingVerordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens 2009
CiteertitelVerordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens 2009
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpalgemeen
Eigen onderwerpAlgemeen

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze wijzigingsverordening, vastgesteld op 19 december 2011, betreft de wijziging van artikel 1 en artikel 2.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens, art. 100
  2. Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens, art. 96

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

 

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

28-01-201206-01-2014art. 1, art. 2

19-12-2011

De Rotonde 27-01-2012

Raadsbesluit 2011/76
09-07-201028-01-2012nieuwe regeling

23-11-2009

Laarder Courant De BEL 08-07-010

Raadsbesluit 23-11-2009  

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens 2009

De raad van de gemeente Eemnes;

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 20 oktober 2009;

gelet op de artikelen 96 en 100 van de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens en de Wet Bescherming Persoonsgegevens;

BESLUIT:

vast te stellen de:

 

Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens 2009

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

a. de wet: de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (Wet GBA, Stb. 1994, nr. 494, zoals nadien gewijzigd bij de wet van 5 februari 2009, Stb. 108);

b. basisadministratie: de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens als bedoeld in artikel 2 van de wet;

c. beheerder: degene die is belast met de dagelijkse zorg voor de basisadministratie en als zodanig is aangewezen door het college van burgemeester en wethouders;

d. afnemer: hetgeen daaronder wordt verstaan in artikel 1 van de wet, te weten: een bestuursorgaan;

e. binnengemeentelijke afnemer: hetgeen daaronder wordt verstaan in artikel 1 van de wet, te weten: elke afnemer die een orgaan is van de gemeente waarvan het college van burgemeester en wethouders de verantwoordelijke is voor de verwerking van persoonsgegevens in de basisadministratie;

f. derde: hetgeen daaronder wordt verstaan in artikel 1 van de wet, te weten: elke andere persoon of instelling dan een afnemer en de ingeschrevene.

Artikel 2

  • 1 Burgemeester en wethouders stellen een reglement vast waarin met inachtneming van artikel 96 van de wet wordt geregeld:

    a. welke functionarissen in het kader van het beheer toegang tot de basisadministratie hebben;

    b. aan welke binnengemeentelijke afnemers systematisch gegevens kunnen worden verstrekt, welke gegevens aan deze afnemers kunnen worden verstrekt en onder welke voorwaarden;

    c. welke binnengemeentelijke afnemers toegang tot de basisadministratie hebben, tot welke gegevens zij toegang hebben en onder welke voorwaarden aan welke binnengemeentelijk afnemers, met het oog op het met elkaar in verband brengen van de basisadministratie met andere gegevensverzamelingen, gegevens kunnen worden verstrekt, welke gegevens op deze wijze kunnen worden verstrekt en onder welke voorwaarden.

  • 2 De in het eerste lid, aanhef en onder b en c bedoelde voorwaarden hebben in elk geval betrekking op:

    a. het doel waarvoor de gegevens worden vertrekt;

    b. een limitatieve opsomming van de te verstrekken gegevens;

    c. het gebruik van de te verstrekken gegevens;

    d. geheimhouding van de gegevens.

Artikel 3

  • 1 In het reglement bedoeld in artikel 2 wordt voorts, met in achtneming van artikel 100 van de wet, geregeld aan welke derden in andere gevallen dan bedoeld in de artikelen 98 en 99 van de wet gegevens kunnen worden verstrekt en onder welke voorwaarden.

  • 2 De in het eerste lid bedoelde voorwaarden hebben in elk geval betrekking op:

    .a. de gevallen waarin verstrekking achterwege dient te blijven;

    .b. het doel waarvoor de gegevens worden vertrekt;

    .c. geheimhouding van de gegevens.

Artikel 4

In het reglement bedoeld in artikel 2 wordt geregeld de voorwaarden waaraan verzoeken om gegevensverstrekking moeten voldoen en op welke wijze gegevensverstrekking plaatsvindt.

Artikel 5

  • 1 Deze verordening wordt aangehaald als Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens 2009.

  • 2 Deze verordening treedt in werking op de dag na bekendmaking.

  • 3 De verordening GBA 2004 wordt hierbij ingetrokken.

    De verordening ligt ter inzage bij de beheerder van de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.

     

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 23 november 2009.

 

 

J.A. de Bruijn                                                                 R. van Benthem RA

griffier                                                                              voorzitter