Organisatie | Woerden |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Integrale handhavingsnota gemeente Woerden 2009 |
Citeertitel | Integrale handhavingsnota gemeente Woerden 2009 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Deze regeling vervangt de Integrale handhavingsnota uit 2004
geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
13-03-2009 | 01-01-2012 | nieuwe regeling, beleidsregels | 26-02-2009 | 2009/g |
INTEGRALE HANDHAVINGSNOTA GEMEENTE WOERDEN 2009
1.4. Programmatisch handhaven 4
2.3. Financiële afwikkeling bestuursdwang en last onder dwangsom 6
2.4. Integraal handhavingsoverleg 6
3.1 Hoofdstuk 3 Communicatie en samenwerking
3.4. Kritische succesfactoren 8
4.1 Hoofdstuk 4 Afwegingsmodel en aanpak
4.3. Verzoeken om handhaving 9
4.4. Handhavingsstappenplan 10
4.5. Uitzonderingssituaties: gedoogbeleid 11
5.2. Risico-inschatting handhavingstaken gemeente Woerden 14
Hoofdstuk 3 Communicatie en samenwerking
Communicatie is een belangrijk en relatief goedkoop instrument om een goed naleefgedrag te bewerkstelligen. Onwetendheid leidt tot overtredingen.
Doelgroepen moeten daarom via heldere communicatie geïnformeerd worden over het naleefgedrag dat de gemeente van hen verwacht. Zo heeft zulks enerzijds een sterk preventieve werking. Anderzijds versterkt communicatie ook de uitwerking van handhavingsacties. Als deze zichtbaar worden gemaakt, heeft een uitgevoerde controle niet alleen een positieve invloed op het naleefgedrag van de gecontroleerde maar ook die van de niet-gecontroleerde.
Geloofwaardigheid is hierbij echter zeer belangrijk. De gemeente moet ook doen wat zij communiceert. Gebeurt dit niet dan gaat de effectversterkende werking snel verloren.