Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Meppel

Beleidsnota Wmo 2008-2011

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieMeppel
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsnota Wmo 2008-2011
CiteertitelBeleidsnota Wmo 2008-2011
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerpZorg en welzijn

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Algemene wet bestuursrecht, art. 4:81

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-200815-04-2014nieuwe regeling

20-12-2007

20071231 Meppeler Courant

2007-18579

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsnota Wmo 2008-2011

Beleidsnota Wmo 2008 - 2011 Mee(r) doen met maatschappelijke ondersteuning

Voorwoord

De Wmo is van en voor iedereen

De Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo) is sinds 2007 van kracht in de gemeente Meppel. Het legt de basis voor zorg en welzijn op maat. Hoe? Onder andere door wijkgewijs te bekijken wat Meppel in huis heeft en wat nodig is om een ideaal zorgklimaat te creëren. Dat begint al met een prettige plek om te wonen. Een taak van de gemeente is te zorgen voor een leefbare, verkeersveilige en toegankelijke omgeving. We hebben de ambitie om mensen zo lang als mogelijk zelfstandig te laten wonen. Dankzij praktische hulpmiddelen, creatieve oplossingen, vergoedingen. Mensen geven zo op hun eigen manier kleur aan het leven en worden in hun waarde gelaten.

Een belangrijk uitgangspunt is het versterken van de zorgzame samenleving. Mensen hebben hun eigen verantwoordelijkheid, maar kunnen ook niet zonder elkaar. Fijn dat er in Meppel zoveel vrijwilligers en mantelzorgers zijn. Die verdienen verdere ondersteuning. Ook met behulp van de vele professionals die er zijn, want er zal altijd behoefte zijn aan professionele ondersteuning.

Wie doet Mee met Meppel? We willen met de burgers, zorginstellingen, stichting Welzijn, woningcorporaties samen optrekken, en natuurlijk in de wijk met de bewoners kijken hoe we nog Meer met Meppel kunnen doen.

De voor u liggende beleidsnota Wmo wil het kader scheppen voor het beleid van de komende vier jaren. Ik wil ook langs deze weg de vele mensen en instanties die hun bijdrage hieraan hebben gegeven danken. Ik zie uit naar de uitwerking en naar de verdere samenwerking!

Ko Scheele,

wethouder

 

Besloten in de vergadering van 20-12-2007

Bijlage  

 

Bijlage 1: Gebruikte afkortingen

AMW Algemeen Maatschappelijk Werk

AO/IC (systeem van) administratieve organisatie en interne controle

AWBZ Algemene wet bijzondere ziektekosten

BCF

Beleidsgerelateerde of Budgetgestuurde Contract Financiering

ICF International Classification of Functioning, Disability and Health

MaZa Afdeling Maatschappelijke Zaken gemeente Meppel

OGGZ Openbare Geestelijke Gezondheidszorg

Pgb Persoonsgebonden budget

SGBO Sociaal-Geografisch en Bestuurskundig Onderzoek

RIBW Regionale Instelling Beschermende Woonvormen

SWM Stichting Welzijn Meppel

VDG Vereniging Drentse Gemeenten

VNN Verslavingszorg Noord Nederland

VWS (ministerie van) Volksgezondheid, Welzijn en Sport

Wcpv Wet collectieve preventie volksgezondheid

Wkcz Wet klachtrecht cliënten zorgsector

Wmo Wet maatschappelijke ondersteuning

Wvg Wet voorziening gehandicapten

WWB Wet werk en bijstand

Bijlage 2: Beknopt overzicht huidige maatschappelijke ondersteuning

In deze tabel wordt de huidige stand van zaken op de Meppeler maatschappelijke ondersteuning weergegeven. Deze beleidsnota geeft weer, o.a. in de speerpunten, wat de gemeente bovenop de hieronder genoemde activiteiten gaat doen de komende periode. De speerpunten, of de beleidsnota, komt dus niet in plaats van de huidige geboden ondersteuning.

Bijlage 3: Hulptabel wettelijke vereisten

Bijlage 3: Hulptabel wettelijke vereisten De beleidsnota Wmo is in de eerste plaats opgesteld vanuit de behoefte aan een integrale aanpak van de maatschappelijke ondersteuning in Meppel. Tevens vormt de beleidsnota Wmo een wettelijke vereiste (art. 3 Wmo). Dit plan dient voor maximaal vier jaar vastgesteld te worden en dient de hoofdzaken te bevatten van het door de gemeente te voeren beleid op de maatschappelijke ondersteuning.

Er zijn tevens enkele inhoudelijke voorschriften (art. 3 lid 4 Wmo). Deze worden in onderstaande tabel weergegeven met de vindplaats van de uitwerking van het voorschrift. Voorschrift (Vindplaats)

- Aangeven wat de gemeentelijke doelstellingen zijn op de verschillende prestatievelden. (§ 5.1) - Aangeven hoe het samenhangende beleid betreffende maatschappelijke ondersteuning zal worden uitgevoerd en welke acties in de door het plan bestreken periode zullen worden ondernomen. (§ 1.4.1 en § 5.1) - Aangeven welke resultaten de gemeente in de door het plan bestreken periode wenst te behalen. (§ 5.1) - Aangeven welke maatregelen de gemeenteraad en het college van burgemeester en wethouders nemen om de kwaliteit te borgen van de wijze waarop de maatschappelijke ondersteuning wordt uitgevoerd. (§ 5.3) - Aangeven welke maatregelen de gemeenteraad en het college van burgemeester en wethouders nemen om voor degene aan wie maatschappelijke ondersteuning als bedoeld de prestatievelden 2, 5 en 6 wordt verleend keuzevrijheid te bieden met betrekking tot de activiteiten van maatschappelijke ondersteuning. (§ 4.2) Aangeven op welke wijze de gemeenteraad en het college van burgemeester en wethouders zich hebben vergewist van de behoeften van kleine doelgroepen. (§ 4.1)

Bijlage 4: Financieel overzicht

Toelichting ontwikkeling inkomsten en uitgaven

Algemene kosten: Dit zijn apparaatskosten van de gemeente Meppel. In 2008 zijn deze hoger vanwege exactere urentperekening aan Wmo-taken.

Prestatieveld 1: De afname in budgetomvang in 2008 heeft te maken met verschuiving binnen de begroting naar andere prestatievelden. De indeling van de begroting is in 2007 nog niet geoptimaliseerd ten behoeve van de Wmo. Een subsidie aan een instelling die bedoeld is voor meerdere prestatievelden is in 2008 over die verschillende prestatievelden verdeeld, om een exacter beeld te krijgen. Het budget WelThuis is voor 2008 lager dan voor 2007. Extra budget € 200.000 voor sociale infrastructuur, wijk- en kerngericht werken.

Prestatieveld 2: Een verhoging voor 2008 heeft te maken met een extra impuls op jeugdbeleid. Ook is hier sprake van verschuivingeffect (zie opmerking bij prestatieveld 1).

Prestatieveld 3: Nieuw budget bedoeld voor onderzoek naar burgerparticipatie, verbetering van het loket, kwaliteitsonderzoek, benchmarking en klanttevredenheidsonderzoek.

Prestatieveld 4: Grote afname van het budget heeft te maken met het verlies van de regionale verdeelfunctie van Meppel voor de gelden van coördinatie vrijwillige thuiszorg en mantelzorg. Op de begroting staan dus nu alleen de middelen die voor Meppel geïnvesteerd worden in 2008. Per saldo blijft het budget voor Meppel overigens gelijk t.o.v. 2007.

Prestatieveld 5: Hier is weer sprake van het verschuivingseffect. Onderzoek naar combineren van verchillende vervoersstromen in Meppel, maaltijdvoorziening (structureel) en onderzoek naar de mogelijkheden voor het collectiveren van individuele voorzieningen. Daarnaast een verbetering van de begeleiding van individuele aanvragen (loket).

Prestatieveld 6: Door efficiency in de herverstrekkingsprocedure wordt in 2008 bespaard op de kosten van hulpmiddelen. Een andere verhouding in de verdeling van de huishoudelijke zorg levert minder kosten op.

Prestatieveld 7: Toerekening van budget in 2008 vanwege instellen van een meldpunt huiselijk geweld.

Prestatieveld 8: Alleen trendmatige stijging voor 2008.

Prestatieveld 9: Alleen trendmatige stijging voor 2008.

cijfers uit: bijgestelde begroting 2007 en vastgestelde begroting 2008