Organisatie | Meppel |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsnota Wmo 2008-2011 |
Citeertitel | Beleidsnota Wmo 2008-2011 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp | Zorg en welzijn |
Geen.
Algemene wet bestuursrecht, art. 4:81
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2008 | 15-04-2014 | nieuwe regeling | 20-12-2007 | 2007-18579 |
Beleidsnota Wmo 2008 - 2011 Mee(r) doen met maatschappelijke ondersteuning
De Wmo is van en voor iedereen
De Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo) is sinds 2007 van kracht in de gemeente Meppel. Het legt de basis voor zorg en welzijn op maat. Hoe? Onder andere door wijkgewijs te bekijken wat Meppel in huis heeft en wat nodig is om een ideaal zorgklimaat te creëren. Dat begint al met een prettige plek om te wonen. Een taak van de gemeente is te zorgen voor een leefbare, verkeersveilige en toegankelijke omgeving. We hebben de ambitie om mensen zo lang als mogelijk zelfstandig te laten wonen. Dankzij praktische hulpmiddelen, creatieve oplossingen, vergoedingen. Mensen geven zo op hun eigen manier kleur aan het leven en worden in hun waarde gelaten.
Een belangrijk uitgangspunt is het versterken van de zorgzame samenleving. Mensen hebben hun eigen verantwoordelijkheid, maar kunnen ook niet zonder elkaar. Fijn dat er in Meppel zoveel vrijwilligers en mantelzorgers zijn. Die verdienen verdere ondersteuning. Ook met behulp van de vele professionals die er zijn, want er zal altijd behoefte zijn aan professionele ondersteuning.
Wie doet Mee met Meppel? We willen met de burgers, zorginstellingen, stichting Welzijn, woningcorporaties samen optrekken, en natuurlijk in de wijk met de bewoners kijken hoe we nog Meer met Meppel kunnen doen.
De voor u liggende beleidsnota Wmo wil het kader scheppen voor het beleid van de komende vier jaren. Ik wil ook langs deze weg de vele mensen en instanties die hun bijdrage hieraan hebben gegeven danken. Ik zie uit naar de uitwerking en naar de verdere samenwerking!
Bijlage 1: Gebruikte afkortingen
AMW Algemeen Maatschappelijk Werk
AO/IC (systeem van) administratieve organisatie en interne controle
AWBZ Algemene wet bijzondere ziektekosten
Beleidsgerelateerde of Budgetgestuurde Contract Financiering
ICF International Classification of Functioning, Disability and Health
MaZa Afdeling Maatschappelijke Zaken gemeente Meppel
OGGZ Openbare Geestelijke Gezondheidszorg
SGBO Sociaal-Geografisch en Bestuurskundig Onderzoek
RIBW Regionale Instelling Beschermende Woonvormen
VDG Vereniging Drentse Gemeenten
VNN Verslavingszorg Noord Nederland
VWS (ministerie van) Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Wcpv Wet collectieve preventie volksgezondheid
Wkcz Wet klachtrecht cliënten zorgsector
Wmo Wet maatschappelijke ondersteuning
Wvg Wet voorziening gehandicapten
Bijlage 2: Beknopt overzicht huidige maatschappelijke ondersteuning
In deze tabel wordt de huidige stand van zaken op de Meppeler maatschappelijke ondersteuning weergegeven. Deze beleidsnota geeft weer, o.a. in de speerpunten, wat de gemeente bovenop de hieronder genoemde activiteiten gaat doen de komende periode. De speerpunten, of de beleidsnota, komt dus niet in plaats van de huidige geboden ondersteuning.
Bijlage 3: Hulptabel wettelijke vereisten
Bijlage 3: Hulptabel wettelijke vereisten De beleidsnota Wmo is in de eerste plaats opgesteld vanuit de behoefte aan een integrale aanpak van de maatschappelijke ondersteuning in Meppel. Tevens vormt de beleidsnota Wmo een wettelijke vereiste (art. 3 Wmo). Dit plan dient voor maximaal vier jaar vastgesteld te worden en dient de hoofdzaken te bevatten van het door de gemeente te voeren beleid op de maatschappelijke ondersteuning.
Er zijn tevens enkele inhoudelijke voorschriften (art. 3 lid 4 Wmo). Deze worden in onderstaande tabel weergegeven met de vindplaats van de uitwerking van het voorschrift. Voorschrift (Vindplaats)
- Aangeven wat de gemeentelijke doelstellingen zijn op de verschillende prestatievelden. (§ 5.1) - Aangeven hoe het samenhangende beleid betreffende maatschappelijke ondersteuning zal worden uitgevoerd en welke acties in de door het plan bestreken periode zullen worden ondernomen. (§ 1.4.1 en § 5.1) - Aangeven welke resultaten de gemeente in de door het plan bestreken periode wenst te behalen. (§ 5.1) - Aangeven welke maatregelen de gemeenteraad en het college van burgemeester en wethouders nemen om de kwaliteit te borgen van de wijze waarop de maatschappelijke ondersteuning wordt uitgevoerd. (§ 5.3) - Aangeven welke maatregelen de gemeenteraad en het college van burgemeester en wethouders nemen om voor degene aan wie maatschappelijke ondersteuning als bedoeld de prestatievelden 2, 5 en 6 wordt verleend keuzevrijheid te bieden met betrekking tot de activiteiten van maatschappelijke ondersteuning. (§ 4.2) Aangeven op welke wijze de gemeenteraad en het college van burgemeester en wethouders zich hebben vergewist van de behoeften van kleine doelgroepen. (§ 4.1)
Bijlage 4: Financieel overzicht
Toelichting ontwikkeling inkomsten en uitgaven
Algemene kosten: Dit zijn apparaatskosten van de gemeente Meppel. In 2008 zijn deze hoger vanwege exactere urentperekening aan Wmo-taken.
Prestatieveld 1: De afname in budgetomvang in 2008 heeft te maken met verschuiving binnen de begroting naar andere prestatievelden. De indeling van de begroting is in 2007 nog niet geoptimaliseerd ten behoeve van de Wmo. Een subsidie aan een instelling die bedoeld is voor meerdere prestatievelden is in 2008 over die verschillende prestatievelden verdeeld, om een exacter beeld te krijgen. Het budget WelThuis is voor 2008 lager dan voor 2007. Extra budget € 200.000 voor sociale infrastructuur, wijk- en kerngericht werken.
Prestatieveld 2: Een verhoging voor 2008 heeft te maken met een extra impuls op jeugdbeleid. Ook is hier sprake van verschuivingeffect (zie opmerking bij prestatieveld 1).
Prestatieveld 3: Nieuw budget bedoeld voor onderzoek naar burgerparticipatie, verbetering van het loket, kwaliteitsonderzoek, benchmarking en klanttevredenheidsonderzoek.
Prestatieveld 4: Grote afname van het budget heeft te maken met het verlies van de regionale verdeelfunctie van Meppel voor de gelden van coördinatie vrijwillige thuiszorg en mantelzorg. Op de begroting staan dus nu alleen de middelen die voor Meppel geïnvesteerd worden in 2008. Per saldo blijft het budget voor Meppel overigens gelijk t.o.v. 2007.
Prestatieveld 5: Hier is weer sprake van het verschuivingseffect. Onderzoek naar combineren van verchillende vervoersstromen in Meppel, maaltijdvoorziening (structureel) en onderzoek naar de mogelijkheden voor het collectiveren van individuele voorzieningen. Daarnaast een verbetering van de begeleiding van individuele aanvragen (loket).
Prestatieveld 6: Door efficiency in de herverstrekkingsprocedure wordt in 2008 bespaard op de kosten van hulpmiddelen. Een andere verhouding in de verdeling van de huishoudelijke zorg levert minder kosten op.
Prestatieveld 7: Toerekening van budget in 2008 vanwege instellen van een meldpunt huiselijk geweld.
Prestatieveld 8: Alleen trendmatige stijging voor 2008.
Prestatieveld 9: Alleen trendmatige stijging voor 2008.
cijfers uit: bijgestelde begroting 2007 en vastgestelde begroting 2008