Organisatie | Eemnes |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Klachtenregeling gemeente Eemnes 2008 |
Citeertitel | Klachtenregeling gemeente Eemnes 2008 |
Vastgesteld door | burgemeester |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | Bestuur en recht |
Deze regeling vervangt de Klachtenregeling gemeente Eemnes 2006. Deze regeling is niet van toepassing op klachten van werknemers over seksuele intimidatie, racisme en discriminatie.
Art. 15 bevat een overgangsbepaling. Deze verordening treedt per 1 januari 2008 met terugwerkende kracht in werking.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
16-07-2010 | 01-01-2008 | nieuwe regeling | 17-12-2007 Laarder Courant De BEL 08-07-2010 | Raadsbesluit 17-12-2007 |
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
a. klacht: een uiting van ongenoegen over de wijze waarop een gemeentelijk bestuursorgaan, diens voorzitter of een lid daarvan, of een persoon werkzaam onder verantwoordelijkheid van de gemeente zich in een bepaalde aangelegenheid jegens een natuurlijk persoon of rechtspersoon heeft gedragen.
b. bestuursorgaan: de burgemeester, het college van burgemeester en wethouders en de gemeenteraad.
c. klachtencoördinator: de functionaris als bedoeld in artikel 3.
d. Nationale Ombudsman: het bureau van de Nationale Ombudsman te Den Haag die als onafhankelijke externe instantie onderzoek verricht naar de feiten die aanleiding gaven tot de klacht. Het bureau rapporteert aan het gemeentebestuur over zijn bevindingen en geeft een behoorlijkheidsoordeel over de gedraging, eventueel voorzien van aanbevelingen.
De klachtbehandeling kent drie fasen:
Indien iemand zich persoonlijk of telefonisch met een klacht tot de gemeente wendt, wordt door de ontvanger getracht de klacht direct op te lossen en de klager tevreden te stellen. De klager wordt altijd gewezen op de mogelijkheid om – als hij ontevreden is over de wijze van afhandeling – alsnog schriftelijk een klacht in te dienen. Een eventueel verzoek om hulp hierbij wordt gehonoreerd.
b. Formele behandeling in eerste instantie
Een schriftelijk ingediende klacht wordt behandeld overeenkomstig de bepalingen van afdeling 9.1.2. van de Algemene wet bestuursrecht en met inachtneming van de bepalingen van deze regeling.
c. Formele behandeling in tweede instantie
Indien de klager niet tevreden is met de uitkomst van de formele behandeling in eerste instantie, kan hij vervolgens nog een klacht indienen bij de Nationale Ombudsman.
Hoofdstuk 2 Indiening van klachten
Een mondeling geuite klacht kan zowel telefonisch als tijdens een bezoek aan het gemeentehuis worden ingediend. Hierop wordt geprobeerd door de betrokken medewerker direct tot een oplossing te komen (informele bemiddeling). Van elke mondeling geuite klacht wordt een notitie gemaakt, welke notitie zo spoedig mogelijk aan de klachtencoördinator wordt overhandigd.
Een klacht over de gemeenteraad of (raads)commissie, diens voorzitter of een lid daarvan wordt behandeld door het presidium, tenzij een of meer leden van het presidium zelf het onderwerp van de klacht is/zijn, in welk geval het bedoelde lid dan wel de bedoelde leden niet aan de behandeling van de klacht deelneemt/deelnemen.
Een mondeling ingediende klacht die niet in de informele fase kan worden afgedaan, wordt door de klachtencoördinator op schrift gesteld en ter ondertekening aan klager voorgelegd ter bevestiging van de juiste notering van de klacht. De klacht wordt vervolgens als een schriftelijke klacht in behandeling genomen.
Hoofdstuk 3 Behandeling van klachten
De klachtencoördinator kan, na overleg met de klachtbehandelaar, bij derden en/of deskundigen advies of inlichtingen inwinnen en hen zo nodig uitnodigen daartoe op het gesprek als bedoeld in artikel 9 van deze regeling te verschijnen. Indien daaraan kosten zijn verbonden, die per advies méér bedragen dan € 300,-, is vooraf machtiging van burgemeester en wethouders vereist.
Hoofdstuk 4 Nationale Ombudsman
Artikel 11 Behandeling in tweede instantie
Bij het toezenden van het verslag van bevindingen als bedoeld in artikel 10, derde lid, wordt klager meegedeeld dat hij, indien hij het niet eens is met de conclusie die uit het onderzoek is getrokken, binnen één jaar na de ontvangst van de bevindingen zijn klacht kan voorleggen aan de Nationale Ombudsman te Den Haag. Een informatiefolder over de Nationale Ombudsman wordt bij het verslag van bevindingen gesloten.
De klachtencoördinator treedt namens de gemeente op als contactpersoon voor de Nationale Ombudsman en is in die hoedanigheid belast met de volgende taken:
a. Het registreren en coördineren van de schriftelijke klachten die bij de Nationale Ombudsman tegen de gemeente zijn ingediend en het verzorgen van de correspondentie daaromtrent.
b. Het adviseren van bestuursorganen naar aanleiding van de bevindingen van de Nationale Ombudsman.
c. Het opstellen van het verslag als bedoeld in artikel 12, lid 1.
De klachtencoördinator brengt jaarlijks vóór 1 april aan het college van burgemeester en wethouders verslag uit van alle klachten die in het voorafgaande jaar binnen de gemeente zijn behandeld, aangevuld met een verslag van alle klachten die in het voorafgaande jaar zijn ingediend bij de Nationale Ombudsman.
Artikel 13 Uitzonderingsbepaling
Deze verordening is niet van toepassing op klachten van werknemers over seksuele intimidatie, racisme en discriminatie.
Deze verordening treedt met terugwerkende kracht in werking op 1 januari 2008. Op dat moment vervalt de Klachtenregeling gemeente Eemnes 2006.
Indien vóór 1 januari 2008 een klacht wordt ingediend tegen een bestuursorgaan of een functionaris genoemd in artikel 5 van deze regeling, die op 1 januari 2008 nog niet in behandeling is genomen, wordt de klacht behandeld conform deze regeling. Klachten tegen functionarissen die per 1 januari 2008 in dienst zijn van werkorganisatie BEL-gemeenten en die voor 1 januari 2008 zijn ingediend bij één van de drie BEL-gemeenten, maar nog niet in behandeling zijn genomen, worden behandeld conform de “Klachtenregeling BEL-gemeenten”.
Vastgesteld in de raadsvergadering van 17 december 2007
De griffier, De voorzitter,
J.A. de Bruijn R. van Benthem RA
Vastgesteld door het college van burgemeester en wethoudersop 17 december 2007.
De secretaris, De burgemeester,
Mr. A.J.M. de Bruijn R. van Benthem RA
Vastgesteld door de burgemeester op 17 december 2007
R. van Benthem RA