Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Aalburg

Gemeentelijke ombudscommissie

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieAalburg
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingGemeentelijke ombudscommissie
CiteertitelReglement gemeentelijke ombudscommissie
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt het besluit van 15 december 2005 tot aansluiting bij de ombudscommissie van gemeente Oosterhout.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet, art. 149
  2. Awb, titel 9.2

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

27-12-200615-01-2019Nieuwe regeling

19-12-2006

www.aalburg.nl

Geen

Tekst van de regeling

Intitulé

Gemeentelijke ombudscommissie

Vastgesteld door de gemeenteraad op 19 december 2006

Artikel 1 Instelling

  • 1

    Er is een gemeentelijke ombudscommissie.

Artikel 2 Samenstelling

  • 1

    De ombudscommissie bestaat uit drie leden, die op voordracht van het college van burgemeester en wethouders door de raad worden benoemd.

Artikel 3 Zittingsduur

  • 1

    De leden worden benoemd voor een periode van zes jaar en kunnen telkens worden herbenoemd voor een periode van zes jaar.

Artikel 4 Financiële Middelen

  • 1.

    De leden van de ombudscommissie ontvangen een vergoeding, die jaarlijks wordt vastgesteld. 

  • 2.

    De raad verschaft de ombudscommissie voldoende financiële middelen voor een goede uitoefening van haar werkzaamheden.

Artikel 5 Bemiddeling

  • 1.

    De ombudscommissie kan gedurende een onderzoek de verzoeker en het bestuursorgaan voorstellen doen teneinde onderling tot een oplossing van de klacht te komen. 

  • 2.

    De ombudscommissie brengt ook na een geslaagde bemiddeling een verslag uit.

Artikel 6 Werkinstructie

  • 1

    Voor zover de ombudscommissie dit nodig acht, maakt zij een werkinstructie voor haar werkzaamheden.

Artikel 7 Ontvangstbevestiging en toezending verzoekschrift

  • 1.

    De ombudscommissie bevestigt de ontvangst van het verzoekschrift schriftelijk aan de verzoeker. 

  • 2.

    Indien deze een onderzoek als bedoeld in artikel 9:18 van de Algemene wet bestuursrecht instelt, zendt deze tevens een afschrift van het verzoekschrift aan het bestuursorgaan en aan degene over wiens gedragingen wordt geklaagd.

Artikel 8 Citeertitel en inwerkingtreding

  • 1.

    Deze verordening kan worden aangehaald als “Reglement gemeentelijke ombudscommissie” en treedt in werking op de achtste dag na bekendmaking.

  • 2.

    Het besluit d.d. 15 december 2005 tot aansluiting bij de ombudscommissie van gemeente Oosterhout vervalt met ingang van de inwerkingtreding van deze verordening.  

Aldus besloten in de openbare vergadering van 19 december 2006,

de griffier, de voorzitter,