Organisatie | Aalburg |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Cliëntenparticipatie Sociale Zekerheid |
Citeertitel | Verordening cliëntenparticipatie sociale zekerheid |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
De bijlagen bevatten een algemene toelichting en een artikelsgewijze toelichting.
Wet Sociale Werkvoorziening, art. 2, lid 3
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-07-2008 | 01-01-2015 | nieuwe regeling | 30-06-2008 Het Kontakt | Geen |
Artikel 4 Taken en bevoegdheden Cliëntenpanel
Het college vraagt bij de voorbereiding van een besluit of beleid, dat van invloed is op de cliënten, advies aan het Cliëntenpanel. Dit geschiedt op een dusdanig tijdstip, dat het advies toegevoegd kan worden aan de voor besluitvorming aan de raad ter beschikking te stellen stukken en op deze manier volwaardig invloed kan hebben op de besluitvorming.
Het college draagt kosteloos zorg voor alle faciliteiten om het overleg tussen het college en het Cliëntenpanel naar behoren te laten verlopen. Verder draagt het college bij aan deskundigheidsbevordering onder de leden van het Cliëntenpanel. Ter bevordering van die deskundigheid en ter bestrijding van kosten van taken en bevoegdheden van het Cliëntenpanel stelt het college aan het Cliëntenpanel jaarlijks middelen ter beschikking.
Binnen verschillende sociale zekerheidsregelingen waarvan de uitvoering is opgedragen aan de gemeente wordt er belang gehecht aan de vormgeving van cliëntenparticipatie. Dit belang wordt ook groter naarmate de gemeente meer beleidsvrijheid krijgt. Om deze redenen heeft de wetgever in een aantal sociale zekerheidsregelingen de verplichting opgelegd dat de gemeente bij verordening regels stelt over de wijze waarop cliëntenparticipatie. Een dergelijke bepaling is opgenomen in de Wet werk en bijstand (WWB), de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW), de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ) en sinds 1 januari 2008 in de Wet sociale werkvoorziening (Wsw).
In de WWB is in artikel 47 de volgende bepaling over cliëntenparticipatie opgenomen.De gemeenteraad stelt bij verordening regels over de wijze waarop de personen, bedoeld in artikel 7, eerste lid, of hun vertegenwoordigers worden betrokken bij de uitvoering van deze wet, waarbij in ieder geval wordt geregeld de wijze waarop:a. periodiek overleg wordt gevoerd met deze personen of hun vertegenwoordigers;b. deze personen of vertegenwoordigers onderwerpen voor de agenda voor dit overleg kunnen aanmelden;c. zij worden voorzien van de voor een adequate deelname aan het overleg benodigde informatie
In zowel de IOAW als de IOAZ is in artikel 42 de volgende bepaling opgenomenHet college draagt zorg voor de realisatie en vormgeving van cliëntenparticipatie bij de uitvoering van de wet, met inachtneming van artikel 150 van de Gemeentewet
Tenslotte is in artikel 2, lid 3 van de Wsw het volgende vastgelegd.De gemeenteraad stelt bij verordening regels over de wijze waarop de ingezetenen die geïndiceerd zijn of hun vertegenwoordigers worden betrokken bij de uitvoering van deze wet, waarbij in ieder geval wordt geregeld de wijze waarop:a. periodiek overleg wordt gevoerd met deze ingezeten of hun vertegenwoordigers;b. deze ingezetenen of vertegenwoordigers onderwerpen voor de agenda van dit overleg kunnen aanmelden;c. zij worden voorzien van de voor een adequate deelname aan het overleg benodigde informatie.
In deze verordening wordt vormgegeven aan cliëntenparticipatie ten aanzien van de hierboven genoemde wetten.
Artikel 1 BegripsbepalingenEr is voor gekozen om begrippen die al zijn omschreven in de wetten waarop deze verordening betrekking heeft (WWB, Wsw, IOAW en IOAZ) of Awb niet afzonderlijk te definiëren in deze verordening. Dit voorkomt dat in geval van wijziging van betreffende definities in deze wetten ook de verordening moet worden gewijzigd.
De begrippen die niet zijn omschreven in de genoemde wetten of Awb, of die verduidelijkt moeten worden, zijn in het tweede lid omschreven.
Artikel 2 Samenstelling CliëntenpanelDit artikel regelt de samenstelling van het Cliëntenpanel sociale zekerheid. Zoals in het eerste lid is bepaald kunnen zowel vertegenwoordigers van belangenorganisaties als individuele cliënten lid zijn van het Cliëntenpanel. De praktijk laat overigens zien dat het aantal individuele cliënten dat de bereidheid heeft om zitting te nemen in het Cliëntenpanel laag is.De gemeente wil geen invloed uitoefenen op de samenstelling van het Cliëntenpanel. In het tweede lid is dan ook bepaald dat het Cliëntenpanel zelf bepaald welke personen lid kunnen zijn. Wel is in het derde lid bepaald dat het Cliëntenpanel er wel voor moet zorgen dat zijn samenstelling een goede afspiegeling vormt van de doelgroepen waarvoor het panel de belangen behartigt. Dit betekent dat er voldoende vertegenwoordiging dient te zijn van uitkeringsgerechtigden (WWB, IOAW, IOAZ) en personen met een Wsw-indicatie.
Artikel 3 Doel cliëntenparticipatieDit artikel behelst een globale omschrijving van het doel van cliëntenparticipatie en omarmt de gedachte dat cliëntenparticipatie onmisbaar is in een uitvoering van beleidsgebieden waarin de cliënt centraal staat.
Artikel 4 Taken en bevoegdheden CliëntenpanelDit artikel bepaalt de reikwijdte van de taken en bevoegdheden die aan het Cliëntenpanel zijn toebedeeld. Naast een adviserende taak wat betreft de algemene werkzaamheden en dienstverlening van de afdeling Werk, Inkomen en Zorg, heeft het Cliëntenpanel ook recht van initiatief op dit terrein.
In het tweede lid is bepaald dat de taak van het Cliëntenpanel zich in ieder geval richt op de WWB, Wsw, IOAW en IOAZ. Dit zijn namelijk de onderdelen waarvoor er een wettelijke verplichting is om cliëntenparticipatie vorm te geven. De woorden “in ieder geval” duiden er op dat er geen sprake is van een limitatieve opsomming. Het Cliëntenpanel kan zich ook bezighouden met andere sociale zekerheidsregelingen waarvan de uitvoering is neergelegd bij de gemeente. Hierbij kan bijvoorbeeld worden gedacht aan het Besluit bijstandsverlening zelfstandigen of het gemeentelijk minimabeleid dat buiten de WWB is vormgegeven. De Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) behoort in principe niet tot het taakveld van het Cliëntenpanel sociale zekerheid, omdat de Wmo zijn eigen vorm van cliëntenparticipatie kent.
In het derde lid is geregeld dat het Cliëntenpanel in ieder geval om advies wordt gevraagd bij het opstellen van beleidsplannen en verordeningen. Uitdrukkelijk worden individuele zaken buiten het overleg met het Cliëntenpanel gehouden (lid 4) omdat deze worden behandeld via andere procedures en overlegstructuren.
Artikel 5 WerkwijzeHet eerste lid biedt een waarborg voor een minimale vergaderfrequentie van vier maal per jaar tussen het college en het Cliëntenpanel. Uiteraard is het mogelijk om extra vergaderingen uit te schrijven. Dit kan zowel op verzoek van het Cliëntenpanel als op verzoek van de gemeente.Indien een stemprocedure wordt gestart voor een uit te brengen advies, bepaalt dit het tweede lid dat voor een uit te brengen advies een absolute meerderheid van het aantal aanwezige leden van het Cliëntenpanel c.q. stemgerechtigden nodig is. Concreet houdt dit de helft van het aantal aanwezige leden van het Cliëntenpanel c.q. stemgerechtigden plus één, in.
De ambtelijk secretaris biedt administratieve ondersteuning, maar is geen lid van het Cliëntenpanel. De taken en verantwoordelijkheden zijn voldoende helder beschreven in dit artikel. De ambtelijk secretaris is binnen de ambtelijke organisatie het centrale aanspreekpunt voor het Cliëntenpanel.
Artikel 6 FaciliteitenHet college draagt kosteloos zorg voor alle faciliteiten om het overleg met het Cliëntenpanel naar behoren te laten verlopen. Hier wordt expliciet onder verstaan het beschikbaar stellen van een vergaderruimte en het kopiëren en verspreiden van noodzakelijke stukken. Verder draagt het college bij aan deskundigheidsbevordering onder de leden van het Cliëntenpanel. Daarbij kan gedacht worden aan periodieke instructies aan de leden c.q. deelnemende belangengroepen en maatschappelijke organisaties. Ter bestrijding van kosten in verband met de bevordering van die deskundigheid en ter bestrijding van kosten die worden gemaakt in de uitoefening van taken en bevoegdheden van het Cliëntenpanel wordt door het college aan het Cliëntenpanel jaarlijks een vast bedrag ter beschikking gesteld. Het college voert overleg met het Cliëntenpanel over de hoogte en verantwoording van dat bedrag. Het college stelt jaarlijks dat bedrag vast.
Artikel 7 Nadere regelsVoor de juiste uitvoering van de verordening kan het noodzakelijk zijn dat nadere uitvoeringsregels worden vastgesteld. Dit artikel geeft het college de bevoegdheid om dergelijke regels vast te stellen.In het tweede lid wordt geregeld dat het Cliëntenpanel hier vooraf over gehoord wordt.
Artikel 8 UitvoeringEvenals de uitvoering van de WWB, Wsw, IOAW en IOAZ ligt de uitvoering van deze verordening bij het college.
Artikel 9 VerantwoordingDe gemeenteraad kan zijn controlerende functie alleen op een goede wijze vormgeven indien beschikt wordt over de van belang zijnde gegevens. Om deze reden is in dit artikel bepaald dat het college jaarlijks verslag moet doen over de uitvoering van deze verordening. Deze verantwoording wordt afgelegd door middel van het beleidsverslag sociale zekerheid.
Artikel 10 Inwerkingtreding en citeertitelDit artikel behoeft geen nadere toelichting