Organisatie | Laren |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Klachtenregeling gemeente Laren 2008 |
Citeertitel | Klachtenregeling gemeente Laren 2008 |
Vastgesteld door | burgemeester |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | Bestuur en recht |
Deze regeling vervangt de Klachtenregeling gemeente Laren. Deze regeling is niet van toepassing op klachten van werknemers over seksuele intimidatie, racisme en discriminatie.
Art. 15 bevat een overgangsbepaling.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
15-01-2008 | 01-01-2008 | nieuwe regeling | 19-11-2007 Larens Journaal 04-01-2008 | Raadsbesluit 19-12-2007 |
De raad van de gemeente Laren, het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van Laren, ieder voor zover het zijn bevoegdheden betreft;
gelezen het voorstel d.d. 20 november 2007, van burgemeester en wethouders;
gelet op artikel 149 van de Gemeentewet en hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht;
Hoofdstuk I Algemene bepalingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
a. klacht een uiting van ongenoegen over de wijze waarop een gemeentelijk bestuursorgaan, diens voorzitter of een lid ervan, of een persoon werkzaam onder verantwoordelijkheid van de gemeente zich in een bepaalde aangelegenheid jegens een natuurlijk persoon, een rechtspersoon of een andere entiteit heeft gedragen.
de burgemeester, het college van burgemeester en wethouders, de gemeenteraad.
de functionaris als bedoeld in artikel 3
het bureau van de Nationale ombudsman te 's-Gravenhage die als onafhankelijke externe instantie onderzoek verricht naar de feiten die aanleiding gaven tot de klacht; het bureau rapporteert aan het gemeentebestuur over zijn bevindingen en geeft een behoorlijkheidsoordeel over de gedraging, eventueel voorzien van aanbevelingen.
De klachtbehandeling kent drie fasen, te weten:
indien iemand zich persoonlijk of telefonisch met een klacht tot de gemeente wendt wordt door de ontvanger getracht de klacht direct op te lossen en de klager tevreden te stellen. De klager wordt altijd gewezen op de mogelijkheid om, indien hij ontevreden is over de wijze van afhandeling, alsnog schriftelijk een klacht in te dienen. Een eventueel verzoek om hulp hierbij wordt gehonoreerd.
b. Formele behandeling in eerste instantie
Een schriftelijk ingediende klacht wordt behandeld overeenkomstig de bepalingen van afdeling 9.1.2 van de Algemene wet bestuursrecht en overigens met inachtneming met de bepalingen van deze regeling.
c. Formele behandeling in tweede instantie
Indien de klager niet tevreden is met de uitkomst van de formele behandeling in eerste instantie kan hij vervolgens nog een klacht indienen bij de Nationale ombudsman.
Hoofdstuk II Indiening van klachten
Mondeling kan een klacht zowel telefonisch worden ingediend als tijdens een bezoek aan het gemeentehuis. Hierop wordt door degene bij wie de klacht wordt geuit direct geprobeerd tot een oplossing te komen. Hierbij betrekt de ontvanger van de klacht degene op wie de klacht betrekking heeft (informele bemiddeling).
Een klacht over de gemeenteraad of (raads)commissie, diens voorzitter of een lid ervan wordt behandeld door de gezamenlijke fractievoorzitters (d.w.z. het presidium), tenzij een of meer fractievoorzitters zelf het onderwerp van de klacht zijn, in welk geval de bedoelde fractievoorzitter(s) niet aan de behandeling van de klacht deelneemt/deelnemen.
Een mondeling ingediende klacht die niet in de informele fase wordt afgedaan, wordt door de klachtencoördinator op schrift gesteld en ter ondertekening voorgelegd aan de klager ter bevestiging van de juiste notering van de klacht. De klacht wordt vervolgens als een schriftelijke klacht in behandeling genomen.
Hoofdstuk III Behandeling van klachten
De klachtencoördinator kan, na overleg met de klachtbehandelaar, bij deskundigen advies of inlichtingen inwinnen en deze zo nodig uitnodigen om te worden gehoord. Indien daaraan kosten zijn verbonden, is vooraf machtiging nodig van het college van burgemeester en wethouders, tenzij bedoelde kosten per advies niet meer bedragen dan
Het bestuursorgaan handelt de klacht binnen zes weken of, na verdaging, binnen tien weken na de ontvangst van het klaagschrift af. Van een verdaging wordt door de klachtencoördinator voor afloop van de termijn van zes weken schriftelijk mededeling gedaan aan de klager en aan degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft.
Hoofdstuk IV Nationale Ombudsman
Artikel 11 Klachtbehandeling in tweede instantie
Bij de toezending van de bevindingen als bedoeld in artikel 10, derde lid, wordt klager meegedeeld dat hij, indien hij het niet eens is met de conclusie die uit het onderzoek is getrokken, binnen één jaar na de ontvangst van de bevindingen zijn klacht kan voorleggen aan de Nationale ombudsman te 's-Gravenhage. Informatie over de Nationale ombudsman wordt als bijlage bij de bevindingen gevoegd.
De klachtencoördinator treedt namens de gemeente op als contactpersoon voor de Nationale ombudsman en is in die hoedanigheid belast met de volgende taken:
a. het registreren en coördineren van de schriftelijke klachten die bij de Nationale ombudsman tegen de gemeente zijn ingediend en het verzorgen van de correspondentie daaromtrent;
b. het adviseren van de bestuursorganen naar aanleiding van de bevindingen van de Nationale ombudsman;
c. het opstellen van het verslag als bedoeld in artikel 12, eerste lid.
De klachtencoördinator brengt jaarlijks vóór 1 april aan het college van burgemeester en wethouders resp. de gemeenteraad verslag uit van alle klachten die in het voorafgaande jaar binnen de gemeente zijn behandeld, aangevuld met een verslag van alle klachten die in het voorafgaande jaar zijn ingediend bij de Nationale Ombudsman.
Artikel 13 Uitzonderingsbepaling
Deze regeling is niet van toepassing op klachten van medewerkers over seksuele intimidatie, racisme en discriminatie.
Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag volgende op die van de bekendmaking; zij werkt zo nodig terug tot 1 januari 2008. Op dat tijdstip vervalt de Klachtenregeling gemeente Laren.
Klachten tegen functionarissen die per 1 januari 2008 in dienst zijn van de werkorganisatie BEL-gemeenten en die voor 1 januari 2008 zijn ingediend bij één van de drie BEL-gemeenten, maar nog niet in behandeling zijn genomen, worden behandeld conform deze regeling. Klachten tegen gemeentelijke bestuursorganen en functionarissen die per 1 januari 2008 in dienst zijn van één van de drie BEL-gemeenten, ingediend vóór 1 januari 2008, maar die nog niet in behandeling zijn genomen, worden behandeld conform de gemeentelijke klachtenregelingen.
Vastgesteld in de raadsvergadering van 19 december 2007
De griffier, De voorzitter,
drs. T.W. Zwemmer drs. E.J. Roest
Vastgesteld door het college van 20 december 2007
De secretaris, De burgemeester,
P.G. Arissen drs. E.J. Roest
Vastgesteld door de burgemeester op 20 december 2007
De burgemeester,
drs. E.J. Roest