Organisatie | Blaricum |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening Evaluatiegesprekken burgemeester en raad |
Citeertitel | Verordening Evaluatiegesprekken burgemeester en raad gemeente Blaricun |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | Bestuur en recht |
Geen.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
17-07-2010 | nieuwe regeling | 23-09-2008 Hei en wei 09-07-2010 | Raadsbesluit 2008/43 |
De raad van de gemeente Blaricum:
gelezen het voorstel van het presidium d.d. 2 september 2008;
overwegende, dat de burgemeester - in het kader van een zorgvuldig personeelsbeleid - er recht op heeft tijdens zijn ambtsperiode van de gemeenteraad te horen hoe over zijn functioneren wordt gedacht;
overwegende dat ook de raad het recht heeft van de burgemeester te vernemen hoe hij over het functioneren van de raad denkt;
gelezen het voorstel van het presidium d.d. 2 september 2008;
gelet op de artikelen 147 jo. 149 en artikel 84 van de Gemeentewet;
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
a gesprekken: evaluatiegesprekken namens de raad met de burgemeester;
b evaluatiecommissie: de evaluatiecommissie bedoeld in artikel 2;
c adviseurs: wethouder(s) of gemeentesecretaris die de commissie van informatie voorzien;
Artikel 3 Doel van de verordening
Deze verordening geeft invulling aan de wens om te komen tot een gestructureerde evaluatiemethode van het wederzijds functioneren van burgemeester en raad ter verbetering van beider functioneren en samenwerking.
Betrokkenen voorkomen dat op enigerlei wijze de vertrouwelijkheid en geheimhouding in gevaar komt. In de voorbereiding kunnen betrokkenen daarom alleen gebruik maken van eigen kennis en ervaring, van openbare bronnen en van voor dit doel vertrouwelijk verkregen informatie van de adviseurs. Het op andere wijze inwinnen van inlichtingen of informatie of overleg met derden, behoudens het bepaalde in lid 6 van artikel 8, is niet toegestaan.
Artikel 8 Voorbereiding gesprek
a - Ter verkrijging van een zo breed mogelijk beeld van het functioneren van de burgemeester en van de raad, worden de ervaringen en meningen van wethouders en de gemeentesecreta-ris meegenomen in het gesprek.
b - De evaluatiecommissie vraagt het college en de gemeentesecretaris om schriftelijke input die binnen het college, inclusief burgemeester, is afgestemd. Dit gebeurt op basis van enkele heldere vragen.
De volgende onderwerpen kunnen tijdens het gesprek worden besproken:
a de burgemeester als voorzitter van de raad en zijn rol in het presidium of overleg met de fractievoorzitters;
b de burgemeester in het proces van dualisme;
c de burgemeester als voorzitter van het college;
d de burgemeester als coördinator van beleid, kwaliteitsbewaker met toepassing van artikel 170 Gemeentewet;
e de burgemeester die invulling geeft aan de eigen portefeuille, waaronder de handhaving van de openbare orde en veiligheid;
f de burgemeester en zijn contacten met de inwoners, organisaties en bedrijven;
g de burgemeester als ambassadeur en gezicht van de gemeente in de regio, provincie, rijk en Europa;
h de burgemeester en zijn contacten met ambtenaren, met name de gemeentesecretaris, de griffier en het management van de gemeentelijke organisatie;
i de burgemeester en zijn nevenfuncties en integriteit;
j de burgemeester en zijn, aan de profielschets gerelateerde, competenties.