Organisatie | Dongen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening Cliëntenparticipatie Sociale Zekerheid, gemeente Dongen |
Citeertitel | Verordening Cliëntenparticipatie Sociale Zekerheid, gemeente Dongen |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp | Sociale Zaken en Werkgelegenheid |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
04-02-2005 | Nieuwe regeling | 16-12-2004 Gemeentelijke informatiekrant, 23-12-2004 | Onbekend |
DE RAAD VAN DE GEMEENTE DONGEN;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 5 oktober 2004;
gelet op artikel 47 van de Wet werk en bijstand en artikel 150 van de Gemeentewet;
overwegende dat het noodzakelijk is om cliëntenparticipatie in het kader van de Wet werk en bijstand bij verordening te regelen;
vast te stellen de Verordening Cliëntenparticipatie Sociale Zekerheid, gemeente Dongen
Hoofdstuk II Taken en Bevoegdheden
Artikel 3 Taken en bevoegdheden Adviesraad
De taak van de Adviesraad bestaat uit het behartigen van collectieve belangen van Dongense ingezetenen die aanspraak (kunnen) maken op een uitkering ingevolge de door de gemeente uit te voeren sociale zekerheidswetten (m.u.v. Wvg) en gemeentelijke sociale regelingen. Hieraan wordt uiting gegeven door het gevraagd of ongevraagd adviseren van het college over de vorming, uitvoering en evaluatie van het gemeentelijke sociale zekerheidsbeleid alsmede over de uitvoering van landelijke sociale zekerheidswet- en regelgeving, waarvan de uitvoering is opgedragen aan de gemeente. Verder is de adviesraad bevoegd om advies uit te brengen en initiatieven aan te dragen over het uitbreiden van de dienstverlening dan wel andere vormen van dienstverlening.
Niet tot de taak en bevoegdheid van de adviesraad behoort het uitbrengen van advies bij klachten, bezwaarschriften of andere zaken van individuele klanten, alsmede de uitvoering van wettelijke voorschriften voor zover bij deze bij de uitvoering geen ruimte voor gemeentelijk beleid is gelaten. Evenmin kan worden geadviseerd over het personeels- en organisatiebeleid van de dienst SZW.
Hoofdstuk III Samenstelling Adviesraad
Artikel 4 Samenstelling Adviesraad
In de Adviesraad zitten personen die deskundig zijn op het gebied van en actief betrokken zijn bij de uitvoering van de sociale zekerheidswetgeving. Deze personen kunnen zowel dienstverlener zijn als gebruiker. Zij behartigen de belangen van de gebruikers van de sociale zekerheidswetten en –regelingen, welke door de gemeente worden uitgevoerd.
Hoofdstuk IV Benoeming en zittingsduur leden van de Adviesraad en voorzitter
Hoofdstuk VI Vergaderingen, vergaderorde en besluitvorming
De Adviesraad kan een of meer ambtenaren van de dienst SZW uitnodigen een vergadering bij te wonen voor het geven van toelichting of advies.
Artikel 11 Conceptbesluitenlijst
De conceptbesluitenlijst van vergaderingen van de Adviesraad wordt zo spoedig mogelijk ter
De adviezen van de Adviesraad aan de gemeente worden mondeling of schriftelijk uitgebracht. Voordat een advies wordt uitgebracht is er over het betreffende onderwerp een gesprek tussen de Adviesraad en de portefeuillehouder Sociale Zaken en het diensthoofd SZW. Als een advies mondeling wordt uitgebracht, wordt van dit gesprek een verslag gemaakt.
Hoofdstuk VI Overige Bepalingen
De deelnemers van de Adviesraad, de leden van eventuele werkgroepen, deskundigen die een vergadering bijwonen en derden die geraadpleegd worden, zijn verplicht tot geheimhouding van al hetgeen zij in de hiervoor aangeduide hoedanigheid vernemen. De geheimhoudingsplicht vervalt niet
door beëindiging van het lidmaatschap of deelname. Datgene wat besproken wordt in openbare vergaderingen is uiteraard niet geheim. Indien echter zaken in een besloten vergadering besproken worden, de privacy van personen betreffen of het anderszins duidelijk is dat zaken (nog) niet voor de openbaarheid bestemd zijn, is dit geheimhoudingsartikel van toepassing.
Leden van de Adviesraad die een uitkering van Gemeente Dongen, dienst SZW ontvangen, behouden hun uitkeringsrechten gedurende de (voorbereidings)tijd op vergaderingen en het uitvoeren van
Ten behoeve van de kosten van de Adviesraad stelt de gemeente jaarlijks een subsidie vast. Elk jaar wordt door de Adviesraad een begroting vastgesteld voor het komende jaar.
In zaken waarin deze verordening niet voorziet doet de Adviesraad een beroep op het College van Burgemeester en Wethouders.
Artikel 18 Wijziging of intrekking
Wijziging of intrekking van deze verordening vindt niet plaats nadat de Adviesraad hierover is gehoord.
Artikel 47 van de Wet werk en bijstand luidt als volgt:
De gemeenteraad stelt bij verordening regels over de wijze waarop de personen, bedoeld in artikel 7, eerste lid, of hun vertegenwoordigers worden betrokken bij de uitvoering van deze wet, waarbij in ieder geval wordt geregeld de wijze waarop:
Met deze verordening komt de gemeenteraad tot een invulling van deze uit de wet voortvloeiende plicht.
Er is voor gekozen om begrippen die al zijn omschreven in de WWB of Awb niet afzonderlijk te definiëren in deze verordening. Dit voorkomt dat in geval van wijziging van betreffende definities in de WWB of Awb ook de verordening moet worden gewijzigd.
De begrippen die niet zijn omschreven in de WWB of Awb, of die verduidelijkt moeten worden, zijn in het tweede lid omschreven.
Artikel 2 Doel cliëntenparticipatie
Dit artikel behelst een globale omschrijving van het doel van cliëntenparticipatie en omarmt de gedachte dat cliëntenparticipatie onmisbaar is in een uitvoering van een beleidsgebied waarin de cliënt centraal staat.
Artikel 3 Taken en bevoegdheden Adviesraad
Dit artikel bepaalt de reikwijdte van de taken en bevoegdheden die aan de Adviesraad zijn toebedeeld. Naast een adviserende taak wat betreft de algemene werkzaamheden en dienstverlening van de dienst SZW, heeft de Adviesraad ook recht van initiatief op dit terrein. De Adviesraad wordt in ieder geval om advies gevraagd bij het opstellen van beleidsplannen en verordeningen. Uitdrukkelijk worden individuele zaken buiten het overleg met de Adviesraad gehouden omdat deze worden behandeld via andere procedures en overlegstructuren.
Artikel 4 Samenstelling Adviesraad
Dit artikel bepaalt de samenstelling van de Adviesraad en de voorwaarden waaraan de leden dienen te voldoen om zitting te kunnen nemen.
Artikel 5 Benoeming en zittingsduur leden van de Adviesraad en voorzitter
De wijze waarop leden en de voorzitter benoemd worden is in dit artikel geregeld.
In dit artikel staat een aantal taken opgesomd die de voorzitter tijdens het overleg tussen het college en de Adviesraad heeft en hoofdzakelijk te maken heeft met de ordehandhaving tijdens het overleg.
In dit artikel staat een aantal taken opgesomd die de secretaris tijdens het overleg tussen het college en de Adviesraad heeft en te maken heeft met de voorbereiding op en verslaglegging tijdens het overleg.
In dit artikel is de frequentie van het overleg met o.a. vertegenwoordigers van de gemeente geregeld.Uiteraard is het mogelijk om extra vergaderingen uit te schrijven. Dit kan zowel op verzoek van de Adviesraad als het college.
De procedure met betrekking tot voorstellen aan de Adviesraad staat in artikel 9.
Dit artikel spreekt voor zich.
Artikel 11 Conceptbesluitenlijst
Dit artikel spreekt voor zich.
Dit artikel spreekt voor zich.
Artikel 13 regelt de besluitvormingsprocedure. Tenminste de helft van het aantal leden dient aanwezig te zijn om te kunnen beraadslagen en besluiten. Indien een stemprocedure wordt gestart voor een uit te brengen advies, bepaald het 3e lid dat voor een uit te brengen advies een meerderheid van het aantal aanwezige leden c.q. stemgerechtigden nodig is.
Om een goed advies uit te kunnen brengen, neemt de Adviesraad vaak in een vroeg stadium kennis van beleidsvoornemens. Daarvoor zullen vaak conceptbeleidsstukken overgelegd worden. Omdat beleid pas openbaar wordt na besluitvorming door het college c.q. raad, geldt tot dat moment voor de Adviesraad de geheimhoudingsplicht.
Dit houdt onder andere in dat de Adviesraad (de inhoud van) nog niet vastgestelde beleidsplannen niet verspreidt onder anderen dan zijn leden, en ook zijn leden zich aan de geheimhoudingsplicht houden. Afgezien van het besprokene in openbare vergaderingen, zijn alle betrokkenen bij de Adviesraad verplicht tot geheimhouding van al hetgeen zij in deze hoedanigheid vernemen.
Het lidmaatschap van de Adviesraad ontslaat cliëntleden niet van de aan de uitkering verbonden verplichtingen.
Het college draagt kosteloos zorg voor alle faciliteiten om het overleg met de Adviesraad naar behoren te laten verlopen. Hier wordt expliciet onder verstaan het beschikbaar stellen van een vergaderruimte en het kopiëren en verspreiden van noodzakelijke stukken. Verder draagt het college bij aan deskundigheidsbevordering onder de leden van de Adviesraad. Daarbij kan gedacht worden aan periodieke instructies aan de leden c.q. deelnemende belangengroepen en maatschappelijke organisaties.
Ter bestrijding van kosten in verband met de bevordering van die deskundigheid en ter bestrijding van kosten die worden gemaakt in de uitoefening van taken en bevoegdheden van de Adviesraad kan door het college aan de Adviesraad jaarlijks een vast bedrag ter beschikking worden gesteld. Het college voert overleg met de Adviesraad over de hoogte en verantwoording van dat bedrag. Het college stelt jaarlijks dat bedrag vast.
Voor de juiste uitvoering van de verordening kan het noodzakelijk zijn dat nadere uitvoeringsregels worden vastgesteld. Dit artikel geeft het college de bevoegdheid om dergelijke regels vast te stellen.
Artikel 18 Wijziging of intrekking
Uiteraard wordt de Adviesraad geconsulteerd voordat de verordening gewijzigd of ingetrokken wordt.
Evenals de uitvoering van de WWB ligt de uitvoering van deze verordening bij het college.
Deze verordening is op grond van artikel 8 van de Tijdelijke referendumwet referendabel. De datum van de inwerkingtreding van de verordening moet daarom, met in acht name van artikel 22 Tijdelijke referendumwet, op tenminste 6 weken na datum publicatie gesteld worden.