Organisatie | Blaricum |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Het Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de gemeenteraad van Blaricum per 1 januari 2009 |
Citeertitel | Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de gemeenteraad van Blaricum |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | Bestuur en recht |
Externe bijlage | Toelichting reglement van orde voor de vergaderingen, incl 3e wijziging vastgesteld op 11 december 2012 |
Dit reglement vervangt het reglement van orde voor de vergaderingen van de raad van de gemeente Blaricum, vastgesteld bij raadsbesluit van 26 mei 2005 en sedertdien gewijzigd. De wijziging van het reglement van orde, vastgesteld d.d. 11 december 2012, betreft een wijziging van artikel 54, lid 7. Deze wijziging treedt per 12 december 2012 in werking.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
16-11-2013 | 16-11-2013 | Intrekking | 15-10-2013 Hei en wei 8-11-2013 | raadsbesluit 2013/46 | |
16-11-2013 | 01-11-2013 | Intrekking | 15-10-2013 Hei en wei 8-11-2013 | raadsbesluit 2013/46 | |
12-12-2012 | 01-11-2013 | Art. 54, lid 7 | 11-12-2012 Hei en wei 04-01-2013 | Raadsbesluit 2012-57 | |
12-01-2011 | 01-01-2011 | 12-12-2012 | art. 8, lid 1, 13, lid 1, 52, lid 1, 53, lid 1, 53, lid 2, 54, 57 | 23-12-2010 Hei en wei 4-2-2011 | Raadsbesluit 2010-77 |
12-03-2010 | 01-01-2011 | nieuwe regeling | 26-01-2010 Laarder Courant De BEL 4-3-2010 | Raadsbesluit 2010-9 |
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In dit reglement wordt verstaan onder:
a voorzitter: de voorzitter van de raad of diens vervanger;
b amendement: voorstel tot wijziging van een ontwerp-verordening of ontwerp-beslissing, naar de vorm geschikt om daarin direct te worden opgenomen;
c subamendement: voorstel tot wijziging van een aanhangig amendement, naar de vorm geschikt om direct te worden opgenomen in het amendement, waarop het betrekking heeft;
d motie: korte en gemotiveerde verklaring over een onderwerp waardoor een oordeel, wens of verzoek wordt uitgesproken;
e voorstel van orde: voorstel betreffende de orde van de vergadering;
f initiatiefvoorstel: een voorstel voor een verordening of een ander voorstel.
a het leiden van de vergadering;
c het doen naleven van het reglement van orde;
d hetgeen de Gemeentewet of dit reglement hem verder opdraagt.
De raad kan het college verzoeken de secretaris in de vergadering aanwezig te laten zijn en deel te laten nemen aan de beraadslagingen als bedoeld in dit reglement.
Hoofdstuk 2 Toelating nieuwe leden
Indien boven de kandidatenlijst een aanduiding was geplaatst, voert de fractie in de raad deze aanduiding als naam. Indien geen aanduiding boven de kandidatenlijst was geplaatst, deelt de fractie in de eerste vergadering van de raad aan de voorzitter mee welke naam deze fractie in de raad wil voeren.
De namen van degenen die als voorzitter van de fractie en als diens plaatsvervanger optreden worden zo spoedig mogelijk doorgegeven aan de voorzitter.
1° één of meer leden van een fractie als zelfstandige fractie gaan optreden;
2° twee of meer fracties als één fractie gaan optreden;
3° één of meer leden van een fractie zich aansluiten bij een andere fractie; wordt hiervan zo spoedig mogelijk schriftelijk mededeling gedaan aan de voorzitter.
b Met de onder a beschreven veranderde situatie wordt rekening gehouden met ingang van de eerstvolgende vergadering van de raad na de mededeling daarvan.
Voor de wethouders geldt een permanente uitnodiging om in de vergadering aanwezig te zijn en desgevraagd aan de beraadslagingen deel te nemen.
Artikel 12 Ter inzage leggen van stukken
Stukken, die dienen ter toelichting van de onderwerpen of voorstellen op de agenda, worden gelijktijdig met het verzenden van de schriftelijke oproep voor een ieder ter inzage gelegd. Indien na het verzenden van de schriftelijke oproep stukken ter inzage worden gelegd, wordt hiervan mededeling gedaan aan de leden van de raad en zo mogelijk in een openbare kennisgeving.
Bij binnenkomst in de vergaderzaal tekent ieder lid van de raad onmiddellijk de presentielijst. Aan het einde van elke vergadering wordt die lijst door de voorzitter en de griffier door ondertekening
Artikel 17 Primus bij hoofdelijke stemming
Alvorens de aangekondigde onderwerpen aan de orde te stellen deelt de voorzitter mede, bij welk lid van de raad, de hoofdelijke stemming zal beginnen. Daartoe wordt bij loting een volgnummer van de presentielijst aangewezen; bij het daar genoemde lid begint de hoofdelijke stemming.
Artikel 18 Notulen en besluitenlijst
De leden, de voorzitter, de wethouders, de griffier en de secretaris hebben het recht, een voorstel tot verandering aan de raad te doen, indien de notulen onjuistheden bevatten of niet duidelijk weergeven hetgeen gezegd of besloten is. Een voorstel tot verandering dient 3 dagen voor de vergadering waarin de notulen worden vastgesteld, bij de griffier te worden ingediend.
a de namen van de voorzitter, de griffier, de secretaris, de wethouders en de ter vergadering aanwezige leden, alsmede van de leden die afwezig waren en overige personen die het woord gevoerd hebben;
b een vermelding van de zaken die aan de orde zijn geweest;
c een zakelijke samenvatting van het gesprokene met vermelding van de namen van de aanwezigen die het woord voerden;
d een overzicht van het verloop van elke stemming, met vermelding bij hoofdelijke stemming van de namen van de leden die voor of tegen stemden, onder aantekening van de namen van de leden die zich overeenkomstig de Gemeentewet van stemming hebben onthouden;
e de tekst van de ter vergadering ingediende initiatiefvoorstellen en burgerinitiatiefvoorstellen, voorstellen van orde, moties, amendementen en subamendementen;
f bij het desbetreffende agendapunt de naam en de hoedanigheid van die personen aan wie het op grond van het bepaalde in artikel 24 door de raad is toegestaan deel te nemen aan de beraadslagingen
De griffier stelt namens de raad de wijze van afdoening van de ingekomen stukken vast, waarbij de stukken worden onderverdeeld in een categorie “voor kennisgeving aannemen”, een categorie “in handen stellen van het college ter afdoening” en een categorie “in handen stellen van het college voor nader advies”. De griffier doet hiervan mededeling in de griffiebrief.
Artikel 21 Aantal spreektermijnen en spreektijd
Het derde lid is niet van toepassing op:
a de rapporteur van een commissie;
b het lid dat een (sub)amendement, een motie of een initiatiefvoorstel heeft ingediend, voor wat betreft dat amendement, die motie of dat voorstel;
c bij de bepaling hoeveel malen een lid over hetzelfde onderwerp of voorstel het woord heeft gevoerd, wordt niet meegerekend het spreken over een voorstel van orde.
Artikel 22 Handhaving orde; schorsing
Indien een spreker, zich beledigende of onbetamelijke uitdrukkingen veroorlooft, afwijkt van het in behandeling zijnde onderwerp, een andere spreker herhaaldelijk interrumpeert, dan wel anderszins de orde verstoort, wordt hij door de voorzitter tot de orde geroepen. Indien de betreffende spreker, hieraan geen gevolg geeft, kan de voorzitter hem gedurende de vergadering, waarin zulks plaats heeft, over het aanhangige onderwerp het woord ontzeggen.
De voorzitter kan gebruik maken van de mogelijkheden van artikel 26 van de Gemeentewet t.a.v. het doen verwijderen van toehoorders en van raadsleden; bij herhaling van verstoring van de orde kan aan toehoorders en aan raadsleden voor ten hoogste drie maanden de toegang tot de vergadering worden ontzegd.
Op verzoek van een lid van de raad of op voorstel van de voorzitter kan de raad besluiten de beraadslaging voor een door hem te bepalen tijd te schorsen teneinde het college of de leden de gelegenheid te geven tot onderling nader beraad. De beraadslagingen worden hervat nadat de schorsingsperiode verstreken is.
Na het sluiten van de beraadslaging en voordat de raad tot stemming overgaat, heeft ieder lid het recht zijn uit te brengen stem kort te motiveren.
Artikel 28 Algemene bepalingen over stemming
De voorzitter roept de leden van de raad bij naam op hun stem uit te brengen. De stemming begint bij het lid dat daarvoor overeenkomstig artikel 17 is aangewezen. Vervolgens geschiedt de oproeping naar de volgorde van de presentielijst. De voorzitter brengt als hij lid van de raad is, als laatste zijn stem uit.
Heeft een lid zich bij het uitbrengen van zijn stem vergist, dan kan hij deze vergissing nog herstellen voordat het volgende lid gestemd heeft. Bemerkt het lid zijn vergissing pas later, dan kan hij nadat de voorzitter de uitslag van de stemming bekend heeft gemaakt wel aantekening vragen dat hij zich heeft vergist; in de uitslag van de stemming brengt dit echter geen verandering.
Artikel 30 Stemming over personen
Het stembureau onderzoekt of het aantal ingeleverde stembriefjes gelijk is aan het aantal leden dat ingevolge het tweede lid verplicht is een stembriefje in te leveren. Wanneer de aantallen niet gelijk zijn worden de stembriefjes vernietigd zonder deze te openen en wordt een nieuwe stemming gehouden.
Artikel 31 Herstemming over personen
Wanneer ook bij deze tweede stemming door niemand de volstrekte meerderheid is verkregen, heeft een derde stemming plaats tussen twee personen, die bij de tweede stemming de meeste stemmen op zich hebben verenigd. Zijn bij de tweede stemming de meeste stemmen over meer dan twee personen verdeeld, dan wordt bij een tussenstemming uitgemaakt tussen welke twee personen de derde stemming zal plaatshebben.
Ieder lid van de raad kan tot het sluiten van de beraadslagingen amendementen indienen. Een amendement kan ook het voorstel inhouden om een geagendeerd voorstel in één of meer onderdelen te splitsen, waarover afzonderlijke besluitvorming zal plaatsvinden. Alleen beraadslaagd kan worden over amendementen die ingediend zijn door leden van de raad, die de presentielijst getekend hebben en in de vergadering aanwezig zijn.
De behandeling van het voorstel vindt plaats nadat alle op de agenda voorkomende voorstellen en onderwerpen zijn behandeld, tenzij de raad oordeelt dat:
a het voorstel met het oog op de orde van de vergadering tezamen met een ander geagendeerd voorstel of onderwerp dient te worden behandeld,
b het voorstel eerst dient te worden behandeld in een commissie of anderszins
c het voorstel voor advies naar het college dient te worden gezonden. In dit geval bepaalt de raad in welke vergadering het voorstel opnieuw geagendeerd wordt.
Het verzoek tot het houden van een interpellatie wordt, behoudens in naar het oordeel van de voorzitter spoedeisende gevallen, ten minste 48 uur voor de aanvang van de vergadering schriftelijk bij de voorzitter ingediend. Het verzoek bevat een duidelijke omschrijving van het onderwerp waarover inlichtingen worden verlangd alsmede de te stellen vragen.
De voorzitter brengt de inhoud van het verzoek zo spoedig mogelijk ter kennis van de overige leden van de raad en de wethouders. Bij de vaststelling van de agenda van de eerstvolgende vergadering na indiening van het verzoek wordt het verzoek in stemming gebracht. De raad bepaalt op welk tijdstip tijdens de vergadering de interpellatie zal worden gehouden.
Artikel 39 Schriftelijke vragen
Schriftelijke vragen worden kort en duidelijk geformuleerd. De vragen kunnen van een toelichting worden voorzien. Bij de vragen wordt aangegeven, of schriftelijke of mondelinge beantwoording wordt verlangd. Vragen die niet voldoen aan het hiervoor gestelde worden per ommegaande aan de indiener teruggestuurd.
Schriftelijke beantwoording vindt zo spoedig mogelijk plaats, in ieder geval binnen dertig dagen, nadat de vragen zijn binnengekomen. Mondelinge beantwoording vindt plaats in de eerstvolgende raadsvergadering. Indien beantwoording niet binnen deze termijnen kan plaatsvinden, stelt het verantwoordelijk lid van het college de vragensteller hiervan gemotiveerd in kennis, waarbij de termijn aangegeven wordt, waarbinnen beantwoording zal plaatsvinden. Dit bericht wordt behandeld als een antwoord.
De vragensteller kan, bij schriftelijke beantwoording in de eerstvolgende raadsvergadering en bij mondelinge beantwoording in dezelfde raadsvergadering, na de behandeling van de op de agenda voorkomende onderwerpen nadere inlichtingen vragen omtrent het door de burgemeester of door het college gegeven antwoord, tenzij de raad anders beslist.
Hoofdstuk 5 Begroting en rekening
Artikel 41 Procedure begroting
Onverminderd het bepaalde in de Gemeentewet geschiedt de voorbereiding, het onderzoek, de behandeling en de vaststelling van de begroting volgens een procedure die de raad, op voorstel van het presidium, vaststelt.
Artikel 42 Procedure jaarrekening
Onverminderd het bepaalde in de Gemeentewet geschiedt de voorbereiding en het onderzoek van de jaarrekening en het jaarverslag, alsmede de vaststelling van de jaarrekening en van een eventueel indemniteitsbesluit volgens een procedure die de raad, op voorstel van het presidium, vaststelt.
Hoofdstuk 6 Lidmaatschap van andere organisaties
Artikel 43 Verslag en verantwoording
Een lid van de raad, een wethouder, de burgemeester of de secretaris, die door de gemeenteraad is aangewezen tot lid van het algemeen bestuur van een openbaar lichaam of van een ander gemeenschappelijk orgaan, ingesteld op grond van de Wet gemeenschappelijke regelingen, heeft het recht verslag te doen over zaken die in het algemeen bestuur als bedoeld aan de orde zijn. Door de raad gewenste bespreking van dit verslag kan de voorzitter verwijzen naar de desbetreffende commissie of anderszins.
Wanneer een lid van de raad een persoon als bedoeld in het eerste lid ter verantwoording wenst te roepen over zijn wijze van functioneren als zodanig, besluit de raad over het toestaan daarvan. De regels voor het vragen van inlichtingen, vastgesteld in artikel 40, zijn van overeenkomstige toepassing.
Hoofdstuk 7 Besloten vergadering
Op een besloten vergadering zijn de bepalingen van dit reglement van overeenkomstige toepassing voor zover deze bepalingen niet strijdig zijn met het besloten karakter van de vergadering.
Voor de afloop van de besloten vergadering beslist de raad overeenkomstig artikel 25, eerste lid, van de Gemeentewet of omtrent de inhoud van de stukken en het verhandelde geheimhouding zal gelden. De raad kan besluiten de geheimhouding op te heffen.
Artikel 47 Opheffing geheimhouding
Indien de raad op grond van artikel 25, derde en vierde lid, artikel 55, tweede en derde lid, of artikel 86, tweede en derde lid, van de Gemeentewet voornemens is de geheimhouding op te heffen wordt, indien daarom wordt verzocht door het orgaan dat geheimhouding heeft opgelegd, in een besloten vergadering met het desbetreffende orgaan overleg gevoerd.
Hoofdstuk 8 Toehoorders en pers
Artikel 49 Geluid- en beeldregistraties
Degenen die in de vergaderzaal voor of na afloop van de raadsvergadering geluid- dan wel beeldregistraties willen maken doen hiervan mededeling aan de voorzitter en gedragen zich naar zijn aanwijzingen. Deze aanwijzingen kunnen niet zover gaan dat zij de vrijheid van pers aantasten.
Artikel 50 Verbod gebruik mobiele telefoons en andere communicatiemiddelen
n de vergaderzaal, met inbegrip van de publieke tribune, is tijdens de vergadering het gebruik, alsmede het stand-by houden van mobiele telefoons of andere communicatiemiddelen, die inbreuk kunnen maken op de orde van de vergadering, zonder toestemming van de voorzitter, niet toegestaan.
Hoofdstuk 9 Rondetafelgesprekken
Artikel 51 Begripsomschrijvingen
In dit hoofdstuk wordt verstaan onder:
a gesprek: het rondetafelgesprek. De volgende verschillende rondetafelgesprekken worden onderscheiden: beeldvormend rondetafelgesprek, presentatie rondetafelgesprek, informerend rondetafelgesprek en het adviserend rondetafelgesprek;
b RTG-griffier: de griffier of de griffiemedewerker;
c voorzitter: de voorzitter van het gesprek of diens vervanger.
Artikel 52 Doel en aard van het rondetafelgesprek
a. Beeldvormende rondetafelgesprekken hebben als doel het verzamelen van informatie ten behoeve van een goede oordeelsvorming door de fracties ten aanzien van aan de orde zijnde onderwerpen die op de raadsagenda komen. Een kort en bondig weergegeven mening is toegestaan. Van elke fractie neemt maximaal één raadslid of fractievertegenwoordiger deel.
b. Burgers en belanghebbenden kunnen in principe aan tafel meepraten over reeds geagendeerde onderwerpen. Zij kunnen zich tot aanvang van het gesprek bij de voorzitter of de griffier melden. Ook kunnen zij zich schriftelijk melden bij de griffier met onderwerpen die niet geagendeerd zijn.
c. De gedragsregel voor een niet geagendeerd onderwerp is als volgt:
• Over onderwerpen, die niet zijn geagendeerd voor de betrokken vergadering, kan het woord worden gevoerd, mits hiervoor een schriftelijk verzoek is ingediend bij de griffier, uiterlijk de maandag (12:00 uur) vóór de betrokken vergadering. Hij vermeldt daarbij zijn naam, adres en telefoonnummer. In het verzoek wordt melding gemaakt van het onderwerp en een korte samenvatting van de gewenste inbreng.
• Het woord kan niet gevoerd worden over:
- een besluit van het gemeentebestuur waartegen bezwaar en beroep openstaat of heeft opengestaan;
- benoemingen, keuzen, voordrachten of aanbevelingen van personen;
- een gedraging waarover een klacht ex artikel 9:1 van de Algemene wet bestuursrecht kan of kon worden ingediend.
• Elke spreker krijgt maximaal vijf minuten het woord.
d. De beeldvormende rondetafelgesprekken vinden plaats in Blaricum.
a Presentatie rondetafelgesprekken hebben als doel de raad te informeren door het geven van een presentatie. Deze presentaties zijn puur informatief. Doorgaans wordt dan ook niet over standpunten gesproken en ook worden geen meningen gegeven.
b Alle raadsleden en fractievertegenwoordigers kunnen deelnemen.
c Ook burgers en belanghebbenden kunnen aan tafel meepraten.
d De presentatie rondetafelgesprekken vinden, indien technisch noodzakelijk, plaats in Eemnes. Hiervan kan, om redenen, door het presidium worden afgeweken.
a Informerende rondetafelgesprekken hebben als doel het informeren van de raad. Deze gesprekken zijn niet zozeer een voorbereiding van raadsbesluiten, als wel een gelegenheid waarbij het college de raad informeert.
b Alle raadsleden en fractievertegenwoordigers kunnen deelnemen.
c Raadsleden en collegeleden kunnen elkaar informeren over hun vertegenwoordigende functie(s).
d In dit gesprek heeft het college evenzo de gelegenheid om aan zijn actieve informatieplicht te voldoen.
e Burgers en belanghebbenden kunnen niet meepraten.
f De informerende rondetafelgesprekken vinden plaats in Blaricum.
a bieden het college de gelegenheid de raad om zijn mening te vragen over een kwestie waarover het college nog moet besluiten of een kwestie waarover het college met de raad wil overleggen.
b Alle raadsleden en fractievertegenwoordigers kunnen deelnemen. Het gaat hier om onderwerpen die tot de beslisbevoegdheid van het college behoren.
c Burgers en belanghebbenden kunnen niet meepraten.
d De adviserende rondetafelgesprekken vinden plaats in Blaricum
Het presidium stelt de agenda(s), inclusief de te behandelen stukken, beschikbaar vóór het weekend voorafgaand aan de avond waarop de rondetafelgesprekken plaatsvinden. Alle relevante stukken liggen vanaf dat moment in het gemeentehuis ter inzage. De agenda wordt via een huis aan huis publicatie en via de website openbaar gemaakt.