Organisatie | Heerhugowaard |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Reglement voor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens |
Citeertitel | Reglement voor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | reglement voor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens |
Geen
Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
17-11-2010 | 06-01-2014 | nieuwe regeling | 09-11-2010 Stadsnieuws nummer 21 d.d. 16-11-2010 | BW10-0781 |
Hoofdstuk 2 Bepalingen met betrekking tot de GBA
Artikel 4 Verbanden met andere gemeentelijke registraties
Op grond van artikel 96 van de Wet GBA, met het oog op het met elkaar in verband brengen van verwerkingen van persoonsgegevens, worden aan de in Bijlage 1 Reglement Gemeentelijke Basisadministratie persoonsgegevens vermelde afdelingen, de in de tabel aangegeven algemene- en verwijsgegevens verstrekt, ten behoeve van de uitvoering van wettelijk voorgeschreven taken.
Artikel 6 Verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers die geen rechtstreekse toegang hebben en de gegevens die worden verstrekt
In het besluit worden tenminste de volgende punten schriftelijk vastgelegd:
Artikel 7 Verstrekkingen onder verantwoordelijkheid van de gemeente
Met inachtneming van artikel 100, tweede lid Wet GBA kunnen, in andere gevallen dan bedoeld in artikel 98 en 99 Wet GBA, aan vermelde instanties de gegevens, zoals vermeldt in artikel 100, lid 2, van de Wet GBA op verzoek aan de in bijlage 4 vermelde instanties worden verstrekt voorzover de persoonlijke levenssfeer daardoor niet onevenredig wordt geschaad.
Hoofdstuk 3 Aangehaakte gegevens
Artikel 9 Doel van de aangehaakte gegevens
De GBA heeft voor wat betreft de aangehaakte gegevens tot doel:
Artikel 11 Wijze van verkrijging
Aangehaakte gegevens in de GBA worden verkregen door opgave van de ingezetene, door het geautomatiseerde systeem gegenereerde gegevens, door ambtenaren Burgerzaken in het kader van de uitvoering van wettelijke bepalingen en van afnemers en derden.
Artikel 12 Verbanden, toegang en verstrekkingen
Aan binnengemeentelijke afnemers, ten aanzien van wie dit reglement voorziet in verbanden (artikel 4), toegang (artikel 5) en verstrekkingen (artikel 6), kan toegang tot de aangehaakte gegevens worden verleend, mits deze noodzakelijk zijn ter uitvoering van hun taken of bevoegdheden.
Artikel 13 Verwijdering van gegevens
Aangehaakte gegevens worden door de beheerder uit de bevolkingsadministratie verwijderd na een daartoe strekkend besluit van de verantwoordelijke. De beheerder verwijdert deze gegevens binnen één jaar nadat het besluit is genomen.
Artikel 14 Protocolplicht van aangehaakte gegevens
De beheerder houdt het verstrekken van aangehaakte gegevens als bedoeld in artikel 12, aan binnengemeentelijk afnemers als bedoeld in artikel 6, gedurende het jaar volgend op de verstrekking bij, voor zover aannemelijk is dat het achterwege laten daarvan het belang van de betrokken persoon onevenredig schaadt.
Hoofdstuk 4 Overige bepalingen
De beheerder treft technische en organisatorische maatregelen ter beveiliging van de gegevens als vermeld in het Beveiligings- en Privacyhandboek GBA, Reisdocumenten & Rijbewijzen van de gemeente Heerhugowaard.
Bijlage 1 Reglement Gemeentelijke Basisadministratie persoonsgegevens
Verbanden met andere gemeentelijke registraties.
De administratie voor de Basisregistratie personen wordt beheerd door het afdelingshoofd Financiële Dienstverlening.
Bijlage 2 Reglement Gemeentelijke Basisadministratie persoonsgegevens
Voor het uitvoeren van de wettelijke taken binnen een gemeente, is het van essentieel belang dat de GBA kan worden geraadpleegd. Omdat het niet geoorloofd is om alle geregistreerde gegevens in de GBA te kunnen raadplegen, is het afhankelijk van de wettelijk uit te voeren taak welke GBA-gegevens wél geraadpleegd kunnen worden.
De volgende afdelingen zijn geautoriseerd voor een rechtstreekse toegang tot de GBA:
Bijlage 3 Reglement Gemeentelijke Basisadministratie persoonsgegevens
Verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers die geen rechtstreekse toegang hebben en de gegevens die worden verstrekt
Aan de afdeling Facilitair wordt maandelijks een schriftelijk overzicht verstrekt van huwelijks- en leeftijdsjubilea.
Bijlage 4 Reglement Gemeentelijke Basisadministratie persoonsgegevens
Overige verstrekkingen en de gegevens die kunnen worden verstrekt
De verstrekking kan uitsluitend betrekking hebben op algemene en verwijsgegevens over de naam, de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het adres, de gemeente van inschrijving, de geboortedatum en de datum van overlijden.
Indien een persoon geheimhouding heeft ter voorkoming van verstrekking aan vrije derden wordt nimmer tot verstrekking overgegaan aan de in deze bijlage genoemde instanties.
Wanneer gegevens worden verstrekt aan particulieren, ten behoeve van een persoonlijk niet-commercieel belang, is eerst de uitdrukkelijke toestemming van de ingeschrevene vereist.
Aan de volgende instanties kunnen gegevens worden verstrekt uit de GBA:
Bijlage 5 Reglement Gemeentelijke Basisadministratie persoonsgegevens
Overzicht van aangehaakte gegevens
Voorletter(s) van de persoon, moeder, vader, partner en kinderen;
Burgerlijke staat (ongehuwd, gehuwd, gescheiden en weduwe/weduwnaar);
Adreshistorie, die voor 1-10-1994 is ontstaan;
Historische persoonslijsten van personen die verhuisd zijn naar een andere gemeente;
De historische persoonslijsten van personen die voor 1-10-1994 zijn overleden of vertrokken naar het buitenland;