Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Vlaardingen

Integraal handhavingsbeleid vergunningplichtige openbare inrichtingen gemeenten Vlaardingen en Maassluis 2007

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieVlaardingen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingIntegraal handhavingsbeleid vergunningplichtige openbare inrichtingen gemeenten Vlaardingen en Maassluis 2007
CiteertitelIntegraal handhavingsbeleid Vergunningplichtige Openbare Inrichtingen gemeenten Vlaardingen en Maassluis 2007
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpopenbare orde en veiligheid
Eigen onderwerpOpenbare orde en veiligheid

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Bij dit handhavingsschema wordt ervan uitgegaan, dat tussen de eerste en de laatste constatering van een overtreding niet meer dan één jaar mag zitten. Is dat wel het geval, dan moet weer opnieuw gewaarschuwd worden (weer beginnen bij eerste trede).

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Algemene Wet bestuursrecht, art. 4:81
  2. Gemeentewet, art. 125

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

08-11-200715-03-2018nieuwe regeling

18-09-2007

2007, 20. 31-10-2007. Gemeenteblad

VLD/2008/22641

Tekst van de regeling

Intitulé

Integraal handhavingsbeleid vergunningplichtige openbare inrichtingen gemeenten Vlaardingen en Maassluis 2007

 

 

Artikel Algemeen

Bij meerdere overtredingen geldt als hoofdregel dat de uitvoering van de sanctie op een zwaardere overtreding voor gaat op de uitvoering van de sanctie van de lichtere overtreding (met dien verstande dat de lichtere overtreding daardoor niet komt te vervallen).

Afwijkingen van dit handhavingsbeleid zijn slechts toegestaan in bijzondere gevallen.

Artikel Procedure

- De burgemeester wenst in kennis te worden gesteld van de mutaties betreffende de overtredingen in het kader van dit handhavingsbeleid. Indien de politie dan ook een overtreding constateert, stuurt de politie de mutatie altijd door aan de gemeente.

- De gemeente neemt kennis van de mutatie en neemt — conform de afspraken in het handhavingsbeleid — maatregelen. Indien aanvullende informatie nodig is, neemt de gemeente contact op met de politie en verzoekt om een afschrift van het proces-verbaal. Verstrekking van het proces-verbaal voorzover gerelateerd aan de handhaving van de openbare orde geschiedt binnen het kader van de Wet Politieregisters door de politie; in andere gevallen door het OM op grond van de Aanwijzing Wet bescherming persoonsgegevens.

- Afhankelijk van de aard van de overtreding kan de gemeente afwijken van de afspraken uit het handhavingsbeleid. Zij informeert de politie hierover. Datzelfde geldt voor de politie als zij afwijkt van haar afspraken.

- Incidenten waarop nog geen maatregelen getroffen zijn of waarover een verzoek tot aanvullende informatie gedaan is, worden besproken in het reguliere horecaberaad van de deelnemende gemeenten dan wel in het periodiek Politie overleg met de burgemeester. Zodra er aanleiding is om bestuurlijke maatregelen toe te passen, is (voor-)overleg met de burgemeester gewenst.

- Waar sprake is van bestuurlijke maatregelen, zullen de bepalingen van de Algemene Wet Bestuursrecht worden toegepast.

- De gemeente sturen afschriften van waarschuwingen en maatregelen aan de politie en andere relevante instanties, o.a. inspecteur van de Voedsel- en Warenautoriteit, Brandweer, Bouw- en woningtoezicht, etc.

vastgesteld in het Bestuurlijk Justitieel Overleg d.d. 2 augustus 2003/wijz. voorstel juli 2007

Artikel Overtredingen/ misdrijven

  OVERTREDINGEN/MISDRIJVEN TAKEN VAN DEELNEMENDE PARTNERS     Toezichthouder (Gemeente/Politie/BOA) Politie Gemeente Openbaar Ministerie   APV-BEPALINGEN         1 Het exploiteren van een horecabedrijf zonder geldige exploitatie- vergunning. -mutatie aan gemeente

-bij acute noodzaak:

sluiten o.g.v. art. 2 Politiewet

-proces verbaal opmaken -Verbaliseren en mutatie aan

gemeente.

-Bij acute noodzaak:

sluiten o.g.v. art.

Politiewet Na ontvangst van mutatie/eigen constatering:

- Aanschrijven om binnen 15 werkdagen nieuwe, ontvankelijke aanvraag in te dienen + sluiting/gesloten houden totdat de snelle check akkoord is.

- Na ontvankelijke aanvraag: snelle check binnen 15 werkdagen. Bij geen bezwaren:

bedrijf mag open. Anders: bedrijf gesloten houden of sluitingsprocedure starten bij een bestaand bedrijf. Primaat bij bestuur. 2 Het exploiteren van een horecabedrijf zonder exploitatievergunning. - mutatie aan gemeente

- bij acute noodzaak:

sluiten o.g.v. art. 2 Politiewet

- Proces verbaal opmaken - Verbaliseren en

mutatie aan gemeente

- Bij acute noodzaak:

sluiten o.g.v. art. 2 Politiewet Na ontvangst van mutatie/eigen constatering:

Bij geheel nieuwe onderneming en bij overname van bestaande horecabedrijven niet toestaan, dat bedrijf open is voordat exploitatievergunning is verleend.   3 Wijzigen vorm van exploitatie zonder nieuwe exploitatievergunning.

Wijzigen inrichting zonder nieuwe exploitatievergunning (bijvoorbeeld uitbreiding) 1e keer: mutatie. 1e keer: mutatie aan

gemeente

2e keer verbaliseren 1e keer: bestuurlijke waarschuwing d.m.v.

schriftelijke aanschrijving: binnen vijf

werkdagen nieuwe vergunning aanvragen

2e keer: bevel tot beëindiging gewijzigde

exploitatie en aanzeggen bestuursdwang

3e keer: effectueren bestuursdwang (sluiting)   4 Overtreding overige APV- regels, bijvoorbeeld

• Overtreding sluitingstijden

• Terras zonder vergunning

• Te groot terras

• Niet voldoen aan voorschriften exploitatievergunning of verlaatje

•Wijzigen beheer

•Niet aanwezig zijn leidinggevende

 

  1e keer: verbaliseren

2e keer: verbaliseren 1e en 2e keer: verbaliseren en mutatie aan gemeente 1e keer: bestuurlijke waarschuwing d.m.v.

schriftelijke aanschrijving

2e keer: gedurende 2 weekenden sluitingstijd 2

uur eerder (vr/za en za/zo)

3e keer: tijdelijke sluiting voor 1 weekend

4e keer: tijdelijke sluiting horecabedrijf

5e keer: intrekkingprocedure

exploitatievergunning starten   5 Artikel 2.4.5. lid 4 en artikel 2.4.6 is van toepassing. Onderscheid wordt gemaakt tussen twee — niet limitatievecategorieën:

 

Categorie 1 (zeer ernstige

incidenten)

- schietincident

- steekincident

- aantreffen wapen(s)

- slecht levensgedrag exploitant of

beheerder

- geweld (door personeel of

bezoekers)

- schijnbeheer

Categorie 2 (ernstige

incidenten)

- heling

- discriminatie

- overlast in en vanuit de inrichtingen (waartoe ook het terras behoort)

- niet gecertificeerde portier(s)

- tewerkstelling van personen zonder geldige verblijfstitel

(illegale werknemers)

Verschillende overtredingen leiden tot een

cumulatie van te nemen

stappen.   - Mutatie aan gemeente;

verbaliseren

- Bij acute noodzaak:

sluiten o.g.v. art. 2 Politiewet

- mutatie aan gemeente;

- verbaliseren

- bij acute noodzaak:

sluiten o.g.v. art. 2

Politiewet Na ontvangst van mutatie/eigen constatering:

1e keer: Exploitatievergunning intrekken en/of bevel tot sluiten van de inrichting (1 week, 1 maand of 6 maanden, afhankelijk van de zwaarte van het incident). In geval van een zeer ernstig incident kan de burgemeester besluiten tot onmiddellijke (spoed) sluiting voor maximaal 2 weken.

2e keer: sluiten voor onbepaalde tijd en/of intrekken exploitatievergunning.

 

 

 

 

 

 

1e keer: bestuurlijke waarschuwing verstrekken

2e keer: exploitatievergunning (tijdelijk)

intrekken en/of bevel tot sluiting van de

inrichting (1 week, 1 maand of 6 maanden,

afhankelijk van de zwaarte van het incident)

3e keer: sluiten voor onbepaalde tijd en/of intrekken exploitatievergunning. Primaat bij bestuur. Bij overtreding kan strafrechtelijk worden opgetreden.

Artikel Overtreden artikel 13b opiumwet

Artikel Drank- en horecawet

 

Artikel Geluidsoverlast (Wet Milieubeheer)

Artikel Wet op de kansspelen

Artikel Opmerking

Bij dit handhavingsschema wordt ervan uitgegaan, dat tussen de eerste en de laatste constatering van een overtreding niet meer dan één jaar mag zitten. Is dat wel het geval, dan moet weer opnieuw gewaarschuwd worden (weer beginnen bij eerste trede).

 Besloten in de vergadering van 18-09-2007.