Organisatie | Neder-Betuwe |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening op de gemeentelijke rekenkamercommissie 2010 |
Citeertitel | Verordening rekenkamercommissie gemeente Neder-Betuwe 2010 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | Algemeen |
Deze regeling vervangt "verordening op de gemeentelijke rekenkamercommissie 2006".
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-10-2010 | 01-06-2020 | nieuwe regeling | 09-09-2010 | 10/01054 |
In deze verordening wordt verstaan onder:
b. commissie: rekenkamercommissie;
c. voorzitter: voorzitter van de rekenkamercommissie;
d. college: het college van burgemeester en wethouders;
e. rekenkamercommissie: de rekenkamercommissie van de gemeente Neder-Betuwe
f. secretariaat: een medewerker van de griffie is ambtelijk secretaris.
Artikel 2 Rekenkamercommissie.
1. Er is een gemeentelijke rekenkamercommissie.
2. De rekenkamercommissie bestaat uit drie leden.
3. De rekenkamercommissie voert onderzoek uit naar de (maatschappelijke) effecten van het gemeentelijke beleid en naar de doelmatigheid en doeltreffendheid van het gemeentelijke beleid, van het gemeentelijke beheer, alsmede naar de doelmatigheid en doeltreffendheid van instellingen waarvan de activiteiten geheel of in belangrijke mate door de gemeente worden bekostigd.
Artikel 3 Benoeming voorzitter en leden.
1. De raad benoemt de voorzitter en de leden van de rekenkamercommissie uit externen.
2. De voorzitter en de leden van de rekenkamercommissie worden voor een periode van drie
jaar aangewezen. De voorzitter kan voor maximaal twee perioden van drie jaar en de
leden van de rekenkamercommissie kunnen voor maximaal nog één periode, worden
herbenoemd. De rekenkamercommissie stelt een rooster van aftreden op dat aan de raad kenbaar wordt
3. De voorzitter draagt zorg voor het tijdig en periodiek bijeenroepen van de commissie, het
leiden van de vergaderingen, het bewaken van de uitgangspunten en werkwijze en het bevorderen van een zorgvuldige besluitvorming. De voorzitter voert hiertoe regelmatig overleg met het secretariaat en (eventuele) externe onderzoeker(s). De commissie benoemt uit haar midden een plaatsvervangend voorzitter.
Artikel 5 Ontslag en non-activiteit.
1. De raad ontslaat de leden of stelt hen op non-activiteit.
2.. Het lidmaatschap van een lid eindigt:
b. bij de aanvaarding van een functie die onverenigbaar is met het lidmaatschap van
de rekenkamercommissie (analoog aan artikel 81 f Gemeentewet);
c. Wanneer het lid bij onherroepelijk geworden rechterlijke uitspraak wegens misdrijf is
veroordeeld, dan wel bij zulk een uitspraak een maatregel is opgelegd die
vrijheidsbeneming tot gevolg heeft;
d. indien het lid bij onherroepelijk geworden rechterlijke uitspraak onder curatele is gesteld,
in staat van faillissement is verklaard, surseance van betaling heeft gekregen of wegens
e. indien hij naar het oordeel van de raad ernstig nadeel toebrengt aan het in hem gestelde
3. De leden van de rekenkamercommissie kunnen door de raad worden ontslagen wanneer
zij door ziekte of gebreken blijvend ongeschikt zijn hun functie te vervullen.
Artikel 6 Vergoeding voor werkzaamheden van de leden van de rekenkamercommissie.
1. De voorzitter en de leden ontvangen een vergoeding voor de werkzaamheden ten behoeve van de rekenkamercommissie. De vergoeding komt ten laste van het budget van de rekenkamercommissie.
2. Deze vergoeding is gerelateerd aan het maandelijkse bedrag dat is opgenomen in het rechtspositiebesluit raads- en commissieleden als vergoeding voor werkzaamheden voor commissieleden in de gemeenteklasse tot 24.000 inwoners. De voorzitter ontvangt driemaal het bedrag dat is genoemd in voormeld besluit en de leden tweemaal het bedrag.
3. De vergoeding van de reiskosten van de leden wordt gerelateerd aan het bedrag dat is opgenomen in het rechtspositiebesluit raads- en commissieleden als onkostenvergoeding voor raadsleden in de gemeenteklasse tot 24.000 inwoners.
Artikel 7 Ambtelijk secretaris.
1. De griffier of zijn vervanger treedt op als ambtelijk secretaris van de
2. De secretaris staat de rekenkamercommissie bij de uitvoering van haar taken terzijde.
De secretaris draagt zorg voor de agendaplanning, de verslaglegging en de vorming van dossiers.
De rekenkamercommissie stelt een reglement van orde voor haar vergaderingen en andere werkzaamheden vast. Zij zendt het reglement na vaststelling onverwijld ter kennisneming naar de raad.
Artikel 9 Onderwerpselectie en opdrachtverlening.
1. De rekenkamercommissie bepaalt de onderwerpen die zij onderzoekt, formuleert de
probleemstelling en stelt de onderzoeksopzet vast.
2. De in het vorige lid bedoelde onderzoeksopzet wordt door de commissie ter kennisneming
3. De raad kan de commissie een gemotiveerd verzoek doen tot het instellen van een
onderzoek. De commissie bericht de raad binnen een maand in hoeverre aan dat verzoek
wordt voldaan. Indien de commissie niet aan het verzoek van de raad voldoet, zal zij
De commissie is belast met en verantwoordelijk voor de uitvoering, begeleiding en
sturing van het onderzoek volgens de door haar vastgestelde onderzoeksopzet.
2. De commissie beoordeelt of het wenselijk is de raad tussentijds te informeren.
3. De commissie is bevoegd bij alle leden van het gemeentebestuur en bij alle ambtenaren
van de gemeente Neder-Betuwe mondelinge en schriftelijke inlichtingen in te winnen die
zij nodig acht voor de uitvoering van de onderzoeken. De leden van het gemeentebestuur
en de ambtenaren van de gemeente Neder-Betuwe zijn verplicht de gevraagde
inlichtingen binnen de door de commissie gestelde termijn te verstrekken.
4. De commissie vergadert zoveel als zij nodig acht, ter bespreking van procedurele en
inhoudelijke aspecten van het onderzoek.
5. De commissie vergadert in beslotenheid, haar rapporten zijn openbaar. Op grond van
de belangen genoemd in artikel 10 van de Wet Openbaarheid van Bestuur kan de
commissie rapporten die aan de raad worden voorgelegd of gedeelten daarvan als geheim
6. De commissie kan openbare informatieve vergaderingen beleggen.
7. De commissie kan aan toehoorders bij openbare vergaderingen de gelegenheid geven het
woord te voeren over een aan de orde zijnd onderwerp of voorstel.
8. Voor de uitvoering van een onderzoek kan de commissie, met inachtneming van het
beschikbare budget, externe personen of bureaus inschakelen. Daarbij houdt de commissie rekening met de omvang van het beschikbare budget.
9. De commissie stelt de betrokkenen in de gelegenheid om binnen een door haar vast te
stellen termijn, die tenminste twee weken bedraagt, hun zienswijze op het conceptonderzoeksrapport aan de commissie kenbaar te maken. De commissie bepaalt wie als betrokkenen worden aangemerkt. In ieder geval worden degenen wier taakuitvoering (mede) voorwerp van onderzoek is of is geweest als betrokkenen aangemerkt.
10. Na vaststelling door de commissie worden het onderzoeksrapport en de nota met conclusies en aanbevelingen en de zienswijze van betrokkenen op het rapport zo spoedig mogelijk, onder toezending van een afschrift aan het college en betrokkenen, aan de raad aangeboden.
11. De commissie legt de raad jaarlijks ter kennisneming een onderzoeksplan en een jaarverslag voor.
1. De rekenkamercommissie is bevoegd binnen een aan haar bij de begroting beschikbaar gesteld budget uitgaven te doen ten behoeve van de uitvoering van haar taken.
2. Ten laste van het in het voorgaande lid bedoelde budget worden de kosten gebracht van:
a. de vergoedingen van de leden;
c. eventuele overige uitgaven die de commissie nodig acht voor de uitoefening van
3. De rekenkamercommissie is voor de besteding van het budget uitsluitend verantwoording verschuldigd aan de raad.