Overheidsorganisatie | Gemeente Bergeijk |
---|---|
Officiële naam regeling | Verordening afvalstoffenheffing en reinigingsrechten 2015 |
Citeertitel | Verordening afvalstoffenheffing en reinigingsrechten 2015 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp | 49i. Verordening op de heffing en invordering van de afvalstoffenheffing en reinigingsrechten 2015 |
De "Verordening afvalstoffenheffing en reinigingsrechten 2013" vastgesteld bij raadsbesluit van de gemeente Bergeijk d.d. 20 december 2012, wordt ingetrokken met ingang van de in het derde lid genoemde datum van ingang van de heffing met dien verstande dat zij van toepassing blijven op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.
Geen.
Datum inwerking- treding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerking- treding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2015 | 31-12-2015 | Nieuwe regeling | 18-12-2014 De Eyckelbergh, d.d. 24 december 2014 | 49i. Verordening afvalstoffenheffing/reinigingsrechten 2015 | |
30-12-2010 | Nieuwe regeling | 16-12-2010 De Eyckelbergh, 22-12-2010 | 49e. Verordening afvalstoffenheffing/reinigingsrechten 2011 |
De raad van de gemeente Bergeijk,
gezien het voorstel van het college van burgemeester en wethouders d.d. 11 november 2014;
gezien het advies van de commissie ABZ d.d. 4 december 2014.
gelet op artikel 229, eerste lid, aanhef en onderdelen a en b van de Gemeentewet en artikel 15.33 van de Wet milieubeheer;
vast te stellen de:
"Verordening op de heffing en invordering van de afvalstoffenheffing en reinigingsrechten 2015"
Krachtens deze verordening worden geheven:
a. een afvalstoffenheffing;
b. reinigingsrechten.
1. Voor toepassing van deze verordening wordt verstaan onder grof bedrijfsafval: afvalstoffen, met uitzondering van autowrakken, afkomstig van bedrijven en instellingen, welke door aard, omvang of hoeveelheid vergelijkbaar zijn met huishoudelijk afval.
2. container: een vanwege de gemeente uitgezette container met een bepaald volume.
3. verzamelcontainer: een vanwege de gemeente uitgezette container met een bepaald volume, die ten behoeve van meer dan één perceel wordt gebruikt.
4. gft-afval: groente, fruit- en tuinafval.
5. restafval: dat deel van het huishoudelijk afval dat overblijft na gescheiden inzameling van deelstromen.
1. Onder de naam "Afvalstoffenheffing" wordt een directe belasting geheven, als bedoeld in artikel 15.33 van de Wet milieubeheer.
2. De afvalstoffenheffing als bedoeld in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel wordt naar afzonderlijke grondslagen geheven terzake van het feitelijke gebruik van een perceel ten aanzien waarvan krachtens artikel 10.21 en 10.22 van de Wet milieubeheer een verplichting tot het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen geldt.
1. De belasting wordt geheven van degene die in de gemeente feitelijk gebruik maakt van een perceel ten aanzien waarvan ingevolge artikel 10.21 en 10.22 van de Wet milieubeheer een verplichting tot het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen geldt.
2. Voor de toepassing van het eerste lid wordt als gebruiker aangemerkt:
a. degene die naar omstandigheden beoordeeld al dan niet krachtens eigendom, bezit, beperkt recht of persoonlijk recht feitelijk
gebruik maakt van het perceel;
b. ingeval een gedeelte van een perceel ten gebruike is afgestaan: degene die dat gedeelte ten gebruike heeft afgestaan.
De belasting wordt geheven naar de maatstaven en de tarieven, opgenomen in hoofdstuk 1 van de bij deze verordening behorende tarieventabel.
1. Het belastingtijdvak is een aaneengesloten periode van vier kalendermaanden.
2. Het eerste belastingtijdvak gaat in op 1 januari 2015.
1. Een belasting bedoeld in hoofdstuk 1.1 en 1.2 onder 1.2.1 van de tarieventabel wordt geheven bij wege van aanslag.
2. De belasting bedoeld in hoofdstuk 1.2 onder 1.2.2 en 1.2.3 van de tarieventabel wordt geheven bij wege van een gedagtekende kennisgeving waarop de verschuldigde belasting is vermeld.
1. De belasting bedoeld in hoofdstuk 1.1 en 1.2 onder 1.2.1 van de tarieventabel is verschuldigd bij het begin van het belastingtijdvak of, zo dit later is, bij de aanvang van de belastingplicht.
2. Indien de belastingplicht in de loop van het belastingtijdvak aanvangt, is de belasting bedoeld in hoofdstuk 1.1. onder 1.1.1. van de tarieventabel verschuldigd voor zoveel volle kalendermaanden als er in het tijdvak, na aanvang van de belastingplicht, nog volle kalendermaanden overblijven.
3. Indien de belastingplicht in de loop van het belastingtijdvak eindigt, bestaat aanspraak op ontheffing voor zoveel volle kalendermaanden van de voor een volledig belastingtijdvak verschuldigde belasting als bedoeld in hoofdstuk 1.1 onder 1.1.1. van de tarieventabel, na het einde van de belastingplicht, nog volle kalendermaanden overblijven, tenzij het bedrag van de ontheffing minder bedraagt dan € 4,50. Voor deze berekening geldt dat het totaal van de op één aanslagbiljet verzamelde aanslagen geldt als één belastingbedrag.
4. Het tweede en het derde lid zijn niet van toepassing indien de belastingplichtige binnen de gemeente verhuist en aldaar een ander perceel in gebruik neemt.
5. Belastingbedragen van minder dan € 4,50 worden niet geheven. Voor deze berekening geldt dat het totaal van de op één aanslagbiljet verzamelde aanslagen geldt als één belastingbedrag.
6. Een gedeelte van een kalendermaand wordt hierbij aangemerkt als een volle kalendermaand.
De belasting bedoeld in hoofdstuk 1.2.2 en 1.2.3 van de tarieventabel is verschuldigd bij aanvang van de dienstverlening.
1. De aanslagen moeten worden betaald uiterlijk op de laatste dag van de maand volgend op de maand die in de dagtekening van het aanslagbiljet is vermeld.
2. De kennisgeving als bedoeld in artikel 7, tweede lid, moet worden betaald ingeval de kennisgeving:
a. wordt uitgereikt: op het moment van uitreiken;
b. wordt toegezonden: binnen 14 dagen na dagtekening van de kennisgeving.
3. In afwijking in zoverre van het eerste lid geldt zolang de verschuldigde bedragen door middel van automatische incasso van de betaalrekening van de belastingplichtige kunnen worden afgeschreven, dat de aanslagen moeten worden betaald in vier gelijke termijnen waarvan de eerste termijn vervalt op de laatste dag van de maand die in de dagtekening van het aanslagbiljet is vermeld en elk van de volgende termijnen telkens een maand later.
Onder de naam "reinigingsrechten" wordt een recht geheven zowel voor het genot van door het gemeentebestuur verstrekte diensten als voor het gebruik van voor de openbare dienst bestemde gemeentebezittingen, werken of inrichtingen die bij de gemeente in beheer of in onderhoud zijn.
Het recht wordt geheven van degene op wiens aanvraag dan wel ten behoeve van wie de dienst wordt verricht of van degene die van de bezittingen, werken of inrichtingen gebruikt maakt.
1. De rechten worden geheven naar de maatstaven en de tarieven, opgenomen in hoofdstuk 2 van de bij deze verordening behorende tarieventabel.
2. Voor de berekening van de rechten wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.
1. Het belastingtijdvak is een aangesloten periode van vier kalendermaanden.
2. Het eerste belastingtijdvak gaat in op 1 januari 2015.
Het recht bedoeld in hoofdstuk 2 van de tarieventabel wordt geheven bij wege van een aanslag.
1. Het recht bedoeld in hoofdstuk 2 van de tarieventabel is verschuldigd bij het begin van het belastingtijdvak of, zo dit later is, bij aanvang van de belastingplicht.
2. Indien de belastingplicht in de loop van het belastingtijdvak aanvangt, is het recht, als bedoeld in hoofdstuk 2 onder 2.1 van de tarieventabel, verschuldigd voor zoveel volle kalendermaanden als in het tijdvak, na aanvang van de belastingplicht, nog volle kalendermaanden overblijven.
3. Indien de belastingplicht in de loop van het belastingtijdvak eindigt, bestaat aanspraak op ontheffing voor zoveel volle kalendermaanden van het voor een volledig tijdvak verschuldigde recht, als bedoeld in hoofdstuk 2 onder 2.1 van de tarieventabel, als er in dat belastingtijdvak, na einde van de belastingplicht, nog volle kalendermaanden overblijven.
Een gedeelte van een kalendermaand wordt hierbij aangemerkt als een volle kalendermaand.
4. Het tweede en het derde lid zijn niet van toepassing indien de belastingplichtige binnen de gemeente verhuist.
1. De aanslagen moeten worden betaald uiterlijk op de laaste dag van de tweede maand volgend op de maand die in de dagtekening van het aanslagbiljet is vermeld.
2. In afwijking in zoverre van het eerste lid geldt zolang de verschuldigde bedragen door middel van automatische incasso van de betaalrekening van de belastingplichtige kunnen worden afgeschreven, dat de aanslagen moeten worden betaald in vier gelijke termijnen waarvan de eerste termijn vervalt op de laatste dag van de maand die in de dagtekening van het aanslagbiljet is vermeld en elk van de volgende termijnen telkens een maand later.
Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en invordering van de reinigingsheffingen.
1. De "Verordening afvalstoffenheffing en reinigingsrechten 2014" vastgesteld bij raadsbesluit van de gemeente Bergeijk d.d.19 december 2013, wordt ingetrokken met ingang van de in het derde lid genoemde datum van ingang van de heffing met dien verstande dat zij van toepassing blijven op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.
2. Deze verordening treedt in werking met ingang van de achtste dag na die van de bekendmaking.
3. De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2015.
4. Deze verordening wordt aangehaald als "Verordening afvalstoffenheffing en reinigingsrechten 2015".
Tarieventabel behorende bij de "verordening afvalstoffenheffing en reinigingsrechten 2015
Algemeen
De bedragen genoemd in deze tabel zijn inclusief omzetbelasting, indien deze verschuldigd is.
Hoofdstuk 1 Maatstaven en tarieven afvalstoffenheffing
Hoofdstuk 1.1. Maatstaven en jaarlijkse tarieven afvalstoffenheffing
1.1.1 | De belasting bedraagt per perceel per belastingtijdvak | € 36,33 |
1.1.2 | Onverminderd het bepaalde in onderdeel 1.1 bedraag de belasting | |
1.1.2.1 | per aanbieding voor lediging van een: | |
1.1.2.2 | emmer van 25 liter, bestemd voor gft-afval | € 0,25 |
1.1.2.2 | emmer van 40 liter, bestemd voor restafval | € 1,87 |
1.1.2.3 | container van 80 liter, bestemd voor gft-afval | € 0,62 |
1.1.2.4 | container van 80 liter, bestemd voor restafval | € 4,25 |
1.1.2.5 | container van 140 liter, bestemd voor gft-afval | € 0,98 |
1.1.2.6 | container van 140 liter, bestemd voor restafval | € 6,80 |
1.1.3 | In afwijking, in zoverre van, onderdeel 1.1.2 bedraagt de belasting voor percelen die voor de afvalverwijdering zijn aangewezen op verzamelcontainers van: | |
1.1.3.1 | 240 liter, bestemd voor restafval, het quotiënt van en het aantal percelen dat gebruik maakt van de verzamelcontainer | € 11,90 |
1.1.4.1 | Ondergronds per afvalzak | € 2,43 |
Hoofdstuk 1.2 Maatstaven en overige tarieven afvalstoffenheffing
1.2.1 | Onverminderd het bepaalde in hoofdstuk 1.1 bedraagt de belasting voor het achterlaten op een daatoe van gemeentewege ter beschikking gestelde plaats, per keer: | tot en met 6 keer | vanaf 7 keer |
Categorie 0: wit- en bruingoed, kadavers van kleine huisdieren, asbest (max. 35 m2), afgewerkte olie (max. 5 ltr.), klein chemisch afval, retour glas, papier/karton, bruikbare textiel en kleding, schoeisel en kringloopgoederen | gratis | gratis | |
Categorie I: te voet of per fiets aanbieden van afval | € 3,00 | € 3,00 | |
Categorie IIA: blad, gras, snoeihout tot 1/2 m3 | gratis | € 3,50 | |
Categorie IIB: blad, gras, snoeihout van 1/2 tot 1 m3 | gratis | € 7,00 | |
Categorie IIC: blad, gras, snoeihout vanaf 1 t/m 2 m3 | gratis | € 12,00 | |
Categroei IIIA: grof restafval en bouw- en sloopafval tot 1/2 m3 | € 7,50 | € 15,00 | |
Categroei IIIB: grof restafval en bouw- en sloopafval van 1/2 m tot 1 m3 | € 15,00 | € 30,00 | |
Categroei IIIC grof restafval en bouw- en sloopafval vanaf 1 t/m 2 m3 | € 25,00 | € 50,00 | |
Aparte regeling voor vuilniszakken per zak van maximaal 60 ltr | € 3,00 | € 3,00 | |
1.2.2 | Onverminderd het bepaalde in hoofdstuk 1.1 bedraagt de belasting voor he top aanvraag inzamelen van grove huishoudelijke afvalstoffen: per aanvraag: | € 25,00 | |
1.2.3 | Onverminderd het bepaalde in 1.2.1 indien: | ||
1.2.3.1 | het grove huishoudelijk afval valt binnen de maten lengte 160 cm x breedte 90 cm x hoogte 90 cm per kilogram | € 0,12 | |
1.2.3.2 | de omvang van het grove huishoudelijk afval groter is dan de maten lengte 160 cm x breedte 90 cm x hoogte 90 cm per stuk | € 15,00 |
Hoofdstuk 2 Maatstaven en jaarlijkse tarieven reinigingsrechten
2.1. | Het recht bedraagt per belastingtijdvak voor het: | |
2.1.1 | verwijderen van bedrijfsafval, voor elke per ophaalbeurt te verwijderen hoeveelheid van maximaal 140 liter restafval en 140 liter gft-afval | € 36,33 |
2.1.2 | inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen indien daarvoor geen belasting wordt geheven bedoeld in artikel 3, van de verordening, voor elke per ophaalbeurt in te zamelen hoeveelheid van maximaal 140 liter restafval en 140 liter gft-afval: | € 36,33 |
2.2 | Onverminderd het bepaalde in hoofdstuk 2.1. bedraagt de belasting per lediging van een: | |
2.2.2.1 | emmer van 25 liter, bestemd voor gft-afval | € 0,25 |
2.2.2.2 | emmer van 40 liter, bestemd voor restafval | € 1,87 |
2.2.2.3 | container van 80 liter, bestemd voor gft-afval | € 0,62 |
2.2.2.4 | container van 80 liter, bestemd voor restafval | € 4,25 |
2.2.2.5 | container van 140 liter, bestemd voor gft-afval | € 0,98 |
2.2.2.6 | container van 140 liter, bestemd voor restval | € 6,80 |