Organisatie | Heiloo |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Parkeerfondsverordening |
Citeertitel | Parkeerfondsverordening |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp | Parkeerbeleid |
Geen.
Onbekend.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
20-05-2010 | nieuwe regeling | 10-05-2010 Onbekend. | 10-6240 |
Het parkeerfonds heeft tot doel om te zorgen voor voldoende parkeerplaatsen, ook als dit binnen een bouwplan niet past. Bij bouwplannen of wijzigingen van de bestemming worden initiatiefnemers geacht om op eigen terrein voldoende parkeerplaatsen te realiseren. Als hieraan niet kan worden voldaan, kan onder voorwaarden vrijstelling worden verleend. Aan deze vrijstelling is een financiële verplichting gekoppeld, de zogenaamde afkoopregeling. Met deze financiële verplichting wordt de gemeente Heiloo in staat gesteld alsnog het benodigde aantal parkeerplaatsen op een alternatieve locatie te realiseren of onderhoud aan te plegen.
Artikel 5 Hoogte bijdrage aan het parkeerfonds
Het aantal parkeerplaatsen waarvoor een storting in het parkeerfonds verschuldigd is zal worden vastgesteld door het aantal op eigen terrein gerealiseerde of nog te realiseren parkeerplaatsen in mindering te brengen op de totale hoeveelheid voor het bouwplan te realiseren parkeerplaatsen (de parkeerplaatsverplichting).
Voor het bepalen van de te realiseren parkeercapaciteit worden de parkeernormen van de gemeente Heiloo gehanteerd. De gemeente Heiloo maakt hiervoor gebruik van de gemiddelde parkeerkencijfers voor weinig stedelijke gebieden van de CROW-uitgave ‘Aanbevelingen voor Verkeersvoorzieningen binnen de bebouwde kom 2004’(ASVV 2004).
Het bepaalde in lid 2 geldt voor nieuwe situaties en voor sloop/nieuwbouw onverkort. Bij verbouw en/of functiewijziging geldt het principe ‘oud voor nieuw’. In dat geval wordt de parkeereis alleen bepaald op basis van de toename van de brutovloeroppervlakte van de nieuwe functie. Dit betekent dat voor de bestaande functie(s) ervan uit gegaan wordt dat bestaande capaciteit is afgestemd op huidige/oude voorziening. Daarom leidt alleen de toename in brutovloeroppervlakte of in aantallen tot een nieuwe parkeereis. Het aantalbestaande parkeerplaatsen blijft gehandhaafd en wordt uitgebreid met de nieuwe parkeereis. Indien de herberekening leidt tot een negatief saldo, mag het negatief aantal parkeerplaatsen op eigen terrein in mindering worden gebracht.
In de onderstaande tabel zijn de tarieven voor de stortingen in het parkeerfonds opgenomen (prijspeil 2009).
Artikel 6 Uitgaven ten laste van het parkeerfonds
Ten laste van het parkeerfonds kunnen uitgaven worden gedaan die kunnen bijdragen aan het verbeteren van de openbare parkeercapaciteit en aan de uitbreiding van de openbare parkeercapaciteit. Hiervoor geldt de beperking dat hiervoor alleen gelden mogen worden ingezet die zijn ingebracht in het parkeerfonds op basis van artikel 4, sub b en c.
De particulier, natuurlijk persoon of rechtspersoon zijnde, verplicht zich door ondertekening van een privaatrechtelijke overeenkomst op basis van artikel 2.5.30 van de Bouwverordening gemeente Heiloo om een bedrag, te berekenen op grond van het bepaalde in artikel 5 van dit reglement, te storten in het parkeerfonds.
De gemeente Heiloo aanvaardt de onder artikel 7, lid 1 genoemde gelden en verplicht zich om binnen een periode van 10 jaar na dagtekening van de overeenkomst of datum van vrijstellingverlening:
Het uit artikel 5, lid 1 voortvloeiende aantal parkeerplaatsen aan te leggen binnen een straal van 500 meter, met het betreffende bouwinitiatief als middelpunt.