Organisatie | Meppel |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening op de uitgangspunten voor het financiële beleid, evenals de regels voor het financiële beheer en voor de inrichting van de financiële organisatie van de gemeente Meppel |
Citeertitel | Financiële verordening gemeente Meppel |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp | |
Externe bijlage | Bijlage 1 bij Financiële verordening gemeente Meppel |
Geen.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
24-04-2014 | 09-11-2017 | art. 5 | 23-01-2014 Elektronisch gemeenteblad, 23-04-2014 | 217936 | |
22-10-2010 | 24-04-2014 | nieuwe regeling | 21-10-2010 Geen. | 2010-11423 |
De raad van de gemeente Meppel;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 31 augustus 2010;
gelet op artikel 212 van de Gemeentewet en op het Besluit Begroting en Verantwoording Provincies en Gemeenten (BBV);
vast te stellen de: Verordening op de uitgangspunten voor het financiële beleid, evenals de regels voor het financiële beheer en voor de inrichting van de financiële organisatie van de gemeente Meppel
Hoofdstuk 1 Inleidende bepalingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
iedere organisatorische eenheid binnen de gemeentelijke organisatie met een eigen rechtstreekse verantwoordelijkheid aan de algemeen directeur (gemeentesecretaris):
het systematisch verzamelen, vastleggen, verwerken en verstrekken van informatie ten behoeve van het besturen, het functioneren en het beheersen van (onderdelen van) de organisatie van de gemeente Meppel.
Hoofdstuk 2 Begroting en verantwoording
Artikel 4 Kaders voor ontwerpbegroting
Het college biedt voor 15 juni aan de raad een nota aan met een voorstel voor het beleid en de financiële kaders van de ontwerpbegroting voor het volgende begrotingsjaar en de meerjarenraming. Nieuw beleid wordt afgewogen bij de behandeling van deze nota. De raad stelt de nota voor 15 juli vast.
Artikel 5 Autorisatie begroting en investeringskredieten en begrotingswijzigingen
Indien het college voorziet dat een geautoriseerd budget of investeringskrediet dreigt te worden overschreden, wordt dit door het college aan de raad gemeld. Het college voegt hierbij een voorstel voor wijziging van het budget of het investerings-krediet of een voorstel voor bijstelling van het beleid.
Een incidenteel budget groter dan € 10.000 voor een project waarvan de activiteiten nog niet of gedeeltelijk zijn uitgevoerd en dat past binnen het door de raad vast-gesteld beleid mag voor één jaar worden overgeheveld naar het nieuwe boekjaar. Het college verzoekt daartoe de raad uiterlijk begin januari van het volgende jaar het overgebleven bedrag toe te voegen aan een bestemmingsreserve onder opgave van de betreffende budgetten waarop het verzoek betrekking heeft en de redenen van het verzoek. Het budget wordt in het volgend jaar bij begrotingswijziging op de begroting gebracht waarbij de onttrekking aan de reserve als dekking dient.
Artikel 6 Tussentijdse rapportage
De bestuursrapportage bevat een uiteenzetting over:
a. de beleidsrealisatie per programma;
b. de realisatie van de projecten;
c. de gewijzigde ontwikkelingen in de paragrafen;
d. een financieel overzicht van de afwijkingen van de baten en lasten, investeringen,
reserves en zonodig een voorstel tot wijziging van de begroting, waarbij de afwijkingen groter dan € 50.000 per geval worden toegelicht en de overige afwijkingen indien dit bestuurlijk of anderszins relevant is.
Het college informeert in ieder geval vooraf de raad en neemt pas een besluit,
nadat de raad in de gelegenheid is gesteld zijn wensen en bedenkingen ter kennis van het college te brengen voor zover het betreft niet bij de begroting geraamdeof anderszins vastgestelde afzonderlijke verplichtingen inzake:
a. aankoop van goederen en diensten groter dan € 10.000;
b. het verstrekken van leningen, waarborgen en garanties groter dan
Artikel 8 Waardering en afschrijving vaste activa
Materiële vaste activa met economisch nut worden op basis van de verwachte toekomstige gebruiksduur lineair afgeschreven in het aantal jaren dat is vermeld in de “Tabel afschrijvingstermijnen vaste activa Gemeente Meppel”, die als bijlage bij deze verordening is gevoegd, tenzij de raad anders beslist.
Voor vaste activa die bestaan uit een samenstel van investeringen van in totaal groter dan € 5 miljoen wordt de componentenmethode toegepast, tenzij de raad anders besluit. Voor de afschrijvingstermijnen worden de in lid 3 genoemde bijlage vermelde termijnen per component gehanteerd, tenzij bij raadsbesluit hiervan is afgeweken.
Aankoop en vervaardiging van activa met een meerjarig maatschappelijk nut worden onder aftrek van bijdragen van derden en bestemmingsreserves ten laste van de exploitatie gebracht, tenzij de raad besluit de uitgaaf te activeren. In geval van activering wordt het actief lineair afgeschreven in een maximaal aantal termijnen zoals opgenomen in de bijlage, genoemd in lid 3.
Artikel 9 Waardering debiteuren en overige vorderingen
Voor openstaande vorderingen, gesplitst naar publiekrechtelijke en privaatrechtelijke vorderingen, wordt een voorziening wegens oninbaarheid gevormd ter grootte van:
a. vorderingen 3 jaar en ouder: 100 %
Artikel 11 Kostprijsberekening
Voor het bepalen van de geraamde kostprijs van goederen, werken en diensten hanteert het college een systeem van kostentoerekening. Bij de kostentoerekening worden naast de directe kosten alleen die indirecte kosten betrokken, die recht-streeks samenhangen met de betreffende door de gemeente geleverde prestaties.
Artikel 13 Financieringsfunctie
Uitgangspunten voor de financieringsfunctie zijn:
a. de gemeente voert een zorgvuldig financieringsbeheer, waarbij
b. de gemeente voert het financieringsbeleid uitsluitend uit in dienst van de
publieke taak, waarbij tot de publieke taak niet wordt gerekend het
aantrekken en uitzetten van middelen met als doel het genereren van
De financieringsfunctie is gericht op:
a. het verzekeren van duurzame toegang tot financiële markten tegen acceptabele condities;
b. het beschermen van vermogens- en (rente-)resultaten van de gemeente tegen ongewenste financiële risico’s;
c. het minimaliseren van de interne verwerkingskosten en externe kosten bij het beheren van de geldstromen en financiële posities;
d. het optimaliseren van de renteresultaten binnen de gestelde kaders, limieten en richtlijnen.
In het financieringsstatuut worden tenminste nadere regels opgenomen over de
a. het aantrekken en uitzetten van financiële middelen;
b. de duurzame toegang tot financiële markten;
c. het beheersen van de financiële risico’s;
d. de interne verwerkingskosten en externe kosten bij het beheren van de
Artikel 14 Financiële kaderstelling
In een Nota Financieel beleid en/of in afzonderlijke nota’s legt de Raad kaderstellend, op voorstel van het college, de algemene uitgangspunten en beleidslijnen vast voor het beleid met betrekking tot in elk geval:
Artikel 15 Begrotingsparagrafen
In de verplichte paragrafen en in de paragraaf subsidies stelt de raad, op voorstel van het college, jaarlijks in de begroting de beleidslijnen vast met betrekking tot relevante beheersmatige aspecten, en de lokale heffingen. Hierbij wordt zo veel mogelijk de samenhang aangegeven met de betreffende budgetten en jaardoelen in de programma’s.
Hoofdstuk 4 Financieel beheer en interne controle
De administratie is zodanig van opzet en werking, dat zij dienstbaar is voor:
a. het sturen en het beheersen van activiteiten en processen in de gemeente
als geheel en in de afdelingen;
b. het verstrekken van informatie over ontwikkelingen in de omvang van
activa met economisch nut, activa met maatschappelijk nut, voorraden,
vorderingen, schulden, contracten;
c. het verschaffen van informatie over uitputting van de toegekende
budgetten en investeringskredieten en voor het maken van
d. het verschaffen van informatie over indicatoren met betrekking tot de
gemeentelijke productie van goederen en diensten en de maatschappelijke
effecten van het gemeentelijke beleid;
e. het afleggen van verantwoording over de rechtmatigheid, de doelmatigheid
en de doeltreffendheid van het gevoerde bestuur in relatie tot de gestelde
beleidsdoelen, de begroting en relevante wet- en regelgeving;
f. de controle van de registratie van gegevens als zodanig en van de daaraan ontleende informatie, alsmede voor de controle op de rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid van het gevoerde bestuur in relatie tot de gestelde beleidsdoelen, de begroting en relevante wet- en regelgeving.
Het college zorgt voor de jaarlijkse interne toetsing van de getrouwheid van de informatieverstrekking en de rechtmatigheid van de beheershandelingen. Bij afwijkingen neemt het college maatregelen tot herstel. Deze interne controle is mede gericht op het getrouwe beeld van de jaarrekening en de rechtmatigheid van de baten en lasten en de balansmutaties.
Hoofdstuk 5 Financiële organisatie
Artikel 19 Financiële organisatie
Het college zorgt voor en legt vast:
a. een eenduidige indeling van de gemeentelijke organisatie en een
eenduidige toewijzing van de gemeentelijke taken aan de afdelingen;
b. een adequate scheiding van taken, functies, bevoegdheden,
verantwoordelijkheden, zodat aan de eisen van interne controle wordt
voldaan en de betrouwbaarheid van de verstrekte informatie aan beleids-
en beheersorganen is gewaarborgd;
c. de verlening van mandaten en volmachten voor het aangaan van
verplichtingen ten laste van de toegekende budgetten en
d. de regels voor taken en bevoegdheden, de verantwoordingsrelaties en de
bijbehorende informatievoorziening van de financieringsfunctie;
e. de te maken afspraken met de afdelingen over de te leveren prestaties, de
daarvoor beschikbare middelen en de wijze en frequentie van rapportage over de voortgang van de activiteiten en uitputting van middelen;
f. de kostenverdeelsleutels voor het eenduidig toewijzen van de lasten en
baten aan de producten van de productraming en de productrealisatie.