Organisatie | Meppel |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Nota financieel beleid |
Citeertitel | Nota financieel beleid |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | Financiën en economie |
geen
Algemene wet bestuursrecht, art. 4:81
geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
03-07-2007 | 15-04-2014 | nieuwe regeling | 03-07-2007
| 2007-10013 |
Bijlage 1 Overzicht actiepunten nota financieel beleid 2007
1. actualiseren van de financiële beheersverordening ex art 212
2. in de begroting en de rekening een overzicht opnemen van de onderdelen uit de beheersverordening die nog niet op orde zijn en die op orde zijn gebracht.
3. Uniformeren tussentijdse managementrapportages (2007 en 2008)
4. Uniformeren opmaak voor afdelingsplannen
5. Processen voor jaarrekening, 1e marap/berap en perspectiefnota beter op elkaar afstemmen
6. Aan de raad voorstellen om bij het vaststellen van een incidenteel budget voor een éénmalig project, er tevens mee in te stemmen dat het budget voor nog niet uitgevoerd werk één jaar mag worden overgeheveld naar het nieuwe boekjaar, mits het project nog actueel is..
Opnemen in raadbesluit bij deze nota
7. opstellen (afronden) van het handboek grondexploitatie waarin ook de financiële beleidsuitgangspunten worden vastgelegd voor de bestaande en toekomstige grondvoorraad en de hierin vastgelegde of vast te leggen financiële middelen.
9. Jaarlijks opstellen van een bijgestelde raming van de verschillende complexen grondexploitatie (vertrouwelijk).
10. Opstellen standaardberekening voor iedere heffing; deze jaarlijks actualiseren als bijlage bij de productenraming (vaststelling college) en de samenvattende resultaten opnemen in de paragraaf lokale heffingen. In het bijzonder aandacht voor bedrijfsafval.
In begr 08 (PUZA, vakafdeling)
11. uitwerken richtlijnen voor nieuwe (wel of niet marktconforme) huurtarieven en voor de berekening van verhuurtarieven van sportaccommodaties, muziekschool en multifunctionele gebouwen, waarbij ook een relatie wordt gelegd met de gemaakte kosten en het subsidie-instrumentarium.
12. Administratief beheer van alle geldleningen centraal bij één (financiële) functionaris onderbrengen, rekening houdend met functiescheiding..
13. Opnieuw vaststellen van de verdeelsleutels voor de interne producten aan de externe producten en afdelingskostenplaatsen, deze verdeelsleutel jaarlijks actualiseren en vastleggen in een bijlage bij de productenraming.
14. Uitwerken hoe bij declarabele projecten duidelijk onderscheid kan worden gemaakt in interne producten en afdelingskostenplaatsen, waarbij voor alle afdelingen(óók voor BMO en FO) dezelfde systematiek van urendoorbelasting wordt gehanteerd.
15. Vastleggen hoe de niet-compensabele BTW uiteindelijk via mengpercentages wordt verdeeld over de producten en projecten. Jaarlijks actualiseren als bijlage bij de productenraming.
16. Ontwikkelen organisatiebrede richtlijnen voor de centrale tijdregistratie en de financiële doorbelasting van de uurkosten van eigen personeel en ingehuurd personeel.
17. Bij de uitwerking van de begroting 2008 ontwikkelen van nieuwe berekeningswijze voor de uurtarieven, waarin zo mogelijk onderscheid wordt gemaakt in salarisgroep en binnendienst/ buitendienst;
18. verbeterslag werkwijze urenboeking en urendoorberekening;
19. in de urenbegroting onderscheid maken in formatieuren voor regulier werk en formatie die kan worden doorberekend (aan projecten, aan tariefproducten of aan derden);
20. Standaardraming opzetten voor berekening productieve uren;.
21. Ontwikkelen format voor investeringskrediet, waarbij duidelijk wordt hoe eigen uurkosten en de externe kosten over de jaren worden verdeeld.
22. De hulpkostenplaats sportaccommodaties samenvoegen met het exploitatieproduct sportaccommodaties met tevens de interne verrekening tussen de producten sportaccommodaties en onderwijs vereenvoudigen.
23. Kostenplaats tractiekosten ombouwen tot kostenplaats wagenpark. Op die kostenplaats worden alle gemeentelijke voertuigen ondergebracht. Er wordt gewerkt met een beperkt aantal gedifferentieerde uurtarieven.
24. Keuzevoorstel aan de raad doen om het restant van de reserve CCM en de reserve Nieuwbouw Stadhuis toe te voegen aan de algemene reserve, ofwel deze reserves benutten voor balanssanering.
25. Raadsvoorstel uitwerken om kleine geactiveerde investeringen op te schonen.
26. in de nieuwe begroting en bestuursrapportages opnemen welk deel van de kapitaallasten naar verwachting incidenteel vrijvalt door vertragingen in de investeringen;
27. Nieuwe afschrijvingstermijnen en het afschrijvingsbeleid vastleggen in de te wijzigen financiële verordening ex artikel 212 gemeentewet.
28. opstellen van een meerjarig investeringsplan met onderscheid in incidentele en vervangingsinvestering en waarin ook meerjarig de kapitaallasten en de prijsindexering zijn opgenomen;
29. opstellen spelregels in de paragraaf onderhoud kapitaalgoederen hoe in de begroting wordt omgegaan met kapitaallasten in relatie tot de onderhoudskosten voor kapitaalgoederen.
30. Opstellen uitvoeringsplanning treasury, waarin rekening is gehouden met de pieken in de inkomsten en uitgaven en het meerjarige investeringsschema, inclusief uitgaven van gronden;
31. In de paragraaf financiering bij de begroting de verwachte financieringsbehoefte aangegeven en hoe dat zal worden ingevuld.
32. Bestaande reserves nader onderbouwen en beheren.
33. De berekening van het weerstandsvermogen en de toelichting daarop in de paragraaf weerstandsvemogen geleidelijk uitbreiden tot een systeem van risicomanagement.
34. Regelen van het structureel beheer van reserves en voorzieningen
35. Opstellen van een nota inventarisatie en opschoning voorzieningen
36. Onderbouwing van het financieringstekort, de renteberekening en het financieringstekort/ overschot opnemen in de paragraaf financiering en in de productenraming;
37. Bij de opstelling van de perspectiefnota en de begroting afwegen welk deel van de reserve vrij inzetbaar moet blijven en waarvan (na bestemming) de rente moet worden toegevoegd aan de reserves.
38. De raad voorstellen nieuwe beleidsafspraken over geldverstrekkingen en garantiestellingen vast te stellen en de verouderde nota gemeentelijke financiële medewerkingen (uit 1994) in te trekken.
39. Notitie opstellen over hypothecaire geldleningen aan ambtenaren.
40. Opstellen van een inventarisatie van de arbeidskosten gerelateerde verplichtingen en nagaan of de getroffen voorziening toereikend is.
41. Aanpassen financiële administratie zodat de informatie aan derden ieder kwartaal snel, goed en betrouwbaar kan worden opgeleverd.
42. Opstellen van duidelijke richtlijnen voor uniform grootboekbeheer met verduidelijking van de naamgevingen, het omgaan met verschillen op tussenrekeningen en duidelijke voorschriften voor het aanleveren van gewone en memoboekingen .
43. Inventariseren van de gemeentelijke bezittingen die niet op de balans zijn geactiveerd en dit opnemen in de bezittingenregistratie (als onderdeel van de activamodule)
Relevante bestaande verordeningen en beleidsnota’s
Zie voor actuele stand en voor exacte omschrijving http://www.meppel.digitalebalie.nl/
Financiële beheersverordening, ex artikel 212
Aanpassing gewenst, o.a. ivm afschrijvingsbeleid
Controleverordening, ex artikel 213
Verordening onderzoeken doelmatigheid en doeltreffendheid, ex artikel 213a
Budgethoudersregeling gemeente Meppel 2006
Wordt momenteel geactualiseerd
Algemene subsidieverordening Meppel
Diverse subsidieverordeningen en beleidsregels welzijnssubsidies
Veelal verouderd, heroverwegen
Diverse verordeningen voor heffing en invordering van belastingen en leges
Overwegen om tarieven te vereenvoudigen
Instructie voor kassiers en voor comptabele
Financieringsregeling huisvesting ambtenaren
Notitie reserves en weerstandsvermogen (2006)
Jaarlijks bijstellen en resultaten in jaarrekening opnemen
Tussenrapportage kostendekkendheid tarieven (intern stuk van 8 december 2004)
Notitie kredieten (intern stuk van begin 2007)
Nota gemeentelijke financiële medewerkingen
Laten intrekken door raad en aangepaste
beleidsregels laten vaststellen
Inkoop- en aanbestedingsbesluit 2006
Algemene en aanvullende inkoopvoorwaarden
Audit financiële processen (ivm rechtmatigheid)
Overzicht afschrijvingstermijnen
Conform financiële beheersverordening ex artikel 212
Kosten onderzoek en ontwikkeling (immateriële vaste activa)
Overwegen om termijn aan te passen
nieuwbouw woonruimten, bedrijfsgebouwen, (permanente bouw)
renovatie, restauratie, aankoop woonruimten en bedrijfsgebouwen
Renovatie, restauratie en aankoop van bedrijfsgebouwen en woonruimten
Nieuwbouw bedrijfsgebouwen en woonruimten (semi permanent)
Vervanging daken en dakbedekkingen
technische installaties bedrijfsgebouwen (lift, cv)
Veiligheidsvoorzieningen bedrijfsgebouwen, telefooninstallaties, kantoormeubilair, school-meubilair, aanleg tijdelijke terreinwerken
Bouw tijdelijke bedrijfsgebouwen
Zware transportmiddelen (tractoren, vuilniswagens, sneeuwploegen, schaftwagens, maaimachines)
Aanhangwagens, schuiten, lichte bedrijfsvoertuigen en PC’s
Overwegen om termijn aan te passen
Nieuwe afspraak (nog niet in financiële beheersverordening opgenomen):
Investeringen in de openbare ruimte worden (na verrekening met de bestemmingsreserve en onder aftrek van bijdragen van derden) op de balans geactiveerd tegen maximaal de volgende afschrijvingstermijnen. Dit is in overeenstemming met de gangbare berekeningswijze.
- 15 jaar aanleg en reconstructie wegen
- 25 jaar herinrichting parken
- 40 jaar betonnen/ijzeren bruggen en viaducten