Organisatie | Wassenaar |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening cliëntenparticipatie WsW gemeente Wassenaar |
Citeertitel | Verordening cliëntenparticipatie WsW gemeente Wassenaar |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
Wet sociale werkvoorziening, artikel 3, lid 2
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-07-2008 | Nieuw | 13-05-2008 Onbekend | 08043 |
Het periodiek overleg geeft gevraagd en ongevraagd advies aan het Dagelijks Bestuur. De advisering heeft betrekking op de voorbereiding, vaststelling en uitvoering van het Wswbeleid
als mede over nieuwe regelingen dan wel voornemens daartoe (zowel landelijk als lokaal) en organisatorische veranderingen voor zover deze gevolgen hebben voor de geïndiceerden. Een verzoek om advies wordt tijdig gevraagd.
Het periodiek overleg bestaat uit maximaal 9 leden en wordt ondersteund door een onafhankelijk voorzitter en een secretaris. Leden kunnen alleen geïndiceerden of hun wettelijk vertegenwoordigers zijn. Als de indicatie wordt beëindigd, kan hij/zij of diens vertegenwoordiger nog maximaal 3 maanden lid blijven.
Bij een vacature wordt een geïndiceerde of zijn wettelijk vertegenwoordiger, met in achtneming van lid 2, door de leden of de secretaris voorgedragen. Voordracht vindt plaats vanuit een eventuele wachtlijst van kandidaten die hebben aangegeven belangstelling te
hebben voor deelname aan het periodiek overleg, na actieve werving onder de geïndiceerden of na spontane melding.
Het Dagelijks Bestuur benoemt op voordracht van het periodiek overleg de voorzitter. De voorzitter van het periodiek overleg is een onafhankelijk persoon. De voorzitter is geen geïndiceerde en geen medewerker van een van de deelnemende gemeenten of het
werkvoorzieningschap. Tot de taken van de voorzitter behoren het leiden van de vergaderingen, het ondertekenen van de uitgaande post en het vertegenwoordigen van het periodiek overleg naar buiten.
Artikel 6 Zittingsduur en schorsing van leden
Tot schorsing van een lid dan wel de wettelijk vertegenwoordiger wordt overgegaan indien het lid handelt in strijd met deze verordening, herhaaldelijk verwijtbaar verzuimt deel te nemen aan vergaderingen, spreekt namens het periodiek overleg zonder een machtiging
daartoe, bij schending van de expliciet afgesproken geheimhouding of bij herhaaldelijke verstoring van de vergaderorde.
Artikel 7 Facilitering en Informatie
Het Dagelijks Bestuur voorziet de leden van het periodiek overleg van de benodigde informatie om naar behoren te kunnen deelnemen aan het overleg. Het betreft hier de informatie die noodzakelijk is om beleid en uitvoering te begrijpen en om ontwikkelingen en wijzigingen te kunnen volgen. De informatie wordt desgevraagd in speciale leesvorm aangeleverd.
De Wsw-geïndiceerde staat centraal in de uitvoering van de nieuwe Wet sociale werkvoorziening
(Wsw). Om die reden vindt de wetgever cliëntenparticipatie belangrijk en onmisbaar. In de Wsw
is daarom geregeld dat de gemeenteraad bij verordening regels stelt over de manier waarop Wswgerechtigden door middel van periodiek overleg betrokken worden bij de uitvoering van de Wsw.
Bij cliëntenparticipatie gaat het om belangenbehartiging in algemene zin en de mogelijkheid om,
gevraagd en ongevraagd, het Dagelijks Bestuur van adviezen te voorzien. Het gaat nadrukkelijk
om de groep inwoners met een Wsw-indicatie en niet om individuele belangenbehartiging.
Het is de intentie om geïndiceerden te betrekken bij de voorbereiding van beleid, maar ook bij
kaderstelling door de gemeenteraad. Het beleidsterrein voor advisering omvat in ieder geval de
Wsw-inrichting en -uitvoering op lokaal niveau. Het advies kan gaan over de volgende onderwerpen:
Daarbij is het van belang om bij de verwachtingen en de facilitering van de doelgroep rekening te
houden met de (fysieke) capaciteit van de deelnemers aan het overleg.
Het doel van cliëntenparticipatie in de Wsw is om, vanuit verschillende klantinvalshoeken, tot
breed gedragen adviezen te komen. De gemeente heeft alle ruimte om een vorm te kiezen die past
bij de lokale situatie. Vanwege de Regeling werkvoorzieningsschap Kust-, Duin- en Bollen-streek
(GR KDB) sluit een regionale vorm van cliëntenparticipatie het best aan bij de lokale situatie. De
collegebevoegdheid van de aan de Regeling deelnemende gemeenten is overgedra-gen aan de GR
De GR KDB zal de verordening verder nader uitwerken in een reglement. De verordening bevat
de hoofdlijnen en de wettelijk vereiste artikelen. Omdat de advisering van cliëntenparticipatie
zich richt op het Dagelijks Bestuur gaat een door het Dagelijks Bestuur vast te stellen reglement
nader in op zaken als de samenstelling van de deelnemers, de exacte wijze van werven en
selecteren en de frequentie van overleg.
Cliëntenparticipatie in de Wsw moet vooral een medium zijn voor Wsw-geïndiceerden zelf. Het
periodiek overleg geeft inhoud aan belangenbehartiging in algemene zin en de mogelijkheid om
het Dagelijks Bestuur gevraagd en ongevraagd van adviezen te voorzien. Gezien het adviesrecht
en de daarvoor vereiste capaciteiten van de leden zal de geschiktheid van deelnemers bij de
werving en selectie een doorslaggevende rol spelen. Het in artikel 3 lid 3 genoemde begrip
‘tijdig’ betekent: dat het advies op een zodanig tijdstip moet worden gevraagd, dat het
van wezenlijke invloed kan zijn op het te nemen besluit.
Dit artikel regelt de gang van zaken met betrekking tot de overlegvergadering.
In lid 6 wordt geregeld dat het college de ingezeten geïndiceerde of zijn wettelijk
vertegenwoordiger kan verzoeken deel te nemen aan lokale participatieplatformen. Het college
kan van dit artikel gebruik maken wanneer er specifiek lokale beleidswijzigingen zijn, die niet
door de GR KDB worden voorbereid. Het WMO of WWB platform zijn voorbeelden van
participatieplatformen waarbij aangesloten kan worden.
Het Dagelijks Bestuur draagt zorg voor de werving en selectie van geïndiceerden voor het voeren
van periodiek overleg. Daarbij wordt gestreefd naar een evenwichtige afspiegeling van de aan de
Regeling deelnemende gemeenten en de verhouding van werknemers en mensen op de wachtlijst.
Deelname van wettelijke vertegenwoordigers van geïndiceerden mag de inbreng van geïndiceerden
zelf niet overheersen. Zij zullen moeten kunnen aantonen dat ze een Wsw-geïndiceerde
vertegenwoordigen en dat ze daarmee regelmatig contact hebben. Het Dagelijks Bestuur stelt zo
nodig nadere regels met betrekking tot deelname.
Artikel 6 – Zittingsduur en schorsing van leden
Dit artikel is bedoeld om duidelijkheid te verschaffen over aftreden en zittingsduur.
Artikel 7 - Facilitering en informatie
Dit artikel draagt het Dagelijks Bestuur op om de deelnemers aan het overleg te voorzien van de
voor hun taak benodigde informatie. Het Dagelijks Bestuur bepaalt zelf de wijze waarop dit
gebeurt. Indien het Dagelijks Bestuur wordt verzocht om de informatie in speciale (lees)vorm aan
te leveren dan zal zij, indien redelijkerwijs mogelijk, aan dit verzoek voldoen.
Voorts regelt dit artikel dat middelen zodanig ter beschikking kunnen worden gesteld dat deelnemers redelijkerwijs in staat kunnen worden geacht de algemene belangen van Wsw-geïndiceerden te behartigen.
Dit artikel bepaalt dat jaarlijks verslag door het periodiek overleg moet worden uitgebracht en dat
iedere twee jaar geëvalueerd wordt. Hiermee wordt het functioneren van het periodiek overleg
transparant gemaakt en wordt periodiek bekeken of aanpassingen dan wel bijstellingen nodig zijn.
Met dit artikel wordt verder de bescherming van een lid van het periodiek overleg nog eens extra
gewaarborgd en wordt bij geschillen voorgeschreven dat het Dagelijks Bestuur wordt ingeschakeld.