Organisatie | Den Helder |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening VROM-Starterslening Den Helder |
Citeertitel | Verordening VROM-Starterslening Den Helder |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | volkshuisvesting en woningbouw |
Eigen onderwerp |
Geen
Gemeentewet, artikel 147 en 149
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-02-2010 | 21-01-2020 | Nieuwe regeling | 12-10-2009 Stadsnieuws, 2010, 4 | RB09.0124 | |
01-02-2010 | 21-01-2020 | Nieuwe regeling | 12-10-2009 Stadsnieuws 2010, 4 | RB09.0124 |
Hoofdstuk 1 - Begripsbepalingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
Gemeenterekening VROM-Starterslening: de rekening die de gemeente bij SVn aanhoudt en waaruit op grond van de deelnemingsovereenkomst met SVn, VROM-Startersleningen kunnen worden toegekend en waarin, voor wat betreft het gemeentelijk leningdeel, rente en de aflossingen over deze leningen worden teruggestort.
Huishouden: de aanvrager dan wel de aanvrager en zijn niet duurzaam gescheiden levende echtgenoot of geregistreerd partner, die een gezamenlijke huishouding zal - dan wel zullen - gaan voeren in de aan te kopen woning, niet zijnde kinderen of pleegkinderen; er kunnen niet meer dan twee personen tot het aldus gedefinieerde huishouden behoren.
Hoofdstuk 2 - Algemene bepalingen
Op deze verordening is de deelnemingsovereenkomst tussen de gemeente Den Helder en de SVn van toepassing.
Hoofdstuk 6 - Slot- en overgangsbepalingen
Indien vanwege bijzondere omstandigheden een strikte toepassing van het bepaalde in deze verordening naar het oordeel van burgemeester en wethouders zou leiden tot een onredelijke beslissing, kunnen burgemeester en wethouders afwijken van het bepaalde in deze verordening.
Aldus besloten in de raadsvergadering van 12 oktober 2009
Ir. C. Vriesman, voorzitter
Mr. drs. M. Huisman, griffier
TOELICHTING OP DE VER0RDENIN6 VROM-STARTERSLENING DEN HELDER.
Hoofdstuk 1 - Begripsbepalingen
c: De VROM-Starterslening wordt voor minimaal 50% gefinancierd vanuit de gemeente. Dit is inclusief het aandeel van Woningstichting Den Helder. De gemeente stort haar aandeel op een speciale bankrekening dat de gemeente bij SVn aanhoudt. De resterende 50% wordt gefinancierd
via het VROM Rentedekkingsfonds.
d/h: Het ministerie van VROM verstaat onder een starter op de koopwoningmarkt iemand die:
Dit is niet leeftijdsgebonden, het kan een jongere te zijn, maar ook een vijftigplusser, die zijn huurwoning koopt en - afhankelijk van zijn inkomen - in aanmerking komt voor de VROM- Starterslening. In artikel 6 wordt nader bepaald wat het toepassingsbereik is.
Hoofdstuk 2 - Algemene bepalingen
In artikel 6, lid 1, sub a, bepaalt de gemeente de doelgroep die gebruik kan maken van de VROMStarterslening en in artikel 6, lid 1, sub b, bepaalt de gemeente het marktsegment waarop de lening van toepassing is.
De leningen worden voor minimaal 50% van de hoofdsom gefinancierd vanuit een Gemeenterekening VROM-Starterslening, die de gemeente heeft ingericht bij SVn en voor maximaal 50% van de hoofdsom VROM-Starterslening door SVn.
Om aanspraak te kunnen maken op de VROM-Starterslening heeft de gemeente een deelnemingsovereenkomst met SVn gesloten. Deze deelnemingsovereenkomst biedt gemeenten de mogelijkheid om gebruik te maken van de producten van SVn. In de Informatiemap van SVn is het
totale assortiment aan stimuleringsleningen opgenomen, waaronder de VROM-Starterslening. Met het sluiten van de deelnemingsovereenkomst zijn tevens de productspecificaties en Procedures en Gemeentelijke Uitvoeringsregels VROM-Starterslening van toepassing. Deze maken deel uit van de SVn Informatiemap.
In beginsel ligt de bevoegdheid om VROM-Startersleningen te verstrekken bij de gemeenteraad. Middels dit artikel delegeert de gemeenteraad de bevoegdheden aan het college van burgemeester en wethouders.
1. Het college heeft op basis van dit artikel als dagelijks bestuur de bevoegdheid op de individuele aanvragen te beslissen. Het college toetst aan de hand van artikel 6 van deze verordening, of aanvrager in aanmerking komt voor een VROM-Starterslening.
2. Het college heeft besloten de startersleningen in de wijk Nieuw Den Helder meer impuls te geven.
3. SVn toetst op basis van de gemeentelijke uitvoeringsregels VROM-Starterslening de aanvragen VROM-Starterslening op financiele aspecten en de overige voorwaarden en brengt aan de gemeente advies uit over de hoogte van de VROM-Starterslening. De maximale hoogte van de
Starterslening is afhankelijk van het inkomen van het huishouden. Het college heeft de bevoegdheid om over de hoogte van de lening te beslissen en deelt dit met een toewijzingsbesluit mee aan de aanvrager. De gemeente mag gemotiveerd van het advies van SVn afwijken, mocht het college hier aanleiding toe zien.
4. Het ministerie van VROM heeft bepaald, dat een VROM-Starterslening maximaal 20% van de verwervingskosten mag bedragen. De gemeente Den Helder heeft de hoofdsom van de VROM-Starterslening gemaximeerd op
€ 40.000 voor woningen in de wijk Nieuw Den Helder en € 35.000 in de overige wijken van Den Helder.
5. Het ministerie van VROM heeft bepaald, dat de VROM-Starterslening niet mag worden verstrekt indien ook de Koopsubsidie BEW+ is toegekend. Dit wordt stapeling genoemd. Andere financiële regelingen, zoals koopgarant en koopcomfort, zijn wel toegestaan. Mocht de gemeente ook rekening willen houden met toegekende andere financiele regelingen, dan kan zij dat in beleidsregels vastleggen.
6. Het ministerie van VROM heeft bepaald, dat op de VROM-Starterslening Nationale Hypotheek Garantie (NHG) van toepassing moet zijn.
7. Ook de eerste hypotheek dient met NHG te worden verstrekt, om in aanmerking te komen voor een VROM-Starterslening. Het Waarborgfonds Eigen Woningen (WEW) staat dan borg voor de betaling van rente en aflossing van zowel de 1e hypotheek van de bancaire instelling, als de
8. Op grond van de discretionaire beschikkingsbevoegdheid mag het college in navolging van artikel 4:38 tot en met 4:40 van de Algemene wet bestuursrecht aan een begunstigende beschikking voorschriften verbinden, ofwel aan de leningnemer verplichtingen opleggen, om het doel van de
toegekende Starterslening te verwezenlijken.
1. De gemeenteraad legt jaarlijks tot driejaarlijks vast hoeveel besteed mag worden aan de VROM-Starterslening en het college van burgemeester en wethouders maakt jaarlijks het vastgestelde bedrag over op de gemeenterekening VROM-Starterslening bij SVn. Hiervoor moet in de begroting (jaarlijks) een budget worden gereserveerd voor de VROM-Startersleningen. Een vastgesteld budget waarborgt de rechtszekerheid en begrotingsdiscipline. Het is aan de gemeente om de hoogte van het budget te bepalen. De VROM-Starterslening is zo ingericht, dat de starter in de eerste drie jaar geen rente en aflossing hoeft te betalen. Dat betekent, dat de gemeenterekening bij SVn, die als revolverend fonds door de rente en aflossing in stand gehouden wordt, in de eerste drie jaar niet gevoed wordt door rente en aflossing. De gemeente Den Helder heeft het budget voor een jaar vastgesteld.
2. Het vaststellen van een budget maakt het noodzakelijk, dat de aanvragen voor de VROM-Starterslening in volgorde van binnenkomst van het volledig ingevulde aanvraagformulier bij SVn worden afgehandeld. Hierbij geldt het principe 'op is op'. Op het moment dat er geen geld meer beschikbaar is vanuit het VROM Rentedekkingsfonds voor het verstrekken van een VROM-Starterslening, komen de aanvragen voor 100% ten laste van de Gemeenterekening VROM-Starterslening. Zodra ook de Gemeenterekening VROM-Starterslening is uitgeput, dienen de binnenkomende aanvragen te worden afgewezen.
Hoofdstuk 3 - Toepassingsbereik
In dit artikel wordt het toepassingsbereik van de verordening VROM-Starterslening bepaald. Het bepalen van het toepassingsbereik van de verordening heeft betrekking op enerzijds de doelgroep van de regeling (artikel 6, lid 1, sub a) en het marktsegment waarop de regeling van toepassing is (artikel 6, lid 1, sub b). In het bepalen van de doelgroep en het marktsegment heeft de gemeente volledige keuzevrijheid en kan inspelen en afstemmen op het lokale huisvestingsbeleid.
De gemeente Den Helder kiest voor een brede doelgroep, die woonachtig is in Nederland, voor het eerst een koopwoning wil verwerven en dat van plan is in de gemeente Den Helder. De gemeente Den Helder maakt geen differentiatie tussen zelfstandig wonende en inwonende starters. De VROM-Starterslening beoogt in dit geval de stap van een huurwoning naar een koopwoning te vergemakkelijken en de doorstroming in de huursectorte bevorderen.
Hoofdstuk 4 - Aanvraag en toekenning
In dit artikel regelt de gemeente de afhandeling van de aanvragen. Uitsluitend belanghebbenden kunnen een aanvraag indienen. Gemeenten hebben geen verplichting om verzoeken van niet-belanghebbenden te behandelen. Door eerst te toetsen of de verzoeker binnen het toepassingsbereik van artikel 6 past, wordt voorkomen dat personen die niet hierbinnen vallen (zgn. niet- belanghebbenden) een niet ontvankelijke aanvraag zullen indienen.
1.De belanghebbende kan een op naam gesteld aanvraagformulier bij de ge meente ophalen, mits de aanvrager de volgende stukken kan voorleggen:
De gemeente toetst het ingevulde aanvraagformulier en de bijbehorende bewijsstukken aan de Gemeentelijke basisadministratie en de gemeentelijke verordening VROM-Starterslening en reikt het aanvraagformulier uit aan de aanvrager, voorzien van een gemeentelijke toetsingsverklaring.
Het is gebruikelijk, dat de aanvraagformulieren alleen door de gemeente aan belanghebbenden worden uitgereikt. Uitzondering kan zijn als de VROM-Starterslening alleen van toepassing is voor een specifiek nieuwbouwproject. In dat geval kan de gemeente ervoor kiezen om de
verkopende makelaar de aanvraagformulieren aan de belanghebbenden te laten verstrekken.
Het college verstrekt belanghebbende het op diens naam gestelde aanvraagformulier direct na diens verzoek om dat formulier en binnen een termijn van ten hoogste vijf werkdagen na de
gemeentelijke toetsing van het aanvraagformulier. Daarbij houdt het college rekening met ontbindende voorwaarden in de koopakte/koop-/aannemings-overeenkomst.
2. Na de toetsing door de gemeente en het verstrekken van het aanvraagformulier zendt de aanvrager het aanvraagformulier met de benodigde bescheiden naar SVn. Aan de hand van de gegevens doet SVN een krediettoets en bepaalt de hoogte van de VROM-Starterslening. Hierover brengt SVn advies uit aan de gemeente. Aan de hand hiervan stelt het college de hoogte van de individuele VROM-Starterslening vast in een toewijzingsbesluit. Hierbij worden de gemeentelijke uitvoeringsregels VROM-Starterslening gevolgd. Om te benadrukken dat er een nadrukkelijke verbinding ligt met de gemeentelijke uitvoeringsregels, is de verwijzing in dit artikel opgenomen.
SVn draagt zorg voor de verdere afhandeling van de aanvraag, als het gaat om het uitbrengen van de offerte, het verzorgen van het passeren van de hypotheekakte, het leningenbeheer, de incasso en de eventuele hertoetsingen.
3. Binnen het in artikel 6 genoemde toepassingsbereik heeft het college de bevoegdheid leningen toe te kennen. De toekenning gebeurt middels een toewijzingsbesluit, welke als een voorwaardelijke beschikking kan worden beschouwd, omdat de aanvrager voor het daadwerkelijk verkrijgen van de VROM-Starterslening aan de voorwaarden moet voldoen die vermeld staan in het toewijzingsbesluit. De gemeente dient in het toewijzingsbesluit in ieder geval het bedrag, de looptijd, het rentepercentage en de leningvoorwaarden te vermelden.
Hoofdstuk 5 - Intrekken van de VROM-Starterslening
In dit artikel wordt bepaald wanneer het toewijzingsbesluit kan worden ingetrokken en hoe dat vorm gegeven wordt. Dit kan zowel onder opschortende als ontbindende voorwaarden gebeuren.
1.sub a: De VROM-Starterslening wordt ingetrokken, als niet is voldaan aan de voorwaarden die gesteld worden in het toewijzingsbesluit. Een van de opschortende voorwaarden is, dat de aanvrager binnen de in het toewijzingsbesluit gestelde termijn van vier weken met een mogelijke verlenging van twee weken de offerte van de tweede bancaire lening naar SVn stuurt. Doet de aanvrager dat niet dan komt het toewijzingsbesluit te vervallen.
1.sub b: Het toewijzingsbesluit kan ook worden ontbonden als de aanvrager onjuiste gegevens heeft verstrekt. Dit heeft betrekking op de algemene en specifieke voorwaarden die in de verordening zijn vastgesteld.
1. sub c: Het artikel spreekt voor zich.
2. Het artikel spreekt voor zich.
3. Het college kan (gedeeltelijk) afzien van sancties, als zij de belanghebbende verschoonbaar acht. Dit besluit valt onder de discretionaire beslissingsbevoegdheid van het college.
Hoofdstuk 6 - Slot- en overgangsbepalingen
Dit artikel bepaalt, dat het college in bijzondere gevallen kan afwijken van de bepalingen van deze verordening. Het gebruikmaken van dit artikel moet beschouwd worden als een uitzondering en niet als een regel. Het college moet in verband met precedentwerking dan ook duidelijk aangeven waarom
in een bepaalde situatie van de verordening wordt afgeweken.
1. De gemeente geeft in dit artikel aan, wanneer de onderliggende verordening in werking treedt.
2. Een aantal gemeenten maakt gebruik van de SVn Starterslening. Om aanspraak te kunnen maken op de bijdrage van VROM moet de gemeentelijke verordening VROM-Starterslening in overeenstemming zijn met de voorwaarden die VROM stelt.