Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Meppel

Reglement automatische incasso gemeentelijke belastingen

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Meppel
Officiële naam regelingReglement automatische incasso gemeentelijke belastingen
CiteertitelHet reglement automatische incasso gemeentelijke belastingen
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpalgemeen
Eigen onderwerpFinanciën en economie

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Burgerlijk Wetboek
  2. Gemeentewet

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-200801-01-2008intrekking

27-11-2007

Meppeler Courant, 12-12-2007

2007-18049
30-10-200301-01-2008nieuwe regeling

21-10-2003

Meppeler Courant, 12-12-2007

2003-20720

Tekst van de regeling

Intitulé

Reglement automatische incasso gemeentelijke belastingen

Het college va Burgemeester en wethouders van de gemeente Meppel;

overwegende dat het ter bevordering van de zorgvuldigheid en de rechtszekerheid gewenst is nadere regels vast te stellen voor de automatische incasso van de gemeentelijke belastingen;

gelet op de van toepassing zijnde bepalingen in het Burgerlijk Wetboek en de Gemeentewet:

b e s l u i t:

vast te stellen het:

 

Reglement voor de automatische incasso van de gemeentelijke belastingen in de gemeente Meppel.

Artikel 1 Begripsbepalingen

In dit reglement wordt verstaan onder:

- Afschrijvingstijdvak: periode verdeeld in maanden welke aanvangt op het moment waarop de eerste termijn wordt afgeschreven en eindigt op de laatste vervaldag zoals die op het aanslagbiljet staat vermeld.

- Belastingjaar: Tijdvak van 1 januari tot en met 31 december waarover de gemeentelijke belastingen worden geheven.

- Belastingplichtige: natuurlijke- of rechtspersoon, die is aangeslagen voor één of meerdere belastingen of heffingen van de gemeente Meppel.

- Formele belastingschuld: Het totaalbedrag aan gemeentelijke belasting(en) dat op het aanslagbiljet staat vermeld en daadwerkelijk moet worden betaald.

- Incassotermijn: Het aantal afschrijvingen overeenkomstig het aantal maanden gelegen tussen de dagtekening en de laatste vervaldag zoals die is vermeld op het aanslagbiljet.

- Incassant: de gemeente Meppel

- Groene machtigingskaart: kaart waarmee de doorlopende machtiging voor de belastingsoorten in

gecombineerde aanslag wordt afgegeven.

- Rode machtigingskaart: kaart waarmee de automatische incasso wordt gestopt.

- Gele machtigingskaart: kaart waarmee een afgeboekt termijnbedrag door belastingplichtige wordt teruggevraagd.

Artikel 2 Doel van de automatische incasso

1 De automatische incasso heeft tot doel de formele belastingschuld van de belastingschuldige gedurende

het afschrijvingstijdvak te spreiden en door middel van maandelijkse termijnen te incasseren.

2 Aanslagen welke worden opgelegd in een later jaar dan het belastingjaar waarop zij betrekking hebben,

komen niet in aanmerking voor automatische incasso.

Artikel 3 Gemeentelijke belastingen

In de automatische incasso zijn de volgende gemeentelijke belastingen opgenomen: onroerendezaakbelastingen, afvalstoffenheffing, reinigingsrechten en rioolrechten.

Artikel 4 Deelname aan de automatische incasso

1 Deelname aan de automatische incasso is mogelijk door of ten behoeve van belastingplichtigen indien het belastingbedrag van de in de incassoregeling opgenomen belastingen per aanslagbiljet niet meer dan € 2000,00 bedraagt.

2 De incassant kan de deelname aan de automatische incasso weigeren indien er omstandigheden worden geconstateerd, of vermoed die het regelmatig verloop van de termijnbetalingen belemmeren of zouden kunnen belemmeren.

Artikel 5 Aanmelding

1 Aanmelding van de automatische incasso vindt plaats door de groene machtigingskaart ingevuld en

ondertekend toe te sturen aan de afdeling belastingen.

2 De machtiging tot automatische incasso kan vooraf worden verleend of moet uiterlijk binnen tien werkdagen na ontvangst van het aanslagbiljet zijn ingekomen bij de afdeling belastingen van de gemeente Meppel.

Artikel 6 Reikwijdte van de machtiging

De machtiging tot automatische incasso is mede van toepassing op daarvoor in aanmerking komende aanslagbiljetten welke na binnenkomst van de machtiging nog in de loop van het belastingjaar aan de belastingplichtige worden toegezonden.

Artikel 7 Stilzwijgende verlenging

De machtiging tot automatische incasso wordt zonder tegenbericht ieder jaar stilzwijgend verlengd.

Artikel 8 Berekening termijnbedrag

1 Het termijnbedrag wordt berekend naar evenredigheid van het aantal incassotermijnen dat na

verwerking van de machtiging nog overblijft.

2 Indien de machtiging is verleend voordat de aanslag is opgelegd of stilzwijgend is verlengd, dan wordt

het termijnbedrag berekend naar evenredigheid van het aantal incassotermijnen dat na verzending van

het aanslagbiljet nog overblijft.

3 De incassant heeft het recht, indien de grootte van de belastingschuld daartoe aanleiding geeft, om gedurende het afschrijvingstijdvak het termijnbedrag te wijzigen onder mededeling daarvan aan de belastingplichtige.

Artikel 9 Tijdstip van afschrijving

1 De automatische incasso vangt aan nadat het aanslagbiljet is verzonden.

2 De eerste afschrijving zal, met inachtneming van hetgeen geregeld is in het derde lid, plaatsvinden

in de laatste week van de maand volgende op de dagtekening.

3 De incassant zal het termijnbedrag automatisch afschrijven op of omstreeks de laatste werkdag van

iedere maand doch niet eerder dan in de laatste week van die maand en niet later dan in de eerste

week van de eerstvolgende maand.

Artikel 10 Beëindiging van de incasso-overeenkomst

De automatische incasso wordt beëindigd:

1 a door het inzenden van de rode machtigingskaart;

b indien de automatische incasso van twee al dan niet opvolgende betalingstermijnen niet kan worden

uitgevoerd;

c indien de belastingplichtige surceance van betaling heeft aangevraagd, in staat van faillissement is

gesteld, naar het buitenland vertrekt of dreigt te vertrekken, of indien er anderszins omstandigheden

worden geconstateerd die een regelmatig verloop van de incasso zouden kunnen belemmeren.

d indien ten aanzien van de belastingplichtige de schuldsaneringsregeling natuurlijke personen van

toepassing is verklaard;

2 Indien de automatische incasso wordt beëindigd ingevolge artikel 10 lid 1 wordt teruggevallen op het

regime van de algemene betaaltermijnen. Na het vervallen van de laatste reguliere betaaltermijn worden invorderingsmaatregelen opgestart.

3 Indien gedurende een periode van twee jaar ten behoeve van een belastingplichtige geen automatische

incasso heeft plaatsgevonden, dan wordt door de incassant de incasso-overeenkomst beëindigd.

Artikel 11 Overlijden

1. Overlijden van de belastingplichtige beëindigt de automatische incasso niet.

2. De erven kunnen de automatische incasso stopzetten door middel van het insturen van de rode kaart.

Artikel 12 Echtscheiding

1. Echtscheiding of ontbinding van de samenlevingsovereenkomst van de belastingplichtige beëindigt de automatische incasso niet.

2. Indien als gevolg van de echtscheiding of ontbinding van de samenlevingsovereenkomst niet meer kan worden geïncasseerd van het rekeningnummer dat voor de incasso wordt gebruikt dan dient de belastingplichtige zo spoedig mogelijk een rekeningnummer mede te delen waarop de automatische incasso kan plaatsvinden.

Artikel 13 Verhuizing

1. Verhuizing van de belastingplichtige beëindigt de automatische incasso niet.

2. Bij verhuizing naar een andere gemeente dient de belastingplichtige aan het einde van het jaar zelf de automatische incasso voor het nieuwe jaar te beëindigen.

Artikel 14 Wijziging bank- of girorekeningnummer belastingplichtige

Wijzigingen betreffende het bank- of gironummer dienen terstond schriftelijk te worden gemeld aan de afdeling belastingen van de gemeente Meppel.

Artikel 15 Terugstorting

1. Indien de belastingplichtige het niet eens is met een afgeschreven termijnbedrag, dan kan hij de giro-

of bankinstelling opdracht geven het termijnbedrag op zijn rekening terug te storten.

2. De opdracht tot terugstorting wordt gegeven door de gele terugboekingskaart binnen één maand na

verzending van de afrekening aan de giro- of bankinstelling toe te zenden.

Artikel 16 Geen stortingen buiten de automatische incasso

Termijnbetalingen buiten de automatische incasso om worden niet geaccepteerd.

Artikel 17 Slotbepaling

1. Dit reglement voor automatische incasso van de gemeentelijke belastingen kan worden aangehaald als

“Het reglement automatische incasso gemeentelijke belastingen”.

2. Dit reglement treedt in werking op de eerste dag na vaststelling en is van toepassing vanaf het jaar

2004.

Ondertekening

Meppel,

Burgemeester en wethouders voornoemd,

de secretaris, de burgemeester,