Organisatie | Zwijndrecht |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | het reglement houdende bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand, de werkzaamheden en de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand. |
Citeertitel | Reglement Burgerlijke Stand |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
14-01-2011 | 03-12-2015 | Onbekend | 14-12-2010 Stadsnieuws, 2011-01-13 | onbekend | |
18-06-2009 | 14-01-2011 | Onbekend | 19-05-2009 Stadsnieuws, 2009-06-17 | onbekend |
Burgemeester en wethouders van de gemeente Zwijndrecht;
gelet op het bepaalde in artikel 16, Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek en de artikelen 1 tot en met 5 van het Besluit burgerlijke stand 1994;
het reglement houdende bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand, de werkzaamheden en de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand.
Artikel 3 Leiding van de burgerlijke stand
Het hoofd van de dienst Publiek, tevens ambtenaar van de burgerlijke stand, is belast met de leiding van het bureau van de burgerlijke stand.
De bezoldiging is opgenomen in de Rechtspositieregeling voor de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente Zwijndrecht.
Het bureau is gesloten indien de in lid 1 vastgestelde openstelling samenvalt met algemeen erkende of daarmee gelijk gestelde feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet. Op de dagen die krachtens een besluit van burgemeester en wethouders als roostervrije dagen zijn aangegeven kan het bureau van de burgerlijke stand worden geopend op door de leiding van de burgerlijke stand te bepalen uren. Bekendmaking van deze openingstijden geschiedt door middel van gebruikmaking van de reguliere kanalen.
Het bureau van de burgerlijke stand kan op verzoek van een belanghebbende worden geopend op de dagen en tijdstippen dat het bureau gesloten is, mits kan worden aangetoond dat met de te verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling. Dit verzoek dient te worden gedaan aan de leiding van de burgerlijke stand.
Artikel 9 Huwelijk, geregistreerd partnerschap, omzetting huwelijk en omzetting partnerschap
Aldus vastgesteld in de vergadering van
burgemeester en wethouders
op 14 december 2010
De loco-secretaris, De voorzitter,
H. van Beelen A.S. Scholten
Toelichting op het Reglement Burgerlijke Stand van de gemeente Zwijndrecht.
De benoeming, schorsing en ontslag van ambtenaren van de burgerlijke stand en buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand is ingevolge de Wet van 14 oktober 1993 (Stb. 1993, 555) met ingang van 1 januari 1995 in handen gelegd van burgemeester en wethouders. Tevens is het college van burgemeester en wethouders het aangewezen orgaan dat regelend optreedt ten aanzien van het bureau en de ambtenaren van de burgerlijke stand. Verder is in de wet bepaald dat door het college een Reglement burgerlijke stand dient te worden vastgesteld. Het in de gemeente Zwijndrecht geldende Reglement burgerlijke stand dateert van 22 oktober 2003.
Er zijn verschillende redenen waarom het Reglement burgerlijke stand wordt gewijzigd:
In lid 1 onder a is de benoeming van de burgemeester tot abs geregeld. Deze benoeming is optioneel en is met name gericht op bijzondere, representatieve en noodsituaties, zulks ter beoordeling van de burgemeester. Met noodsituaties wordt bijvoorbeeld bedoeld: rampen, oorlogsgevaar of andere bijzonder omstandigheden. De specifieke functie van burgemeester brengt met zich mee dat alsdan een dergelijke benoeming praktische voordelen kan hebben.
In lid 1 onder b is de benoeming van de ambtenaren in dienst van de gemeente geregeld. In principe worden alleen de ambtenaren van het team Publiekscontacten, dienst Publiek tot ambtenaar van de burgerlijke stand benoemd in verband met de eisen van vakbekwaamheid, deskundigheid en ervaring. Hiervan kan in onvoorziene gevallen echter van worden afgeweken, indien daartoe noodzaak bestaat, zulks ter beoordeling van het college of de leiding van de burgerlijke stand.
In het Reglement burgerlijke stand van 2003 is geen individueel vast te stellen periode van benoeming mogelijk gesteld. In de praktijk echter werd een periode van 5 jaar gebruikt. In dit nieuwe reglement wordt afstand genomen van deze bepalingen en handelswijze. Voor iedere specifieke (buitengewoon) ambtenaar geldt nu een bepaalde periode, waarmee de actualiteit van beschikbare ambtenaren automatisch op peil wordt gehouden en er nooit separaat een verzoek om ontslag als (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand bij het college behoeft te worden ingediend.
Nieuw is de in lid 2 opgenomen bepaling dat een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor één dag kan worden benoemd. Restrictie bij deze benoeming is dat deze persoon reeds (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand moet zijn in een andere gemeente in Nederland. Met deze restrictie wordt de zware beëdigingprocedure bij de rechtbank voorkomen.
voor het benoemen van een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor één dag gelden de volgende voorwaarden:
- de volgende documenten moeten aangeleverd worden: een kopie van het legitimatiebewijs, een kopie van de huidige benoeming, een kopie van het proces verbaal van beëdiging bij de rechtbank;
- de bovengenoemde documenten moeten uiterlijk 2 maanden voordat de ceremonie plaatsvindt worden ingediend bij het bureau van de burgerlijke stand van de gemeente Zwijndrecht.
Daarnaast is nieuw opgenomen de bepalingen dat de aanwijzingen van de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand of de bode dienen te worden opgevolgd. In dit kader kan worden gedacht aan maatregelen met betrekking tot de veiligheid of anderszins:
- een maximum aantal personen tijdens een ceremonie in het kader van de brandveiligheid;
- een verbod van dieren in het gemeentehuis en trouwzaal, waarbij echter op voorafgaand verzoek van het bruidspaar per geval wordt bekeken of alsnog dieren worden toegestaan;
- een beperking aangaande het strooien van dingen.
Door het strooien van dingen tijdens een ceremonie kan de veiligheid van anderen in gevaar komen, dan wel kan een volgend huwelijk op diezelfde locatie daarvan hinder ondervinden. Als voorbeelden van ongewenst strooien kunnen worden genoemd: het strooien van rijst tijdens regen hetgeen gladheid veroorzaakt of het strooien van confetti wat moeilijk verwijderbaar is. Strooien binnen de locaties en strooien bij kosteloze ceremonies, waarbij geen bode aanwezig is, zijn niet toegestaan.
In dit artikel wordt bepaald onder welke naam het reglement moet worden aangehaald en wanneer het in werking treedt.