Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Oirschot

Verordening instelling P.G.G.O.

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieOirschot
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening instelling P.G.G.O.
CiteertitelVerordening instelling P.G.G.O.
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Artikel 149 Gemeentewet

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-07-200101-08-2013nieuwe verordening

26-06-2001

weekjournaal

MLN

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening instelling P.G.G.O.

 

De raad van de gemeente Oirschot;

 

gezien het voorstel van 22 mei 2001;

 

gelet op artikel 149 van de gemeentewet;

 

besluit :

 

vast te stellen de Verordening instelling P.G.G.O.

 

 

Artikel 1 Begripsbepaling

  • 1

    Cliëntenparticipatie.De gestructureerde wijze waarop de gemeente de zelforganisatie van belanghebbenden, hierna te noemen “het platform”, betrekt bij de vorming, uitvoering en evaluatie van beleid met betrekking tot het gemeentelijk gehandicaptenbeleid.

  • 2

    Gemeentelijk gehandicaptenbeleid.Het geheel aan gemeentelijke taken en verantwoordelijkheden gericht op totstandhouding en verbetering van mogelijkheden tot gelijkwaardige maatschappelijke deelname van mensen met een functiebeperking en/of chronische aandoening.

  • 3

    Platform.De in de gemeente Oirschot onder de naam “Platform Gehandicapten Gemeente Oirschot (P.G.G.O.)” actieve zelforganisatie van mensen met een functiebeperking en/of chronische aandoening, die de verantwoordelijkheid neemt om zoveel mogelijk (organisaties van) mensen uit die doelgroep te betrekken bij de activiteiten van het platform en die zich op deze wijze verzekert van een zo groot mogelijk maatschappelijk draagvlak.

     

Artikel 2 Doelstelling

Doel van instelling van het platform is om mensen met een functiebeperking en/of chronische aandoening op gestructureerde wijze te betrekken in de beleidsvorming, -uitvoering en evaluatie van het gemeentelijke gehandicaptenbeleid om zo bij te dragen aan de totstandkoming of verbetering van het gemeentelijk gehandicaptenbeleid.

 

Artikel 3 Taken

  • 1

    Het platform geeft gevraagd en ongevraagd advies aan de gemeente over informatie vanuit de gemeente, over nieuwe ontwikkelingen, nieuwe regelingen dan wel voornemens daartoe (zowel landelijk als plaatselijk), evaluatie van bestaand beleid, voor zover voorgenoemde zaken van belang zijn voor mensen met een handicap en/of chronische aandoening.

  • 2

    Het platform adviseert over beleidsvoornemens, beleid of activiteiten van de gemeente op alle gemeentelijke beleidsterreinen die van invloed zijn op de maatschappelijke deelname van mensen met een handicap en/of chronische aandoening in de gemeente Oirschot.

  • 3

    Het platform fungeert als contactpunt in relatie tot de mensen met een handicap en/of chronische aandoening in de gemeente Oirschot.

  • 4

    Het platform is alert op ontwikkelingen en knelpunten die de maatschappelijke deelname van mensen met een handicap en/of chronische aandoening bemoeilijken, en geeft daarover signalen door en wisselt die zo mogelijk uit met de gemeente.

     

Artikel 4 Samenstelling en zittingsduur

  • 1

    Het platform telt minimaal 7 en maximaal 15 leden.

  • 2

    Het platform bestaat uit mensen met een handicap en/of chronische aandoening uit de gemeente Oirschot (ervarings¬deskundigen), vertegenwoordigers van organisaties die met mensen uit de doelgroep te maken hebben en uit mensen die de doelgroep een warm hart toedragen. De mensen met een handicap en/of chronische aandoening en hun belangenbehartigers vormen de meerderheid (50%+1).

  • 3

    Het minimaplatform draait volledig zelfstandig, met dien verstande dat zowel het platform als de gemeente de resultaatsverplichting op zich nemen dat het platform uit voldoende deelnemers blijft bestaan.

  • 4

    Teneinde mensen de gelegenheid te geven zich kandidaat te stellen wordt, indien nodig, een oproep daartoe geplaatst door de gemeente op de gemeentepagina van het Oirschots Nieuwsblad. Daarnaast onderneemt ook het platform zelf actie gericht op de eigen achterban teneinde nieuwe leden te werven.

  • 5

    Het platform stelt zelf een reglement op waarin zaken als voordracht en zittingsduur van de verschillende leden van het platform geregeld worden. De gemeente ontvangt een exemplaar van het reglement. In dit reglement dient minimaal te worden opgenomen:a. De leden van het platform treden om de 3 jaar af. Het platform stelt een rooster van aftreden op.b. Leden kunnen herkozen worden. Zij zullen in principe maximaal 6 jaren zitting hebben in het platform. Hiervan kan in het belang van de continuïteit en kwaliteit van het platform worden afgeweken.c. Het platform tracht de representativiteit zoveel mogelijk in het oog te houden aan de hand van diverse criteria, zoals: geslacht, leeftijd en aard vertegenwoordiging.d. Indien een lid uit het platform treedt dan moet uit de groep, die hij/zij vertegenwoordigt, de opvolging komen.

     

Artikel 5 Werkwijze

  • 1

    Het College van B & W draagt er zorg voor, dat alle onder "Taken" genoemde onderwerpen tijdig en voorafgaande aan diens beslissing, ter advisering worden voorgelegd aan het platform, opdat het platform haar adviserende rol kan uitoefenen en opdat het advies van wezenlijke invloed kan zijn op het te nemen besluit.

  • 2

    Indien, naar het oordeel van de gemeente, advisering vooraf zal leiden tot een ongewenste vertraging van te nemen besluiten, zal in dat geval een en ander achteraf in het platform ter discussie worden gesteld.

  • 3

    Indien het College van B & W een beslissing neemt die afwijkt van het éénstemmige advies of van het meerderheidsadvies van het platform dan brengt het college dit gemotiveerd ter kennis van het platform.

  • 4

    De gemeente en het platform maken jaarlijks in overleg afspraken over een planning van onderwerpen, die in het platform ter behandeling worden genomen.

  • 5

    Indien het belang van de zaak aanleiding geeft, vindt bij de aanbieding van het advies overleg tussen het platform en het College van B & W dan wel (een vertegenwoordiging van) de commissie WSO plaats.

  • 6

    Voor het vaststellen van zowel interne als externe adviezen en standpunten worden binnen het platform besluiten als volgt genomen:a. éénstemmig, ofb. bij meerderheid van stemmen (de helft plus tenminste één). Daarbij worden meerderheids- en minderheidsadviezen en -standpunten vermeld met aantallen.

  • 7

    De leden van het platform hebben stemrecht, ieder één stem.

  • 8

    Voor een geldige stemming is de aanwezigheid van tenminste de helft van het aantal leden vereist. Indien minder dan de helft van de leden aanwezig is, dient een nieuwe vergadering te worden uitgeschreven.

  • 9

    Jaarlijks wordt de wijze waarop overleg plaatsvindt tussen gemeente en het platform geëvalueerd.

     

Artikel 6 Vergaderingen

  • 1

    De vergaderingen van het platform worden – desgewenst in overleg – bijgewoond door de ambtenaar die als vast contactpersoon optreedt tussen gemeente en platform en die direct verbonden is met Sociale Zaken van de gemeente Oirschot.

  • 2

    Tussen de vaste contactambtenaar en het platform vindt minimaal vier maal per jaar een overleg plaats.

  • 3

    Tussen de portefeuillehouder uit het College van B & W en het platform vindt structureel twee maal per jaar een overleg plaats.

  • 4

    De vergaderingen worden verder voorbereid en vormgegeven conform de statuten van het P.G.G.O.

  • 5

    De vergaderingen van het platform zijn doorgaans niet openbaar. Indien de helft of een meerderheid van de aanwezige leden zulks kenbaar maken dan wordt een openbare vergadering belegd.

  • 6

    De leden van het platform zijn verplicht tot geheimhouding van al hetgeen zij in de hiervoor aangeduide hoedanigheid vernemen, in zoverre dit door het platform opgelegd wordt.

  • 7

    Het voornemen tot geheimhouding moet van te voren bekend zijn gemaakt. De duur en de inhoud van de geheimhoudingsplicht moet vooraf zo exact mogelijk zijn aangegeven. De geheimhoudingsplicht vervalt niet door beëindiging van het lidmaatschap van het platform.

  • 8

    De mensen met een handicap en/of chronische aandoening in de gemeente Oirschot worden op de hoogte gehouden over de gang van zaken in het platform middels een openbare vergadering dan wel middels berichtgeving via de gemeentelijke pagina van het Oirschots Nieuwsblad.

     

Artikel 7 Faciliteiten

  • 1

    Elk jaar wordt door het platform een begroting vastgesteld voor een komend jaar. Op basis daarvan wordt subsidie aangevraagd.

  • 2

    Op de subsidieverlening, als bedoeld in het vorige lid, is de Subsidieverordening Specifiek Welzijn en Sport van de gemeente Oirschot van toepassing.

     

Artikel 8 Slotbepalingen

  • 1

    In gevallen waarin dit besluit niet voorziet beslist het College van B & W.

  • 2

    Het besluit treedt in werking op 1 juli 2001.

     

Artikel 9 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als “Verordening instelling P.G.G.O.”.

 

 

Vastgesteld in de openbare vergadering van de gemeenteraad van Oirschot van 26 juni 2001. 

De gemeenteraad,

 

J.P.C.M. Vriens                Mr. G.G.I.M. Speetjenssecretaris                        voorzitter