Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Drimmelen

Verordening op de heffing en invordering van Leges 2011

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Drimmelen
Officiële naam regelingVerordening op de heffing en invordering van Leges 2011
CiteertitelLegesverordening 2011
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerpfinanciën en economie

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, art. 156, tweede lid aan hef en onderdeel h, en artikel 229, eerste lid aanhef en onderdeel b

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

06-01-201101-01-201101-01-2012nieuwe regeling

16-12-2010

't Carillon, 30-12-2010

10

Tekst van de regeling

De raad van de gemeente Drimmelen;

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 30 november 2010;

gelet op de artikelen 156, tweede lid, aanhef en onderdeel h, en 229 , eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet  ;

BESLUIT:

vast te stellen de:

Verordening op de heffing en invordering van Leges 2011

Artikel 1 Begripsbepalingen

Deze verordening verstaat onder

  • a.

    Dag: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    Week: een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    Maand: het tijdvak dat loop van ne dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand;

  • d.

    Jaar: het tijdvak dat loop van de ne dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar;

  • e.

    Kalenderjaar: de periode van 1 januari tot en met 31 december

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam ‘leges’ worden rechten geheven voor het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten, genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend.

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

  • a.

    diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald;

  • b.

    diensten met betrekking tot een aanvraag tot verlening of gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning of wijziging van voorschriften van een omgevingsvergunning, voor zover die aanvraag betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een inrichting als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder e, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht;

Artikel 5 Maatstaven van heffing en tarieven

  • 1. De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1. In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990  moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 14 dagen na de dagtekening daarvan.

  • 2. De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Vermindering of teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 10 Overdracht van bevoegdheden

Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening, indien de wijzigingen:

  • a.

    van zuiver redactionele aard zijn;

  • b.

    een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de Staatscourant en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel 1 van de tarieventabel betreft: onderdeel 1.1.9 (akten burgerlijke stand); hoofdstuk 2 (reisdocumenten); hoofdstuk 3 (rijbewijzen); onderdeel 1.4 (papieren verstrekking uit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens); hoofdstuk 5 (verstrekkingen op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens); onderdeel 1.7.1 (verklaring omtrent het gedrag); hoofdstuk 10 (kansspelen); een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.

Artikel 11 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 12 Inwerkingtreding, overgangsbepaling en citeertitel

  • 1.

    De legesverordening 2010, vastgesteld op 17 december 2009, wordt ingetrokken met ingang van de in het derde lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de achtste dag na die van de bekendmaking.

  • 3.

    In afwijking in zoverre van het in de voorgaande leden bepaalde, blijft, indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in het vierde lid genoemde datum van ingang van de heffing, de ingetrokken verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover de heffing van de leges hiervoor in die periode plaatsvindt.

  • 4.

    De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2011.

  • 5.

    Deze verordening kan worden aangehaald als “Legesverordening 2011".

Tarieventabel behorende bij de Legesverordening 2011

Titel 1 Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

1.1.1

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of een registratie van een partnerschap op:

 

1.1.1.1

Maandag t/m vrijdag tussen 09:00 uur en 16:00 uur

€ 325,00

1.1.1.2

Zaterdag tussen 10:00 uur en 15:00 uur (uitsluitend voor externe locaties, niet zijnde gemeentehuis Park 1 te Made)

€ 475,00

De onder 1.1.1.1 en 1.1.1.2 genoemde tarieven worden verhoogd met een bedrag van € 226,50 voor het voltrekken van huwelijken buiten de in die artikelen vermelde tijdstippen

Ingevolge artikel 4 van de Wet van 23 april 1879, gewijzigd bij wet van 22 mei 1991, Stb. 394, vindt kosteloze huwelijksvoltrekking/partnerschapsregistratie plaats op maandag om 9.00 en 10.00 uur in het gemeentehuis.

1.1.2

Het tarief bedraagt voor verplaatsing van een huwelijksdatum, -locatie en/of tijdstip:

1.1.2.1

Vóór ondertrouw

€ 51,40

1.1.2.2

Na ondertrouw

€ 77,10

1.1.3

Het tarief bedraagt voor verplaatsing van een huwelijksdatum, -en/of tijdstip (bij een kosteloos huwelijk):

1.1.3.1

Vóór ondertrouw

€ 25,70

1.1.3.2

Na ondertrouw

€ 51,40

1.1.4

Bij annulering van een huwelijk worden, al dan niet op verzoek, afhankelijk van het tijdstip een gedeelte van de huwelijksleges gerestitueerd:

1.1.4.1

Bij annulering vóór ondertrouw

60%

1.1.4.2

Bij annulering na ondertrouw

40%

1.1.5

Het tarief bedraagt voor benoeming van een buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand:

1.1.5.1

Voor één dag

€ 150,00

1.1.5.2

Voor één dag, inclusief beëdiging ambtenaar

€ 225,00

1.1.6

Het tarief bedraagt voor de aanwijzing van een eenmalige trouwlocatie (excl. Kosten benodigde vergunningen)

€ 175,00

1.1.7

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van:

1.1.7.1.

Een trouwboekje of partnerschapsboekje

€ 35,00

1.1.7.2

Een afschrift uit het register van de burgerlijke stand

€ 11,50

1.1.7.3

Een verklaring omtrent huwelijksbevoegdheid

€ 20,70

1.1.7.4

Het op verzoek van partijen optreden als getuige door een gemeenteambtenaar bij een huwelijk of partnerschapsregistratie

€ 25,00

1.1.8

Het tarief bedraagt voor het doen van naspeuringen in de registers van de burgerlijke stand, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 15,90

1.1.9

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten

1.2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.2.1.1

Tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen

€ 52,10

1.2.1.2

Tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in 1.2.1.1 (zakenpaspoort)

€ 58,20

1.2.1.3

Tot het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon die o grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort)

€ 52,10

1.2.1.4

Tot het bijschrijven van een kind in een reisdocument als bedoeld in artikel 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 direct bij de aanvraag van dit nieuwe reisdocument

€ 9,20

1.2.1.5

Tot het bijschrijven van een kind door middel van een bijschrijvingssticker in een al uitgegeven reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3

€ 21,50

1.2.1.6

Tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) aan personen in de leeftijd tot en met dertien jaar

€ 9,20

1.2.1.7

Tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) aan personen in de leeftijd van veertien jaar en ouder

€ 43,85

1.2.2

De tarieven genoemd in de onderdelen 1.2.1.1 tot en met 1.2.1.3 alsmede in 1.2.1.6 en 1.2.1.7 worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van

€ 45,00

1.2.3

Het tarief genoemd in 1.2.2 wordt bij een gecombineerde spoedlevering van een nieuw reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 en het bijschrijven van één of meer kinderen als bedoeld in 1.2.1.4 slechts één keer per reisdocument berekend

1.2.4

Het tarief genoemd in onderdeel 1.2.1.5 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag per bijschrijvingssticker van

€ 21,40

1.2.5

Indien aan de aanvrager reeds eerder een identiteitsbewijs(zen) werd verstrekt, zoals bedoeld onder 1.2.1.1, 1.2.1.2, 1.2.1.3, 1.2.1.6 en 1.2.1.7, welk(e) document(en) bij de aanvraag niet compleet kan/kunnen worden overlegd, worden de ter zake verschuldigde leges per document verhoogd met € 32,50 per gelijktijdige aanvraag van de nieuwe identiteitsbewijs(zen).

 

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

1.3.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs

€ 53,50

1.3.2

Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met

€ 33,50

1.3.3

Indien aan de aanvrager eerder een rijbewijs werd verstrekt, zoals bedoeld onder 1.3.1, welk document bij de aanvraag niet compleet kan worden overlegd, worden de ter zake verschuldigde leges verhoogd met € 32,50 per aanvraag van het nieuwe rijbewijs

 

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

1.4.1

Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 1.4.3 en 1.4.4, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens moet worden geraadpleegd.

1.4.2.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.4.2.1

Tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking

€ 5,65

1.4.2.2

Tot het afsluiten van een abonnement tot het gedurende de periode van één jaar, eenmaal per maand, verstrekken van een opgave van mutaties in persoonsgegevens

€ 235,35

1.4.3

Tot het verstrekken van gegevens als bedoeld in artikel 10, tweede lid, van het Besluit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

€ 2,85

1.4.4

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de gemeentelijke basisadministratie, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 15,90

Hoofdstuk 5 Verstrekkingen op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens

1.5.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een bericht als bedoeld in artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens:

1.5.1.1

Bij verstrekking op papier, indien het afschrift bestaat uit:

 

1.5.1.1.1

Ten hoogste 49 pagina’s

€ 5,50

1.5.1.1.2

Tenminste 50 pagina’s tot ten hoogste 100 pagina’s

€ 27,30

1.5.1.1.3

Meer dan 100 pagina’s

€ 40,85

1.5.1.2

Bij verstrekking anders dan op papier

€ 54,55

1.5.1.3

Dat bestaat uit een afschrift van een, vanwege de aard van de verwerking moeilijk toegankelijke gegevensverwerking

€ 54,55

1.5.2

Indien voor hetzelfde bericht op grond van de onderdelen 1.5.1.1, 1.5.1.2 en 1.5.1.3 meerdere vergoedingen kunnen worden gevraagd, wordt slechts de hoogste gevraagd.

1.5.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzet als bedoeld in artikel 40 van de Wet bescherming persoonsgegevens

€ 10,65

Hoofdstuk 6 Bestuursstukken

1.6.1

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.6.1.1

Een afschrift van de gemeentelijke programmabegroting

€ 42,95

1.6.1.2

Een afschrift van de gemeentelijke programmarekening

€ 42,95

1.6.2.1

Een afschrift van het verslag van een raadsvergadering, per pagina

€ 0,45

1.6.2.2

Een afschrift van de stukken behorende bij een raadsvergadering, per pagina

€ 0,45

1.6.3.1

Een afschrift van een gemeentelijke verordening, per pagina

€ 0,45

1.6.3.2

Een afschrift van de toelichting op een gemeentelijke verordening, per pagina

€ 0,45

1.6.4.1

Afschriften, doorslagen, of fotokopieën van stukken, voorzover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

€ 0,45

1.6.4.2

Kaarten, tekeningen en lichtdrukken, al dan niet behorende bij de in onderdeel 1.6.4.1 genoemde stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen per kaart, tekening of lichtdruk

€ 4,55

1.6.4.3

een beschikking op aanvraag, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen

€ 4,55

1.6.5

Tot het afsluiten van:

1.6.5.1

Een abonnement voor een kalenderjaar, voor de verslagen en de stukken van de raadsvergaderingen indien deze worden toegezonden

€ 480,00

Hoofdstuk 7 Overige publiekszaken

1.7

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.7.1

Tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag

€ 30,05

1.7.2

Tot het verkrijgen van een attestatie de vita

€ 7,25

1.7.3

Tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening

€ 4,50

1.7.4

Tot het waarmerken van een register of document

€ 4,50

1.7.5

Tot het verkrijgen van een bewijs van Nederlandschap

€ 4,90

1.7.6

Tot het verkrijgen van een bewijs van ingezetenschap

€ 4,90

Hoofdstuk 8 Gemeentearchief

1.8.1

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van naspeuringen in de in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 15,90

1.8.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van: een afschrift van of uittreksel uit een in het gemeentearchief berustend stuk, m.u.v. archiefbescheiden van de Burgerlijke Stand

€ 8,45

Hoofdstuk 9 Leegstandwet

1.9

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.9.1

Tot het verkrijgen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Leegstandwet

€ 60,00

1.9.2

Tot verlenging van een vergunning tot tijdelijke verhuur van woonruimte als bedoeld in artikel 15, vierde lid, van de Leegstandwet

€ 30,00

Hoofdstuk 10 Kansspelen

1.10

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen:

1.10.1.1

Voor een periode van twaalf maanden voor één kansspelautomaat

€ 65,15

1.10.1.2

Voor een periode van twaalf maanden voor twee of meer speelautomaten een basistarief van

€ 39,45

 

Vermeerderd met een bedrag per speelautomaat van

€ 32,80

1.10.2

indien de vergunning wordt afgegeven voor een periode korter of langer dan twaalf maanden , doch ten hoogste voor 4 jaar worden de onder 1.10.1.1 en 1.10.1.2 genoemde bedragen naar evenredigheid van het verschil in looptijd verlaagd of verhoogd.

1.10.3.1

Bij een geldigheidsduur van meer dan 4 jaar of voor onbepaalde tijd voor één speelautomaat

€ 263,20

1.10.3.2

Bij een geldigheidsduur van meer dan 4 jaar of voor onbepaalde tijd voor twee of meer speelautomaten een basistarief van

€ 158,00

 

Vermeerderd met een bedrag per speelautomaat van

€ 105,25

1.10.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning)

€ 5,85

Hoofdstuk 11 Telecommunicatie

1.11.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.4, eerste lid, van de Telecommunicatiewet

€ 174,90

1.11.2

Het in 1.11.1 genoemde bedrag wordt:

1.11.3

Indien met betrekking tot een melding overleg moet plaats vinden tussen gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van het netwerk, verhoogd met

€ 349,50

1.11.4

Indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van de kabel plaats vindt, verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan de melder meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die ter zake door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld

1.11.5

Indien een begroting als bedoeld in 1.11.4 is uitgebracht, wordt een melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de melding voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken

Hoofdstuk 12 Verkeer en vervoer

1.12

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.12.1

Tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en Verkeerstekens 1990

€ 69,95

1.12.2

Tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 7.1 van het Voertuigenreglement

€ 39,80

1.12.3

Tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerplaats

€ 52,05

1.12.4

Tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW)

€ 18,50

 

De kosten genoemd onder 1.12.4 worden verhoogd met de kosten van een verplicht voorgeschreven medisch advies door een arts van de GGD

1.12.5

Tot het verkrijgen van een uitwegvergunning

€ 52,05

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving / omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen

2.1.1

Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:

2.1.1.1

Aanlegkosten: de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft;

2.1.1.2

Bouwkosten: de aannemingssom als bedoeld in de UAV 1989 paragraaf 1.1, ofwel de bouwkosten als bedoeld in normblad NEN 2631 ofwel een raming van de aan te gane verplichtingen volgens één van deze twee. De aanvrager dient bij zijn aanvraag de bouwkosten te specificeren volgens één van deze twee normeringen voorzien van offertes en in de specificatie ook zelfwerkzaamheid te vermelden. Zelfwerkzaamheid zal worden getoetst aan de “Eenheidsprijzen voor het uitvoeren van (ver)bouwwerkzaamheden voor de Bouw- en Infrasector” van Reed Business Information. Indien een aanvrager zijn aanvraag niet op de hiervoor omschreven wijze inkleedt, is de gemeente gerechtigd de bouwkosten ambtshalve vast te stellen en de legesaanslag te baseren op die vaststelling. Na bouwkundige oplevering van het werk kan de vergunninghouder een correctie van de bouwlegesaanslag verzoeken op basis van de dan bekende werkelijke bouwkosten

2.1.1.3

Sloopkosten: de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de sloopkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien het slopen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder sloopkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het slopen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;

2.1.1.4

Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht

2.1.2

In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.

2.1.3

In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.

Hoofdstuk 2 Omgevingsvergunning

2.2

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.

2.2.1

Bouwactiviteiten

 

2.2.1.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:

Indien de bouwkosten:

2.2.1.1.1

Minder bedragen dan € 1,500,--

€ 151,00

2.2.1.1.2

€ 1.500,-- of meer bedragen

te vermeerderen met:

24 van het bedrag aan bouwkosten boven de €1.500,-- doch niet hoger dan € 100.000,--

23 van het bedrag aan bouwkosten boven de €100.000,-- doch niet hoger dan € 250.000,--

22 van het bedrag aan bouwkosten boven de €250.000,-- doch niet hoger dan €1.000.000,--

21 van het bedrag aan bouwkosten boven de €1.000.000,00

€ 151,00

 

Verplicht advies agrarische commissie

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.2.1.1 bedraagt het tarief,

2.2.1.2

indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een advies van de Adviescommissie agrarische bouwaanvragen nodig is en wordt beoordeeld:

€ 702,10

2.2.1.3

Aanpassing vergunning

2.2.1.3.1

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag ter verkrijging van een vergunning betrekking hebbende op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo waarvoor al eerder een vergunning is verleend, welke vergunning nog van kracht is en van welke vergunning nog geen gebruik is gemaakt en het nieuwe plan slechts op ondergeschikte onderdelen afwijkt van het plan waarvoor al vergunning was verleend, worden de leges bepaald over de méérkosten van het gewijzigde plan ten opzichte van het plan waarvoor al vergunning was verleend, met een minimum van

€ 302,00

2.2.1.4

Niet verder in behandeling nemen van een aanvraag voor een vergunning

2.2.1.4.1

Indien een besluit is genomen om een aanvraag ter verkrijging van een vergunning betrekking hebbende op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, niet verder in behandeling te nemen wegens het ontbreken van voldoende gegevens en de aanvrager hieromtrent is bericht wordt op aanvraag teruggaaf van 60% van de geheven leges verleend

2.2.2

Aanlegactiviteiten

2.2.2.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.2.2.1.1

Wanneer de aanlegkosten excl. BTW minder bedragen dan € 1.500,--

€ 62,95

2.2.2.1.2

Wanneer de aanlegkosten excl. BTW € 1.500,-- of meer bedragen

€ 62,95

 

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag ter verkrijging van een reguliere of lichte bouwvergunning betrekking hebbende op een bouwplan waarvoor al eerder een bouwvergunning is verleend , welke vergunning nog van kracht is en van welke vergunning nog geen gebruik is gemaakt en het nieuwe bouwplan slechts op ondergeschikte onderdelen afwijkt van het plan waarvoor al vergunning was verleend, worden de leges bepaald over de méérkosten van het gewijzigde plan ten opzichte van het plan waarvoor al vergunning was verleend, met een minimum van

€ 296,00

2.2.3

Planologisch strijdig gebruik

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo bedraagt het tarief.

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.2.1.:

2.2.3.1

Indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1°, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):

€ 500,00

2.2.3.2

Indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2°, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):

€ 500,00

2.2.3.3

Indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3°, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):

€ 3.500,00

2.2.3.4

Indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking):

€ 1.000,00

2.2.3.5

Indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):

€ 500,00

2.2.3.6

Indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):

€ 500,00

2.2.3.7

Indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):

€ 500,00

2.2.3.8

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):

€ 500,00

2.2.4

Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten

2.2.4.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo, of op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder b, van de Wabo met betrekking tot een krachtens provinciale of gemeentelijke verordening aangewezen monument, waarvoor op grond van die provinciale verordening of gemeentelijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:

Indien de bouwkosten:

2.2.4.1.1

Minder bedragen dan € 1.500,--

€ 100,00

2.2.4.1.2

€ 1.500,-- of meer bedragen te vermeerderen met:

10 ‰ van het bedrag aan bouwkosten boven de € 1.500,--,

€ 100,00

2.2.4.2

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in een beschermd stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder h, van de Wabo, op het slopen van een bouwwerk in een krachtens provinciale of gemeentelijke verordening aangewezen stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder c, van de Wabo, waarvoor op grond van die provinciale of gemeentelijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:

€ 100,00

2.2.5

Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads- of dorpsgezicht

2.2.5.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk bedraagt het tarief:

2.2.5.1.1

In gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo, of waarvoor op grond van een provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a. van de Wabo:

€ 151,00

2.2.5.2.1

In gevallen waarvoor op grond van artikel 8.1.1 van de bouwverordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a. van de Wabo

€ 151,00

2.2.6

Kappen

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 4.11 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven van een vergunning voor het vellen van 1 t/m 5 bomen met een stamomtrek van meer dan 70 centimeter

€ 14,20

 

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven van een vergunning voor het vellen van 6 of meer bomen met een stamomtrek van meer dan 70 centimeter, basistarief € 14,20 en daarnaast per boom

tot een maximum van 20 bomen

€ 5,45

2.2.7

Projecten of handelingen in het kader van de Natuurbeschermingswet 1998

2.2.7.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op handelingen in een beschermd natuurgebied die schadelijk kunnen zijn voor het natuurschoon, de natuurwetenschappelijke betekenis of voor dieren of planten, als bedoeld in artikel 16, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 bedraagt het tarief

€ 337,00

2.2.7.2

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats en soorten in een door de minister van Landbouw, Natuur en voedselkwaliteit aangewezen gebied, als bedoeld in artikel 19d, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 bedraagt het tarief

€ 337,00

2.2.8

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een handeling waarvoor op grond van artikel 75, derde lid, van de Flora- en Faunawet ontheffing nodig is bedraagt het tarief

€ 337,00

2.2.9

Omgevingsvergunning in twee fasen

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt,als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo,bedraagt het tarief

2.2.9.1

Voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft;

2.2.9.2

Voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft.

2.2.10

Beoordeling bodemrapport

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld:

2.2.10.1

Voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport

€ 125,35

2.2.11

Advies

2.2.11.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wettelijk voorschrift aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

2.2.11.2

Indien een begroting als bedoeld in 2.2.11.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor de vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

2.2.12

Verklaring van geen bedenkingen

2.2.12.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de mgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo:

2.2.12.1.1

Indien een ander bestuursorgaan dan de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

2.2.12.1.2

Indien een begroting als bedoeld in 2.2.12.1.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor de vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

2.2.13

In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid.

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.2.13.1

Indien het betrekking heeft op een bouwwerk met een bruto vloeroppervlak van niet meer dan 2.000 m2

€ 400,00

2.2.13.2

Indien het betrekking heeft op een bouwwerk met een bruto vloeroppervlak van meer dan 2.000 m2

€ 1.200,00

2.2.14

Activiteiten met betrekking tot handelsreclame:

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2 eerste lid, onder h van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 151,00

 

Andere activiteiten

2.2.15

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling:

2.2.15.1

Behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder 1, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 589,00

2.2.15.2

Behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of waterschapsverordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 589,00

2.2.15.2.1

Als het een gemeentelijke verordening betreft:

het bedrag dat op grond van deze tarieventabel voor de betreffende vergunning of ontheffing verschuldigd is als de activiteit zou worden uitgevoerd zonder omgevingsvergunning..

2.2.15.2.2

Als de activiteit in geen enkel geval kan worden uitgevoerd zonder omgevingsvergunning bedraagt het tarief:

€ 589,00

2.2.15.2.2

Als het een provinciale of waterschapsverordening betreft: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. Indien een begroting als bedoeld in de eerste volzin is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor de vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken

Hoofdstuk 3 Teruggaaf

2.3.1

Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.2.1, 2.2.2, en 2.2.5, intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

2.3.1.1

Indien de aanvraag wordt ingetrokken voordat een beslissing op de aanvraag is genomen, 60% van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges;

2.3.2

Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.2.1, 2.2.2 en 2.2.5 intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mits van de vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt 40% van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

2.3.3

Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

2.3.3.1

Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.2.1, 2.2.2 en 2.2.5 weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt 40% van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

2.3.3.2

Onder een weigering als bedoeld in onderdeel 2.3.3.1 wordt mede verstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij rechterlijke uitspraak.

2.3.4

Minimumbedrag voor teruggaaf

Een bedrag van minder dan € 50,00 wordt niet teruggegeven.

2.3.5

Geen teruggaaf legesdeel advies of verklaring van geen bedenkingen.

Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.2.11 en 2.2.12 wordt geen teruggaaf verleend.

Hoofdstuk 4 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening

€ 2.000,00

Hoofdstuk 5 Brandveiligheid

2.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning met betrekkin tot het brandveilig gebruik van een inrichting, als bedoeld in artikel 2, lid 1 van de brandbeveiligingsverordening

€ 400,00

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese Dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 Horeca

3.1.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning op grond van artikel 3 van de Drank- en Horecawet

€ 173,65

3.1.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van de leidinggevende of de inrichting ingevolge de Drank- en Horecawet

€ 29,05

3.1.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet

€ 29,05

Hoofdstuk 2 Organiseren van evenementen, markten en diversen

3.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

3.2.1.1

een vergunning voor het organiseren van een meerdaags evenement als bedoeld in artikel 2:25 van de APV gemeente Drimmelen 2010

€ 173, 65

3.2.1.2

een vergunning voor het organiseren van een ééndaags evenement als bedoeld in de artikel 2:25 van de APV gemeente Drimmelen 2010, niet zijnde een klein evenement als bedoeld in artikel 2:25 lid 2 van de APV gemeente Drimmelen 2010

€ 28,20

3.2.2.1

een vergunning voor het plaatsen van een terras als bedoeld in artikel 2:10 lid 3, sub a, van de APV gemeente Drimmelen 2010

Als het terras onderdeel uitmaakt van een af te geven evenementenvergunning is het bovenstaande niet van toepassing

€ 116,00

3.2.2.2

een vergunning voor het plaatsen van voorwerpen op of aan de openbare weg in strijd met de publieke functie daarvan als bedoeld in artikel 2:10 van de APV gemeente Drimmelen 2010

€ 29,05

3.2.2.3

Een andere in deze titel niet benoemde vergunning of ontheffing

€ 9,85

3.2.2.4

Te laat ingediende aanvragen ingevolge artikel 1.3 van de APV gemeente Drimmelen 2010 kunnen, als niet wordt besloten deze buiten behandeling te laten, worden behandeld volgens een spoedprocedure. Het extra tarief voor het volgen van deze spoedprocedure bedraagt, onverminderd de overige bepalingen in deze tarieventabel:

€ 9,85

3.2.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

3.2.1.3

Een vergunning voor het aanbrengen van een automaat, etalagekast e.d. aan, op of boven de openbare weg

€ 7,95

3.2.2

Een standplaatsvergunning

3.2.2.1

Voor een dag

€ 5,85

3.2.2.2

Voor een week

€ 14,50

3.2.2.3

Voor een maand

€ 23,25

3.2.2.4

Voor een kwartaal

€ 37,90

3.2.2.5

Voor een jaar

€ 57,75

3.2.3

Een vergunning voor het verkopen van etenswaren door middel van een rijdende verkoopwagen, voor een jaar of een gedeelte daarvan

€ 346,25

3.2.4

Een vergunning om fotografische opnamen te maken op de openbare weg:

3.2.4.1

Voor een dag

€ 4,60

3.2.4.2

Voor een week

€ 7,90

3.2.5

Een collectevergunning als bedoeld in artikel 5:13

€ 5,85

3.2.6

Een vergunning tot het maken van muziek door middel van muziekinstrumenten, alsmede langs mechanische en/of elektronische weg

 

3.2.6.1

Op of aan de openbare weg, per dag of gedeelte daarvan

€ 6,85

 

In voor publiek toegankelijke inrichtingen, lokaliteiten en samenkomsten:

 

3.2.6.2.1

Per dag

€ 6,85

3.2.6.2.2

Per week

€ 12,00

3.2.6.2.3

Per kwartaal

€ 48,00

3.2.6.2.4

Per jaar

€ 120,15

3.2.7.1

een vergunning tot het ná de algemene sluitingstijd geopend houden van cafés en andere voor het publiek toegankelijke inrichtingen voor elk uur of gedeelte daarvan

€ 12,70

3.2.8.1

Een vergunning, ontheffing of toestemming tot het gelegenheid geven van kamperen of bivakkeren

€ 7,25

3.2.8.2

Een nachtverblijfregister (set van 250 exemplaren)

€ 28,20

3.2.9

Een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet of het vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet

€ 15,00

3.2.10

De in deze verordening genoemde legesbedragen worden op basis van officiële TNT Post tarieven verhoogd met de verschuldigde portikosten, indien het aangevraagde stuk op verzoek van betrokkene aan hem wordt toegezonden

Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven

3.3.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag

3.3.1

tot het verlenen of, wijzigen van een vergunning voor een seksinrichting/sekswinkel of escortbedrijf als bedoeld in artikel 3.2.1 van de Algemene plaatselijke verordening (A.P.V.)

€ 1.044,00

3.3.2

Tot het verlenen van een vergunning zoals genoemd in artikel 3.3.1 bij ongewijzigde omstandigheden

€ 139,50

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Drimmelen van 16 december 2010,

drs. G.L.C.M. de Kok, voorzitter

mr. M.J.N. Schetters-Schuurbiers, griffier