Organisatie | Reimerswaal |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Klachtenverordening |
Citeertitel | Klachtenverordening gemeente Reimerswaal 2002 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | klachten |
Geen.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2003 | nieuwe regeling | 29-10-2002 Reimerswaal Informatie | 18 oktober 2002, nummer 10 |
Hoofdstuk 1 Begrips- en algemene bepalingen
In deze verordening wordt verstaan onder:a. klacht: een uiting van ongenoegen over de wijze waarop een bestuursorgaan of een ambtenaar van de gemeente zich in een bepaalde aangelegenheid jegens een natuurlijk persoon of een rechtspersoon heeft gedragen;b. bestuursorgaan: 1. de gemeenteraad,2. (een lid van) het college van burgemeester en wethouders,3. de burgemeester (tenzij handelend in zijn hoedanigheid van hoofd van politie);c. gedraging: het in een bepaalde aangelegenheid jegens een natuurlijk persoon of een rechtspersoon handelen of nalaten te handelen door:1. een bestuursorgaan,2. een ambtenaar of een daarmee op grond van diens werkzaamheden gelijk te stellen persoon (inclusief de arbeidscontractant) in de uitoefening van zijn functie;d. klachtencoördinator: de functionaris als bedoeld in artikel 1.4.
Hoofdstuk 2 Behandeling van schriftelijke klachten
Het bestuursorgaan is niet verplicht de klacht te behandelen indien zij betrekking heeft op een gedraging:a. waarover reeds eerder een klacht is ingediend die met inachtneming van het bepaalde in deze verordening is behandeld;b. die langer dan een jaar voor indiening heeft plaatsgevonden;c. waartegen door de klager bezwaar gemaakt had kunnen worden ofd. waartegen door de klager beroep kan of kon worden ingesteld:e. die door het instellen van een procedure aan het oordeel van een andere rechterlijke instantie dan een administratieve rechter onderworpen is, dan wel onderworpen is geweest off. zo lang terzake daarvan een opsporingsonderzoek op bevel van de Officier van Justitie of een vervolging gaande is, dan wel indien de gedraging deel uitmaakt van de opsporing en vervolging van een strafbaar feit en ter zake van dat feit een opsporingsonderzoek op bevel van de Officier van Justitie of een vervolging sprake is.
Een klacht wordt niet in behandeling genomen indien:a. het belang van de klager dan wel het gewicht van de gedraging kennelijk onvoldoende is;b. niet voldaan is aan het bepaalde in artikel 2.1 tweede en derde lid en klager de voor behandeling vereiste gegevens niet binnen twee weken nadat klager op de tekortkoming is gewezen, heeft verstrekt.
Indien de klacht niet binnen de in het eerste lid genoemde termijn kan worden afgehandeld kan het bestuursorgaan de afhandeling voor ten hoogste vier weken verdagen. Van de verdaging wordt door de klachtencoördinator schriftelijk mededeling gedaan aan de klager en aan degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft.