Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Reimerswaal

Klachtenverordening

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieReimerswaal
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingKlachtenverordening
CiteertitelKlachtenverordening gemeente Reimerswaal 2002
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpklachten

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Artikel 149 Gemeentewet
  2. Hoofdstuk 9 Algemene wet bestuursrecht

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2003nieuwe regeling

29-10-2002

Reimerswaal Informatie

18 oktober 2002, nummer 10

Tekst van de regeling

Intitulé

Klachtenverordening

De raad van de gemeente Reimerswaal,gezien het voorstel van burgemeester en wethouders van 18 oktober 2002, nummer 10;gelet op de instemming van de ondernemingsraad d.d 12 september 2002;gelet op artikel 149 van de Gemeentewet en hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht;

 BESLUIT

vast te stellen de volgende: 

“Klachtenverordening gemeente Reimerswaal 2002”.

Hoofdstuk 1 Begrips- en algemene bepalingen

Artikel 1.1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:a. klacht: een uiting van ongenoegen over de wijze waarop een bestuursorgaan of een ambtenaar van de gemeente zich in een bepaalde aangelegenheid jegens een natuurlijk persoon of een rechtspersoon heeft gedragen;b. bestuursorgaan: 1. de gemeenteraad,2. (een lid van) het college van burgemeester en wethouders,3. de burgemeester (tenzij handelend in zijn hoedanigheid van hoofd van politie);c. gedraging: het in een bepaalde aangelegenheid jegens een natuurlijk persoon of een rechtspersoon handelen of nalaten te handelen door:1. een bestuursorgaan,2. een ambtenaar of een daarmee op grond van diens werkzaamheden gelijk te stellen persoon (inclusief de arbeidscontractant) in de uitoefening van zijn functie;d. klachtencoördinator: de functionaris als bedoeld in artikel 1.4. 

Artikel 1.2 Algemene bepalingen

  • 1

    Een ieder heeft het recht om over de wijze waarop een bestuursorgaan zich in een bepaalde aangelegenheid jegens hem of een ander heeft gedragen, een klacht in te dienen bij dat bestuursorgaan.

  • 2

    Een gedraging van een persoon, als bedoeld in artikel 1.1, onder c. sub 2. wordt aangemerkt als een gedraging van dat bestuursorgaan.

  • 3

    Het bestuursorgaan draagt zorg voor een behoorlijke afhandeling van mondelinge en schriftelijke klachten over zijn gedraging en over gedragingen van bestuursorganen die onder zijn verantwoordelijkheid werkzaam zijn.

  • 4

    Tegen een besluit inzake de behandeling van een klacht over een gedraging van een bestuursorgaan kan geen beroep worden ingesteld.

Artikel 1.3 Klachtenbehandeling

  • 1

    De burgemeester is belast met de voorbereiding van de beslissing op en de advisering over een klacht.

  • 2

    Indien de klacht betrekking heeft op de gedraging van de burgemeester is de loco-burgemeester belast met de voorbereiding van de beslissing op en de advisering over een klacht.

Artikel 1.4 Klachtencoördinator

  • 1

    Burgemeester en wethouders stellen een klachtencoördinator aan.

  • 2

    De klachtencoördinator ziet erop toe dat de behandeling van een klacht conform het bepaalde in de verordening plaatsvindt.

  • 3

    Indien de klager dit wenst verleent de klachtencoördinator hem medewerking bij het op schrift stellen van een klacht.  

  • 4

    De klachtencoördinator adviseert het bestuursorgaan over het voorkomen van klachten.

Hoofdstuk 2 Behandeling van schriftelijke klachten

Artikel 2.1 Indiening

  • 1

    Een klacht wordt schriftelijk ingediend bij het bestuursorgaan.

  • 2

    Een schriftelijke klacht moet ondertekend worden ingediend.

  • 3

    De klacht dient te omvatten:a. de naam en het adres van de indiener;b. de dagtekening;c. een omschrijving van de gedraging waartegen de klacht is gericht.

  • 4

    Indien het klaagschrift in een vreemde taal is gesteld en een vertaling voor een goede behandeling van de klacht noodzakelijk is, dient de klager zorg te dragen voor een vertaling.

Artikel 2.2 Registratie

  • 1

    Een ingediende klacht over een gedraging wordt na registratie voorgelegd aan de klachtencoördinator.

  • 2

    Een mondeling ingediende klacht wordt op schrift gesteld en ter ondertekening aan de klager voorgelegd, ter bevestiging van de juiste notering van de klacht.

Artikel 2.3 Ontvangstbevestiging

  • 1

    De ontvangst van een klacht wordt door de klachtencoördinator binnen een week schriftelijk aan de klager bevestigd.

  • 2

    In de bevestiging wordt meegedeeld wie de klacht zal behandelen en hoe de verdere gang van zaken is.

  • 3

    Degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft krijgt de klacht, de eventueel meegezonden stukken en de ontvangstbevestiging in afschrift toegezonden.

Artikel 2.4 Ontvankelijkheid

  • 1

    Het bestuursorgaan is niet verplicht de klacht te behandelen indien zij betrekking heeft op een gedraging:a. waarover reeds eerder een klacht is ingediend die met inachtneming van het bepaalde in deze verordening is behandeld;b. die langer dan een jaar voor indiening heeft plaatsgevonden;c. waartegen door de klager bezwaar gemaakt had kunnen worden ofd. waartegen door de klager beroep kan of kon worden ingesteld:e. die door het instellen van een procedure aan het oordeel van een andere rechterlijke instantie dan een administratieve rechter onderworpen is, dan wel onderworpen is geweest off. zo lang terzake daarvan een opsporingsonderzoek op bevel van de Officier van Justitie of een vervolging gaande is, dan wel indien de gedraging deel uitmaakt van de opsporing en vervolging van een strafbaar feit en ter zake van dat feit een opsporingsonderzoek op bevel van de Officier van Justitie of een vervolging sprake is.

  • 2

    Een klacht wordt niet in behandeling genomen indien:a. het belang van de klager dan wel het gewicht van de gedraging kennelijk onvoldoende is;b. niet voldaan is aan het bepaalde in artikel 2.1 tweede en derde lid en klager de voor behandeling vereiste gegevens niet binnen twee weken nadat klager op de tekortkoming is gewezen, heeft verstrekt.

  • 3

    Van het niet in behandeling nemen van de klacht wordt de klager zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen vier weken na ontvangst van het klaagschrift in kennis gesteld.

Artikel 2.5 Vooronderzoek

  • 1

    De klachtencoördinator is in verband met de voorbereiding van de behandelingvan de klacht bevoegd rechtstreeks alle gewenste inlichtingen in te winnen of te doen inwinnen.

  • 2

    De klachtencoördinator kan bij deskundigen advies of inlichtingen inwinnen en deze zo nodig uitnodigen daartoe op de zitting te verschijnen. Indien daaraan kosten zijn verbonden, is vooraf machtiging van burgemeester en wethouders vereist.

Artikel 2.6 Horen

  • 1

    De klager en degene(n) op wiens gedraging de klacht betrekking heeft worden in de gelegenheid gesteld te worden gehoord.

  • 2

    Van het horen van de klager kan worden afgezien, indien de klacht kennelijk ongegrond is dan wel indien de klager heeft verklaard geen gebruik te willen maken van het recht te worden gehoord.

  • 3

    De klachtencoördinator beslist over de toepassing van lid 2.

  • 4

    Van het horen wordt een verslag gemaakt.

  • 5

    Een rapport van bevindingen, vergezeld van het advies en eventuele aanbevelingen wordt gezonden aan het bestuursorgaan. Het rapport bevat het verslag van het horen.

Artikel 2.7 Afdoening

  • 1

    Het bestuursorgaan handelt de klacht binnen 6 weken na ontvangst af.

  • 2

    Het bestuursorgaan stelt de klager en degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft schriftelijk en gemotiveerd in kennis van de bevindingen van het onderzoek naar de klacht, de beslissing over de klacht alsmede van de eventuele conclusies die daaraan verbonden zijn.

  • 3

    Indien de conclusies van het bestuursorgaan afwijken van het advies, wordt in de conclusies de reden voor die afwijking vermeld en wordt het advies meegezonden met de kennisgeving, als bedoeld in lid 2.

  • 4

    Indien de klacht niet binnen de in het eerste lid genoemde termijn kan worden afgehandeld kan het bestuursorgaan de afhandeling voor ten hoogste vier weken verdagen. Van de verdaging wordt door de klachtencoördinator schriftelijk mededeling gedaan aan de klager en aan degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft.

  • 5

    Indien vervolgens nog een klacht kan worden ingediend bij een persoon of college, aangewezen om klachten over het bestuursorgaan te behandelen, wordt daarvan bij de kennisgeving melding gemaakt.

Artikel 2.8 Tussentijds beëindigen procedure

  • 1

    Zodra het bestuursorgaan naar tevredenheid van de klager aan diens klacht tegemoet is gekomen, vervalt de verplichting tot het verder toepassen van dit hoofdstuk.

  • 2

    De klachtencoördinator bevestigt dit schriftelijk aan klager en aan degene over wie werd geklaagd.

Hoofdstuk 3 Rapportage

Artikel 3.1 Jaaroverzicht

De klachtencoördinator brengt jaarlijks voor 1 april aan de gemeenteraad een rapportage uit,inhoudende een overzicht en een analyse van de ingekomen klachten in de rapportageperiode en voorziet deze zonodig van beleidsmatige aanbevelingen.

Hoofdstuk 4 Slotbepalingen

Artikel 4.1 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2003.De verordening "Klachtenregeling Reimerswaal" komt gelijktijdig te vervallen.

Artikel 4.2 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald onder de titel “Klachtenverordening gemeenteReimerswaal 2002”.

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Reimerswaal,gehouden op 29 oktober 2002. 

P.C.E. Kil,  griffier                          A. Verbree, voorzitter