Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Delfzijl

Organisatieverordening van de griffie

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieDelfzijl
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingOrganisatieverordening van de griffie
CiteertitelOrganisatieverordening van de griffie van de gemeente Delfzijl
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Organisatieverordening van de griffie van 21 oktober 2010.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, art. 107e, lid 1

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

07-02-2013nieuwe regeling

24-01-2013

Eemsbode, 06-02-2013

Geen
13-01-201107-02-2013nieuwe regeling

21-10-2010

Eemsbode, 12-01-2011

Geen

Tekst van de regeling

Intitulé

Organisatieverordening van de griffie

De raad van de gemeente Delfzijl;

gelezen het voorstel van het presidium d.d. 3 december 2012;

gelet op artikel 107e, eerste lid, van de Gemeentewet;

besluit vast te stellen de

 

Organisatieverordening van de griffie

Hoofdstuk 1 Begripsbepalingen

Artikel 1:1

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • griffier: de op grond van artikel 107 Gemeentewet door de raad benoemde functionaris;

  • griffie: de organisatie die valt onder de verantwoordelijkheid van de raad, bestaande uit de griffier en de onder zijn verantwoordelijkheid functionerende ambtenaren;

  • werkgeverscommissie: de leden van het presidium, met uitzondering van de burgemeester.

Hoofdstuk 2 Organisatie van de griffie

Artikel 2:1 organisatiedoelstellingen en formatie

De raad stelt op voorstel van de werkgeverscommissie de organisatiedoelstellingen en formatie van de griffie en de op de griffie aanwezige functies vast.

Artikel 2:2 aansturing griffie(r)
  • 1.

    De werkgeverscommissie is verantwoordelijk voor de aansturing van de griffier.

  • 2.

    De raad stelt op voorstel van de werkgeverscommissie een instructie vast, zoals bedoeld in artikel 107a Gemeentewet.

  • 3.

    De griffier handelt naar zijn instructie.

  • 4.

    De griffier legt verantwoording af aan de raad over het functioneren van de griffie in het jaarplan en jaarverslag.

Artikel 2:3 financiën

De raad stelt jaarlijks de begroting van de griffie vast op basis van het jaarplan van de griffie.

Artikel 2:4 beheer

De griffier sluit dienstverleningsovereenkomsten af met het college of de secretaris voor het gebruik van de binnen de collegeorganisatie bestaande ondersteunende faciliteiten op het terrein van Personeel, Informatie, Juridische Zaken, Organisatie, Financiën, Automatisering en Huisvesting.

Artikel 2:5 medezeggenschap
  • 1

    De griffie kan worden beschouwd als zelfstandige onderneming.

  • 2

    De griffier regelt als bestuurder in de zin van de Wet op de ondernemingsraden in overleg met de werkgeverscommissie en de medewerkers van de griffie de medezeggenschap voor de griffie.

Hoofdstuk 3 Slotbepalingen

Artikel 3:1

In gevallen waarin deze verordening niet voorziet, pleegt de griffier voor zover nodig overleg met de werkgeverscommissie.

Artikel 3:2

Deze verordening kan worden aangehaald als 'Organisatieverordening van de griffie van de gemeente Delfzijl'.

Artikel 3:3

Deze verordening treedt in werking op de dag volgende op die van zijn bekendmaking, onder gelijktijdige intrekking van de Organisatieverordening van de griffie van de gemeente Delfzijl van 21 oktober 2010.

Aldus vastgesteld door de raad in zijn openbare vergadering van 24januari 2013,

 

voorzitter

(E.A. Groot)

 

griffier

(O. Rijkens)