Organisatie | Valkenswaard |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening Wet Gemeentelijke Antidiscriminatievoorziening gemeente Valkenswaard 2010 |
Citeertitel | Verordening Wet Gemeentelijke Antidiscriminatievoorziening gemeente Valkenswaard 2010 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp | discriminatie |
De datum en bron van bekendmaking is niet te achterhalen.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-07-2010 | nieuwe regeling | 01-07-2010 Onbekend. | Onbekend. | ||
01-07-2010 | 01-07-2010 | nieuwe verordening | 30-06-2010 Onbekend | onbekend | |
01-07-2010 | 01-07-2010 | nieuwe verordening | 30-06-2010 Onbekend. | onbekend |
1 Wet: de Wet gemeentelijke antidiscriminatievoorzieningen.2. Besluit: het Besluit gemeentelijke antidiscriminatievoorzieningen.3. De antidiscriminatievoorziening: antidiscriminatievoorziening als bedoeld in artikel 1 van de Wet gemeentelijke antidiscriminatievoorzieningen.4. Klacht: klacht bedoeld in artikel 2, eerste lid, onder a, van de wet.5. Klachtbehandelaar: klachtbehandelaar als bedoeld in artikel 1 van het besluit.6. Klager: Klager als bedoeld in artikel 1 van het besluit.7. Ingezetene: ingezetene als bedoeld in artikel 2 van de Gemeentewet.
Artikel 2 Zorgplicht college van burgemeester en wethouders
Het college van burgemeester en wethouders biedt de ingezetenen toegang tot een antidiscriminatievoorziening.
Artikel 3 Inrichting antidiscriminatievoorziening
Bij de inrichting van de antidiscriminatievoorziening worden in ieder geval de deskundigheid van klachtbehandelaars en de toegankelijkheid van de voorziening gewaarborgd.1. De antidiscriminatievoorziening draagt er zorg voor dat de klachtbehandelaars voldoen aan de voor klachtenbehandeling vereiste deskundigheid en biedt de klachtbehandelaars de mogelijkheid hun deskundigheid te onderhouden en verder te ontwikkelen.2. De klager heeft in ieder geval de mogelijkheid om een klacht te melden:
- Per post;- Per e-mail;- Telefonisch;- Op een door de gemeente beschikbaar gestelde locatie als bedoeld in artikel 5 van deze verordening.
Artikel 4 Protocol klachtenbehandeling
Het protocol voor de behandeling van klachten als bedoeld in artikel 6 van de wet regelt in ieder geval:a. De afdoeningstermijn van klachten;b. De wijze van afdoening van klachten;c. De registratie van klachten.
Artikel 5 Laagdrempeligheid antidiscriminatievoorziening
1. Ingezetenen worden in de gelegenheid gesteld een klacht in hun directe leefomgeving te melden.2. Gemeenten die aansluiting hebben bij een regionaal antidiscriminatiebureau kunnen overeenkomen dat deze melding op een locatie in de betreffende gemeente kan plaatsvinden.3. Het college draagt zorg voor de deskundigheid van de medewerkers die deze meldingen op adequate manier opneemt en doorverwijst.4. Klager wordt door de medewerkers doorgeleid naar de antidiscriminatievoorziening.