Organisatie | Teylingen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Subsidieverordening gemeentelijke monumenten Teylingen |
Citeertitel | Subsidieverordening gemeentelijke monumenten Teylingen |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | volkshuisvesting en woningbouw |
Eigen onderwerp |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
10-01-2008 | nieuwe regeling | 20-12-2007 Nieuwsblad Teylingen, 09-01-2008 | 2007/08528 |
De raad der gemeente Teylingen;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 16 oktober 2007;
gelet op artikel 149 van de Gemeentewet;
Vast te stellen de “Subsidieverordening gemeentelijke monumenten Teylingen”
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1.1 Begripsomschrijvingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
Indien de werkzaamheden (voor een deel) worden verricht in zelfwerkzaamheid, worden de loonkosten niet tot de kosten van de voorziening gerekend.
Artikel 1.4 Algemene voorwaarden
De restauratie moet zijn voltooid binnen twee jaren na de subsidieverlening, tenzij het college heeft toegestaan dat de restauratie in ten hoogste vier fasen, doch uiterlijk binnen vier jaren, wordt uitgevoerd mits in de eerste fase ten minste de bouwtechnische gebreken van het gehele pand worden opgeheven.
De eigenaar verplicht zich gedurende een periode van ten minste vijftien jaar na de vaststelling van de subsidie het monument elke twee jaar te laten inspecteren op onderhoudsgebreken door de Stichting Monumentenwacht Erfgoedhuis Zuid-Holland in opdracht van het college van burgemeester en wethouders of in opdracht van de eigenaar zelf.
Hoofdstuk 4 Overgangs- en slotbepalingen
Op een aanvraag, die is ingediend voor de inwerkingtreding van deze verordening, wordt op grond van de voor dat tijdstip geldende regels beslist.
Aldus besloten in de openbare vergadering van 20 december 2007
De raad voornoemd,
De griffier, de voorzitter,
R. van Dijk drs. S.W.J.G. Schelberg
Beschermde monumenten zijn beschermd, omdat zij een cultuurhistorisch belang vertegenwoordigen, waarvan de samenleving vindt dat deze aan de komende generaties moet worden overgedragen. Dat belang wordt "monumentale waarde" genoemd. Die monumentale waarde is de reden voor de bescherming. Het gaat bij subsidie dus om het herstel en instandhouding van de monumentale waarde. Voor alle duidelijkheid: niet om het isoleren, verbeteren van comfort of het bijdragen aan de exploitatie en ook niet om het terugbrengen van reeds verloren monumentale waarde.
De monumentale waarden van de panden zijn globaal per pand beschreven. Tot de monumentale waarden wordt in ieder geval de hoofdstructuur (het casco) gerekend. Het casco bestaat uit:
Tot de monumentale waarde worden in het algemeen ook die onderdelen gerekend die de architectuurhistorische kenmerken van het monument bepalen zoals:
Deze verordening geldt niet voor rijksmonumenten, omdat deze monumenten, gezien de hoge restauratiekosten in relatie tot de ter beschikking staande middelen, een te grote claim op het gemeentelijk budget zouden leggen. Bovendien zijn er subsidiemogelijkheden bij de Rijksdienst voor Archeologie, Cultuurlandschap en Monumenten (RACM).
Voor beschrijvingen en toetsingscriteria wordt, voor zover van toepassing, de door het rijk gehanteerde "leidraad subsidiabele restauratieonderhoudskosten" gehanteerd. Op deze wijze kan de toetsing van plannen voor zowel rijks- als gemeentelijke monumenten op dezelfde basis worden uitgevoerd.
Het college is bevoegd jaarlijks de in de verordening opgenomen bedragen herzien, dit onder meer in verband met de prijsontwikkeling en de hoogte van het beschikbare gemeentelijk budget.
Nader beschouwd komen de volgende werkzaamheden en voorzieningen voor een restauratiebijdrage in aanmerking, voor zover sober en doelmatig uitgevoerd:
Voor zover noodzakelijk en derhalve behorende bij de restauratieplanvoorbereiding.
De meest voor de hand liggende wijze van instandhouding is het plegen van regelmatig onderhoud. Om in aanmerking te komen voor een onderhoudsbijdrage moet het monument in een goede bouwkundige staat verkeren.
Het antwoord op de vraag wanneer er precies sprake is van een bouwkundig goede staat of wanneer er sprake is van restauratie dan wel onderhoud, is in zijn algemeenheid nooit exact aan te geven. Deze vraag heeft bijv. ook te maken met de mate waarin de werkzaamheden gepleegd moeten worden. Is er een raam slecht of zijn alle ramen slecht, is er een stuk van het dak dat in slechte staat verkeert of is het gehele dak slecht.
De onderhoudsbijdrage heeft als doel mensen aan te zetten tot regelmatig onderhoud, het liefst via een vooropgesteld meerjarenplan. De regeling is in eerste instantie alleen bedoeld voor de buitenkant en wel voor het op sobere en doelmatige wijze wind- en waterdicht houden van het monument.
Het mag nooit zo zijn dat bewust onderhoud achterwege wordt gelaten om na verloop van tijd in aanmerking te kunnen komen voor een (hogere) restauratiebijdrage. Aan de hand van de in te dienen inspectierapporten van de provinciale monumentenwacht wordt daarom gecontroleerd of regelmatig onderhoud heeft plaatsgevonden.