Organisatie | Woudrichem |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening brandweerrechten 2012 |
Citeertitel | Verordening brandweerrechten 2012 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2012.
Gemeentewet, art. 229, lid 1 en onderdelen a en b
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2012 | 01-01-2013 | Vervangt de Verordening brandweerrechten 2011 | 20-12-2011 Altena Nieuws 29-12-2011 | Raadsbesluit nr. 2011-071l, agendapunt 12 | |
18-01-2008 | 16-01-2009 | Vervangt de Verordening brandweerrechten 2007 | 20-12-2007 Altenanieuws, 10 januari 2008 | agendapunt 4 raadsvergadering 20 december 2006 |
Onder de naam 'brandweerrechten' worden geheven:a. rechten voor het gebruik overeenkomstig de bestemming van voor de openbare dienst bestemde bezittingen van de gemeentelijke brandweer of van voor de openbare dienst bestemde werken of inrichtingen die bij de gemeentelijke brandweer in beheer of in onderhoud zijn;b. rechten voor het genot van door de gemeentelijke brandweer verstrekte diensten.
Geen rechten als bedoeld in het eerste lid worden geheven ter zake van:a. het voorkomen, beperken en bestrijden van brand;b. het beperken van brandgevaar;c. het voorkomen en beperken van ongevallen bij brand;d. al hetgeen met de onderdelen a, b en c verband houdt;e. het beperken en bestrijden van gevaar voor mensen en dieren bij ongevallen anders dan bij brand;f. de bestrijding en beperking van rampen, als bedoeld in artikel 1 van de Rampenwet.
Belastingplichtig is:a. degene die gebruik maakt van de bezittingen, werken of inrichtingen als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel a;b. degene die een dienst aanvraagt dan wel degene te wiens behoeve een dienst is verleend, als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel b.
Voor zover in de bij deze verordening behorende tarieventabel tarieven zijn opgenomen die per jaar worden geheven, is het belastingjaar gelijk aan het kalenderjaar.
Artikel 5 Ontstaan van de belastingschuld en heffing naar tijdsgelang
Indien de belastingplicht in de loop van het belastingjaar aanvangt, zijn de rechten waarop artikel 4 van toepassing is, in zoverre in afwijking van artikel 3, tweede lid, verschuldigd voor zoveel twaalfden gedeelten van de voor dat jaar nog verschuldigde rechten als er in dat jaar, na de aanvang van de belastingplicht, nog volle kalendermaanden overblijven.
Indien de belastingplicht waarop artikel 4 van toepassing is in de loop van het jaar eindigt, bestaat aanspraak op ontheffing voor zoveel twaalfden gedeelten van de voor dat jaar verschuldigde rechten als er in dat jaar, na het einde van de belastingplicht nog volle kalendermaanden overblijven, tenzij het bedrag van de ontheffing minder bedraagt dan € 9,00.
Artikel 7 Termijn van betalingen
De rechten moeten voldaan worden binnen dertig dagen na dagtekening van de kennisgeving.
Artikel 8 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders
Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de rechten.
Aldus besloten door de raad van de gemeente Woudrichem in zijn openbare vergadering van 20 december 2011.
de voorzitter, de raadsgriffier (plv),dr. F.A. Petter M. Groenenberg - Bouman
AlgemeenAlle in deze verordening opgenomen tarieven zijn inclusief omzetbelasting indien deze verschuldigd is.
HOOFDSTUK 1 WACHT- EN CONTROLEDIENSTEN
1.1 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot: 1.1.1 het verrichten van wacht- en waakdiensten: € 28,90 per personeelslid, per uur 1.1.2 het verrichten van inspecties € 28,90 per personeelslid, per uur, met dien verstande dat voor de eerste inspectie per kalenderjaar, gevraagd en ongevraagd geen bijdrage is verschuldigd
HOOFDSTUK 2 BEHANDELING BRANDSLANGEN
2.1 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot: 2.1.1 het reinigen en persen van brandslangen, per slang € 17,302.1.2 het repareren van brandslangen € 8,502.1.3 het bendelen van brandslangen € 8,50
HOOFDSTUK 3 BESCHIKBAAR STELLEN VAN BRANDBLUSMIDDELEN
3.1 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het beschikbaar stellen, per etmaal, van een: 3.1.1 brandslang € 9,453.1.2 blustoestel, exclusief vulling € 11,203.1.3 ademluchtbeschermingstoestel, inclusief vulling € 24,553.1.4 bluskleding € 14,253.1.5 waadpak € 11,55
HOOFDSTUK 4 VERRICHTINGEN TEN BEHOEVE VAN DE ADEMBESCHERMING
4.1 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het controleren en reinigen van een gelaatstuk € 6,754.2 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot: 4.2.1 het controleren van een ademluchttoestel € 24,554.2.2 het vullen van een ademluchtfles € 4,154.2.3 het vullen van een poederblusser (7 kg) € 49,254.2.4 het vullen van een CO2 blusser van (6 kg) € 23,304.2.5 het vullen van een schuimblusser van (6 kg) € 31,20
HOOFDSTUK 5 VERRICHTEN VAN DIENSTEN
5.1 Voor zover daarvoor niet elders in deze tabel een tarief is opgenomen, bedraagt het tarief exclusief mensuren, ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het ter beschikking stellen, per uur, van: 5.1.1 een motorspuitaanhangwagen € 28,655.1.2 een tankautospuit € 67,505.1.3 een manschappen-/commandowagen € 28,655.1.4 een hulpverleningsvoertuig € 54,35
6.1 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot : 6.1.1 het verzorgen van een brandweeropleiding c.q. bijscholing, exclusief blusmiddelen, materialen gebruik van een leslokaal van de gemeentelijke brandweer, per uur € 54,356.1.2 het ter beschikking stellen van een leslokaal, per uur € 14,256.1.3 het ter beschikking stellen van audiovisuele apparatuur, per dag € 14,256.1.4 het verrichten van diensten bij toegangverschaffing van een perceel in geval van buitensluiting € 67,506.1.5 het verrichten van schoonmaak- en verwijderingsdiensten, exclusief reinigingsmateriaal, per uur € 338,856.16 het uitrukken voor een automatische brandmelding, veroorzaakt door onoplettendheid, onvoldoende onderhoud, of een foutieve handeling, per melding € 338,65met dien verstande dat per kalenderjaar voor de eerste vijf uitrukken per perceel geen bijdrage verschuldigd is, (inclusief alle meldingen via particuliere instellingen) 6.1.7 het verlenen van bijstand voor niet-repressief optreden, op verzoek van en voor derden, per mensuur € 28,65met een minimum van € 28,65