Organisatie | Beverwijk |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening Cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand |
Citeertitel | Verordening Cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
De datum en plaats van bekendmaking van deze regeling kan niet meer worden achterhaald.
Deze regeling vervangt het convenant Cliëntenplatform 2001.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
12-04-2005 | nieuwe regeling | 24-02-2005 Onbekend | Raadsstuk 2005/506 |
De raad van de gemeente Beverwijk;
gezien het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 25 januari 2005, nr. 2005/506;
overwegende dat de Wet werk en bijstand ingegaan is op 1 januari 2004 en voorschrijft dat de gemeenten een verordening cliëntenparticipatie vaststellen;
gelet op artikel 47 van de Wet werk en bijstand;
gehoord de commissie Onderwijs, Sociale Zaken, Cultuur en Welzijn d.d. 8 februari 2005;
gelet op artikel 147 van de Gemeentewet;
HOOFDSTUK 1 ALGEMENE BEPALINGEN
In deze verordening wordt verstaan onder:
cliënt: de persoon die algemene bijstand of periodieke bijzondere bijstand ontvangt op grond van de WWB, dan wel die behoort tot de overige personen als bedoeld in artikel 7, lid 1 sub a of artikel 10 lid 2 van de WWB aan wie door het college ondersteuning kan worden geboden of de persoon die tot de doelgroep als bedoeld in artikel 1 Wet Participatiebudget behoren en die naar oordeel van het college ondersteuning nodig hebben.
Artikel 2 Taak, doelstelling en bevoegdheden
Het Cliëntenplatform Beverwijk heeft tot taak het college gevraagd en ongevraagd te adviseren over beleid en uitvoering van de aan de afdeling Publiekszaken, werkveld Sociale Zaken en Werkgelegenheid, opgedragen wetten en regelingen, voor zover het niet gaat om klachten, bezwaar- en beroepschriften, individuele gevallen of individuele belangenbehartiging.
Door of namens het college aan het Cliëntenplatform Beverwijk gevraagde adviezen worden binnen vier weken schriftelijk uitgebracht, mits dit overeenkomt met het reguliere vergaderschama van het platform. Deze termijn kan op schriftelijk verzoek van het platform eenmaal met vier weken worden verlengd.
HOOFDSTUK 2 SAMENSTELLING EN VERGADERINGEN
Artikel 3 De samenstelling van het Cliëntenplatform
Het Cliëntenplatform Beverwijk bestaat uit minimaal vier en maximaal 8 cliënten van de afdeling Publiekszaken van de gemeente, die wat betreft de samenstelling zoveel mogelijk een afspiegeling vormen van het cliëntenbestand. Het Cliëntenplatform zorgt zelf voor het vinden van nieuwe leden en informeert het college over wijzigingen in de samenstelling.
In afwijking van het eerste lid kunnen in overeenstemming met het college in het Cliëntenplatform Beverwijk leden worden benoemd, die geen cliënt zijn, maar die door hun achtergrond of blijkens de doelstelling van de organisatie die zij vertegenwoordigen aantoonbare affiniteit hebben met de doelstellingen van het Cliëntenplatform.
Artikel 4 De overlegvergaderingen en de werkwijze
Het Cliëntenplatform Beverwijk overlegt tenminste een keer per twee maanden met een beleidsmedewerker van de Afdeling Publiekszaken over de hoofdlijnen van het beleid.
In overleg met de beleidsmedewerker van de afdeling Publiekszaken kan besloten worden externe deskundigen en/of adviseurs door het platform uit te nodigen.
HOOFDSTUK 3 INFORMATIEVOORZIENING, FACILITERING, VERSLAGLEGGING
Artikel 5 Informatievoorziening
Het college draagt zorg voor een goede en tijdige informatievoorziening aan het Cliëntenplatform met betrekking tot alle zaken die tot het taakgebied van het platform behoren.
HOOFDSTUK 4 OVERIGE BEPALINGEN
Artikel 8 Voorziening door het college
In die gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist het college, na advies te hebben ingewonnen bij het Cliëntenplatform Beverwijk.
Het Cliëntenplatform Beverwijk stelt, in aanvulling op hetgeen hierover in deze verordening is bepaald, ten behoeve van zijn werkzaamheden een huishoudelijk reglement op en legt dit ter instemming voor aan het college. Ook voor wijziging van het reglement is deze instemming vereist.
op de Verordening Cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand (WWB)
In de Wet werk en bijstand is een artikel opgenomen over cliëntenparticipatie. Met dit artikel wordt bewerkstelligd dat de cliëntenparticipatie bij de gemeenten in lijn wordt gebracht met de Wet SUWI, waarin wordt gesteld dat cliëntenparticipatie onmisbaar is in een uitvoeringsstructuur waarin de cliënt centraal staat. De letterlijke tekst van artikel 47 WWB luidt:
De gemeenteraad stelt bij verordening regels over de wijze waarop de personen, bedoeld in artikel 7, eerste lid, of hun vertegenwoordigers, worden betrokken bij de uitvoering van deze wet, waarbij in elk geval wordt geregeld de wijze waarop:
In de gemeente Beverwijk functioneert formeel vanaf 16 januari 2001 een onafhankelijk cliëntenplatform. Taken en bevoegdheden zijn vastgelegd in een Convenant op 31 mei 2001.
Deze verordening sluit nauw aan bij de huidige praktijk, zoals die is vastgelegd in het Convenant.
Dit artikel bevat enkele begripsbepalingen.
Onder uitkeringsgerechtigden met een WWB-uitkering worden tevens verstaan mensen met een uitkering krachtens het Besluit bijstandsverlening zelfstandigen 2004.
In lid 1 sub f worden ook mensen met een IOAW en IOAZ uitkering onder het begrip cliënt gebracht. Hiermee is geregeld dat deze verordening ook op die groep uitkeringsgerechtigden van toepassing is. Tot de overige personen bedoeld in artikel 7, lid 1 sub a van de WWB behoren de niet-uitkeringsgerechtigden die op grond van de wet recht hebben op een voorziening gericht op arbeidsinschakeling. Hierin zijn tevens begrepen de personen op wie de Verordening Kinderopvang Beverwijk van toepassing is.
Communicatie met de cliënten is van groot belang voor de gemeente om inzicht te krijgen in de mening van cliënten over beleid en uitvoering van de wetten en regelingen op het terrein van werk en inkomen. Uitgangspunt daarbij moet zijn, dat waar mogelijk met die mening rekening wordt gehouden.
Voor het Cliëntenplatform zelf staat de belangenbehartiging van alle cliënten voorop. Daarbij gaat het nadrukkelijk niet om individuele gevalsbehandeling (daarvoor staan andere wegen open) maar om een ‘vertaling’ naar adviezen, maatregelen of uitspraken die voor (grotere) groepen van cliënten gelden. De inbreng van het Cliëntenplatform moet bijdragen aan (een verbetering van) de kwaliteit van de dienstverlening.
Het Cliëntenplatform kan zowel gevraagd als ongevraagd adviezen uitbrengen. Dit geeft het platform ruimte om naast zaken die door de gemeente worden aangedragen of voorgelegd, zelf met ideeën of meningen te komen.
Het derde lid brengt het belang tot uitdrukking dat aan adviezen van het Cliëntenplatform veel waarde wordt gehecht. Om elk misverstand uit te sluiten, verdient het de voorkeur om een belangrijk advies schriftelijk uit te brengen. Dat neemt niet weg dat de mening van het Cliëntenplatform ook wordt meegewogen in de besluitvorming als die mondeling (bijvoorbeeld in de periodieke overleggen van het Cliëntenplatform of commissievergaderingen) wordt overgebracht.
Als het Cliëntenplatform Beverwijk een schriftelijk advies uitbrengt aan de gemeente, zal deze hierop schriftelijk reageren.
Een advies van het Cliëntenplatform Beverwijk, gevraagd en ongevraagd, maakt integraal onderdeel uit van de stukken die aan de raadscommissie ter beschikking wordt gesteld. In de raadsvoordracht wordt gemotiveerd ingegaan op de adviezen van het Cliëntenplatform.
Het advies van het Cliëntenplatform dient binnen vier weken te worden uitgebracht mits dit overeenkomt met het reguliere vergaderschema van het Cliëntenplatform. De beleidsstukken/notities waarover door of namens het college advies wordt gevraagd worden zoveel als mogelijk uiterlijk twee weken voor de eerstvolgende vergadering van het Cliëntenplatform aangeleverd. Uiterlijk twee weken na de betreffende vergadering dient dan het advies schriftelijk te worden uitgebracht.
Dit artikel over de samenstelling van het Cliëntenplatform is voor het grootste gedeelte gebaseerd op de al bestaande situatie, die voortvloeit uit het Convenant.
Een ondergrens moet waarborgen dat de continuïteit niet in gevaar komt en de werklast per lid binnen aanvaardbare grenzen blijft. En het maximum van acht leden is voldoende uit oogpunt van werkbaarheid, representativiteit en kosten.
Het Cliëntenplatform voorziet zelf - eventueel met ondersteuning van de gemeente – in het vinden van (nieuwe) leden. Tevens bewaakt men het uitgangspunt dat het cliëntenplatform een afspiegeling moet zijn van het cliëntenbestand. Criteria daarbij zijn o.a. verhouding man-vrouw, leeftijd, uitkeringsvorm en etniciteit.
Tevens is er de mogelijkheid om leden te benoemen die geen (uitkerings- of reïntegratie-)relatie hebben met de afdeling Publiekzaken, werkveld Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Voorwaarde is dat deze leden aantoonbare kennis en/of affiniteit hebben met het werkveld hebben.
In het algemeen is het lidmaatschap van het Cliëntenplatform dus gekoppeld aan een directe relatie met Sociale Zaken, hetzij omdat men een periodieke uitkering ontvangt hetzij omdat men anderszins van diensten van de afdeling gebruik maakt (zoals reïntegratietrajecten). Bij beëindiging van die relatie stopt het lidmaatschap van de Cliëntenplatform in beginsel. Om de continuïteit niet in gevaar te brengen is de bepaling opgenomen dat men dan maximaal de lopende zittingsperiode lid kan blijven, totdat in de opvolging is voorzien.
In dit artikel is geregeld dat het Cliëntenplatform periodiek overleg heeft met de gemeente. Op deze wijze wordt gewaarborgd dat zowel op ambtelijk als op bestuurlijk niveau een aantal keer per jaar overleg plaatsvindt. Partijen kunnen gezamenlijk besluiten van de in dit artikel opgenomen frequentie af te wijken.
Een periodiek overleg duurt ten hoogste twee uur. Het laatste uur van iedere vergadering van het Cliëntenplatform wordt bijgewoond door een beleidsmedewerker van de gemeente.
De agenda wordt, in overleg met de voorzitter en de beleidsmedewerker van de afdeling Publiekszaken, opgesteld door het Cliëntenplatform Beverwijk.
De concept notulen van de vergadering worden gelijk met de agenda van de volgende vergadering aan de leden van het Cliëntenplatform verstrekt. In de volgende vergadering worden ze dan vastgesteld.
Om zijn taak goed te kunnen doen, heeft het Cliëntenplatform informatie van de gemeente nodig. Om zijn adviestaak adequaat te kunnen uitvoeren, moet het Cliëntenplatform tijdig over relevante stukken kunnen beschikken. Gedacht moet worden aan (concept-)beleidsstukken, voorlichtingsmateriaal en dergelijke.
Het college stelt jaarlijks een budget vast voor de werkzaamheden van het Cliëntenplatform.
Via een jaarverslag geeft het Cliëntenplatform een overzicht van zijn werkzaamheden.
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Om de onafhankelijke positie van het Cliëntenplatform te benadrukken, zijn in deze verordening slechts summiere bepalingen over de werkwijze opgenomen. Vergaderfrequentie, de wijze van vergaderen, de manier waarop spreekuren voor cliënten worden gehouden en dergelijke zijn onderwerpen die het Cliëntenplatform zelf kan regelen. Het cliëntenplatform legt dit vast in een huishoudelijk reglement en legt dit ter instemming voor aan het college.
Dit artikel stelt zeker dat leden van het Cliëntenplatform niet kunnen worden benadeeld als gevolg van dat lidmaatschap.
Om te voorkomen dat stukken waarover nog niet is beslist een eigen leven gaan leiden, is er een geheimhoudingsbepaling opgenomen.