Organisatie | Teylingen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Kader concerncontrol 2009 gemeente Teylingen |
Citeertitel | Kader concerncontrol gemeente Teylingen 2009 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
03-09-2010 | nieuwe regeling | 15-12-2009 De Teylinger, 26-08-2010 | 146664 |
KADER CONCERNCONTROL 2009 GEMEENTE TEYLINGEN
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Teylingen;
Van mening dat het wenselijk is ten behoeve van de uitoefening van de functie van concerncontroller regels te stellen;
Tevens van mening dat het wenselijk is op korte termijn een organisatieverordening op te stellen na besluitvorming over de aanbevelingen organisatie-evaluatie;
Gelet op de artikelen 212, 213 en 213a van de Gemeentewet;
Gelet op het gestelde in de notitie Concerncontrol, “Control, eerste hulp bij de verbetering van efficiency en effectiviteit”;
In deze verordening en de daarop berustende voorschriften wordt verstaan onder:
Het management bestaat uit de directeur en de afdelingshoofden.
Onder integraal management wordt het volgende verstaan:
De kern van integraal management is de dagelijkse, operationele sturing op output. Deze output moet via klanten (doelgroepen) tot de effecten leiden die door het bestuur zijn gekozen en door belanghebbenden worden gewenst.
Control is het bewaken van de afgesproken kaders en spelregels en het analyseren van de belangrijkste risico’s en de onderliggende patronen, zowel op concernniveau als binnen de afdelingen. Het gaat daarbij om integrale control, dus niet alleen de financiële kant maar bijvoorbeeld ook juridisch, personeel, cultuur en informatie.
In het controlplan staat aangegeven wat in control zijn is, welke controlactiviteiten uitgevoerd worden en welke doelen en resultaten bereikt moeten worden. Dit controleplan wordt jaarlijks opgesteld.
Jaarlijks wordt een onderzoeksplan aan het college voorgelegd waarin de onderzoeken naar doelmatigheid en doeltreffendheid voor de organisatie zijn opgenomen conform verordening 213a van de gemeentewet.
Hoofdstuk III De reikwijdte van de bevoegdheden
We hanteren het principe van integraal management. Dit betekent dat het management eindverantwoordelijk is voor de organisatie en voor het in control zijn en blijven van de organisatie.
De concerncontroller heeft eigenstandige bevoegdheden. De analyses en adviezen van de controller kunnen en mogen strijdig zijn met de belangen van het managementteam of een individueel afdelingshoofd, afhankelijk van de gemaakte afspraken in het controlplan.
De concerncontroller heeft een onafhankelijke lijn naar het bestuur en kan zonodig het college van burgemeester en wethouders informeren en of adviseren.
Hoofdstuk IV Het takenpakket van de concerncontroller
De concerncontroller is verantwoordelijk voor het samen met management en college opstellen van het controlplan en de uitvoering daarvan.
De concerncontroller legt jaarlijks een onderzoeksplan voor aan het college waarin de onderzoeken naar doelmatigheid en doeltreffendheid voor de organisatie zijn opgenomen (verordening 213a). Over elk van de onderzoeken legt hij verantwoording af aan het college.