Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Teylingen

Kader concerncontrol 2009 gemeente Teylingen

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieTeylingen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingKader concerncontrol 2009 gemeente Teylingen
CiteertitelKader concerncontrol gemeente Teylingen 2009
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet, art. 212 
  2. Gemeentewet, art. 213 
  3. Gemeentewet, art. 213a 

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

03-09-2010nieuwe regeling

15-12-2009

De Teylinger, 26-08-2010

146664

Tekst van de regeling

Intitulé

Kader concerncontrol 2009 gemeente Teylingen

KADER CONCERNCONTROL 2009 GEMEENTE TEYLINGEN

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Teylingen;

Van mening dat het wenselijk is ten behoeve van de uitoefening van de functie van concerncontroller regels te stellen;

Tevens van mening dat het wenselijk is op korte termijn een organisatieverordening op te stellen na besluitvorming over de aanbevelingen organisatie-evaluatie;

Gelet op de artikelen 212, 213 en 213a van de Gemeentewet;

Gelet op het gestelde in de notitie Concerncontrol, “Control, eerste hulp bij de verbetering van efficiency en effectiviteit”;

Besluit vast te stellen de volgende verordening:

Kader concerncontrol 2009 gemeente Teylingen

Hoofdstuk I Begripsbepalingen

Artikel 1

In deze verordening en de daarop berustende voorschriften wordt verstaan onder:

Het management

Het management bestaat uit de directeur en de afdelingshoofden.

Integraal management

Onder integraal management wordt het volgende verstaan:

  • -

    integratie van output-sturing met het beheer van de daarvoor benodigde productiemiddelen zoals personeel, materieel, technologie en financiën

  • -

    het realiseren van het strategisch beleid: beoogde effecten voor klanten en doelgroepen

  • -

    op grond van taken en verantwoordelijkheden bevoegdheden zo laag mogelijk in de organisatie mandateren

  • -

    op de resultaten worden aangesproken volgens gemaakte afspraken

  • -

    werken volgens de geldende regels van de organisatie

  • -

    handelen binnen de grenzen van de formatie en het budget.

De kern van integraal management is de dagelijkse, operationele sturing op output. Deze output moet via klanten (doelgroepen) tot de effecten leiden die door het bestuur zijn gekozen en door belanghebbenden worden gewenst.

Control

Control is het bewaken van de afgesproken kaders en spelregels en het analyseren van de belangrijkste risico’s en de onderliggende patronen, zowel op concernniveau als binnen de afdelingen. Het gaat daarbij om integrale control, dus niet alleen de financiële kant maar bijvoorbeeld ook juridisch, personeel, cultuur en informatie.

Controlplan

In het controlplan staat aangegeven wat in control zijn is, welke controlactiviteiten uitgevoerd worden en welke doelen en resultaten bereikt moeten worden. Dit controleplan wordt jaarlijks opgesteld.

Doelmatigheidsonderzoek

Jaarlijks wordt een onderzoeksplan aan het college voorgelegd waarin de onderzoeken naar doelmatigheid en doeltreffendheid voor de organisatie zijn opgenomen conform verordening 213a van de gemeentewet.

Hoofdstuk II De plaats van de concerncontroller in de organisatie

Artikel 2

De concerncontroller wordt rechtstreeks onder de directeur gepositioneerd. Het college van burgemeester en wethouders benoemt de concerncontroller. De directeur wijst het afdelingshoofd Advies en Ondersteuning als zijn vervanger aan.

Hoofdstuk III De reikwijdte van de bevoegdheden

Artikel 3

We hanteren het principe van integraal management. Dit betekent dat het management eindverantwoordelijk is voor de organisatie en voor het in control zijn en blijven van de organisatie.

Artikel 4

De concerncontroller heeft eigenstandige bevoegdheden. De analyses en adviezen van de controller kunnen en mogen strijdig zijn met de belangen van het managementteam of een individueel afdelingshoofd, afhankelijk van de gemaakte afspraken in het controlplan.

De concerncontroller heeft een onafhankelijke lijn naar het bestuur en kan zonodig het college van burgemeester en wethouders informeren en of adviseren.

Artikel 6

Medewerkers binnen de organisatie voorzien de concerncontroller van betrouwbare, juiste en tijdige informatie.

Hoofdstuk IV Het takenpakket van de concerncontroller

Artikel 7

De concerncontroller is verantwoordelijk voor het samen met management en college opstellen van het controlplan en de uitvoering daarvan.

Artikel 8

De concerncontroller legt jaarlijks een onderzoeksplan voor aan het college waarin de onderzoeken naar doelmatigheid en doeltreffendheid voor de organisatie zijn opgenomen (verordening 213a). Over elk van de onderzoeken legt hij verantwoording af aan het college.

Artikel 9

De controller geeft gevraagd en ongevraagd advies om de kwaliteitsverbetering aan de voorkant van de processen te stimuleren, het kwaliteitsdenken in de lijn te bevorderen en te bewaken dat adequaat wordt ingespeeld op externe ontwikkelingen.

Hoofdstuk V Slotbepalingen

Artikel 10

Het college van burgemeester en wethouders geven verdere uitwerking in handen van de directie.

Artikel 11

In gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist het college van burgemeester en wethouders.

Hoofdstuk VI Inwerkingtreding en citeertitel

Artikel 12

Deze verordening treedt in werking op de dag van bekendmaking en kan worden aangehaald als “Kader concerncontrol gemeente Teylingen 2009”.

Aldus besloten in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van Teylingen d.d. 15 december 2009,

M.J.A. van Rhijn drs. S.W.J.G. Schelberg

secretaris burgemeester