Organisatie | Schinnen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening voorziening gehandicapten |
Citeertitel | Verordening voorziening gehandicapten |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
16-11-2004 | 01-01-2007 | Onbekend | 16-11-2004 Onbekend | Onbekend | |
16-11-2004 | 16-11-2004 Goed Nieuws |
De verordening Wvg cq. De uitvoering van de Wvg aan te passen op de volgende punten:
Bij art. 2.9 van de Verordening Wvg onderstaande limitatieve opsomming opnemen:
Het verbreden van toegangsdeuren, het aanbrengen van elektrische deuropeners, de aanleg van een hellingbaan van de openbare weg naar de toegang tot de woning, drempelhulpen en vlonders en het aanbrengen van een extra trapleuning. Ook bij aanpassingen aan de gemeenschappelijke ruimte geldt het primaat van verhuizing
Evaluatie Wet voorzieningen gehandicapten en voorstellen tot aanpassing van de verordening, besluit nadere regels of verstrekkingenboek Wvg Gemeentebladnummer: 2004/81
In 1994 werd een verordening Wet voorzieningen gehandicapten van kracht die gelijkluidend was voor de hele Westelijke Mijnstreek. In de loop van de jaren is deze verordening meerdere malen op onderdelen aangepast. De laatste aanpassing heeft plaatsgevonden per 1 januari 2001.
Inmiddels zijn er meerdere aanleidingen om opnieuw kritisch naar de verordening te kijken en deze op meerdere punten aan te passen t.w.:
Deze ontwikkelingen hebben ertoe geleid dat een aanpassing van de verordening Wet voorzieningen gehandicapten, het Besluit nadere regels en het verstrekkingenboek noodzakelijk is.
Wij hebben ernaar gestreefd om deze aanpassing te laten bestaan uit een evenwichtig pakket aan maatregelen, dat past binnen de huidige maatschappelijke ontwikkelingen en dat kan rekenen op draagvlak bij alle partijen. Bij de maatregelen die genomen worden, dient kostenbeheersing hand in hand te gaan met een betere dienstverlening naar de zorgvrager. Bovendien zijn kostenbesparende maatregelen, voor zover mogelijk, gezocht binnen de bedrijfs- en procesvoering, zodat de zorgvrager hiervan zo min mogelijk direct nadeel ondervindt.
De aangepaste verordening moet in elk geval valide blijven tot de invoering en, voor zover mogelijk, al aansluiten bij de nog in ontwikkeling zijnde Wet maatschappelijke ondersteuning. Tot slot hebben wij alle partijen, die te maken hebben met de uitvoering van de Wvg, betrokken bij de totstandkoming:
De gemeente Schinnen wil, ook voor wat betreft de Wet voorzieningen gehandicapten, een sociaal rechtvaardig beleid voeren zodat haar inwoners met een functiebeperking, in staat worden gesteld normaal te wonen, zich te verplaatsen en te reizen.
Hierbij zal, meer dan tot nu het geval is geweest, een beroep worden gedaan op de eigen verantwoordelijkheid van de burgers. Er zal een helder onderscheid worden gemaakt tussen noodzakelijkheid en comfort en middels het heffen van een eigen bijdrage zal een groter beroep worden gedaan op de eigen draagkracht van de burger.
Daarnaast is, daar waar dat mogelijk is, de keuzevrijheid verruimd. Verder is het principe van hoogwaardige intake gehandhaafd en wordt een nazorgtraject geïntroduceerd. Tot slot zal de inmiddels gerealiseerde kwaliteit in de uitvoering van de Wet voorzieningen gehandicapten, vanuit cliëntenperspectief, niet worden aangetast.
De argumenten zijn bij de afzonderlijke voorstellen in de notitie opgenomen. Samenvattend kunnen hier een viertal argumenten worden genoemd:
De financiële consequenties kunnen als volgt worden samengevat:
1.Op pagina 18 en 19 van de notitie kunt u lezen dat de voorgestelde aanpassingen kunnen resulteren in een kostenbesparing voor de Westelijke Mijnstreek van in totaal € 1.080.000,--
Voor de gemeente Schinnen betekent dit een geschatte structurele kostenbesparing van € 95.000,--.
2.De kosten, die gemaakt moeten worden voor het verhogen van de dienstverlening, met name het opzetten van een nazorgtraject, kunnen volledig bekostigd worden uit een verlaging van de organisatiekosten ten gevolge van gewijzigde bedrijfsvoering cq. procesaanpassingen.
Geen rekening is gehouden met de “vraaguitval”. Meerdere aanpassingen zullen ongetwijfeld leiden tot vraaguitval, hetgeen overigens ook wordt beoogd, echter hoe groot deze zal zijn is moeilijk in te schatten. Hierover zijn ook geen kengetallen beschikbaar. Een verlaging van 5% zou mogelijk kunnen zijn. Dit zou voor Schinnen een extra kostenbesparing van € 25.000,-- kunnen opleveren-
Een deel van de aanpassingen zullen al in 2005 resulteren in de beoogde kostenbesparing (eigen bijdrage/betaling, vergoeden meerkosten, wijzigen proces), echter een ander deel kan pas later resulteren in het maximale rendement (inrichten subsidiepot met woningcorporaties, aanscherping indicatie- en beoordelingsproces). Uitgegaan kan worden van een realisatie van 75% in 2005, stijgend met 5% per jaar zodat de totale besparing in 2010 gerealiseerd kan zijn.
Geen invloed kan worden uitgeoefend op het totaal aantal potentiële aanvragers. Dit aantal wordt vooral beïnvloed door externe factoren zoals vergrijzing, extramuralisatie en beperking van de mogelijkheden binnen andere wetgeving (bijvoorbeeld AWBZ). Deze constatering maakt een constante vinger aan de pols noodzakelijk.
Vooralsnog wordt voorgesteld de daadwerkelijke besparingen toe te voegen aan de voorziening Wvg. In de 1e en 2e burap wordt u hierover op de hoogte gehouden.
Onderliggende notitie is tot stand gekomen in nauwe samenwerking tussen de gemeenten Beek, Schinnen, Sittard-Geleen en Stein. Er is ook nauw overleg gevoerd met vertegenwoordigers van gehandicapten, chronisch zieken en ouderen uit de regio Westelijke Mijnstreek.