Organisatie | Woudrichem |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Financiële verordening gemeente Woudrichem 2012 |
Citeertitel | Financiële verordening gemeente Woudrichem 2012 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
16-02-2012 | 01-01-2012 | 15-01-2019 | Vervangt de Financiële verordening gemeente Woudrichem vastgesteld op 26 januari 2004 | 26-01-2004 Altena Nieuws 16 februari 2012 | raadsvergadering 20 december 2011, volgnr. voorstel 2011-070 |
01-02-2004 | nieuwe verordening | 26-01-2004
| raadsvergadering 26 januari 2004 |
De raad van de gemeente Woudrichem besluit,
gelezen het voorstel van het college van burgemeesters en wethouders d.d. 8 november 2011, aangaande de financiële verordening gemeente Woudrichem 2012
gelet op artikel 212 van de Gemeentewet
gehoord het advies van de opniërende vergadering d.d. 29 november 2011
besluit:vast te stellen de Financiële verordening gemeente Woudrichem 2012. (Verordening op de uitgangspunten voor het financieel beleid, alsmede voor het financieel beheer en voor de inrichting van de financiële organisatie van de gemeente Woudrichem)
Hoofdstuk 1. Inleidende bepalingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
het onderdeel van de administratie dat omvat het systematisch maken en verwerken van aantekeningen betreffende financiële gegevens van (onderdelen van) de organisatie van de gemeente Woudrichem, teneinde te komen tot een goed inzicht in:
alsmede tot het afleggen van rekening en verantwoording daarover.
Hoofdstuk 2 Begroting en verantwoording
Artikel 2a Planning en controlcyclus
Voor aanvang van een begrotingsjaar biedt het college een overzicht aan met daarin in elk geval de data voor het aanbieden door het college en het vaststellen door de raad van de jaarstukken, de kadernota, het meerjaren perspectief grondexploitaties en de tussentijdse rapportages en de begroting met de meerjarenraming.
Artikel 3 Inrichting begroting en jaarstukken
Bij de uiteenzetting van de financiële positie van de begroting wordt van de nieuwe investeringen per investering het benodigde investeringskrediet weergegeven en wordt van de lopende kredieten het geautoriseerde investeringskrediet en de raming van de uitputting van het krediet in het lopende boekjaar weergegeven.
Artikel 3a Kaders ontwerp-begroting
Het college biedt de raad eenmaal per jaar een kadernota aan met een voorstel voor het beleid en de financiële kaders voor de ontwerp-programmabegroting voor het volgende begrotingsjaar en de meerjarenraming. De raad doet bij de behandeling hiervan richtinggevende uitspraken. Dit mede door het houden van algemene beschouwingen waar wensen en bedenkingen worden gegeven.
Artikel 4 Autorisatie begroting en investeringskredieten
Bij de begrotingsvaststelling geeft de raad aan van welke nieuwe investeringen hij op een later tijdstip een apart voorstel voor autorisatie van het investeringskrediet wil ontvangen. De overige nieuwe investeringen worden bij de begrotingsbehandeling met het vaststellen van de financiële positie geautoriseerd.
Indien het college voorziet dat een geautoriseerd budget of investeringskrediet dreigt te worden overschreden, wordt vooraf aan de raad een voorstel inclusief dekking aangeboden om de extra lasten te autoriseren. Hierbij mag het college de volgende afwijkende bepaling in acht nemen. Indien de overschrijding niet meer betreft dan 5 % van het geautoriseerd budget of investeringsbedrag, met een maximum van € 50.000, wordt door het college in het eerstvolgende rapportagemoment aan de raad een voorstel inclusief dekking ter autorisatie aangeboden.
Voor investeringen in de loop van het begrotingsjaar die niet in de begroting zijn opgenomen, legt het college voorafgaand aan het aangaan van verplichtingen een investeringsvoorstel en een voorstel voor het autoriseren van een investeringskrediet aan de raad voor. Dit is inclusief het dekkingsvoorstel.
Artikel 6 Waardering en afschrijving vaste activa
Het college biedt de raad, indien zij zelf daartoe aanleiding ziet en/of de gemeenteraad dit verzoekt, een nota investeren en afschrijven aan. De raad stelt de nota vast. In de nota worden bepalingen opgenomen inzake regelgeving voor waardering, activering en afschrijving van vaste activa. Hierbij komen minimaal de volgende onderwerpen terug: de standaard afschrijvingsmethodiek, de standaard afschrijvingstermijnen per activasoort, de waarderingsregels en het drempelbedrag voor te activeren investeringen.
Artikel 6a Reserves en voorzieningen
Het beleid ten aanzien reserves en voorzieningen wordt minimaal eens per 4 jaar in een nota reserves en voorzieningen neergelegd. De raad stelt deze nota vast. In de nota worden in ieder geval bepalingen opgenomen omtrent de vorming van, de storting in en de onttrekking aan reserves en voorzieningen en het rentebeleid inzake reserves en voorzieningen.
Het sturen en beheersen van, het verantwoorden over en het toezicht houden op de financiële vermogenswaarde, de financiële geldstromen, de financiële posities en de hieraan verbonden risico's worden neergelegd in het treasurystatuut. Het college biedt de raad, indien zij zelf daartoe aanleiding ziet en/of de gemeenteraad dit verzoekt, een (bijgesteld) treasurystatuut aan. De raad stelt het statuut vast.
In de paragraaf lokale heffingen bij de begroting en de jaarstukken neemt het college in ieder geval de verplichte onderdelen op grond van het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten op.
In de paragraaf weerstandsvermogen bij de begroting en de jaarstukken neemt het college in ieder geval de verplichte onderdelen op grond van het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten op.
Artikel 9c Onderhoud kapitaalgoederen
Bij de begroting en de jaarstukken neemt het college in de paragraaf onderhoud kapitaalgoederen in ieder geval de verplichte onderdelen op grond van het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten op.
In de paragraaf financiering bij de begroting en de jaarstukken neemt het college in ieder geval de verplichte onderdelen op grond van het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten op.
In de paragraaf bedrijfsvoering bij de begroting en de jaarstukken neemt het college in ieder geval de verplichte onderdelen op grond van het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten op.
In de paragraaf verbonden partijen bij de begroting en de jaarstukken neemt het college in ieder geval verplichte onderdelen op grond van het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten op.
Hoofdstuk 4 Financieel beheer en interne controle
Het college zorgt ten behoeve van het getrouwe beeld van de jaarrekening en de rechtmatigheid van de baten en lasten en de balansmutaties voorde jaarlijkse interne toetsing van de getrouwheid van de informatieverstrekking, en de rechtmatigheid van de beheershandelingen. Bij afwijkingen neemt het college maatregelen tot herstel.
Artikel 12 Misbruik en oneigenlijk gebruik
Het college zorgt voor en legt vast de regels voor het voorkomen van misbruik en oneigenlijk gebruik van gemeentelijke regelingen en eigendommen. Deze worden ter kennis name aan de raad aangeboden.
Artikel 13a Inkoop en aanbesteding
Het college zorgt voor en legt vast de interne regels voor de inkoop en de aanbesteding van goederen, werken en diensten. Deze worden ter kennis name aan de raad aangeboden.
Artikel 13b Subsidieverstrekking en steunverlening
Het college zorgt voor en legt vast de interne regels voor de steunverlening en de toekenning van subsidies aan ondernemingen en instellingen (algemene subsidieverordening).