Organisatie | Limburg |
---|---|
Organisatietype | Provincie |
Officiële naam regeling | Directiestatuut provincie Limburg |
Citeertitel | Directiestatuut provincie Limburg |
Vastgesteld door | gedeputeerde staten |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | personeelsbeleid |
Geen
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
27-07-2019 | Wijziging artikel 3, 5, 7 | 18-06-2019 | PB 36 | ||
12-03-2003 | 27-07-2019 | Onbekend | 01-06-2010 Onbekend | Onbekend |
De directie is het hoogste ambtelijke orgaan. De term secretaris wordt gebruikt als het in het bijzonder gaat om de functionaris "secretaris / algemeen directeur" in relatie tot het College van Gedeputeerde Staten. De term algemeen directeur duidt op de algehele en algemene verantwoordelijkheid van de "secretaris / algemeen directeur" als hoofd van de provinciale organisatie en als verantwoordelijke voor de in artikel 7 geregelde taakonderdelen. De directeur is lid van het directieteam en is verantwoordelijk voor de in artikel 7 geregelde taakonderdelen.
De directie bestaat uit een algemeen directeur en drie directeuren. De secretaris is tevens algemeen directeur en daarmee hoogste functionaris. De directie staat onder leiding van de algemeen directeur.
6.1 Externe vertegenwoordiging
De directie opereert naar buiten als één entiteit. Zowel de algemeen directeur als de directeuren worden geacht te handelen namens de directie.
Binnen de directie is de stem van de algemeen directeur beslissend. Besluitvorming binnen de directie is vertrouwelijk. Het is aan de directie om te bepalen of, en zo ja aan wie en in welke vorm, over besluiten mededelingen worden gedaan.
De taken van de directie worden verdeeld over de leden van de directie. De portefeuilleverdeling wordt algemeen bekend gemaakt. De directieleden geven sturing aan de binnen hun portefeuille vallende onderwerpen.
De directie wordt ondersteund door een directiesecretaris. Hij bereidt de vergaderingen voor, maakt in overleg met de algemeen directeur de agenda, zorgt voor besluitrijpe (discussie)stukken, verzorgt de verslagen en bewaakt relevante termijnen. Voor operationele en logistieke zaken is hij de verbindende schakel tussen de directie en ambtelijke organisatie.