Organisatie | Fryslân |
---|---|
Organisatietype | Provincie |
Officiële naam regeling | Subsidieverordening sociaal beleid en zorg |
Citeertitel | Subsidieverordening sociaal beleid en zorg |
Vastgesteld door | provinciale staten |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp | subsidie, sociaal beleid en zorg |
Historie van deze regeling: Nieuwe regeling, vastgesteld op 4 oktober 2006, inwerking getreden op 22 september 2007, Provinciaal Blad 2007,43; 1e wijziging, vastgesteld op 19 september 2007, inwerking getreden op 21 december 2007, Provinciaal Blad 2007, 65; Intrekking vastgesteld op 18 juni 2014, inwerking getreden op 1 juli 2014, Provinciaal Blad 2014, 957.
Provinciewet, art. 145
Uitvoeringsregeling projectsubsidies sociaal beleid en zorg, inwerking getreden op 7 september 2007.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-07-2014 | 01-07-2014 | Intrekking | 18-06-2014 Provinciaal Blad, 2014, 957 | Statenvoorstel 1122763 | |
21-12-2007 | 01-07-2014 | art. 2 | 19-09-2007 Provinciaal Blad, 2007, 65 | Statenvoorstel 703692 |
Verordening van 4 oktober 2006, houdende regels betreffende de subsidiëring van activiteiten op het terrein van sociaal beleid en zorg (Subsidieverordening sociaal beleid en zorg)(laatst gewijzigd op 19 september 2007).
Provinciale staten van Fryslân,
overwegende dat het wenselijk is om het verstrekken van subsidies ten behoeve van sociaal beleid en zorg een wettelijke grondslag te geven,
gelet op de artikelen 145 en 152 van de Provinciewet, de Algemene wet bestuursrecht en de Algemene subsidieverordening provincie Fryslân 2006,
besluiten vast te stellen de Subsidieverordening sociaal beleid en zorg als volgt:
Toelichting In de Algemene subsidieverordening provincie Fryslân 2006 staat dat gedeputeerde staten het bevoegd bestuursorgaan zijn om subsidie te verstrekken. Daarbij is als basisregel bepaald dat subsidie uitsluitend wordt verstrekt als dat past binnen het provinciaal beleid en de door provinciale staten vastgestelde begroting. Voor zover subsidie wordt verstrekt ten laste van een begroting die nog niet is vastgesteld, bv. bij meerjarige subsidies, wordt subsidie verleend onder de voorwaarde dat door provinciale staten voldoende gelden ter beschikking worden gesteld. Daarmee is het budgetrecht van provinciale staten geborgd. Provinciale staten bepalen de hoofdlijnen van het beleid. Dat vinden we in de eerste plaats terug in de Programmabegroting, maar ook in beleidsnota’s, zoals in dit geval het Sociaal beleidskader, de Sociale agenda en de Sportnota. Niet alleen het budgetrecht van provinciale staten, maar ook de hoofdlijnen van het beleid begrenzen de mogelijkheid van gedeputeerde staten om subsidie te verstrekken. Gedeputeerde staten kunnen te subsidiëren activiteiten benoemen die passen binnen genoemde thema’s. Voor zover dat dienstig is voor het realiseren van beleidsdoelstellingen en tevens past binnen het beschikbare budget kunnen gedeputeerde staten overige thema’s van activiteiten benoemen. Ter uitwerking daarvan stellen gedeputeerde staten krachtens delegatie van regelgevende bevoegdheid nadere regels, waarin de te subsidiëren activiteiten, criteria, subsidiabele kosten e.d. zijn uitgewerkt.
Het subsidieplafond is een instrument van begrotingsbeleid. Het is het bedrag dat gedurende een bepaald tijdvak ten hoogste beschikbaar is voor subsidieverstrekking. Een subsidie wordt geweigerd voor zover door subsidieverstrekking het subsidieplafond zou worden overschreden. In de begroting stellen provinciale staten een bedrag beschikbaar ter uitvoering van de subsidieregeling Sociaal beleid en zorg. Gedeputeerde staten verdelen dat bedrag over de diverse thema’s van activiteiten en zonodig over concrete activiteiten en/of doelgroepen.